Maatregelen kerk ivm coronavirus

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
Orchidee schreef:Meen je dat? Met een zakje colecteren?
Ja, ik zag zelfs 3! Einde van de maand he, 2 zakjes voor de kerk, de 3e voor de verwarming van de kerk. :)
Eigenlijk zouden we de aloude hengelstok weer in ere moeten herstellen voor de collecte. ;)
Alhoewel de GIVT-app dat in feite al is, maar dan zonder stok.
Dan kun je iemand ook meteen een tikje tegen zijn wang geven, als ie in slaap is gesukkeld. :D
Maar wat is het doel om 2 zakjes, bestemd voor de kerk door te geven? Als iemand 2 euro wil geven, kan dat in 1 zakje, in dit geval zal hij wellicht 2 x 1 euro er in doen.
Vroeger stond er bij de uitgang ook nog een hengelaar met een zakje, dat is gelukkig afgeschaft.
Ik maakte het vóór corona al digitaal over.
En stopte mijn hand min of meer symbolisch in het zakje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marco »

Bogerman schreef:
Marco schreef:Die hebben kennelijk bepaald dat het niet veilig kon.
Hoeveel heb je dan over voor de dienst aan God? Kerken zijn soms echt heel erg niet-creatief.
Als een kerkenraad een dergelijk besluit genomen heeft is het niet aan ons om daarover te oordelen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11947
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:De hoofredactie van het rd blaft terug:

https://www.rd.nl/artikel/952794-rd-maa ... den-wakker
Enig! Die man kan zo de politiek in.
Als kinderen een streek uithalen, dan gaan ze ook ergens onopvallend in een hoekje zitten en hopen dat vaders tuchtiging aan hen voorbij gaat met de wetenschap dat die natuurlijk gewoon komt.

Een beetje dat idee heb ik met de kerken. Als we maar in een hoekje gaan zitten, dan zien ze ons niet.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente Hardinxveld-Giessendam schreef vrijdag op de website, ter verantwoording dat de kerkdiensten na 17.00 uur beginnen:
De voornoemde besluiten zijn genomen in het besef dat m.n. de kerkgang en het catechetisch onderwijs essentiële (levensnoodzakelijke) zaken zijn voor iedereen. In winkels e.d. dient voor essentiële producten en diensten betaald te worden. Voor de algemene verkondiging van Wet en Evangelie heeft de Zoon van God betaald maar daarmee is een mens nog niet gered. Daarvoor is de bijzondere verkondiging/toepassing in ‘mijn’ hart en leven zo noodzakelijk. Onze betaalmiddelen zijn hiervoor waardeloos. Christus’ betaalmiddel is uiterst waardevol; Zijn bloed reinigt immers.

“O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!” Dit zijn dé essentiële middelen die dag en nacht verkrijgbaar zijn.

Zie: https://www.gergemhardinxveld-giessenda ... kerkenraad
Prachtig, in onze gemeente gaat ook het meeste door.
Wat mooi geschreven, indrukwekkend.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

pierre27 schreef:
HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente Hardinxveld-Giessendam schreef vrijdag op de website, ter verantwoording dat de kerkdiensten na 17.00 uur beginnen:
De voornoemde besluiten zijn genomen in het besef dat m.n. de kerkgang en het catechetisch onderwijs essentiële (levensnoodzakelijke) zaken zijn voor iedereen. In winkels e.d. dient voor essentiële producten en diensten betaald te worden. Voor de algemene verkondiging van Wet en Evangelie heeft de Zoon van God betaald maar daarmee is een mens nog niet gered. Daarvoor is de bijzondere verkondiging/toepassing in ‘mijn’ hart en leven zo noodzakelijk. Onze betaalmiddelen zijn hiervoor waardeloos. Christus’ betaalmiddel is uiterst waardevol; Zijn bloed reinigt immers.

“O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!” Dit zijn dé essentiële middelen die dag en nacht verkrijgbaar zijn.

Zie: https://www.gergemhardinxveld-giessenda ... kerkenraad
Prachtig, in onze gemeente gaat ook het meeste door.
Wat mooi geschreven, indrukwekkend.
Inderdaad! Zo hoort het ook. Waar is bij kerkenraden het besef dat we meegezogen worden in ontwikkelingen van een overheid die niets heeft met de kerk? We moeten geen geweld gebruiken, of actief verzet, maar we mogen de regering wel laten weten dat we de adviezen wegen maar dat we de kerkdienst en catechisatie belangrijker vinden dan hoe ze het nu zeggen: joh dat kan wel een tijdje niet.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Bogerman schreef:
pierre27 schreef:
HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente Hardinxveld-Giessendam schreef vrijdag op de website, ter verantwoording dat de kerkdiensten na 17.00 uur beginnen:
De voornoemde besluiten zijn genomen in het besef dat m.n. de kerkgang en het catechetisch onderwijs essentiële (levensnoodzakelijke) zaken zijn voor iedereen. In winkels e.d. dient voor essentiële producten en diensten betaald te worden. Voor de algemene verkondiging van Wet en Evangelie heeft de Zoon van God betaald maar daarmee is een mens nog niet gered. Daarvoor is de bijzondere verkondiging/toepassing in ‘mijn’ hart en leven zo noodzakelijk. Onze betaalmiddelen zijn hiervoor waardeloos. Christus’ betaalmiddel is uiterst waardevol; Zijn bloed reinigt immers.

“O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!” Dit zijn dé essentiële middelen die dag en nacht verkrijgbaar zijn.

Zie: https://www.gergemhardinxveld-giessenda ... kerkenraad
Prachtig, in onze gemeente gaat ook het meeste door.
Wat mooi geschreven, indrukwekkend.
Inderdaad! Zo hoort het ook. Waar is bij kerkenraden het besef dat we meegezogen worden in ontwikkelingen van een overheid die niets heeft met de kerk? We moeten geen geweld gebruiken, of actief verzet, maar we mogen de regering wel laten weten dat we de adviezen wegen maar dat we de kerkdienst en catechisatie belangrijker vinden dan hoe ze het nu zeggen: joh dat kan wel een tijdje niet.
Zeker. Vanuit een (heilig) verlangen om onder Gods Woord bijeen te komen.
Niet vanuit een soort revolutionaire, verwende geest. Die ik al teveel om me heen hoor. Mensen die ik nooit één goed woord over de Heere en Zijn Genade heb horen spreken en wel heel boos zijn als hun kerkdienst wordt 'afgepakt'.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Charles »

Bij mij gaan (ook) de haren overeind staan dat je wel om 15.00 uur bij elkaar kunt komen maar diezelfde mensen niet om 19.00 uur bij elkaar kunnen komen. Er is werkelijk geen enkel verschil. Ik werk zelf bij de overheid en al mn collega's zijn heel braaf maar vanochtend hoorde ik toch gemopper over de onnavolgbare maatregelen.

Maar toch zou ik me als kerk zoveel mogelijk aan het advies houden onder het mom 'ruimte laten voor een ander maar streng zijn voor jezelf'. Ik zou echter als kerkenraad of kerkverband hier wel een brief over willen schrijven aan minister.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Herman schreef:De hoofredactie van het rd blaft terug:

https://www.rd.nl/artikel/952794-rd-maa ... den-wakker
Enig! Die man kan zo de politiek in.
Als kinderen een streek uithalen, dan gaan ze ook ergens onopvallend in een hoekje zitten en hopen dat vaders tuchtiging aan hen voorbij gaat met de wetenschap dat die natuurlijk gewoon komt.

Een beetje dat idee heb ik met de kerken. Als we maar in een hoekje gaan zitten, dan zien ze ons niet.
Neenee, dat is heel mijn punt niet. Het is hier ook al gezegd: we moeten ook, naast de adviezen van de overheid, ons verstand gebruiken. Een stroom mensen op zondagmiddag naar een kerk laten gaan om 15 uur of om 17 uur maakt echt niet uit.

En ik vind een eredienst beleggen op zondagavond of een doordeweekse avond niet gelijk aan een streek uithalen, mocht je die vergelijking willen maken.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tom »

Voordeel is wel dat de diensten van 19 uur 's avonds nu vervallen. In een vacante gemeente heb je vaak om die tijd kerk en daar ben ik nooit zo blij mee. Zowel predikant als de luisteraars zijn dan vaak al helemaal vermoeid juist in de wintertijd.

En nu serieus: ik vind dat we allereerst gehoorzaam moeten zijn aan de overheid ook al bij een advies. Dus dienst eerder plannen. Vervolgens als kerken een helder geluid laten horen dat wij ook essentieel zijn. Gewoon de regionale omroep tot de NOS in een kerkdienst uitnodigen. Eventueel een petitie of actie starten. CU en SGP vragen laten stellen in de kamer. Maar ondertussen wel gehoorzaam zijn.

En als het planmatig niet past dan kunnen die diensten tijdelijk best wat korter. Is meer tijd voor lucht en ventilatie. Anderhalfuur zou geen regel moeten zijn hoewel het wel mijn voorkeur heeft. In het begin van de coronacrisis gingen we massaal aan de kerkvideoverbinding. Nu kunnen we onszelf ook heus wel aanpassen hoor.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Herman schreef:De hoofredactie van het rd blaft terug:

https://www.rd.nl/artikel/952794-rd-maa ... den-wakker
Enig! Die man kan zo de politiek in.
Als kinderen een streek uithalen, dan gaan ze ook ergens onopvallend in een hoekje zitten en hopen dat vaders tuchtiging aan hen voorbij gaat met de wetenschap dat die natuurlijk gewoon komt.

Een beetje dat idee heb ik met de kerken. Als we maar in een hoekje gaan zitten, dan zien ze ons niet.
Neenee, dat is heel mijn punt niet. Het is hier ook al gezegd: we moeten ook, naast de adviezen van de overheid, ons verstand gebruiken. Een stroom mensen op zondagmiddag naar een kerk laten gaan om 15 uur of om 17 uur maakt echt niet uit.

En ik vind een eredienst beleggen op zondagavond of een doordeweekse avond niet gelijk aan een streek uithalen, mocht je die vergelijking willen maken.
Juist Ad, jij begrijpt me.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door JvW »

Tom schreef:En nu serieus: ik vind dat we allereerst gehoorzaam moeten zijn aan de overheid ook al bij een advies. Dus dienst eerder plannen. Vervolgens als kerken een helder geluid laten horen dat wij ook essentieel zijn. Gewoon de regionale omroep tot de NOS in een kerkdienst uitnodigen. Eventueel een petitie of actie starten. CU en SGP vragen laten stellen in de kamer. Maar ondertussen wel gehoorzaam zijn.

En als het planmatig niet past dan kunnen die diensten tijdelijk best wat korter. Is meer tijd voor lucht en ventilatie. Anderhalfuur zou geen regel moeten zijn hoewel het wel mijn voorkeur heeft. In het begin van de coronacrisis gingen we massaal aan de kerkvideoverbinding. Nu kunnen we onszelf ook heus wel aanpassen hoor.
Helemaal mee eens!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef:Bij mij gaan (ook) de haren overeind staan dat je wel om 15.00 uur bij elkaar kunt komen maar diezelfde mensen niet om 19.00 uur bij elkaar kunnen komen. Er is werkelijk geen enkel verschil. Ik werk zelf bij de overheid en al mn collega's zijn heel braaf maar vanochtend hoorde ik toch gemopper over de onnavolgbare maatregelen.

Maar toch zou ik me als kerk zoveel mogelijk aan het advies houden onder het mom 'ruimte laten voor een ander maar streng zijn voor jezelf'. Ik zou echter als kerkenraad of kerkverband hier wel een brief over willen schrijven aan minister.
Het gaat mij meer om de starre houding die veel mensen aannemen. In de huidige situatie is het helemaal niet vreemd dat de kerk meebeweegt en dat de kerk rekening houdt met maatschappelijke ontwikkelingen en gevoelens. Er zijn bovendien ook volop mogelijkheden om op afstand een kerkdienst bij te wonen of meerdere diensten te organiseren tussen 0500 en 1700.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:Juist Ad, jij begrijpt me.
Fijn zeg! Daarom schreef hij die bijdrage ook denk ik.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11947
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Neenee, dat is heel mijn punt niet. Het is hier ook al gezegd: we moeten ook, naast de adviezen van de overheid, ons verstand gebruiken. Een stroom mensen op zondagmiddag naar een kerk laten gaan om 15 uur of om 17 uur maakt echt niet uit.

En ik vind een eredienst beleggen op zondagavond of een doordeweekse avond niet gelijk aan een streek uithalen, mocht je die vergelijking willen maken.
Juist Ad, jij begrijpt me.
Ik plaatste dit bericht vanwege het toespelen van een zwarte piet richting het rd, wat sinds vrijdagavond dus door jan-en-alleman wordt geroepen.
Dat de maatregel van 17:00 op zichzelf onlogisch is, dat snap ik ook, maar dat is al helemaal niet aan het rd maar aan de minister-president en zijn kabinet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Juist Ad, jij begrijpt me.
Fijn zeg! Daarom schreef hij die bijdrage ook denk ik.
:haha
Plaats reactie