Maatregelen kerk ivm coronavirus

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wat is het dan?

Volgens mij is aan alles duidelijk te zien dat de tuchtroede Gods over deze aarde gaat. Dat werd al verkondigd in de brochure die aan het begin van de crisis werd geschreven en in veel reformatorische gemeenten door de kerkenraad werd uitgedeeld. Zie hier: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr15840674
Ik heb het boekje ook gekregen van onze kerkenraad.

Ik herinner me een uitspraak van ds. G. Beens (predikant der Ger. Gem. te Kootwijkerbroek) dat als wij (kerkmens, wereldling, regering, natie, land, wereld) ons niet bekeren, dat die oordelen alleen maar vaker en meer zullen terug komen. En is er niet voorzegd dat dit in het laatste der dagen ook zal gebeuren?
Ik herinner me de belofte van God aan Noach gedaan toen hij de regenboog plaatste. Daar stel ik toch het meest mijn vertrouwen op.
En over het laatste der dagen wordt al sinds de Hemelvaart van Jezus gesproken en gedacht. Volgens mij leert de Bijbel dat wij stervelingen niet weten wanneer dat zal zijn. Zo lang de aarde draait zijn er verschrikkelijke dingen gebeurd waaraan mensen de gedachte (en soms zelfs de zekerheid) ontleenden dat het einde der tijden aangebroken was. Allemaal drijfzand gebleken. De Eeuwige is groter en grootser dan wij ons kunnen voorstellen.
Het ging nu over de gesel Gods. Niet over de belofte aan Noach. Die heeft hier niets mee te maken.

De Heere volvoert Zijn raad. De oordelen zijn er. Daar leven wij middenin. Die voltrekt Hij ook heden ten dage over deze aarde. Ik hoor graag als ik dat mis heb.

En volgens mij is het heel duidelijk dat de Coronacrisis een bewijs is van de eindtijd waarin we leven. De tekenen en oordelen die over deze wereld zullen komen, zullen zich steeds vaker en sneller herhalen. De grote vraag is dan: blijven we staande en houden we vast aan de zuivere en onveranderlijke leer van de Heilige Schrift?
Pestilentiën (SV) of besmettelijke ziekten (HSV) of pandemiën (dagelijks spraakgebruik) zijn samen met oorlogen, hongersnoden en aardebevingen nog maar het begin van de smarten of weeën. Daarna zal de grote verdrukking nog volgen. De grote vraag zal dan niet zijn of we staande blijven en vast houden aan de zuivere en onveranderlijke leer van de Heilige Schirft maar of je geborgen bent in de Zaligmaker Jezus Christus. Met al onze rechtzinnigheid kunnen we niet zalig worden, maar door Jezus alleen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bogerman schreef:Is Erik1960 een trol? Ik zie alleen maar gejen en geen reformatorische antwoorden.
Hoewel ik trol en gejen wat overdreven vind, begrijp ik wel een beetje wat Bogerman bedoeld. Hij is net nieuw, maar vervalt van de ene woordenwisseling in de ander.
Ik merk dat deze feedback verschillende reactie in me oproept. Dat betekent meestal dat het me iets te zeggen heeft. Voor nu: vanavond is er een Nationaal Gebed waarin ook de polarisatie wordt betrokken die Covid met zich brengt. Ik zal me daar bij aansluiten.
Trek het je niet teveel aan. Ik zie het meer als gedachten wisseling dan als woorden wisseling. En niet iedereen kan even goed met een andere mening omgaan, het zegt niet perse iets over jou.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef:Waarom vinden wij bijdragen die wat prikkelen of schuren zo lastig? Het is hier geen bubbel van gelijkgezinden.
Mooie opscherper, thanks!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Fijn dat Maanenschijn en Forummer de boel even relativeren :tilt
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef:Waarom vinden wij bijdragen die wat prikkelen of schuren zo lastig? Het is hier geen bubbel van gelijkgezinden.
Ja dat is ook wel zo. Alleen er zijn wel eens mensen die altijd tegendraads doen, ik zeg niet dat Erik ook zo is, alleen kan die indruk wel gewekt worden als je in een week tijd al best wat woordenwisselingen heb gehad.

Verder is de diversiteit ook wel leuk, maar wat Bogerman zegt is ook zo, je hebt ook trollen, en die zijn minder leuk.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef:Waarom vinden wij bijdragen die wat prikkelen of schuren zo lastig? Het is hier geen bubbel van gelijkgezinden.
Ja dat is ook wel zo. Alleen er zijn wel eens mensen die altijd tegendraads doen, ik zeg niet dat Erik ook zo is, alleen kan die indruk wel gewekt worden als je in een week tijd al best wat woordenwisselingen heb gehad.

Verder is de diversiteit ook wel leuk, maar wat Bogerman zegt is ook zo, je hebt ook trollen, en die zijn minder leuk.
Er zijn ook forummers die alleen maar reageren met: mooi gesproken! Daar heb je ook niet zoveel aan.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef:Waarom vinden wij bijdragen die wat prikkelen of schuren zo lastig? Het is hier geen bubbel van gelijkgezinden.
Ja dat is ook wel zo. Alleen er zijn wel eens mensen die altijd tegendraads doen, ik zeg niet dat Erik ook zo is, alleen kan die indruk wel gewekt worden als je in een week tijd al best wat woordenwisselingen heb gehad.

Verder is de diversiteit ook wel leuk, maar wat Bogerman zegt is ook zo, je hebt ook trollen, en die zijn minder leuk.
Maar dat zeg ik toch ook niet van jou?
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef:Waarom vinden wij bijdragen die wat prikkelen of schuren zo lastig? Het is hier geen bubbel van gelijkgezinden.
Ja dat is ook wel zo. Alleen er zijn wel eens mensen die altijd tegendraads doen, ik zeg niet dat Erik ook zo is, alleen kan die indruk wel gewekt worden als je in een week tijd al best wat woordenwisselingen heb gehad.

Verder is de diversiteit ook wel leuk, maar wat Bogerman zegt is ook zo, je hebt ook trollen, en die zijn minder leuk.
Maar dat zeg ik toch ook niet van jou?
Als daar aanleiding voor is wel.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

refo schreef:
HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef:Waarom vinden wij bijdragen die wat prikkelen of schuren zo lastig? Het is hier geen bubbel van gelijkgezinden.
Ja dat is ook wel zo. Alleen er zijn wel eens mensen die altijd tegendraads doen, ik zeg niet dat Erik ook zo is, alleen kan die indruk wel gewekt worden als je in een week tijd al best wat woordenwisselingen heb gehad.

Verder is de diversiteit ook wel leuk, maar wat Bogerman zegt is ook zo, je hebt ook trollen, en die zijn minder leuk.
Er zijn ook forummers die alleen maar reageren met: mooi gesproken! Daar heb je ook niet zoveel aan.
Mooi gesproken!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef:Waarom vinden wij bijdragen die wat prikkelen of schuren zo lastig? Het is hier geen bubbel van gelijkgezinden.
Ja dat is ook wel zo. Alleen er zijn wel eens mensen die altijd tegendraads doen, ik zeg niet dat Erik ook zo is, alleen kan die indruk wel gewekt worden als je in een week tijd al best wat woordenwisselingen heb gehad.

Verder is de diversiteit ook wel leuk, maar wat Bogerman zegt is ook zo, je hebt ook trollen, en die zijn minder leuk.
Maar dat zeg ik toch ook niet van jou?
Als daar aanleiding voor is wel.
Dat vind ik heel aardig. Maar ik lees heus wel eens vaker iets van jou waarvan ik denk: hoe bestaat het. En ik ben mij ervan bewust dat dat andersom ook zo is. Maar dan heb ik nog niet het idee dat je bewust andere mensen niet serieus neemt. Dan denk ik: de helft is mij niet aangezegd.
Online
merel
Berichten: 9655
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
huisman schreef: 3. De christenen in Afrika noemen omicron een kerstgeschenk. Waar is onze dankbaarheid. Deze mutatie is voor de virologen een raadsel. Zien wij Gods lankmoedigheid en barmhartigheid in deze ontwikkeling.
Het virus had ook kunnen muteren in besmettelijker en vele malen dodelijker maar dat gebeurde niet.
Soli Deo Gloria!
Ik vind dat ook best lastig eigenlijk. Een wereld die niet buigt onder de gesel Gods, massaal de toevlucht neemt tot menselijke oplossingen en maatregelen, niet verootmoedigd is tegenover God en dan dankbaar zijn omdat Hij verlichting schenkt. We hebben dat allerminst verdiend.
Waarom zou dat niet kunnen? Door hoeveel mensen wordt niet gebeden voor uitkomst in deze pandemie?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Vervolgde schreef:@ Valcke, dank voor je heldere reactie.

Ik begrijp waarom voor jou het begin van de discussie op een ander punt ligt als voor mij. Voor mij gaat het echt om de inhoud van de eerder genoemde stelling. Ook is het me duidelijk geworden dat we Calvijn elk met een iets ander accent lezen. Ik denk dat daarvoor ruimte mag zijn.
Ik heb gisteren ook enkele uren besteed aan de twee uitgebreide postings. Ik ben blij dat het hiermee helder geworden is. Dankbaar ook dat het gesprek nu beter gevoerd kan worden en dat de 'angel' er kennelijk uit is.
Blijven wat mij betreft de 2 kernpunten, waarbij ik me nu met name richt op het inzichtelijk maken van mijn zienswijze.
1 kent gezag een begrenzing?
2 wat is de verhouding tussen de gezagsdragers?

Wat het eerste betreft neem ik als uitgangspunt dat de instelling van ambten en het bekleden van daarvan met gezag ten doel heeft de beteugeling van de gevallen menselijke natuur. Het is een gave Gods ons ten goede. Nu is de menselijke natuur niet in delen verkrijgbaar, daarom is gezag ook niet in delen verkrijgbaar. Gods gave in de ambten richt zich dus op het hele menselijke bestaan, niets uitgezonderd.
Om dat gezag goed te laten functioneren is er sprake van verschillende sferen. Zo hebben de ouders gezag over het hele bestaan van hun minderjarige kind. Zo heeft de kerkelijke regering gezag over het hele bestaan van de gemeenteleden. Zo heeft de wereldlijke regering gezag over het hele bestaan van haar onderdanen.
In de Bijbel kom je nergens een beperking tegen in één van deze sferen van gezag. Dat kan ook niet, want de Bijbel is geen pedagogisch handboek, noch een kerkorde, noch een grondwet. De Bijbel zegt dat er gezagsdragers moeten zijn en geeft een aantal richtlijnen hoe die moeten werken en aan welke eisen sommige gezagsdragers moeten voldoen. Maar het gezag in zichzelf wordt nergens begrensd. Deze drie sferen overlappen elkaar.
Ik kan hierin een eind meekomen wanneer we de 'sferen van gezag' zoals jij die noemt, daarin wel respecteren. Het gezag is altijd verbonden aan het aspect ten aanzien waarvoor autoriteit of gezag gegeven is. Weliswaar hebben die aspecten of sferen een relatie tot 'het hele bestaan', maar andersom heeft niet alles in 'het hele bestaan' een relatie met deze aspecten of sferen. De overheid of kerkenraad zal zich bv. niet bemoeien met de vraag of ik vandaag blauwe of bruine sokken draag. Ook mogen kerkelijke ambtsdragers geen wetten of regels uitvaardigen die volledig op het burgerlijke terrein liggen; andersom mag dit ook niet.
Stel nu dat ik in jouw redenering mee ga. Ter illustratie dan het volgende. De wereldlijke overheid gaat niet over de persoonlijke levenssfeer en de omgang met de naasten (bijv. kinderen en buren). Dat zou dan moeten betekenen dat al die zaken behoren tot het exclusieve domein van betrokkene zelf en de kerkenraad. Ik kan geen enkel argument bedenken waarom dat zo zou zijn. Het lijkt me ook niet juist. De kerkenraad gaat helemaal niet over de verhouding tussen buren. Maar als de wereldlijke regering er niet over gaat en de kerkelijke regering ook niet, wie oefent dan het gezag over die persoon? Wie beteugelt de gevallen menselijke natuur van die persoon? Die persoon zelf? Dat gaat niet want tot zichzelf staat hij niet in een gezagsrelatie.
Met de persoonlijke relatie tot de buren bedoelde ik: hoe vaak zoeken we elkaar op en spreken we elkaar, leggen we samen een tuin aan, of scheiden we onze tuinen door middel van een schutting. Kortom: ik had het oog op de sociale aspecten (en dat wat men gewoonlijk 'privé noemt). Dat zijn zaken waarvan ik mij moeilijk kan voorstellen dat een overheid gemachtigd is hiervoor regels te stellen. Hetzelfde geldt voor mijn relatie tot mijn ouders of kinderen: hoe vaak zoeken we elkaar op, maken we een wandeling of blijven we thuis, enzovoort. Op deze terreinen acht ik het niet geoorloofd dat een overheid wetten of regels uitvaardigt. Wel randvoorwaarden! Misschien dat deze 'randvoorwaarden' samenhangen met wat jij noemt 'het beteugelen van de gevallen menselijke natuur'. Daar ben ik het mee eens. De overheid heeft in die zin een rol en de kerkelijke regering ook (toezicht over levenswandel). Maar niet in concreto wat de handelingen van een mens moeten zijn van dag tot dag of van uur tot uur.

Wel heeft een mens alles te verantwoorden aan God, Zijn Schepper. Geen enkele daad of gedachte valt hierbuiten. Dat betekent ook dat er nooit een vacuüm valt (een argument dat je noemde tegen mijn stelling). Een mens is als schepsel altijd en in alles onderworpen aan Eén Die het volmaakte en hoogste gezag heeft.

(Ik heb niet je volledige post gequoot. Ik meen echter dat ik hiermee de meeste punten in essentie wel heb geraakt.)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:
huisman schreef: 3. De christenen in Afrika noemen omicron een kerstgeschenk. Waar is onze dankbaarheid. Deze mutatie is voor de virologen een raadsel. Zien wij Gods lankmoedigheid en barmhartigheid in deze ontwikkeling.
Het virus had ook kunnen muteren in besmettelijker en vele malen dodelijker maar dat gebeurde niet.
Soli Deo Gloria!
Ik vind dat ook best lastig eigenlijk. Een wereld die niet buigt onder de gesel Gods, massaal de toevlucht neemt tot menselijke oplossingen en maatregelen, niet verootmoedigd is tegenover God en dan dankbaar zijn omdat Hij verlichting schenkt. We hebben dat allerminst verdiend.
Hierin kan ik goed meekomen. We hebben het allerminst verdiend.
Toch mag er (geloof ik) ook dankbaarheid zijn. En verwondering over de lankmoedigheid van God.
Maar tegelijk mogen we zonder meer nieuwe oordelen verwachten (en niet alleen over anderen, maar ook over onszelf wanneer ook bij ons ware bekering ontbreekt).
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

merel schreef:
Ad Anker schreef:
huisman schreef: 3. De christenen in Afrika noemen omicron een kerstgeschenk. Waar is onze dankbaarheid. Deze mutatie is voor de virologen een raadsel. Zien wij Gods lankmoedigheid en barmhartigheid in deze ontwikkeling.
Het virus had ook kunnen muteren in besmettelijker en vele malen dodelijker maar dat gebeurde niet.
Soli Deo Gloria!
Ik vind dat ook best lastig eigenlijk. Een wereld die niet buigt onder de gesel Gods, massaal de toevlucht neemt tot menselijke oplossingen en maatregelen, niet verootmoedigd is tegenover God en dan dankbaar zijn omdat Hij verlichting schenkt. We hebben dat allerminst verdiend.
Waarom zou dat niet kunnen? Door hoeveel mensen wordt niet gebeden voor uitkomst in deze pandemie?
De Heere spaart en verlost soms op en om Zijn rechtvaardigen.

Ik moet denken aan het gesprek van Abraham met de Heere over de verwoesting van Sodom.
Er bleken er dus geen tien meer te zijn......

En Abraham kwam dichterbij en zei: Zult U ook de rechtvaardige tegelijk met de goddeloze wegvagen?
24Misschien zijn er vijftig rechtvaardigen binnen de stad; wilt U hen ook wegvagen en de plaats niet sparen omwille van de vijftig rechtvaardigen die daarin zijn?
25Er kan toch geen sprake van zijn dat U zoiets doet, dat U de rechtvaardige samen met de goddeloze doodt? Dan zal het zijn: zo de rechtvaardige, zo de goddeloze. Daar kan bij U toch geen sprake van zijn! Zou de Rom. 3:6Rechter van de hele aarde geen recht doen?
26Toen zei de HEERE: Als Ik in Sodom vijftig rechtvaardigen binnen de stad vind, dan zal Ik de hele plaats omwille van hen sparen.
27Abraham antwoordde en zei: Zie toch, ik heb het aangedurfd om tot de Heere te spreken, hoewel ik stof en as ben!
28Misschien zullen er aan de vijftig rechtvaardigen vijf ontbreken; zult U dan om vijf mensen de hele stad te gronde richten? En Hij zei: Ik zal haar niet te gronde richten, als Ik er vijfenveertig vind.
29Hij sprak opnieuw tot Hem: Misschien zullen er daar veertig gevonden worden! En Hij zei: Ik zal het niet doen omwille van die veertig.
30Verder zei hij: Laat de Heere toch niet in toorn ontbranden, omdat ik spreek; misschien zullen er daar dertig gevonden worden! En Hij zei: Ik zal het niet doen, als Ik er daar dertig vind.
31Hij zei: Zie toch, ik heb het aangedurfd om tot de Heere te spreken; misschien zullen er daar twintig gevonden worden! En Hij zei: Ik zal haar niet te gronde richten omwille van die twintig.
32Verder zei hij: Laat de Heere toch niet in toorn ontbranden, omdat ik nog eenmaal spreek: Misschien zullen er tien gevonden worden. En Hij zei: Ik zal haar niet te gronde richten omwille van die tien.
33Toen ging de HEERE weg, nadat Hij geëindigd had met Abraham te spreken, en Abraham keerde terug naar zijn woonplaats.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wat is het dan?

Volgens mij is aan alles duidelijk te zien dat de tuchtroede Gods over deze aarde gaat. Dat werd al verkondigd in de brochure die aan het begin van de crisis werd geschreven en in veel reformatorische gemeenten door de kerkenraad werd uitgedeeld. Zie hier: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr15840674
Ik heb het boekje ook gekregen van onze kerkenraad.

Ik herinner me een uitspraak van ds. G. Beens (predikant der Ger. Gem. te Kootwijkerbroek) dat als wij (kerkmens, wereldling, regering, natie, land, wereld) ons niet bekeren, dat die oordelen alleen maar vaker en meer zullen terug komen. En is er niet voorzegd dat dit in het laatste der dagen ook zal gebeuren?
Ik herinner me de belofte van God aan Noach gedaan toen hij de regenboog plaatste. Daar stel ik toch het meest mijn vertrouwen op.
En over het laatste der dagen wordt al sinds de Hemelvaart van Jezus gesproken en gedacht. Volgens mij leert de Bijbel dat wij stervelingen niet weten wanneer dat zal zijn. Zo lang de aarde draait zijn er verschrikkelijke dingen gebeurd waaraan mensen de gedachte (en soms zelfs de zekerheid) ontleenden dat het einde der tijden aangebroken was. Allemaal drijfzand gebleken. De Eeuwige is groter en grootser dan wij ons kunnen voorstellen.
Het ging nu over de gesel Gods. Niet over de belofte aan Noach. Die heeft hier niets mee te maken.

De Heere volvoert Zijn raad. De oordelen zijn er. Daar leven wij middenin. Die voltrekt Hij ook heden ten dage over deze aarde. Ik hoor graag als ik dat mis heb.

En volgens mij is het heel duidelijk dat de Coronacrisis een bewijs is van de eindtijd waarin we leven. De tekenen en oordelen die over deze wereld zullen komen, zullen zich steeds vaker en sneller herhalen. De grote vraag is dan: blijven we staande en houden we vast aan de zuivere en onveranderlijke leer van de Heilige Schrift?
Pestilentiën (SV) of besmettelijke ziekten (HSV) of pandemiën (dagelijks spraakgebruik) zijn samen met oorlogen, hongersnoden en aardebevingen nog maar het begin van de smarten of weeën. Daarna zal de grote verdrukking nog volgen. De grote vraag zal dan niet zijn of we staande blijven en vast houden aan de zuivere en onveranderlijke leer van de Heilige Schirft maar of je geborgen bent in de Zaligmaker Jezus Christus. Met al onze rechtzinnigheid kunnen we niet zalig worden, maar door Jezus alleen.
Helemaal eens. Maar het één sluit het ander niet uit. Als het goed is is het één een vrucht van het ander.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie