Oudvaders lezen

Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:In onze tijd kun je heel goed luisteren naar iemand als ds. M.J. van Gelder bijv.
Op theologienet staat een ernstige preek over mattheüs 4:17, over de bekering (het begin van Jezus' prediking).
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Mister schreef:
Zonderling schreef:- Jodocus van Lodenstein (niet dor, niet dogmatisch, en wel degelijk een geestelijke diepte die tegenwoordig niet wordt aangetroffen bij mijn weten)
:shock: Dus wij hebben het maar slecht in de kerk :?
Ik weet natuurlijk niet hoe het 'overal' is, hoewel ik wel het nodige gehoord en gelezen heb. Denk dus niet dat ik alle hedendaagse op één hoop gooi.

Toch zijn er sommige preken van oude schrijvers / puriteinen die je stil maken, omdat je voelt dat zij de dingen zelf doorleefd hadden (en die doorleving is echt niet na te doen door een bepaalde voordracht of aangepast stemgebruik wat ter rechterzijde schering en inslag is).
We kunnen b.v. wel zeggen 'Eenzaam, met God gemeenzaam', maar nogmaals: zoiets doorlééfd te hebben is heel wat anders. En wanneer het iemand gegeven wordt uit die beléving te spreken, niet daaróver maar daarúit, dan is dat iets wat de hoorders wel zullen voelen en de lezers wel zullen lezen, daar ben ik vast van overtuigd.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 11 jan 2007, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:In onze tijd kun je heel goed luisteren naar iemand als ds. M.J. van Gelder bijv. En wat te denken van een ds. P. de Vries? En er zullen er vast wel meer zijn. En vanuit de 'evangelicale' hoek verschijnen soms ook heel mooie en diepgaande boekjes (George Cutting bijvoorbeeld).
Ik zal de preek van ds. Van Gelder lezen.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Zonderling schreef:Ik zal de preek van ds. Van Gelder lezen.
Tjonge, en die staat ook al in het topic tussen de oudvaders. :wink:
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Zonderling schreef:
Mister schreef:
Zonderling schreef:- Jodocus van Lodenstein (niet dor, niet dogmatisch, en wel degelijk een geestelijke diepte die tegenwoordig niet wordt aangetroffen bij mijn weten)
:shock: Dus wij hebben het maar slecht in de kerk :?
Ik weet natuurlijk niet hoe het 'overal' is, hoewel ik wel het nodige gehoord en gelezen heb. Denk dus niet dat ik alle hedendaagse op één hoop gooi.

Toch zijn er sommige preken van oude schrijvers / puriteinen die je stil maken, omdat je voelt dat zij de dingen zelf doorleefd hadden (en die doorleving is echt niet na te doen door een bepaalde voordracht of aangepast stemgebruik wat ter rechterzijde schering en inslag is).
We kunnen b.v. wel zeggen 'Eenzaam, met God gemeenzaam', maar nogmaals: zoiets doorlééfd te hebben is heel wat anders. En wanneer het iemand gegeven wordt uit die beléving te spreken, niet daaróver maar daarúit, dan is dat iets wat de hoorders wel zullen voelen en de lezers wel zullen lezen, daar ben ik vast van overtuigd.
Dat is iets wat ik in ds H. Zweistra zo waardeer. Heel bevindelijk preken, maar tegelijkertijd niet het Bijbelse evenwicht verliezen in het aanspreken van zondaren.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

-
Laatst gewijzigd door Klavier op 12 jan 2007, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Zonderling schreef: Ik weet natuurlijk niet hoe het 'overal' is, hoewel ik wel het nodige gehoord en gelezen heb. Denk dus niet dat ik alle hedendaagse op één hoop gooi.

Toch zijn er sommige preken van oude schrijvers / puriteinen die je stil maken, omdat je voelt dat zij de dingen zelf doorleefd hadden (en die doorleving is echt niet na te doen door een bepaalde voordracht of aangepast stemgebruik wat ter rechterzijde schering en inslag is).
We kunnen b.v. wel zeggen 'Eenzaam, met God gemeenzaam', maar nogmaals: zoiets doorlééfd te hebben is heel wat anders. En wanneer het iemand gegeven wordt uit die beléving te spreken, niet daaróver maar daarúit, dan is dat iets wat de hoorders wel zullen voelen en de lezers wel zullen lezen, daar ben ik vast van overtuigd.
Zeker! Dan ben ik blij dat we anno 2007 nog eenzelfde geluid mogen horen als in de tijd van de oude scchrijvers.
Te mogen horen van mensen die genade ervaren, maar ook te horen van predikers die uit genade leven en ervan mogen uitdelen als getuigenis voor de naaste. Een lichtend licht en zoutend zout.
De Heilge Geest werkt nog altijd. De Heere vertraagt de belofte niet. En nooit.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Toch zijn er sommige preken van oude schrijvers / puriteinen die je stil maken, omdat je voelt dat zij de dingen zelf doorleefd hadden (en die doorleving is echt niet na te doen door een bepaalde voordracht of aangepast stemgebruik wat ter rechterzijde schering en inslag is).
We kunnen b.v. wel zeggen 'Eenzaam, met God gemeenzaam', maar nogmaals: zoiets doorlééfd te hebben is heel wat anders. En wanneer het iemand gegeven wordt uit die beléving te spreken, niet daaróver maar daarúit, dan is dat iets wat de hoorders wel zullen voelen en de lezers wel zullen lezen, daar ben ik vast van overtuigd.
We moeten toch oppassen voor een soort streeptheologie: alsof die godzaligheid beperkt zou zijn tot de oudvaders, en de Heilige Geest daarná gestopt is met Zijn werk of dat Zijn werk sindsdien van een mindere kwaliteit is (met eerbied gesproken).
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Kaw schreef:Philpot ben ik ooit in begonnen, maar dat was alsof ik karton moes eten.
Hoe bedoel je?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Kort geleden aangeschaft preek van Mr. Hugo Binning (1627-1653)
over Jesaja 59 vers 20
Preek van Dr. John Owen over Micha 6 vers 9
Preek van John Flavel over Lukas 1 vers 72.

Moet ze nog lezen. Kent iemand van jullie Mr. Hugo Binning?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Christiaan schreef:Kort geleden aangeschaft preek van Mr. Hugo Binning (1627-1653)
over Jesaja 59 vers 20
Preek van Dr. John Owen over Micha 6 vers 9
Preek van John Flavel over Lukas 1 vers 72.

Moet ze nog lezen. Kent iemand van jullie Mr. Hugo Binning?
Heb me door "Ettelijke gronden der christelijke religie" heengeworsteld. Is al weer een jaar of tien geleden.
Er staan mooie dingen in, maar 't is wel langdradig.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:
Christiaan schreef:Kort geleden aangeschaft preek van Mr. Hugo Binning (1627-1653)
over Jesaja 59 vers 20
Preek van Dr. John Owen over Micha 6 vers 9
Preek van John Flavel over Lukas 1 vers 72.

Moet ze nog lezen. Kent iemand van jullie Mr. Hugo Binning?
Heb me door "Ettelijke gronden der christelijke religie" heengeworsteld. Is al weer een jaar of tien geleden.
Er staan mooie dingen in, maar 't is wel langdradig.
Het boek "Ettelijke gronden" is niet vergelijkbaar met de preken.
De preken van Binning zijn bepaald niet langdradig, zijn preken over Romeinen 8 en 1 Johannes zijn juist eenvoudig en boeiend.
Binning was een erg talentvolle man, jong gestorven.

Nadeel is wel dat veel van de beschikbare preken lang geleden vertaald zijn, de heruitgaven zijn daar vaak nog op gebaseerd, zo ook de preek die Christiaan noemt (vertaling uit 17xx door Jan Ross).
Katie
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 jul 2006, 18:02

Bericht door Katie »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:
Christiaan schreef:Kort geleden aangeschaft preek van Mr. Hugo Binning (1627-1653)
over Jesaja 59 vers 20
Preek van Dr. John Owen over Micha 6 vers 9
Preek van John Flavel over Lukas 1 vers 72.

Moet ze nog lezen. Kent iemand van jullie Mr. Hugo Binning?
Heb me door "Ettelijke gronden der christelijke religie" heengeworsteld. Is al weer een jaar of tien geleden.
Er staan mooie dingen in, maar 't is wel langdradig.
Het boek "Ettelijke gronden" is niet vergelijkbaar met de preken.
De preken van Binning zijn bepaald niet langdradig, zijn preken over Romeinen 8 en 1 Johannes zijn juist eenvoudig en boeiend.
Binning was een erg talentvolle man, jong gestorven.

Nadeel is wel dat veel van de beschikbare preken lang geleden vertaald zijn, de heruitgaven zijn daar vaak nog op gebaseerd, zo ook de preek die Christiaan noemt (vertaling uit 17xx door Jan Ross).
Keurstoffen van H. Binning is enkele jaren terug opnieuw uitgegeven. Ik weet niet of ze inderdaad gebaseerd zijn op lang geleden vertaalde werken. M. i. zijn ze goed toegankelijk, zeker als je wel eens vaker wat leest!
En bijzonder de moeite waard!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Het mooie aan de oudvaders, en met name wel uit Engelse/Schotse hoek, is dat hun geschriften de gehele Schrift behandelden, ook zaken die niet, of niet direct, betrekking hebben op de bekering.

Bv: Als men nu spreekt over Gods deugden (en het is al zeldzaam als men daar wat aandacht aan besteed), dan is dat vaak altijd direct toegepast op de relatie daarvan tot de bekering. Bij de oudvaders (bv Charnock) is dit helemaal niet zo, hij gaat adhv de Schrift al Gods deugden uitgebreid langs.

Bij de oudvaders stond niet alleen de vraag 'Hoe krijg ik een genadig God' centraal, maar ook het even-gereformeerde principe 'Hoe leer ik God kennen uit Zijn woord'. Opdat wij ons verwonderen over Welk een God wij hebben!

Een ander punt wat (bij de Engelse/Schotse) schrijvers vaak centraal staat, is het stuk van de dankbaarheid. Zij namen hierin vaak een houding aan die wij 'evangelisch' of 'activistisch' zouden vinden. Zoals bv de (helaas onbekende) uitspraak van RM McChayne dat genade nét genoeg is om je over de drempel van de hemelpoort te tillen, en dat de rest afhankelijk is van hoe wij leven.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

memento schreef:Het mooie aan de oudvaders, en met name wel uit Engelse/Schotse hoek, is dat hun geschriften de gehele Schrift behandelden, ook zaken die niet, of niet direct, betrekking hebben op de bekering.

Bv: Als men nu spreekt over Gods deugden (en het is al zeldzaam als men daar wat aandacht aan besteed), dan is dat vaak altijd direct toegepast op de relatie daarvan tot de bekering. Bij de oudvaders (bv Charnock) is dit helemaal niet zo, hij gaat adhv de Schrift al Gods deugden uitgebreid langs.

Bij de oudvaders stond niet alleen de vraag 'Hoe krijg ik een genadig God' centraal, maar ook het even-gereformeerde principe 'Hoe leer ik God kennen uit Zijn woord'. Opdat wij ons verwonderen over Welk een God wij hebben!

Een ander punt wat (bij de Engelse/Schotse) schrijvers vaak centraal staat, is het stuk van de dankbaarheid. Zij namen hierin vaak een houding aan die wij 'evangelisch' of 'activistisch' zouden vinden. Zoals bv de (helaas onbekende) uitspraak van RM McChayne dat genade nét genoeg is om je over de drempel van de hemelpoort te tillen, en dat de rest afhankelijk is van hoe wij leven.
Mee-eens.
Ze preekte ook wel over een thema. Waarbij tal van bijbelgedeelten en bijbelteksten aanbod komen.
Sowieso komen er tal van teksten in een preek voor, op een of andere manier hebben ze naar mijn idee een voorliefde voor Spreuken.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Plaats reactie