Mattheus 7 vers 2

Plaats reactie
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Mattheus 7 vers 2

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Volgens mij zijn er best wat geleerden actief op dit forum die misschien wat meer kunnen zeggen over Mattheus 7 vers 2.
Ik vraag me al langere periode af hoe ik vers 2 moet lezen.
Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.

Als ik nu een concreet voorbeeld gebruik: bv. ik ben van mening dat je als gelovige zwarte kleding aan moet trekken ten teken van berouw over je zonde, dan moet je jezelf ook zo kleden want met welke maat ik meet, wordt ik ook gemeten.
Het tegenovergestelde is dan ook zo, ik vind bv. dat dit niet nodig is, omdat ik de teksten die hierover zouden gaan anders lees, daarom wordt ik er niet op beoordeelt wanneer ik dus andere kleuren draag.

Zomaar een voorbeeld, er zijn genoeg andere voorbeelden te gebruiken.....

Haal ik de tekst met zulk soort gedachtes nu helemaal uit zijn verband? De kanttekeningen zeggen er vrij weinig over en veel uitleg in andere vertalingen wordt er ook niet gegeven. Ik heb geen financiële middelen om Bijbelverklaringen te kopen, dus dacht, ik gooi het eens in de groep.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door -DIA- »

Matthew Henry schrijft hiervan:
Onze Heiland wijst ons hier aan, hoe wij ons te gedragen hebben met betrekking tot de fouten van anderen; en Zijn uitdrukkingen schijnen bedoeld te zijn als een bestraffing voor de Schriftgeleerden en Farizeeën, die zeer strikt en streng waren, maar meesterachtig en hoog in het veroordelen van allen, die hen omringden, gelijk die mensen gewoonlijk zijn, die hoogmoedig en verwaand zijn in hun rechtvaardigen van zichzelf. Wij hebben hier:
I. Een waarschuwing tegen oordelen , vers 1 en 2.
Er zijn mensen wiens ambt bestaat uit oordelen - overheidspersonen, zowel als evangeliedienaars. Christus is niet gekomen om Zichzelf tot een Rechter te maken, maar Hij is ook niet gekomen om rechters af te schaffen, want: door Hem stellen de vorsten gerechtigheid; maar dit is hier gericht tot particulieren, tot Zijn discipelen, die wel hiernamaals zullen zitten op tronen, maar nu niet.
Merk op: Het verbod: Oordeelt niet. Wij moeten onszelf oordelen, en onze eigen daden oordelen, maar onze broeder moeten wij niet oordelen, ons niet meesterachtig zulk een gezag over anderen aanmatigen, als wij hun niet willen toestaan over onszelf, daar het regel voor ons is, elkander onderdanig te zijn. Zijt niet vele meesters, Jakobus 3:1.


Tenslotte: De verklaring gaat nog enkele bladzijden veder, zo ik dat alles opschreef, ik acht dat ik te middernacht nog bezig ware!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Mattheus 7 vers 2

Bericht door ejvl »

Zeeuwse huisvrouw schreef:Volgens mij zijn er best wat geleerden actief op dit forum die misschien wat meer kunnen zeggen over Mattheus 7 vers 2.
Ik vraag me al langere periode af hoe ik vers 2 moet lezen.
Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.

Als ik nu een concreet voorbeeld gebruik: bv. ik ben van mening dat je als gelovige zwarte kleding aan moet trekken ten teken van berouw over je zonde, dan moet je jezelf ook zo kleden want met welke maat ik meet, wordt ik ook gemeten.
Het tegenovergestelde is dan ook zo, ik vind bv. dat dit niet nodig is, omdat ik de teksten die hierover zouden gaan anders lees, daarom wordt ik er niet op beoordeelt wanneer ik dus andere kleuren draag.

Zomaar een voorbeeld, er zijn genoeg andere voorbeelden te gebruiken.....

Haal ik de tekst met zulk soort gedachtes nu helemaal uit zijn verband? De kanttekeningen zeggen er vrij weinig over en veel uitleg in andere vertalingen wordt er ook niet gegeven. Ik heb geen financiële middelen om Bijbelverklaringen te kopen, dus dacht, ik gooi het eens in de groep.
Om op het voorbeeld in te gaan, niet oordelen als mensen menen geen zwart aan te hoeven trekken. En andersom ook niet oordelen als men wel meent zwart aan te moeten trekken.
Maar het is wel lastig, omdat veel zaken gewoon op meerdere manieren te interpreteren zijn.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

-DIA- schreef:Matthew Henry schrijft hiervan:
Onze Heiland wijst ons hier aan, hoe wij ons te gedragen hebben met betrekking tot de fouten van anderen; en Zijn uitdrukkingen schijnen bedoeld te zijn als een bestraffing voor de Schriftgeleerden en Farizeeën, die zeer strikt en streng waren, maar meesterachtig en hoog in het veroordelen van allen, die hen omringden, gelijk die mensen gewoonlijk zijn, die hoogmoedig en verwaand zijn in hun rechtvaardigen van zichzelf. Wij hebben hier:
I. Een waarschuwing tegen oordelen , vers 1 en 2.
Er zijn mensen wiens ambt bestaat uit oordelen - overheidspersonen, zowel als evangeliedienaars. Christus is niet gekomen om Zichzelf tot een Rechter te maken, maar Hij is ook niet gekomen om rechters af te schaffen, want: door Hem stellen de vorsten gerechtigheid; maar dit is hier gericht tot particulieren, tot Zijn discipelen, die wel hiernamaals zullen zitten op tronen, maar nu niet.
Merk op: Het verbod: Oordeelt niet. Wij moeten onszelf oordelen, en onze eigen daden oordelen, maar onze broeder moeten wij niet oordelen, ons niet meesterachtig zulk een gezag over anderen aanmatigen, als wij hun niet willen toestaan over onszelf, daar het regel voor ons is, elkander onderdanig te zijn. Zijt niet vele meesters, Jakobus 3:1.


Tenslotte: De verklaring gaat nog enkele bladzijden veder, zo ik dat alles opschreef, ik acht dat ik te middernacht nog bezig ware!
Hartelijk dank voor het overschrijven!! Dit gedeelte geeft al genoeg uitleg( dus je hoeft niet tot middernacht te schrijven:)) en geeft ook weer aan dat we genoeg aan onszelf hebben om te oordelen. Het is me nog niet helemaal helder hoe de Heere ons dan beoordeelt, bezien vanuit deze tekst, maar dat kunnen we misschien ook niet uit deze tekst halen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Matthew Henry schrijft hiervan:
Onze Heiland wijst ons hier aan, hoe wij ons te gedragen hebben met betrekking tot de fouten van anderen; en Zijn uitdrukkingen schijnen bedoeld te zijn als een bestraffing voor de Schriftgeleerden en Farizeeën, die zeer strikt en streng waren, maar meesterachtig en hoog in het veroordelen van allen, die hen omringden, gelijk die mensen gewoonlijk zijn, die hoogmoedig en verwaand zijn in hun rechtvaardigen van zichzelf. Wij hebben hier:
I. Een waarschuwing tegen oordelen , vers 1 en 2.
Er zijn mensen wiens ambt bestaat uit oordelen - overheidspersonen, zowel als evangeliedienaars. Christus is niet gekomen om Zichzelf tot een Rechter te maken, maar Hij is ook niet gekomen om rechters af te schaffen, want: door Hem stellen de vorsten gerechtigheid; maar dit is hier gericht tot particulieren, tot Zijn discipelen, die wel hiernamaals zullen zitten op tronen, maar nu niet.
Merk op: Het verbod: Oordeelt niet. Wij moeten onszelf oordelen, en onze eigen daden oordelen, maar onze broeder moeten wij niet oordelen, ons niet meesterachtig zulk een gezag over anderen aanmatigen, als wij hun niet willen toestaan over onszelf, daar het regel voor ons is, elkander onderdanig te zijn. Zijt niet vele meesters, Jakobus 3:1.


Tenslotte: De verklaring gaat nog enkele bladzijden veder, zo ik dat alles opschreef, ik acht dat ik te middernacht nog bezig ware!
Henry schreef:2. De reden, om aan dit verbod kracht bij te zetten: Opdat gij niet geoordeeld wordt. Dit geeft
te kennen:
a. Dat, zo wij ons onderstaan anderen te oordelen, wij verwachten kunnen geoordeeld te
worden. Wie de rechterstoel overweldigt, zal voor de rechterstoel gebracht worden,
gewoonlijk zullen zij het meest gekritiseerd worden, die zelf op alles en ieder kritiek
uitoefenen, iedereen zal een steen hebben om op hen te werpen. Hij, wiens hand, wiens tong,
gelijk de hand van Ismaël, tegen iedereen is, zal bevinden, dat ieders hand en tong tegen hem
is, Genesis 16:12, en geen genade zal betoond worden voor de goeden naam van hen, die van
geen genade willen weten voor de goede naam van anderen. Maar dat is nog het ergste niet:
zij zullen door God geoordeeld worden, van Hem zullen zij het meerder oordeel ontvangen.
Jakobus 3:1. Beide partijen moeten voor de rechterstoel van Christus gesteld worden,
Romeinen 14:10, die, gelijk Hij de nederigen lijder zal helpen, de hoogmoedigen verachter
zal weerstaan, en hem van het oordelen genoeg zal doen hebben. b. Dat, zo wij bescheiden en
liefderijk zijn in ons berispen van anderen, en weigeren hen te oordelen, en liever onszelf
oordelen, dan zullen wij van de Heere niet geoordeeld worden. Gelijk God hun zal vergeven,
die hun broederen vergeven, zo zal Hij niet oordelen, die hun broederen niet willen oordelen,
de barmhartigen zullen barmhartigheid verkrijgen. Het is een blijk van ootmoed en eerbied
voor God, en zal door Hem als zodanig erkend en beloond worden, zie Romeinen 14:10. Het
157
oordelen van hen, die anderen oordelen, is overeenkomstig de wet der wedervergelding. Met
welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, vers 2.
In Zijn oordelen volgt de rechtvaardige God dikwijls een regel van evenredigheid, zoals in
het geval met Adoni - Bezek. Richteren 1:7. Zie ook Openbaring 13:10, 18:6. Aldus zal Hij
beide gerechtvaardigd en verheerlijkt worden in zijn oordelen, en alle vlees zal voor Zijn
aangezicht zwijgen. Met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden, wellicht in deze
wereld, zodat de mensen hun zonden kunnen lezen in hun straf. Laat dit ons terughouden van
alle strengheid tegenover onze broeder. Wat zouden wij doen als God opstond? Job 31:14.
Wat zou er van ons worden, als God even streng was in Zijn oordeel van ons, als wij in het
oordeel van onze broederen, als Hij ons in dezelfde weegschaal woog? Wij kunnen dit met
recht verwachten, als wij zo uiterst scherp in het licht stellen wat onze broederen verkeerds
doen. Hierin, zoals in andere dingen, zal de heftigheid der mensen op hun eigen hoofd
neerkomen. II. Waarschuwing omtrent bestraffing. Omdat wij anderen niet moeten oordelen,
hetwelk een grote zonde is, volgt hier niet uit, dat wij anderen niet moeten bestraffen,
hetwelk een grote plicht is, en een middel kan wezen om een ziel van de dood te behouden,
en in elk geval een middel zal wezen om onze ziel te behoeden van in hun schuld te delen.
@Zeeuwse huisvrouw dure Bijbelverklaringen hoef je niet meer te kopen omdat veel online staat (gratis)
Hier de Matthew Henry
http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#HENRY

En Dächsel.
http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#DACHSEL
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Het knippen in quoten gaat me nog niet goed af, daar moet ik nog op puzzelen, dus maar even zo.
Maar de verdere uitleg is helder genoeg om te weten hoe we deze tekst moeten lezen. Hartelijk dank!

Ik ben erg blij met de linken van de Bijbelverklaringen! je moet blijkbaar net de juiste sites weten te vinden. Had er veel op gezocht, maar kwam nooit verder dan een paar Bijbelboeken die online stonden, en meestal net niet diegene die je nodig had. Dus heel hartelijk dank!!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door Wandelende »

Ik vind de manier van schrijven van M. Henry altijd erg prettig. Zijn boodschap is enerzijds scherp en anderzijds ervaar ik deze ook als pastoraal. In dit verband valt mij het ook weer op.

Het genoemde tekstvers is soms best lastig voor mijzelf. Aan de ene kant hoeven wij niet te zwijgen naar anderen, maar de keerzijde is ook weer op welke manier en tot hoever wij spreken. Continu een spiegel, vooral vanuit Gods Woord, maar ook vanuit je naaste.
(~)
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door emigrant »

de bijbelverklaringen zijn moeilijker dan de Woorden des Heeren zelf.

Iemand bestraffen om niet in zijn schuld te delen?

Verklaringen voegen in mijn optiek nogal eens iets toe wat er niet staat of waar geen sprake van is.

het is nu al laat op de avond, maar ik denk dat deze tekst wel vanuit de Schrift zelf beantwoord kan worden.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door Moderamen »

emigrant schreef: Verklaringen voegen in mijn optiek nogal eens iets toe wat er niet staat
Dat is inderdaad het risico van Matthew Henry.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door Posthoorn »

Om even door te gaan op de zwarte kleren: Volgens mij zegt de Bijbel juist dat we dat níét moeten doen. Het dragen van zwarte kleding is een uitwendig teken van onze innerlijke verhouding tot God, namelijk die van een boetvaardige zondaar.
Maar de Heere Jezus waarschuwt ons er juist voor om dit soort dingen níét te doen, om "niet van de mensen gezien te worden". Jezus zegt dit over het vasten, maar het is natuurlijk ook toepasbaar op het 'tonen' van onze boetvaardigheid aan de mensen.
Daar heb je geen Bijbelverklaring voor nodig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door refo »

In de grondtekst staat voor oordelen 'krinoo'. Dat is een vonnis vellen en dan zoals dat toen ging: zonder mogelijkheid van hoger beroep. Het is dus niet zozeer een liefdeloos oordeel over iets hebben, dat ook wel, maar vooral een veroordeling met ( figuurlijk) de dood tot gevolg.
Het woord krisis is daarvan afgeleid. Dat wordt in hoofdstuk 10 gebruikt voor het laatste oordeel.
Om dus terug te komen op de openingsvraag: wie een ander van het Koninkrijk uitsluit om iets zal zelf in de laatste krisis uitgesloten worden.
Volgens mij maken weinigen zich daar druk om.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door DDD »

Ds. Van den Brink heeft er anders onlangs nog wel op gewezen in een artikel over het oordeel der liefde.

Toch geloof ik dat karakterverschillen er ook mogen zijn. Niet om mijn eigen zonden goed te praten, maar een duidelijke mening kan voor sommigen als een oordeel voelen. Het is goed om daar rekening mee te houden, maar het is niet goed als mensen daarin gelijk zonden ontdekken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:In de grondtekst staat voor oordelen 'krinoo'. Dat is een vonnis vellen en dan zoals dat toen ging: zonder mogelijkheid van hoger beroep. Het is dus niet zozeer een liefdeloos oordeel over iets hebben, dat ook wel, maar vooral een veroordeling met ( figuurlijk) de dood tot gevolg.
Het woord krisis is daarvan afgeleid. Dat wordt in hoofdstuk 10 gebruikt voor het laatste oordeel.
Om dus terug te komen op de openingsvraag: wie een ander van het Koninkrijk uitsluit om iets zal zelf in de laatste krisis uitgesloten worden.
Volgens mij maken weinigen zich daar druk om.
Ik vraag me af of deze 'woordexegese' recht doet aan de betekenis van deze tekst. Je kunt het gebruik van een woord in de ene context niet zomaar plakken in de andere context, onder het motto: als het daar 'X' betekent, dan hier ook.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door refo »

Zeker wel. De Heere Jezus doelt niet op een negatief behandelen van mensen, maar op het buitensluiten van mensen. Hij verwijt zelfs een keer dat anderen gehinderd worden in te gaan.
Dat laatste is volgens de gereformeerde leer onmogelijk, dus moeten er andere toepassingen bedacht worden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mattheus 7 vers 2

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Zeker wel. De Heere Jezus doelt niet op een negatief behandelen van mensen, maar op het buitensluiten van mensen. Hij verwijt zelfs een keer dat anderen gehinderd worden in te gaan.
Het ene volgt niet uit het andere. Dat de Heere Jezus dat bij een andere gelegenheid zegt, betekent niet dat Hij dat hier ook bedoelt.
Plaats reactie