Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door eilander »

refo schreef:Voor een christen maakt dat toch allemaal geen verschil? Die is altijd bereid.
Dan ben ik benieuwd naar jouw uitleg van de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Aanslagen...

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
refo schreef:Voor een christen maakt dat toch allemaal geen verschil? Die is altijd bereid.
Dan ben ik benieuwd naar jouw uitleg van de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden.
Dat lijkt mij niet moeilijk.
De dwaze waren niet in Christus, dus geen christenen. En dus niet bereid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Aanslagen...

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Voor een christen maakt dat toch allemaal geen verschil? Die is altijd bereid.
Dan ben ik benieuwd naar jouw uitleg van de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden.
Dat lijkt mij niet moeilijk.
De dwaze waren niet in Christus, dus geen christenen. En dus niet bereid.
Ja, dat is inderdaad niet moeilijk. Maar nu de verklaring voor het feit dat de wijze meisjes sliepen.... Waren zij bereid?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Aanslagen...

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Voor een christen maakt dat toch allemaal geen verschil? Die is altijd bereid.
Dan ben ik benieuwd naar jouw uitleg van de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden.
Dat lijkt mij niet moeilijk.
De dwaze waren niet in Christus, dus geen christenen. En dus niet bereid.
Ja, dat is inderdaad niet moeilijk. Maar nu de verklaring voor het feit dat de wijze meisjes sliepen.... Waren zij bereid?
Ze waren wel bereid. Alleen het wachten op de bruidegom duurde lang(er) dan ze hadden gedacht/verwacht.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Aanslagen...

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Voor een christen maakt dat toch allemaal geen verschil? Die is altijd bereid.
Dan ben ik benieuwd naar jouw uitleg van de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden.
Dat lijkt mij niet moeilijk.
De dwaze waren niet in Christus, dus geen christenen. En dus niet bereid.
Ja, dat is inderdaad niet moeilijk. Maar nu de verklaring voor het feit dat de wijze meisjes sliepen.... Waren zij bereid?
Uiteraard, ze hadden toch voldoende olie mee?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Aanslagen...

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Ja, dat is inderdaad niet moeilijk. Maar nu de verklaring voor het feit dat de wijze meisjes sliepen.... Waren zij bereid?
Uiteraard, ze hadden toch voldoende olie mee?
Aha, dus ze lagen gewoon lekker te slapen. Groot gelijk, dan had de bruidegom maar eerder moeten komen.
Tjonge, heb ik nou altijd die gelijkenis verkeerd begrepen? :bobo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aanslagen...

Bericht door refo »

Dat denk ik ook.
De boodschap van Jezus was en is: wees bereid, ook als je slaapt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aanslagen...

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Dat denk ik ook.
De boodschap van Jezus was en is: wees bereid, ook als je slaapt.
Hmmm... is dat alles. Zou er niet een veel diepere betekenis achter zitten? Ik ben misschien brutaal, maar ik geloof dat er een diepere betekenis in zit: De Kerk valt in slaap met de kerk. Let op de hoofdletters.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Aanslagen...

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
refo schreef:Dat denk ik ook.
De boodschap van Jezus was en is: wees bereid, ook als je slaapt.
Hmmm... is dat alles. Zou er niet een veel diepere betekenis achter zitten? Ik ben misschien brutaal, maar ik geloof dat er een diepere betekenis in zit: De Kerk valt in slaap met de kerk. Let op de hoofdletters.
Ik geloof het zeker.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Aanslagen...

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Dat denk ik ook.
De boodschap van Jezus was en is: wees bereid, ook als je slaapt.
Hmmm... is dat alles. Zou er niet een veel diepere betekenis achter zitten? Ik ben misschien brutaal, maar ik geloof dat er een diepere betekenis in zit: De Kerk valt in slaap met de kerk. Let op de hoofdletters.
Ik geloof het zeker.
Misschien dat je een korte uitleg kunt geven wat het volgens jou/jullie betekent dan?
Ik weet niet anders dan dat deze gelijkenis betekent dat je te allen tijde bereid moet zijn, ook als de bruidegom vertoeft.
Als het vergeestelijk wordt, de 5 dwazen waren niet bereid, uiterlijk was er in het begin geen verschil, maar hun geloof was niet echt, zou een historisch of een tijdgeloof geweest kunnen zijn. De kernboodschap is voor alle gelovigen dat niemand weet van de tijd en uur dat Jezus terugkomt naar de aarde, Hij kan komen als een dief in de nacht. Weest daarom altijd bereid, ook als het langer duurt dan verwacht. Net als de 5 wijze meisjes.
Laatst gewijzigd door ejvl op 08 jun 2017, 09:35, 3 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Aanslagen...

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Misschien dat je een korte uitleg kunt geven wat het volgens jou/jullie betekent dan?
Ik weet niet anders dan dat deze gelijkenis betekent dat je ten alle tijde bereidt moet zijn, ook als de bruidegom vertoeft.
Als het vergeestelijk wordt, de 5 dwazen waren niet bereidt, uiterlijk was er in het begin geen verschil, maar hun geloof was niet echt, zou een historisch of een tijdgeloof geweest kunnen zijn. De kernboodschap is voor alle gelovigen dat niemand weet van de tijd en uur dat Jezus terugkomt naar de aarde, Hij kan komen als een dief in de nacht. Weest daarom altijd bereid, ook als het langer duurt dan verwacht. Net als de 5 wijze meisjes.
Hier ben ik het grotendeels mee eens. Je laat alleen het feit weg dat ze alle tien in slaap gevallen waren. En daarom zou ik liever willen zeggen: al hadden de vijf meisjes voldoende olie meegenomen, ze waakten niet maar sliepen terwijl de bruidegom kwam.
En dat heeft als les: al hebben Gods kinderen genade (dat wordt ze nooit afgenomen), ze moeten ook bereid zijn en waken en bidden totdat Hij komt.
De gelijkenis is naar mijn mening meer een vermaning aan het adres van Gods kinderen dan een boodschap voor de onbekeerden.

Zoals de Heere Jezus ook op andere plaatsen zegt: "Gij dan, zijt ook bereid, want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen." Die oproep om bereid te zijn is voor Gods kinderen. Blijkbaar is die oproep nodig.
Zie ook de context hiervan in Lukas 12.

Ook in de apostolische brieven wordt regelmatig opgeroepen om te waken. Dat is geen oproep voor onbekeerden maar voor Gods volk. Of hoe kijk jij daar tegen aan?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Aanslagen...

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Hier ben ik het grotendeels mee eens. Je laat alleen het feit weg dat ze alle tien in slaap gevallen waren. En daarom zou ik liever willen zeggen: al hadden de vijf meisjes voldoende olie meegenomen, ze waakten niet maar sliepen terwijl de bruidegom kwam.
En dat heeft als les: al hebben Gods kinderen genade (dat wordt ze nooit afgenomen), ze moeten ook bereid zijn en waken en bidden totdat Hij komt.
De gelijkenis is naar mijn mening meer een vermaning aan het adres van Gods kinderen dan een boodschap voor de onbekeerden.

Zoals de Heere Jezus ook op andere plaatsen zegt: "Gij dan, zijt ook bereid, want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen." Die oproep om bereid te zijn is voor Gods kinderen. Blijkbaar is die oproep nodig.
Zie ook de context hiervan in Lukas 12.

Ook in de apostolische brieven wordt regelmatig opgeroepen om te waken. Dat is geen oproep voor onbekeerden maar voor Gods volk. Of hoe kijk jij daar tegen aan?
Even Henry erbij gepakt:
Zijn verklaring is dat de wijze meisjes nalatig geworden zijn in hun toebereidselen voor Christus' wederkomst, verslappen in hun ijver, hun genade is niet levendig werkzaam. Niet alle liefde is uit hun hart verdwenen, maar ze waren zorgeloos en nalatig.
Toen de Bruidegom kwam, hadden ze een dadelijke toebereiding voor de komst van de Bruidegom. Zelfs zij, die het best voorbereid zijn op de dood, hebben toch nog iets te doen, zich gereed te maken om in vrede bevonden te worden.

Inderdaad is dit dan meer een vermaning aan het adres van Gods kinderen, een oproep voor Gods volk.

Na dit van Henry gelezen te hebben denk ik:
Om terug te komen op de opmerking van @Refo dat christenen altijd bereid zijn: Ik denk dat ware christenen altijd bereid zijn omdat ze genade bezitten welke niet wordt afgenomen, maar ze kunnen wel in zorgeloosheid en nalatigheid kunnen leven. De oproep van deze gelijkenis is inderdaad een oproep en vermaning naar Gods volk om altijd bereid te zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aanslagen...

Bericht door eilander »

Duidelijk, @ejvl. Bedankt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Aanslagen...

Bericht door Jongere »

Het is natuurlijk off-topic (misschien een nieuw topic?), maar de exegese van Matth. 25 vind ik wel een boeiend onderwerp. Als ik die verzen lees (vs. 1 t/m 13), dan kan ik toch het slapen er niet uit halen als kern van Jezus' aanklacht. Of het goed is dat zij in slaap vielen weet ik niet (ik neem aan van niet), maar het is opvallend dat je nergens in deze verzen een direct verwijt leest. Ze sliepen, worden gewekt door geroep en: "Toen stonden al die maagden op, en bereidden haar lampen."
Dán komt pas het onderscheidende element, want er blijken vijf van deze meisjes dwaas te zijn omdat hen olie ontbreekt.
Let er ook op dat áls de bruidegom daadwerkelijk komt (de meisjes hebben dus nog tijd om zich voor te bereiden tussen hun ontwaken en zijn daadwerkelijke komst!), dat er staat: "Als zij nu heengingen om te kopen, kwam de bruidegom; en die gereed waren, gingen met hem in tot de bruiloft, en de deur werd gesloten." Deze wijze maagden worden dus "gereed" genoemd bij de komst van de bruidegom...!

De "toepassing" van de gelijkenis volgt ook op het oordeel over de vijf dwaze maagden. Dáár ligt het onderscheidende punt. De vraag is of het waken betrekking heeft op wakker zijn, of op voorbereid zijn.

De kanttekening schrijft over het "allen sluimerig worden":
"Namelijk zowel de wijzen als de dwazen. Want ook de ware gelovigen sluimeren wel somtijds, doch hun geloof en liefde worden daarna wederom wakker."

Als ik het me goed herinner is deze discussie wel eens op het forum gevoerd n.a.v. een preek van ds. G.A. van den Brink hierover.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door eilander »

Het aspect van het slapen van alle tien is naar mijn idee geen detail in deze gelijkenis, maar uiteraard ook niet de enige les. Daarom is het goed als je de focus ook op andere dingen richt, maar een tegenstelling met wat DIA en ik schreven is het niet.
Ik heb er alleen moeite mee als er onverkort gezegd wordt: 'Gods kinderen zijn altijd bereid' zoals @refo deed.
Plaats reactie