Nieuwe kinderbijbel

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Miscanthus »

De Schrift naverteld voor deze tijd
Kinderbijbel’ van L. Snoek wil eigene van Bijbel verfrissend overbrengenK. van der Zwaag Geplaatst: 28-4-2005 | 08:39 Laatst gewijzigd: 28-4-2005

08:45ZEIST - Vernieuwend en erfrissend. Zo typeert drs. Laurens Snoek zijn ’kinderbijbel’, twee forse delen met als ondertitel ”De Bijbel naverteld”. Het is geen vervanging van de bestaande kinderbijbels, wel een opvolger ervan. „Jongeren van tien jaar en ouder zijn de gangbare kinderbijbels ontgroeid. Ik wil in de eerste plaats de Bijbel doorgeven, in de taal en met de kennis van deze tijd.”

Wie zat hier op te wachten?
Wie heeft hem gezien/ingekeken?
Was je er blij mee?
Is het een verbetering van wat er al was?

zomaar wat vragen....


[Aangepast op 29/4/05 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Zelf heb ik een stukje gelezen in een brochure van de Hertog.

Ook deze kinderbijbel ontkomt niet aan 'inlegkunde' en is niet meer dan een parafrase van de bijbeltekst, zoals de joden die ook hebben: de Targum.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik vind het wel een goed initiatief. Het is niet te ontkennen dat grote delen van de bijbel niet begrepen (en niet gelezen) worden.....

Heb jij ook nog les (CGO) van die Snoek gehad, NDonselaar?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik vind het wel hoopgevend dat hij zegt:
Veel toepassingen in de gangbare kinderbijbels zijn namelijk stereotiep. Ze gaan wel over de wezenlijke dingen van het leven, over het geluk van Gods kinderen en de noodzaak van bekering, maar ik heb er moeite mee dat uiteenlopende verhalen vaak dezelfde toepassing hebben. Elke bijbelgeschiedenis heeft zijn eigenheid, zijn eigen boodschap. Als de bijbeltekst krachtig genoeg is en je kunt dat in een vertelling overbrengen, heb je geen expliciete toepassing achteraf nodig.
Ik heb bovendien de indruk dat verschillende kinderbijbels in onze kring ervan uitgaan dat alle kinderen onbekeerd zijn. Ik weet dat zij dat van nature ook zijn, maar de Heere werkt ook onder onze kinderen. Ik weet ook dat veel geschiedenissen in de Bijbel oproepen tot bekering, maar laat die oproep dan verweven zijn met de navertelling zelf. Doe de krachtige bijbelwoorden niet nog eens dunnetjes over.”
Hier ben ik het mee eens.
Verder behandelt de kinderbijbel van E. Kuijt ook de gehele Bijbel.

[Aangepast op 29/4/05 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

In een kinderbijbel worden vaak alleen de verhalen verteld en de strekking zoals van bijv. Openbaring is zelfs voor ons moeilijk te begrijpen. Ik ben het niet met de naam Bijbel eens. Ze zouden het anders moeten noemen. Verhalen uit de Bijbel ofzo.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ik vind het wel hoopgevend dat hij zegt:
Veel toepassingen in de gangbare kinderbijbels zijn namelijk stereotiep. Ze gaan wel over de wezenlijke dingen van het leven, over het geluk van Gods kinderen en de noodzaak van bekering, maar ik heb er moeite mee dat uiteenlopende verhalen vaak dezelfde toepassing hebben. Elke bijbelgeschiedenis heeft zijn eigenheid, zijn eigen boodschap. Als de bijbeltekst krachtig genoeg is en je kunt dat in een vertelling overbrengen, heb je geen expliciete toepassing achteraf nodig.
Ik heb bovendien de indruk dat verschillende kinderbijbels in onze kring ervan uitgaan dat alle kinderen onbekeerd zijn. Ik weet dat zij dat van nature ook zijn, maar de Heere werkt ook onder onze kinderen. Ik weet ook dat veel geschiedenissen in de Bijbel oproepen tot bekering, maar laat die oproep dan verweven zijn met de navertelling zelf. Doe de krachtige bijbelwoorden niet nog eens dunnetjes over.”
Hier ben ik het mee eens.
Verder behandelt de kinderbijbel van E. Kuijt ook de gehele Bijbel.

[Aangepast op 29/4/05 door Miscanthus]
Met deze passage ben ik ook erg blij. Wij gebruiken thuis Van Dam en onze kinderen vinden 'm prachtig. Ze weten echter niet hoeveel wij er zelf in veranderen...

Uit het artikel begrijp ik dat het een soort Bijbelgetrouwe "Het verhaal gaat" is. Ben heel benieuwd om hem eens te lezen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik krijg het idee van: wat gaan we nu eens doen om een boterham binnen te halen.

Terwijl er al zoveel kinderbijbels zijn, nu er dus nog een bij.
Ja er zal brood inzitten en men hoopt uiteraard dat er veel van verkocht zullen worden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat gevoel heb ik ook bij al die weekbladen.....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ben ik helemaal met je eens, bijna 70 jaar geleden toen OSW er al was, waren er heel wat bladen van nu, toen nog niet.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ben ik helemaal met je eens, bijna 70 jaar geleden toen OSW er al was, waren er heel wat bladen van nu, toen nog niet.
Toen waren er weer andere bladen.

Wat ik begrepen heb, wordt dit een boek voor de oudere jeugd. En ik heb het idee dat die er niet zoveel zijn.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ik vind het wel hoopgevend dat hij zegt:
Veel toepassingen in de gangbare kinderbijbels zijn namelijk stereotiep. Ze gaan wel over de wezenlijke dingen van het leven, over het geluk van Gods kinderen en de noodzaak van bekering, maar ik heb er moeite mee dat uiteenlopende verhalen vaak dezelfde toepassing hebben. Elke bijbelgeschiedenis heeft zijn eigenheid, zijn eigen boodschap. Als de bijbeltekst krachtig genoeg is en je kunt dat in een vertelling overbrengen, heb je geen expliciete toepassing achteraf nodig.
Ik heb bovendien de indruk dat verschillende kinderbijbels in onze kring ervan uitgaan dat alle kinderen onbekeerd zijn. Ik weet dat zij dat van nature ook zijn, maar de Heere werkt ook onder onze kinderen. Ik weet ook dat veel geschiedenissen in de Bijbel oproepen tot bekering, maar laat die oproep dan verweven zijn met de navertelling zelf. Doe de krachtige bijbelwoorden niet nog eens dunnetjes over.”
Hier ben ik het mee eens.
Verder behandelt de kinderbijbel van E. Kuijt ook de gehele Bijbel.

[Aangepast op 29/4/05 door Miscanthus]
Met deze passage ben ik ook erg blij. Wij gebruiken thuis Van Dam en onze kinderen vinden 'm prachtig. Ze weten echter niet hoeveel wij er zelf in veranderen...

:%:% heel herkenbaar ( die van jou lezen er dus nog niet zelf in, dan gaat die vlieger niet meer op)

ik had trouwens begrepen dat deze nieuwe kinderbijbel voor de wat oudere kinderen was.
( net zoiets als Ingwersen ?)
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik vind het wel een goed initiatief. Het is niet te ontkennen dat grote delen van de bijbel niet begrepen (en niet gelezen) worden.....

Heb jij ook nog les (CGO) van die Snoek gehad, NDonselaar?
Hoi Pim,

Zelf heb ik pedagogiek gehad van een Snoek. Is dat dezelfde dan?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik vind het wel een goed initiatief. Het is niet te ontkennen dat grote delen van de bijbel niet begrepen (en niet gelezen) worden.....

Heb jij ook nog les (CGO) van die Snoek gehad, NDonselaar?
Hoi Pim,

Zelf heb ik pedagogiek gehad van een Snoek. Is dat dezelfde dan?
Yep. Ik heb toen ook iets van didactiek of zo vam hem gehad.

Afbeelding
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Posthoorn »

Ik pak maar even deze oude topic, voor de opmerking die ik wil maken.

Ik heb de laatste weken een paar maal voorgelezen uit de 'kinderbijbel' van Vreugdenhil en ik was aangenaam verrast hoe mooi deze eigenlijk is. Ben er als kind mee opgevoed, nu na 40 jaar lees ik er weer uit voor, bij een oudere dame nog wel (niet dement, wel heel oud).
Ik begrijp dan ook echt niet waarom in onze kringen zo veel nieuwe kinderbijbels zijn gekomen, zoals die van ds. Meeuse bijvoorbeeld. Die van Vreugdenhil is echt briljant imho.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nieuwe kinderbijbel

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:Ik pak maar even deze oude topic, voor de opmerking die ik wil maken.

Ik heb de laatste weken een paar maal voorgelezen uit de 'kinderbijbel' van Vreugdenhil en ik was aangenaam verrast hoe mooi deze eigenlijk is. Ben er als kind mee opgevoed, nu na 40 jaar lees ik er weer uit voor, bij een oudere dame nog wel (niet dement, wel heel oud).
Ik begrijp dan ook echt niet waarom in onze kringen zo veel nieuwe kinderbijbels zijn gekomen, zoals die van ds. Meeuse bijvoorbeeld. Die van Vreugdenhil is echt briljant imho.
Klopt. Is en blijft prachtig. Naast deze gebruik ik graag die van Anne de Vries voor de voorbereiding van mijn Bijbelles. Die is heel goed. En de kinderbijbel voor oudere kinderen van W.G. van der Hulst. Heerlijk om voor te lezen.

Ik moest vanmorgen Ruth 3 en 4 vertellen. Bijzonder dat al deze kinderbijbels juist dat hoofdstuk en het begin van hoofstuk 4 overslaan. Ik heb toch maar een poging gedaan om het nachtbezoek en de lossing in de poort te vertellen. Wel moeilijk.
Gesloten