Oudvaders lezen

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Charles »

huisman schreef: Ben wel een beetje jaloers op zo’n leeskring. Kun je er meer van vertellen? Frequentie, leesopdracht (hoeveel blz. per keer) enz.
Je hebt mij namelijk op een idee gebracht.
Dank voor de aanbevelingen, daar kan ik wat mee!
De leeskringen zijn in onze gemeente opgericht n.a.v. een oproep van ds. Golverdingen op een synode. Namelijk dat de oudvaders meer gelezen zouden moeten worden en dit gestimuleerd zou kunnen worden door hiervoor leeskringen op te richten. Groep bestaat uit 10 personen. We komen maandelijks bij elkaar m.u.v. zomervakantie etc wat neerkomt op zo’n 8 avonden in het jaar. We lezen per keer zo’n 25-30 bladzijden. Eén van de leden heeft dan de inleiding en hij/zij is vrij hoe zij dat doet.

Een grote meerwaarde is de goede gesprekken n.a.v. de gelezen stof.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Henk J »

Charles schreef:
huisman schreef: Ben wel een beetje jaloers op zo’n leeskring. Kun je er meer van vertellen? Frequentie, leesopdracht (hoeveel blz. per keer) enz.
Je hebt mij namelijk op een idee gebracht.
Dank voor de aanbevelingen, daar kan ik wat mee!
De leeskringen zijn in onze gemeente opgericht n.a.v. een oproep van ds. Golverdingen op een synode. Namelijk dat de oudvaders meer gelezen zouden moeten worden en dit gestimuleerd zou kunnen worden door hiervoor leeskringen op te richten. Groep bestaat uit 10 personen. We komen maandelijks bij elkaar m.u.v. zomervakantie etc wat neerkomt op zo’n 8 avonden in het jaar. We lezen per keer zo’n 25-30 bladzijden. Eén van de leden heeft dan de inleiding en hij/zij is vrij hoe zij dat doet.

Een grote meerwaarde is de goede gesprekken n.a.v. de gelezen stof.
Lijkt me mooi zoiets. Alleen met 25-30 bladzijden ben je wel een poosje zoet om door de Institutie heen te komen. Of hanteerden jullie toen een hoger tempo?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Charles »

Institutie heeft drie jaar geduurd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Bezorgd »

Beetje gevaarlijk , zo zonder ambtelijk toezicht.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Valcke »

Charles schreef:Institutie heeft drie jaar geduurd.
Mooi dat de groep het zo lang volgehouden heeft!
Zelf heb ik ook de Institutie geheel gelezen, maar dat was wel in twee pogingen (eerst boek 1, 2 en 3, en een aantal jaren later boek 4). - En dan niet De Niet, maar Corsmannus.
Maar ik vind zo'n leesgroep wel heel nuttig, een goed idee om er wellicht een te beginnen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oudvaders lezen

Bericht door HersteldHervormd »

Charles schreef:Even een oud draadje gebruiken om een nieuwe vraag te stellen. Ik zit op een leeskring die oudvaders leest. We hebben inmiddels gelezen: Institutie, De viervoudige staat, Verklaring Galatenbrief Luther, Belijdenissen, Bij U is vergeving (Owen).

Ben nu lijst aan het aanleggen waaruit we nieuw te lezen boek gaan kiezen. Hebben jullie aanbevelingen? Gaat om boeken die wat discipline vragen om te lezen. Dan heeft het namelijk meerwaarde om als leeskring te lezen. Institutie van Calvijn was hiervoor erg geschikt omdat je als inleider het nodige er bij kon opzoeken en uitleggen. Ik denk zelf aan bijv. Redelijke Godsdienst. Andere bekende boeken zijn minder geschikt voor een leeskring omdat ze meer meditatief van aard zijn of prima geschikt om zelf te lezen. Zoals Het zien op Jezus of De godvruchtige avondmaalganger.

Mij lijkt Eerste, middelste en laatste dingen van Ambrosius geschikt. Ook Merg van het Evangelie met de toelichting van Boston. Alleen is die niet nieuw meer te bestellen. Zitten er in de serie Puriteinse Klassieken geschikte boeken?
Bij U is vergeving is prachtig!

Ik zou Huntington en/of Warburton gaan lezen. Geestelijk leven in de bikkelharde praktijk.

Bunyan en Edwards kan je ook prima lezen.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 14 dec 2021, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders lezen

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:Beetje gevaarlijk , zo zonder ambtelijk toezicht.
Jammer van deze cynische en onnodige opmerking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Charles »

Bezorgd schreef:Beetje gevaarlijk , zo zonder ambtelijk toezicht.
Eigenlijk is dat een heel bijzondere opmerkingen waar een hoop achter zit.

Aanvankelijk was de eis dat er iemand van de kerkenraad lid was. In de loop der jaren is dat niet meer zo omdat er wisselingen in de kerkenraad zijn. Je zit dan op enige moment met ex-ouderlingen en ex-diakenen op de leeskring. Heeft nooit geleid tot gedoe. De stof leent zich daar niet voor. Eerder het tegendeel: dat je denkt; dat ging vroeger toch een spade dieper. Daarnaast speelt ook mee dat kerkenraad wel ziet wie er op de leeskring zit en dat van 'gevaar' geen sprake is. Eerder dat ik denk: kwam er maar eens iemand van de kerkenraad bij, dat zou goed zijn ;-)

Wel zie je dat een andere leeskring een boek van Tim Keller o.i.d. wilde gaan bespreken. Daarvan is aangegeven dat dat niet het doel van de leeskring was. Mijn lijst met mogelijke boeken leg ik eerst aan de kerkenraad voor. Daarna mag elk lid van de leeskring die boeken noemen die de voorkeur hebben. Boek met de meeste stemmen gaat het worden.
Laatst gewijzigd door Charles op 14 dec 2021, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders lezen

Bericht door huisman »

Charles schreef:
huisman schreef: Ben wel een beetje jaloers op zo’n leeskring. Kun je er meer van vertellen? Frequentie, leesopdracht (hoeveel blz. per keer) enz.
Je hebt mij namelijk op een idee gebracht.
Dank voor de aanbevelingen, daar kan ik wat mee!
De leeskringen zijn in onze gemeente opgericht n.a.v. een oproep van ds. Golverdingen op een synode. Namelijk dat de oudvaders meer gelezen zouden moeten worden en dit gestimuleerd zou kunnen worden door hiervoor leeskringen op te richten. Groep bestaat uit 10 personen. We komen maandelijks bij elkaar m.u.v. zomervakantie etc wat neerkomt op zo’n 8 avonden in het jaar. We lezen per keer zo’n 25-30 bladzijden. Eén van de leden heeft dan de inleiding en hij/zij is vrij hoe zij dat doet.

Een grote meerwaarde is de goede gesprekken n.a.v. de gelezen stof.
Bedankt. Na deze voor mij erg drukke winter ga ik kijken of zo’n initiatief in mijn omgeving mogelijk is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oudvaders lezen

Bericht door HersteldHervormd »

Bezorgd schreef:Beetje gevaarlijk , zo zonder ambtelijk toezicht.
Heb je last van GG-stress?
Echt een kneuzige reactie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Oudvaders lezen

Bericht door CvdW »

.
Laatst gewijzigd door CvdW op 14 dec 2021, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Pioenroosje »

In GG Gouda is ook zo'n kring. Daar is De redelijke godsdienst besproken, en bespreken ze nu preken van Hellenbroek oid.

Je zou kunnen vragen of ze de handouts ter beschikking willen stellen, scheelt je een hoop werk.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Charles »

J.C. Philpot schreef:Ik sprak pas iemand die Bavincks Magnalia Dei aan het lezen was, en er zeer gecharmeerd van was. Wellicht ook een idee.
Nee nee, dat is hedendaagse kost. :)
HersteldHervormd schreef:
Bij U is vergeving is prachtig!
Ja eens, diepgravend werk. Maar... de vertaling is vreselijk. Dat werk dient écht opnieuw vertaald te worden. Engelse versie is beter te lezen dan deze Nederlandse versie namelijk.
Laatst gewijzigd door Charles op 14 dec 2021, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders lezen

Bericht door huisman »

CvdW schreef:
Bezorgd schreef:Beetje gevaarlijk , zo zonder ambtelijk toezicht.
Deels begrijp ik de opmerking. Mijn indruk is dat het lezen van oudvaders op de preekstoel maar zeer beperkt aan de orde komt.
Wat heb ik dan aan ambtelijk toezicht?
Mijn geliefde forummers. Je mag weten dat ik mij erg stoor aan het vervuilen van diverse topics met allerlei frustraties richting kerkenraden en eigen kerkverband (vaak GG) Doe dat in de topics waar het passend is maar aub niet bij elk onderwerp een voorspelbare Pavlov reactie wat resulteert in een venijnige post.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oudvaders lezen

Bericht door Herman »

+1
Plaats reactie