Ds. G. Wisse

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door -DIA- »

Ik heb het boekje "De droefheid naar God" gelezen.
Mogelijk heb ik dat op "Di Jun 27, 2017" ook al gezegd, maar ik zie dat er nu "niet toegestaan" onder staat. Dus ja... Ik zou niet weten waarom ik dat niet mag zeggen. Ik zou het zelfs wellen aanraden om te lezen.

TOEVOEGING: Ik denk ineens dat ik begrijp waar dat 'niet toegestaan' op sloeg. Ik had een link geplaatst naar een site waar dit boek als luisterboek is te beluisteren. Het was niet het boek dat niet toegestaan was, maar de website.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 25 mar 2019, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:Hij was Christelijk Gereformeerd, die kunnen al niets fout doen op dit forum.
Deze zin zie ik overigens niet terug in de reacties van JCRyle en Wandelende ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Hij was Christelijk Gereformeerd, die kunnen al niets fout doen op dit forum.
Bedankt voor het compliment. Uiteraard geld deze typering maar voor een gedeelte van deze kerken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Staan er op internet nog ergens geschriften van Professor Wisse? Ik zou wel eens wat van hem willen lezen, mits ik het niet aan hoef te schaffen.

Filosofisch zou kunnen. Wisse was erg geïnteresseerd in de Filosofie, en heeft er zelfs avonden over belegd.
Als het er niet is afgehaald staat de inhoud van "De droefheid naar God" ergens online, als luisterboek. U kunt er naar zoeken, maar een link kan ik niet geven. De taal is bloemrijk, geleerd en toch ook weer eenvoudig voor wie het een beetje verstaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door windorgel »

J.C. Philpot schreef:Staan er op internet nog ergens geschriften van Professor Wisse? Ik zou wel eens wat van hem willen lezen, mits ik het niet aan hoef te schaffen.

Filosofisch zou kunnen. Wisse was erg geïnteresseerd in de Filosofie, en heeft er zelfs avonden over belegd.
Het staat op theologienet.nl
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:Staan er op internet nog ergens geschriften van Professor Wisse? Ik zou wel eens wat van hem willen lezen, mits ik het niet aan hoef te schaffen.

Filosofisch zou kunnen. Wisse was erg geïnteresseerd in de Filosofie, en heeft er zelfs avonden over belegd.
Ik heb het boekje Avondrood van hem.
Het was een man met humor. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:Staan er op internet nog ergens geschriften van Professor Wisse? Ik zou wel eens wat van hem willen lezen, mits ik het niet aan hoef te schaffen.

Filosofisch zou kunnen. Wisse was erg geïnteresseerd in de Filosofie, en heeft er zelfs avonden over belegd.
Ik heb het boekje Avondrood van hem.
Het was een man met humor. :)
Hij had de gave van het woord... Boeiend vind ik ook zijn lange zinnen, die regelrecht, soms wat breedsprakig, (bijna) zo uit mijn pen zouden hebben kunnen gevloeid. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door Wandelende »

Erasmiaan schreef:Dat is verdrietig.
Kan je toelichten waarom dat verdrietig is?
Jouw reactie is volgens mij een reactie op hetgeen ik schrijf.
(~)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:Staan er op internet nog ergens geschriften van Professor Wisse? Ik zou wel eens wat van hem willen lezen, mits ik het niet aan hoef te schaffen.

Filosofisch zou kunnen. Wisse was erg geïnteresseerd in de Filosofie, en heeft er zelfs avonden over belegd.
Als het er niet is afgehaald staat de inhoud van "De droefheid naar God" ergens online, als luisterboek. U kunt er naar zoeken, maar een link kan ik niet geven. De taal is bloemrijk, geleerd en toch ook weer eenvoudig voor wie het een beetje verstaat.
Ik heb ze online staan en je kunt ze zo downloaden.
https://ejvl.stackstorage.com/s/FmYzIbYiDWrlLnM
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door J.C. Philpot »

De gemeenten die hij heeft gedient:

Gereformeerde Kerken in Gouda, Leiden, Driebergen, Kampen en Bodegraven.
CGK: Arnhem en Utrecht. Na zijn docentschap Amsterdam-Oost en tot zijn emeritaat Middelburg.

Het bepaald me wel bij hoe snel gemeenten en kerken kunnen veranderen:
- 100 jaar geleden had je nog Professor Wisse en dr. Steenblok in de Gereformeerde Kerken. En in deze gemeenten is nu geen plaats meer voor de schriftuurlijke en bevindelijke waarheid. Het liberale gedachtegoed heeft zijn duizenden verslagen.
- Wat de CGK gemeenten betreft waar hij heeft gediend: in Arnhem zijn ze nu zo ver dat ze vrouwelijke ambtsdragers willen. En in andere gemeenten zou professor Wisse nu niet meer gevraagd worden.

Laten we daarom het pand bewaren dat ons is toevertrouwd, binnen of buiten de gelijknamige groepering, en in wat voor kerkelijke gemeente dan ook.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef: Het bepaald me wel bij hoe snel gemeenten en kerken kunnen veranderen:
Inderdaad.
J.C. Philpot schreef:100 jaar geleden had je nog Professor Wisse en dr. Steenblok in de Gereformeerde Kerken. En in deze gemeenten is nu geen plaats meer voor de schriftuurlijke en bevindelijke waarheid. Het liberale gedachtegoed heeft zijn duizenden verslagen.
- Wat de CGK gemeenten betreft waar hij heeft gediend: in Arnhem zijn ze nu zo ver dat ze vrouwelijke ambtsdragers willen. En in andere gemeenten zou professor Wisse nu niet meer gevraagd worden.
We hoeven geen 100 jaar terug te gaan, een halve eeuw is al genoeg.
Een ouderling (midden vijftiger) van ons kende ds Wisse helemaal niet.
Het zou goed zijn als de ambtsbroeders eens in de geschiedenis en archieven zouden kijken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door Erasmiaan »

Wandelende schreef:
Erasmiaan schreef:Dat is verdrietig.
Kan je toelichten waarom dat verdrietig is?
Jouw reactie is volgens mij een reactie op hetgeen ik schrijf.
Klopt. Misschien is verdrietig wat te sterk uitgedrukt. Jammer is het wel. Velen in de GG voelen zich thuis bij prof. Wisse. Zijn beschrijving van het geestelijk leven verbindt. Het is jammer dat jij dat niet hebt. Een stukje gemeenschappelijke basis ontbreekt daarmee, zeg maar.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door Wandelende »

Erasmiaan schreef:
Wandelende schreef:
Erasmiaan schreef:Dat is verdrietig.
Kan je toelichten waarom dat verdrietig is?
Jouw reactie is volgens mij een reactie op hetgeen ik schrijf.
Klopt. Misschien is verdrietig wat te sterk uitgedrukt. Jammer is het wel. Velen in de GG voelen zich thuis bij prof. Wisse. Zijn beschrijving van het geestelijk leven verbindt. Het is jammer dat jij dat niet hebt. Een stukje gemeenschappelijke basis ontbreekt daarmee, zeg maar.
Zie mijn PB.
Ik neem afstand van de woorden dat een gemeenschappelijke basis ontbreekt.
Dit boekje heb ik met genoegen gelezen.
(~)
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door KGPHP »

J.C. Philpot schreef:Wat de CGK gemeenten betreft waar hij heeft gediend: in Arnhem zijn ze nu zo ver dat ze vrouwelijke ambtsdragers willen. En in andere gemeenten zou professor Wisse nu niet meer gevraagd worden.
Dient de eerlijkheid wel te zeggen dat de CGK van Arnhem uit de tijd van Ds. Wisse niet dezelfde gemeente is als de huidige.
De gemeente is in 1969 met haar toenmalige predikant overgegaan naar de Gereformeerde Gemeenten.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ds. G. Wisse

Bericht door J.C. Philpot »

KGPHP schreef:
J.C. Philpot schreef:Wat de CGK gemeenten betreft waar hij heeft gediend: in Arnhem zijn ze nu zo ver dat ze vrouwelijke ambtsdragers willen. En in andere gemeenten zou professor Wisse nu niet meer gevraagd worden.
Dient de eerlijkheid wel te zeggen dat de CGK van Arnhem uit de tijd van Ds. Wisse niet dezelfde gemeente is als de huidige.
De gemeente is in 1969 met haar toenmalige predikant overgegaan naar de Gereformeerde Gemeenten.
Dank je voor je aanvulling!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie