Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: RE: Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Floppy »

eilander schreef:... Dat neemt niet weg dat het wel om historische verhalen gaat die dus juist voor een goed begrip samen gelezen moeten (!) worden.
Ik heb, hoewel ik Eilander begrijp, daar wel vragen bij. De H. Geest heeft ons de evangelieën gebracht zoals ze nu zijn, namelijk 4 op zichzelf staande, complete verslagen van Jezus' leven en werk. Persoonlijk denk ik dat het uiteindelijk nut van het reconstrueren van de juiste feiten op de juiste momenten, beperkt is. Ik zou het woord "moeten" hier dan ook niet in de mond willen nemen. Elk van de evangelisten had ook een eigen doel met zijn evangelie, het is belangrijk(er) om dát in het oog te houden bij het lezen.

Reconstructie kan misschien wél licht werpen op bepaalde omstandigheden rond gebeurtenissen in de evangelieën; het kan uitmaken of de Heere Jezus ergens eerder was geweest, of om te weten wat er direct vóór een bepaald wonder was gebeurd. Maar omdat er altijd sprake is van gissingen kan je daar niet al teveel waarde aan hechten. Nogmaals, de evangelieën zijn nooit bedoeld om in elkaar geschoven te worden. (Eilander geeft ook aan dat niet te willen, maar daarom denk ik des te meer dat het woord "moeten" niet op zijn plaats is).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door eilander »

Floppy schreef:
eilander schreef:... Dat neemt niet weg dat het wel om historische verhalen gaat die dus juist voor een goed begrip samen gelezen moeten (!) worden.
Ik heb, hoewel ik Eilander begrijp, daar wel vragen bij. De H. Geest heeft ons de evangelieën gebracht zoals ze nu zijn, namelijk 4 op zichzelf staande, complete verslagen van Jezus' leven en werk. Persoonlijk denk ik dat het uiteindelijk nut van het reconstrueren van de juiste feiten op de juiste momenten, beperkt is. Ik zou het woord "moeten" hier dan ook niet in de mond willen nemen. Elk van de evangelisten had ook een eigen doel met zijn evangelie, het is belangrijk(er) om dát in het oog te houden bij het lezen.

Reconstructie kan misschien wél licht werpen op bepaalde omstandigheden rond gebeurtenissen in de evangelieën; het kan uitmaken of de Heere Jezus ergens eerder was geweest, of om te weten wat er direct vóór een bepaald wonder was gebeurd. Maar omdat er altijd sprake is van gissingen kan je daar niet al teveel waarde aan hechten. Nogmaals, de evangelieën zijn nooit bedoeld om in elkaar geschoven te worden. (Eilander geeft ook aan dat niet te willen, maar daarom denk ik des te meer dat het woord "moeten" niet op zijn plaats is).
Maar wacht even... Even een reconstructie van wat er gebeurde hier:
1. Er werd een vraag gesteld over één evangelie, waaruit zou blijken dat Jezus al eerder in Kapernaüm was geweest. De vraag was: dat klinkt gek, want het wordt in dat evangelie helemaal niet beschreven. Hoe kan dat?
2. Ik heb toen gezegd: als je een ander evangelie ernaast legt, zie je dat dat inderdaad het geval is. Geen tegen elkaar uitspelen, maar versterken dus.
3. In die context heeft @Ambtenaar gezegd (maar misschien heeft hij de context niet echt meegenomen...): wat je nu doet, is een grote fout.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:wat ik wel lastig vind, is dat het soms erg tegenstrijdig overkomt qua chronolgie in de diverse evangelien.
Mattheus 2 zegt dat ze vanuit Bethelhem naar Egypte gingen. Periode tussen verschijning ster en aankomst van de wijzen max 2 jaar, maar wel een flinke periode.
Lukas 2 zegt dat ze vanuit Jeruzalem naar Nazareth gingen.
Als ambtenaar bedoeld dat je door de evangelien naast elkaar te leggen en ze zo tegen elkaar uit te spelen niet de bedoeling is, dan heeft hij daar wel gelijk in.
Er wordt toch ook opgeroepen om niet allerlei geslachtsberekeningen en dergelijke te doen?
Toch moet alles op te lossen zijn met de oude manier van Schrift met Schrift vergelijken. Ik heb nooit iemand gekend die hier over struikelde.
Ik denk dat het onderzoeken te veel werk is. Maar dat is juist de opdracht: Onderzoekt de Schriften.
Ik snap dat dit in een beeldcultuur moeilijker word dan in een leescultuur, al was het wel zo dat de gereformeerde gezindte het meest de leescultuur heeft vastgehouden, als we het vergelijken met de doorsnee westerse Hoog Ontwikkelde Mens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door refo »

Bertiel schreef:wat ik wel lastig vind, is dat het soms erg tegenstrijdig overkomt qua chronolgie in de diverse evangelien.
Mattheus 2 zegt dat ze vanuit Bethelhem naar Egypte gingen. Periode tussen verschijning ster en aankomst van de wijzen max 2 jaar, maar wel een flinke periode.
Lukas 2 zegt dat ze vanuit Jeruzalem naar Nazareth gingen.
Als ambtenaar bedoeld dat je door de evangelien naast elkaar te leggen en ze zo tegen elkaar uit te spelen niet de bedoeling is, dan heeft hij daar wel gelijk in.
Er wordt toch ook opgeroepen om niet allerlei geslachtsberekeningen en dergelijke te doen?
Het is helemaal niet de bedoeling om ze tegen elkaar uit te spelen. Wat in de Evangeliën staat is ook waar gebeurd. maar er blijven dat soort verschillen in staan. Geen enkel van de vier Evangelieën is geschreven met de intentie van het maken van een 'geschiedenis van Jezus'. Johannes heeft de tempelreiniging aan het begin, de andere drie aan het eind. Is Johannes dan onbetrouwbaar? Of waren er twee soms tempelreinigingen? En het is toch onvoorstelbaar dat de opwekking van Lazarus alleen door Johannes wordt vermeld!

Daarom: lees ze niet als geschiedenisboek, maar als bewijs dat Jezus is de Christus en dat Jezus is de zoon van God.
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: RE: Re: RE: Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Cirdan »

Ambtenaar schreef:
Cirdan schreef:Heb je dan nog wel een Hebreeënbrief in je Bijbel staan? De auteur voegt namelijk wel uit verschillende Bijbelboeken samen.
Wat een rare vraag. Die brief is integraal onderdeel van de canon.
Ik stelde deze vraag omdat de schrijver van de Hebreeënbrief het principe toepast wat je eerder een grote fout noemde.
Middels deze prikkelende vraag wilde ik achterhalen of dit ten allen tijde een grote fout is. Blijkens je antwoord is het dus niet altijd een grote fout.

In de verdere discussie met andere reageerders gaat het over het creëren van één evangelie door de vier samen te voegen. Hier ben ik geen voorstander van, immers het heeft God goedgedacht om vier evangeliën te laten opnemen in de Schrift, met elk hun eigen karakter.
Zaken en details uit een ander evangelie meenemen in overdenking/vragen bij een ander evangelie lijkt me niet verkeerd, het lijkt me een gezond gebruik van het gereformeerde Schrift-met-Schrift-vergelijken wat DIA eerder al aanhaalde

Verstuurd vanaf mijn LG-D505 met Tapatalk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door eilander »

refo schreef:Daarom: lees ze niet als geschiedenisboek, maar als bewijs dat Jezus is de Christus en dat Jezus is de zoon van God.
Ik zie geen heel scherpe tegenstelling. Het begin van Lukas en het slot van Johannes wijst overigens wel degelijk op de historische waarde. Ik vind het bestuderen van de synopsis juist nuttig en nodig.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Augustienus »

Een interessant boek over deze materie is het boek 'Christus op aarde van dr. Jakob van Bruggen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door refo »

Augustienus schreef:Een interessant boek over deze materie is het boek 'Christus op aarde van dr. Jakob van Bruggen.
Inderdaad. En ook dat andere: Het Evangelie van Gods Zoon, als ik de titel goed onthouden heb.
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Mannetje »

Al lezend in dit topic komt de vraag bij mij boven of het wel juist is te spreken over vier Evangeliën. Het is maar één Evangelie, beschreven door vier verschillende personen, uit soms verschillende invalshoeken. Dus één verhaal, niet vier verhalen. Samen wordt één geschiedenis beschreven, die van de Heere Jezus op aarde, niet vier geschiedenissen van Zijn leven op aarde.
-
Plaats reactie