PS 90:12

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: PS 90:12

Bericht door Valcke »

Marck schreef:De correctie t.a.v. het citaat door Refo was terecht.
Dat is de vraag. Hij noemt een vertaalmogelijkheid zoals o.a. door de HSV is gekozen, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Het Hebreeuwse woord kan op meerdere manieren vertaald worden. Het woordje ‘alzo’ in de SV zou ik eerder opvatten als ‘dus’, ‘dan’, ‘daarom’. Zie ook KJV. De kanttekening in de SV noemt ook nog een derde mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: PS 90:12

Bericht door Salomo »

-DIA- schreef:
Salomo schreef:Prof. A. Baars legt het uit in deze preek. https://open.spotify.com/episode/5yIolC ... =copy-link
Daar kom ik niet in...
Hier is een andere link: https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... MjBl?ep=14
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: PS 90:12

Bericht door Delftenaar »

In de Duitse vertaling van de Bijbel staat, omgezet in het Nederlands:
"Leer ons dat we moeten sterven, zodat we wijs worden".

Eigenlijk vind ik dat wel mooi. Het vers vraagt eigenlijk aan God om wijsheid.
Wijsheid om te begrijpen dat dit leven voorbij gaat (die gedachte wordt vaak verdrongen) en dat het daarom belangrijk is om bezig te zijn met het Koninkrijk van God en het dienen van Hem hier op aarde.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: PS 90:12

Bericht door Marck »

Valcke schreef:
Marck schreef:De correctie t.a.v. het citaat door Refo was terecht.
Dat is de vraag. Hij noemt een vertaalmogelijkheid zoals o.a. door de HSV is gekozen, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Het Hebreeuwse woord kan op meerdere manieren vertaald worden. Het woordje ‘alzo’ in de SV zou ik eerder opvatten als ‘dus’, ‘dan’, ‘daarom’. Zie ook KJV. De kanttekening in de SV noemt ook nog een derde mogelijkheid.
Je bedoelt "recht" tellen vwb de kanttekening?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: PS 90:12

Bericht door Panny »

Ik las bij Boston dat we op drie manieren anders moeten tellen dan hoe de wereld telt.
Een vrije weergave uit mijn geheugen:

1. We moeten in dagen tellen en niet in jaren. De wereld telt in jaren, in vele jaren. En verspilt zo vele dagen.
Een gelovige telt in dagen. Elke dag is kostbaar en het is nooit zeker of er nog een volgende dag komt. ("Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen.")
2. We moeten tegenspoed en beproevingen als winst tellen. ("Want onze lichte verdrukking, die zeer haast voorbij gaat, werkt ons een gans zeer uitnemend eeuwig gewicht der heerlijkheid;")
3. We moeten alles buiten Christus als schade en drek tellen. ("Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.")

Salamo had alles opgeteld wat er in de wereld te vinden is.
De uitkomst van zijn optelsom: "al ijdelheid en kwelling des geestes."
Zouden we daar dan zoveel voor zwoegen?
Laatst gewijzigd door Panny op 09 aug 2022, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: PS 90:12

Bericht door Marck »

Panny schreef:Ik las bij Boston dat we op drie manieren anders moeten tellen dan hoe de wereld telt.
Een vrije weergave uit mijn geheugen:

1. We moeten in dagen tellen en niet in jaren. De wereld telt in jaren, in vele jaren. En verspilt zo vele dagen.
Een gelovige telt in dagen. Elke dag is kostbaar en het is nooit zeker of er nog een volgende dag komt. ("Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen.")
2. We moeten tegenspoed en beproevingen als winst tellen. ("Want onze lichte verdrukking, die zeer haast voorbij gaat, werkt ons een gans zeer uitnemend eeuwig gewicht der heerlijkheid;")
3. We moeten alles buiten christus als schade en drek tellen. ("Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.")

Salamo had alles opgeteld wat er in de wereld te vinden is.
De uitkomst van zijn optelsom: "al ijdelheid en kwelling des geestes."
Zouden we daar dan zoveel voor zwoegen?
Dank voor deze aanvulling.
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: PS 90:12

Bericht door JCM »

huisman schreef:Dat ik hier maar zeer tijdelijk ben. Mijn aardse leven is een damp….zo voorbij. Er zijn dus belangrijker zaken dan dit aardse leven.
Dat stempelt inderdaad mijn bijdragen over bv stikstof en klimaat. Wij leven in een ondergaande wereld. Dat lost de zondige mens niet op.
Hoe zie jij in een christelijke levenshouding een goede verhouding tussen dit 'memento mori' en goed rentmeesterschap?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: PS 90:12

Bericht door Delftenaar »

Als mens hebben we al in Genesis de opdracht gekregen om de aarde te bewerken en te bewaren. Ook na de zondeval bleef die opdracht staan. Zij het sinds die tijd in het "zweet uws aanschijns".

Ondanks je notitie over het eeuwige leven hebben wij als mensen de opdracht om goed met de aarde om te gaan. De aarde is immers net zoals wij door God geschapen.
Het is dan te makkelijk om alle huidige milieuproblematiek weg te redeneren in het licht van de eeuwigheid.
Daarmee ontken je de verantwoordelijkheid voor de schepping die God aan ons gegeven heeft.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: PS 90:12

Bericht door Arja »

Marck schreef:Ben benieuwd naar jullie uitleg van deze vers over het leren onze dagen te tellen, dat wij een wijs hart bekomen.
En wat het betekent voor jullie? Misschien ook in relatie met de forumbijdragen?
Mooie vraag. En goed antwoord van @DDD hierop. Ik sluit me daarop aan.

Voor mij belangrijk: zet de psalm in zijn historische achtergrond en de psalm gaat meer leven! Mozes maakte de dood van honderden mensen mee in een periode van 38 jaar. Hij denkt daarover na als hij dit lied schrijft. Het vers "Leer ons alzo onze dagen tellen", is Mozes toepassing van de les van Kades Barnea.

Laat elke dag voor de eeuwigheid tellen, want dat is het doel van het tellen van onze dagen, zegt Mozes. Zodat we een wijs hart bekomen. Mozes wilde er zeker van zijn dat de nieuwe generatie geen tijd zou verspillen zoals de oude generatie. Zij verspilden zoveel tijd aan...
Tel hoeveel dagen je nog te leven hebt als je 70 jaar zou worden. Trek daar iedere avond een dag vanaf en realiseer je hoeveel tijd je nog hebt hier op aarde. Laat elke dag voor de eeuwigheid tellen, want het doel van het tellen van onze dagen, zegt Mozes, is om ons een hart van wijsheid te geven.
Ik denk dat er ook nog wel een Nieuw Testamentische toepassing zou zijn. Een wijs hart (dat ook nog eens schoongewassen is van zonde) is alleen verkrijgbaar bij Christus. Gods kinderen kunnen zeggen: Christus Jezus, is ons geworden wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing.
Plaats reactie