Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Dodo »

Niet helemaal on-topic maar wie weet.
In onze kringloop zijn deze boeken ingeleverd. Heeft een van de forummers soms interesse?
Al de werken van Bunyan, vier kloeke delen.
Het boek der openbaring, door ds. Mallan, twee delen.
Ds Harinck: Simson
Idem: moeders van Christus
Ds Pronk: de Heere is God.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Dodo »

Afbeelding
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Hoopvol »

Dodo schreef:Afbeelding
Ik heb interesse in al de werken van John Bunyan!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding
In dit boek biedt Archibald Alexander op ongeëvenaarde wijze een theologie van de christelijke bevinding. Hij benadrukt dat de bijbelse waarheid persoonlijk moet worden beleefd. Anders blijft er niets anders over dan dode orthodoxie. Tegelijkertijd is er geen waar geloof zonder kennis, zonder zicht op de boodschap, de leer van de Schrift. Anders ontaardt het geloof in subjectief ‘religieus enthousiasme’.

Archibald Alexander (1772-1851) was een presbyteriaanse predikant in Amerika en een van de eerste hoogleraren van Princeton Theological Seminary. Hij stond in de traditie van de reformatoren en de puriteinen
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
In het uit drie hoofddelen bestaande werk 'De eerste, middelste en laatste dingen' gaat de Engelse puritein Isaac Ambrosius (1604-1663) in op de leer van de wedergeboorte, de praktijk van de heiligmaking en op het sterven van de mens. In de meditaties gaat het onder meer over de ellende van de mens in zijn leven en dood, in het oordeel en in de uitvoering daarvan, maar ook over de barmhartigheid van God in de verlossing en de zaligheid. Ambrosius is in zijn manier van schrijven sterk gericht op de praktijk van de godzaligheid. Wat dat in zijn eigen leven betekende, wordt onder meer duidelijk uit dagboekfragmentendie in dit boek zijn opgenomen.

Deze heruitgave van Ambrosius’ werk in het Nederlands is tot stand gekomen in samenwerking met de Stichting Gereformeerd Erfgoed. De tekst is vanuit het Engels vertaald door Ruth Pieterman en voorzien van een inleiding door ds. O.M. van der Tang.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Je hebt een goede neus voor veel leeslekkers.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

Herman schreef:Je hebt een goede neus voor veel leeslekkers.
Zeg dat wel! Jammer genoeg kost het een berg zo bij elkaar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door refo »

Job schreef:
Herman schreef:Je hebt een goede neus voor veel leeslekkers.
Zeg dat wel! Jammer genoeg kost het een berg zo bij elkaar.
2 jaartjes extra wachten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding
Puritein John Cotton (1585-1652) week in 1633 uit van Engeland naar Amerika. Een viertal van zijn verhandelingen over de bekering of de weg ten leven is nu voor het eerst in het Nederlands vertaald.
Afbeelding
‘Met diep ontzag’ is een verzameling van zeven preken over Jesaja 66:2 (Op deze zal Ik zien, op de arme en verslagene van geest en die voor Mijn woord beeft) en 2 Koningen 22:19 (Omdat uw hart week geworden is …).
Afbeelding
In deze niet eerder uitgegeven preek van Wilhelmusà Brakel (1635-1711) staat Hooglied 6:13 centraal: ‘Keer weder, keer weder, o Sulammith! Keer weder, keer weder, dat wij u mogen aanzien.’ We weten dat dit vers veel voor À Brakel betekende. Niet voor niets had hij zijn dochter en enig kind ‘Sulammith’ genoemd. De betekenis van deze naam is veelzeggend: ‘kind des vredes’.
Afbeelding
In Romeinen 8 worden verschillende hoofdpunten van het Evangelie op inhoudsvolle en kernachtige wijze verwoordt. Te denken valt aan de voldoening van Christus aan Gods wet, de vrijspraak die een gelovige ontvangt, de leiding door de Heilige Geest, de aanneming tot kinderen, het uitzien van de schepping én van Gods kinderen naar de voleinding van alle dingen, het lijden dat een christen overkomt ende overwinning die hem door Christus ten deel valt. Octavius Winslow schreef over dit Bijbelhoofdstuk 35 meditaties,
Afbeelding
Enkele van Luthers laatste colleges gingen over Jesaja 53. In een combinatie van wetenschappelijke exegese en actuele toepassing beschrijft Luther Jezus Christus als de lijdende Knecht. Gaandeweg komen veel thema’s ter sprake die Luther levenslang hebben beziggehouden. Dit boek kan zodoende uitstekend dienen als een kennismaking met Luthers theologie.
Afbeelding
In dit boek worden de hoofdstukken 13-17 uit het Johannesevangelie behandeld. Te beginnen met de ‘drie paarlen poorten’ die toegang geven tot ‘de gouden stad’ (Joh. 13:1), voert Ross zijn lezers door de laatste uren van Jezus’ omgang met Zijn discipelen, vóór Zijn sterven. Het boek sluit af met de behandeling van het ‘Hogepriesterlijk gebed’.
Oorspronkelijk preekte Ross in 1887 over deze stof in zijn gemeente van Tobermory, Isle of Mull, Schotland
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

huisman schreef:Afbeelding
Puritein John Cotton (1585-1652) week in 1633 uit van Engeland naar Amerika. Een viertal van zijn verhandelingen over de bekering of de weg ten leven is nu voor het eerst in het Nederlands vertaald.
Afbeelding
‘Met diep ontzag’ is een verzameling van zeven preken over Jesaja 66:2 (Op deze zal Ik zien, op de arme en verslagene van geest en die voor Mijn woord beeft) en 2 Koningen 22:19 (Omdat uw hart week geworden is …).
Afbeelding
In deze niet eerder uitgegeven preek van Wilhelmusà Brakel (1635-1711) staat Hooglied 6:13 centraal: ‘Keer weder, keer weder, o Sulammith! Keer weder, keer weder, dat wij u mogen aanzien.’ We weten dat dit vers veel voor À Brakel betekende. Niet voor niets had hij zijn dochter en enig kind ‘Sulammith’ genoemd. De betekenis van deze naam is veelzeggend: ‘kind des vredes’.
Afbeelding
In Romeinen 8 worden verschillende hoofdpunten van het Evangelie op inhoudsvolle en kernachtige wijze verwoordt. Te denken valt aan de voldoening van Christus aan Gods wet, de vrijspraak die een gelovige ontvangt, de leiding door de Heilige Geest, de aanneming tot kinderen, het uitzien van de schepping én van Gods kinderen naar de voleinding van alle dingen, het lijden dat een christen overkomt ende overwinning die hem door Christus ten deel valt. Octavius Winslow schreef over dit Bijbelhoofdstuk 35 meditaties,
Afbeelding
Enkele van Luthers laatste colleges gingen over Jesaja 53. In een combinatie van wetenschappelijke exegese en actuele toepassing beschrijft Luther Jezus Christus als de lijdende Knecht. Gaandeweg komen veel thema’s ter sprake die Luther levenslang hebben beziggehouden. Dit boek kan zodoende uitstekend dienen als een kennismaking met Luthers theologie.
Afbeelding
In dit boek worden de hoofdstukken 13-17 uit het Johannesevangelie behandeld. Te beginnen met de ‘drie paarlen poorten’ die toegang geven tot ‘de gouden stad’ (Joh. 13:1), voert Ross zijn lezers door de laatste uren van Jezus’ omgang met Zijn discipelen, vóór Zijn sterven. Het boek sluit af met de behandeling van het ‘Hogepriesterlijk gebed’.
Oorspronkelijk preekte Ross in 1887 over deze stof in zijn gemeente van Tobermory, Isle of Mull, Schotland
Wat een parels heb je geselecteerd (verwacht ik a.d.v. de beschrijvingen). Ik moet niet teveel in dit topic kijken want ga ervan watertanden. Terwijl ik ondervind dat veel boeken begeren cq. kopen ook kwelling des vleses en des geestes kan zijn. Want aan alles zeer aandachtig lezen (wat de inhoud zeer verdient) kom ik niet toe en er staat al zoveel moois hier in de boekenkasten.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Boek van John Cotton lijkt mij interessant.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Augustienus »

Is het boek van Winslow een vertaling van zijn 'No condemnation in Jesus Christ'?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Boek van John Cotton lijkt mij interessant.
Mij ook. Maar je denkt vervolgens, wat voegt dit toe aan alle bekende werken die we al hebben.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Boek van John Cotton lijkt mij interessant.
Mij ook. Maar je denkt vervolgens, wat voegt dit toe aan alle bekende werken die we al hebben.
Ik bekijk het boek vaak ook nog in de winkel, ik ben sowieso kritischer geworden in wat schaf ik wel aan en wat niet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:
Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Boek van John Cotton lijkt mij interessant.
Mij ook. Maar je denkt vervolgens, wat voegt dit toe aan alle bekende werken die we al hebben.
Ik bekijk het boek vaak ook nog in de winkel, ik ben sowieso kritischer geworden in wat schaf ik wel aan en wat niet.
Uit de biografieën blijkt overigens dat hij een zeer begaafd spreker was. Dus ik kan me voorstellen dat zijn boek lezenswaardig is, maar gaat het dan om de vorm of de inhoud? We zullen daarachter komen door het te lezen.
Plaats reactie