Hoe omgaan met het ijdel gebruik van God in literatuur

Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Hoe omgaan met het ijdel gebruik van God in literatuur

Bericht door Philip »

wfloor schreef:
Philip schreef:Ik vind de verwijzingen in de Catechismus nog niet zo sterk.

Leviticus 5 vers 1 gaat niet over vloeken, maar over misdrijven. Wanneer iemand getuige is geweest van een misdrijf, moet hij dat te kennen geven (Bijbel met Uitleg). Dat is heel wat anders dan de misdadiger zelf aanspreken. Wij zouden zeggen: hij moet getuigen in de rechtszaal.

Ook Spreuken 29 vers 24 gaat niet over vloeken, maar over diefstal. De diefstal is de vloek.

Ik zou de Catechismus dus algemeen willen opvatten. Het is onze plicht om het vloeken zoveel mogelijk te voorkomen. Aanspreken kan een juiste weg zijn, maar dat hoeft niet

Leviticus 5:1 gaat NIET per definitie over een misdrijf! Er wordt staat duidelijk "de stem des vloeks". Daar is geen uitleg voor nodig lijkt me. De kanttekening onderstreept het nog een keer "dat is lastering tegen God". Dus kort gezegd: Hoor je iemand vloeken en je zegt er niks van, dan ben je zelf net zo schuldig. (Ik steek m'n hand in eigen boezem. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen)
De Bijbel met Uitleg stelt iets anders, maar bij nader inzien heb je inderdaad gelijk.

Maar dan nog betreft dit oudtestamentische wetgeving die niet letterlijk overgezet kan worden in die zin dat iedereen die een vloek hoort, degene die vloekt aan moet spreken.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hoe omgaan met het ijdel gebruik van God in literatuur

Bericht door Van Ewijk »

Panny schreef:Ik was een poos geleden "De boeken der kleine zielen" van Couperus aan het lezen.
Een prachtig boek. Maar ik ging me er steeds meer aan storen dat ik heel vaak het woord 'God' tegen kwam (in een context die niets met God te maken heeft).
Na zo'n 200 bladzijdes heb ik dit boek daarom ook weggelegd.
Je komt geen GVD vloeken tegen in zijn boeken maar ik vind het toch wel ijdel gebruiken van God.
Als ik op digibron zoek naar Couperus dan wordt er toch best wel over hem geschreven en lijkt hij toch wel een 'geaccepteerd' schrijver.

Wat vinden jullie hiervan en hoe gaan jullie hiermee om?
Erg lastig.
Zelfs voor diegenen die geen tv kijken of andere wereldse media bijhouden.
Het begint voor mij al als ik de deur uit loop tot ik thuis kom.
Op mijn werk, als ik boodschappen doe, als ik op straat loop.
Er is altijd wel iemand die de Godsnaam buiten context gebruikt.
Aan de ene kant kun je ook zeggen dat zijn naam op die manier wel onder de ongelovigen gehoord blijft maar ik vind dat net zoiets als een vloekende bouwvakkers op de kansel zetten.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe omgaan met het ijdel gebruik van God in literatuur

Bericht door Posthoorn »

Kan iemand mij vertellen hoe 'n literatuurlijst Nederlands van een reformatorische school er nu uitziet? Met name van moderne literatuur.
Plaats reactie