Kerken in noord-Nederland

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

Volgend jaar hopen mijn familie en ik naar het zuidwesten te verhuizen, voor een nieuwe baan in Groningen :). We zien onze zoon liever in Nederland naar school gaan (en de baan in Groningen is zo goed dat ik er al voor hij naar school gaat heen wil).

We zijn al een beetje aan het kijken naar wat mooie woonplaatsen zouden zijn, waar er Christelijke scholen zijn, en kerken waar het evangelie klinkt. Weten jullie iets over waar in Groningen, Drenthe of het oosten van Friesland je de volgende zaken allemaal kunt vinden:
Kerk: CGK, Gereformeerde bond of behoudende vrijgemaakten? (Zeg maar waar je nog wel eens iets van Calvijn hoort en waar je geen uitzondering in de kerk bent als je wel eens Spurgeon, Bunyan, Stott, Piper of Keller leest)
School: Liefst school met de Bijbel achtig (voor wie het wat zegt, ik heb zelf met veel plezier op de Wilhelmina school in Hardinxveld-Giessendam gezeten), waarbij de leerlingen vooral in de buurt van de school zelf wonen.
plaats: niet perse een stad, maar ook niet zo klein dat je niet veel meer dan een kleine supermarkt hebt. Verder liefst goede OV verbinding met Groningen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Erskinees »

Gefeliciteerd!
Van familie hoor ik altijd positieve verhalen over basisschool De Zaaier in Groningen. Ik vermoed dat de school oorspronkelijk opgericht is door de Gereformeerde Gemeente, maar de leerlingen komen ook zeker uit andere denominaties.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Bertiel »

van harte
Kijk ook in de omgeving van de Friese Wouden
drie kwartier rijden naar Groningen, zitten wat GB gemeentes
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Bertiel »

of in de omgeving van Zuidhorn, daar is ook een GB preekplaats.
Let wel op de scheuren in de huizen...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Herman »

Hollandscheveld / Nieuw-Balinge
Keuze uit CGK, HHK, PKN en een christelijke school van behoudende snit.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

In het gebied bij Noord/Zuidhorn heb je een GB gemeente (http://www.hervormdnoordhorn.nl/) en een Gereformeerde Kerk in Nederland (https://www.gkzuidhorn-eo.nl/).

In het oosten van friesland is het gebied rond Wouterswoude/Driesum/Damwoude een soort bible-beltje. Je hebt hier Christelijk onderwijs, en diverse GB gemeenten, HHKs, een OGG, CGK's enz.

Stadskanaal heb je ook diverse kerken (GB/confessioneel in Standskanaal, Vledderveen GR, Onstwedde, Vlagtwedde), en diverse andere kerken.

Drachten en omgeving kent ook meerdere kerken (GG, GB, CGK, VGKN, GK).

Voorbeelden van andere GB/Confessioneel-achtige gemeenten rond Groningen: Bedum, Siddeburen, Oostwold, Oude Pekela, Een, Assen, Sebaldeburen, Dorkwerd, Onderdendam, Stedum.

CGK's heb je ook diversen van in de provincie Groningen.

Vrijgemaakt raad ik je af. Dat is dusdanig aan het schuiven op ethische kwesties. De Gereformeerde Kerken in Nederland (behoudende voormalig vrijgemaakten) (https://www.gereformeerdekerkennederland.nl/) hebben gemeenten op de volgende plekken: Zuidhorn, Assen, Kornhorn.

Je hebt ook nog de Gereformeerde Kerken Hersteld (behoudende voormalig vrijgemaakten) (https://gereformeerde-kerken-hersteld.nl/kerken) met gemeenten in Opeinde en Bedum. Maar die hebben wel meer het "kerkisme" van de vroege vrijgemaakten.

Scholen met de bijbel in het noorden: https://noorderbasis.nl/ (ik zou me wel goed verdiepen, want wat "school met de bijbel" inhoud kan plaatselijk erg verschillen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Reformatorische basisschool De Zaaier in Groningen. Het is geen hele strikte school, en ze laten ook kinderen uit andere gezindten toe (voorbeeld: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 33c66f9395).


Mijn eigen voorkeur is Reformatorisch, maar ik heb mijn aanbevelingen aan jouw vraag aangepast.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 feb 2021, 10:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door mcgk »

J.C. Philpot schreef:De Gereformeerde Kerken in Nederland (behoudende voormalig vrijgemaakten) (https://www.gereformeerdekerkennederland.nl/) hebben gemeenten op de volgende plekken: Zuidhorn, Assen, Kornhorn.

Je hebt ook nog de Gereformeerde Kerken Hersteld (behoudende voormalig vrijgemaakten) (https://www.gereformeerdekerkennederland.nl/) met gemeenten in Opeinde en Bedum.
Beide kerkverbanden kan ik aanraden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

Dank. De Zaaier zullen we wel naar kijken. Maar het lijkt een kleine school waarbij zoonlief waarschijnlijk behoorlijk ver weg zal wonen van klasgenoten. Dat is m.i. niet ideaal.

Bedum, Zuidhorn (met kerk in Noordhorn) zullen we wel naar kijken net als Winsum (al is dat wel vrijgemaakt) en naar het zuiden Haren, Zuidlaren en Assen. Drachten en Hoogeveen zijn net op het randje van acceptabele afstand.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Bertiel »

ik weet niet waar je gaat werken in Groningen, maar pre corona had je rond het Juliana plein (A28 / A7 vanuit het zuiden) wel regelmatig files in de ochtend
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Herman »

En wat voor leerstoel ga je bekleden in Groningen?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

Bertiel schreef:ik weet niet waar je gaat werken in Groningen, maar pre corona had je rond het Juliana plein (A28 / A7 vanuit het zuiden) wel regelmatig files in de ochtend
UHD bij wiskunde, dus voornamelijk Zernike (Bedum, Zuidhorn, Winsum en Haren zijn soort van fietsafstand)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Adje »

parsifal schreef:Volgend jaar hopen mijn familie en ik naar het zuidwesten te verhuizen, voor een nieuwe baan in Groningen :). We zien onze zoon liever in Nederland naar school gaan (en de baan in Groningen is zo goed dat ik er al voor hij naar school gaat heen wil).
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door John Galt »

Mooie ontwikkeling!
Ik zou zelf in die situatie voor Zuidhorn kiezen. Ik heb er familie wonen, dus ik kom er nog wel eens. Mooie plaats om te wonen, niet in het aardbevingsgebied. Kerkelijk kan ik niet voor je denken, maar vanuit Zuidhorn kun je een hoop kanten op. Zuidhorn heeft overigens zowel een gereformeerde basisschool als vo-school. En je kunt per trein naar Groningen.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:ik weet niet waar je gaat werken in Groningen, maar pre corona had je rond het Juliana plein (A28 / A7 vanuit het zuiden) wel regelmatig files in de ochtend
Daar heb je met OV natuurlijk geen last van. :)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

John Galt schreef:Mooie ontwikkeling!
Ik zou zelf in die situatie voor Zuidhorn kiezen. Ik heb er familie wonen, dus ik kom er nog wel eens. Mooie plaats om te wonen, niet in het aardbevingsgebied. Kerkelijk kan ik niet voor je denken, maar vanuit Zuidhorn kun je een hoop kanten op. Zuidhorn heeft overigens zowel een gereformeerde basisschool als vo-school. En je kunt per trein naar Groningen.
Ja Zuidhorn is wel een gunstige plek lijkt het, ook kerkelijk. Een kleine overweging is natuurlijk ook dat we nu in Zweden erg verwend zijn met bos en meren op loopafstand. Dat soort voordelen heb je weer meer aan de zuidkant van de stad (Zuidlaren, Haren, Roden etc)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie