Waanzee, Robert Haasnoot

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door Mara »

Oud topic, ik vond het een heel aangrijpend boek. Ik heb de roman Steenkind ook gelezen.
Ik ben steeds op zoek naar een 3e boek van hem, maar het staat nooit in de stelling van de bieb. (Het ruime bed en Langzame wals, wie heeft deze gelezen?)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door dennis »

Waanzee is inderdaad een indringend boek. Het heeft me behoorlijk aan het denken gezet.
De andere boeken van de schrijver schijnen minder te zijn, maar ik heb ze niet gelezen en kan er dus ook niet over oordelen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door Mara »

dennis schreef:Waanzee is inderdaad een indringend boek. Het heeft me behoorlijk aan het denken gezet.
De andere boeken van de schrijver schijnen minder te zijn, maar ik heb ze niet gelezen en kan er dus ook niet over oordelen.
Het ligt eraan wat je onder minder verstaat. Ik heb gezocht naar zijn andere boeken, maar er staat er nooit eentje op de plank in de bieb.
Waanzee en Steenkind zijn altijd uitgeleend. De andere hebben ze (nog) niet, ik zou ze wel kunnen reserveren, dan komen ze uit een andere bieb.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door Zita »

Waanzee vond ik knap gescheven, maar tegelijk was het mij te platvloers. De horror lag er een beetje te dik bovenop. Ook stond mij de manier waarop Haasnoot in het waanzinnige denken van de hoofdpersoon de seksuele gedachten verbond met het geloof tegen. Het totale beeld wat het boek geeft van geloven in Katwijk is ook wel wat simpel. Maar het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb, dus heel helder kan ik het niet meer voor me halen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door Terri »

Ik kom wat achteraan, ;) Steenkind vond ik qua verhaal misschien niet heel bijzonder, maar het heeft wat mysterieus, met een speciale spanning, waardoor je blijft lezen en de zinsopbouw is prachtig, bijna dichterlijk.
B.v. de beschrijving van de rouwstoet. ‘Hoge hoeden deinen en zwarte schoenen schrapen van tegenzin over de stenen.’
Sterk hoe hij alles beschrijft, zonder er een karikatuur van te maken, heel treffend en boeiend.
Oh ja en er stond geen onvertogen woord in, was mede daardoor fijn om te lezen.

Wie heeft boekentips voor iets soortgelijks?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door Mara »

Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb het boek besteld.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door Herman »

Waarom zou je het lezen? Hier een quote van Mirjam Roukema in haar recensie:
Zowel Haasnoot als Siebelink nam afstand van zijn traditioneel-christelijke opvoeding. Haasnoot beschreef in een interview hoe hij op volwassen leeftijd het geloof van zijn kinderjaren ging onderzoeken. Hij verbrijzelde zijn godsbeeld en bleef achter „met alleen wat scherven.” Scherven die niet genoeg zijn om opnieuw iets op te bouwen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Afbeelding
Staan vloeken in, ben al heel snel gestopt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door Terri »

Bedankt voor jullie reacties. Steenkind vond ik qua zinsopbouw zo mooi geschreven en daar kwam het anti godsdienst niet echt naar voren. Ook geen vloeken. Maar als de anderen dat wel hebben, lees ik ze absoluut niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Staan vloeken in, ben al heel snel gestopt.
Vloeken?
Terri schreef: Steenkind vond ik qua zinsopbouw zo mooi geschreven en daar kwam het anti godsdienst niet echt naar voren. Ook geen vloeken. Maar als de anderen dat wel hebben, lees ik ze absoluut niet.
Het is grotendeels geschreven vanuit het perspectief van een puberjongen. Dus met alle vragen die er dan in je opkomen op die leeftijd.
Het is niet haatdragend, noch anti godsdienstig.
Het kan juist verhelderend zijn om te lezen waardoor het komt dat iemand afhaakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waanzee, Robert Haasnoot

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Staan vloeken in, ben al heel snel gestopt.
Vloeken?
Terri schreef: Steenkind vond ik qua zinsopbouw zo mooi geschreven en daar kwam het anti godsdienst niet echt naar voren. Ook geen vloeken. Maar als de anderen dat wel hebben, lees ik ze absoluut niet.
Het is grotendeels geschreven vanuit het perspectief van een puberjongen. Dus met alle vragen die er dan in je opkomen op die leeftijd.
Het is niet haatdragend, noch anti godsdienstig.
Het kan juist verhelderend zijn om te lezen waardoor het komt dat iemand afhaakt.
Ja in duinbrand, in waanzee niet, die had ik als eerste gelezen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie