Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Valcke »

Amstelodamense schreef:
Valcke schreef:
Amstelodamense schreef:En doe nou niet net of het hogere wiskunde is. Met een beetje goede wil moet het lukken
Belachelijke reactie.
:D

Vind ik zelf wel meevallen. Vaak wordt “moeilijk” als drogreden gebruikt in deze context
Ik heb het helemaal niet over moeilijk gehad. Natuurlijk is het niet moeilijk.

Het enige wat ik vraag is of je goed wilt lezen wat ik schrijf en waarop ik reageer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door eilander »

Amstelodamense schreef:Muzikaal gezien is zingen op hele noten een aansluiting, althans dat is mijn mening.

Muziek is een afwisseling van zowel tempo als toonhoogte. Aangezien afwisseling ik tempo ontbreekt, vind ik dat je het feitelijk geen muziek kunt noemen
:yahoo
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door GerefGemeente-lid »

Die taalfout is inderdaad wel heel grappig. :D
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

GGotK schreef:Waarom wordt ontwikkeld muziekgevoel gekoppeld aan een voorkeur voor ritmisch zingen? Of nog erger, waarom wordt een voorkeur voor ritmisch zingen gerelateerd aan een ontwikkeld muziekgevoel?
Muziek bestaat uit drie basiscomponenten:
-toonhoogte
-toonduur
-toonsterkte
Laat je één van die componenten weg, c.q. sla je één van die componenten plat tot één eenheid, dan zal iemand met een ontwikkelde muzikaliteit dat als een gemis ervaren. Iemand die minder muzikaal is, zal dat wellicht minder hinderlijk vinden.

Niet voor niets zijn de psalmmelodieën door de componisten rondom Calvijn ritmisch genoteerd. Ritme hoort evenzeer bij de mens als toonhoogte en toonsterkte. We pra ten toch ook niet in al le maal e ven lan ge let ter gre pen?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Ik bedoel ermee dat je in het dagelijks leven normaliter ritmisch zingt en eigenlijk nooit op hele noten. Ik ken namelijk niemand die kinderliedjes of ' er is er 1 jarig' op hele noten zingt. Daarom begrijp ik niet zo goed dat je ritmisch zingen moet oefenen.
Toch is het zo, als je je hele leven niet anders gewend bent dan psalmen niet-ritmisch te zingen.
Dat heeft volgens mij meer met muzikaal gevoel en/of onwil te maken. Mijn vader bakte er indertijd door voornoemde factoren niets van terwijl mijn oma moeiteloos overstapte.
Nee, dat geloof ik niet. Tenzij je iemand die 10 jaar organist is geweest, muzikaal gevoel wil ontzeggen. Zelf denk ik dat het meevalt.
Ik denk dat je je onvoldoende kunt verplaatsen in de situatie van iemand die thuis, op school, in de kerk echt nooit ritmisch heeft gezongen. En onwil is het zeker niet, dan zou ik het nu ook nooit spelen of zingen.

Ben ik de enige die dit probleem heeft of is er nog iemand die dit herkent?
Ik was organist in mijn voormalige gemeente, een PKN gemeente, tijdens de overgang van niet-ritmisch naar ritmisch. Ik ben opgegroeid met niet-ritmische psalmen. Op school in de kerk, thuis. Ik heb met de overgang fors moeite gehad. Ik had ook echt het boek er bij nodig om in het juiste ritme te blijven en zat er ook best eens naast. Het ritme gaat soms tegen mijn gevoel in. Ik herken het dus zeker.

Nu zingen we in huiselijke kring altijd ritmisch, maar (na verhuizing) zing en speel ik in onze huidige gemeente weer niet-ritmisch.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Amstelodamense »

GGotK schreef:
Amstelodamense schreef:Muzikaal gezien is zingen op hele noten een aansluiting, althans dat is mijn mening.

Muziek is een afwisseling van zowel tempo als toonhoogte. Aangezien afwisseling ik tempo ontbreekt, vind ik dat je het feitelijk geen muziek kunt noemen
Het is inderdaad een goede aansluiting op de preken en traditie binnen de gereformeerde gezindte.
Ai :D
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Amstelodamense »

Hendrikus schreef:
GGotK schreef:Waarom wordt ontwikkeld muziekgevoel gekoppeld aan een voorkeur voor ritmisch zingen? Of nog erger, waarom wordt een voorkeur voor ritmisch zingen gerelateerd aan een ontwikkeld muziekgevoel?
Muziek bestaat uit drie basiscomponenten:
-toonhoogte
-toonduur
-toonsterkte
Laat je één van die componenten weg, c.q. sla je één van die componenten plat tot één eenheid, dan zal iemand met een ontwikkelde muzikaliteit dat als een gemis ervaren. Iemand die minder muzikaal is, zal dat wellicht minder hinderlijk vinden.

Niet voor niets zijn de psalmmelodieën door de componisten rondom Calvijn ritmisch genoteerd. Ritme hoort evenzeer bij de mens als toonhoogte en toonsterkte. We pra ten toch ook niet in al le maal e ven lan ge let ter gre pen?
Eens. Ik typeer het als een soort luiheid
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Ora et labora »

Bovenstem is mooi! Maar in sommige gemeenten klinkt het op de 1 of andere manier niet zo.
Bovendien een mannenstem met bovenstem vind ik naar mijn bescheiden mening mooi klinken.
Maar als een vrouwenstem overheerst met bovenstem is dat voor mij echt onwennig.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door GGotK »

Hendrikus schreef:
GGotK schreef:Waarom wordt ontwikkeld muziekgevoel gekoppeld aan een voorkeur voor ritmisch zingen? Of nog erger, waarom wordt een voorkeur voor ritmisch zingen gerelateerd aan een ontwikkeld muziekgevoel?
Muziek bestaat uit drie basiscomponenten:
-toonhoogte
-toonduur
-toonsterkte
Laat je één van die componenten weg, c.q. sla je één van die componenten plat tot één eenheid, dan zal iemand met een ontwikkelde muzikaliteit dat als een gemis ervaren. Iemand die minder muzikaal is, zal dat wellicht minder hinderlijk vinden.

Niet voor niets zijn de psalmmelodieën door de componisten rondom Calvijn ritmisch genoteerd. Ritme hoort evenzeer bij de mens als toonhoogte en toonsterkte. We pra ten toch ook niet in al le maal e ven lan ge let ter gre pen?
Niet-ritmische zang bevat conform jouw definitie dus wel de 3 basiscomponenten, maar het probleem is dat de toonduur is 'platgeslagen' tot 1 eenheid. Hoe zit het dan met de toonsterkte?
Ik kan me trouwens heus wel voorstellen dat dit als een beperking wordt gezien, de psalmenoproeren ten spijt.
Andere vraag: kan je wel een klein beetje begrip opbrengen voor de visie dat door middel van niet-ritmische gedragen gezongen psalmen de zeggingskracht van het woord wordt versterkt en dat dit als belangrijk wordt ervaren in een godsdienstoefening?
Bloksteen
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jun 2019, 17:42

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Bloksteen »

Interessant onderwerp maar laten we wel rekening met elkaar houden en vriendelijk blijven!

Ik heb zelf wel wat negatieve ervaringen met de bovenstem. Hier in de buurt is een interkerkelijk niet-professioneel bovenstem groepje waar ik lid van ben geweest. Qua zingen kon het niet hard en bulderend maar ook niet langzaam genoeg. In de pauzes werd er veel gesproken over dominees en studenten en wie wel en niet goedgekeurd was en de gangen van het Volk goed kon verklaren. En wie niet. Welke gemeenten men wegwenste uit een kerkverband etc

Ik denk dat de bovenstem ook voortkomt uit onze psalmberijming. In het hedendaags Nederlands zijn de psalmen niet meer te begrijpen. De melodieën zijn prachtig maar veel van hetzelfde. Om dan wat spanning te geven fleuren we de psalmen op met extra tonen. Maar of dat de oplossing is? Gesprekken over de inhoud van de psalmen werden in onze bovenstemgroep nooit gevoerd.

Ik wil wel opmerken dat mijn ervaringen vast niet representatief zijn voor de bovenstem in het algemeen. In mijn omgeving is de behoefte naar bovenstem wel voortgekomen uit een vorm van ongezonde rechtzinnigheid. Nu is dat vast niet overal zo dus laat niemand zich aangesproken voelen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

GGotK schreef: Andere vraag: kan je wel een klein beetje begrip opbrengen voor de visie dat door middel van niet-ritmische gedragen gezongen psalmen de zeggingskracht van het woord wordt versterkt en dat dit als belangrijk wordt ervaren in een godsdienstoefening?
Dat zijn twee zaken. Achteraan beginnend: als jij iets belangrijk vindt, ben je daar zuinig op en wil je dat zo houden. Dat is heel normaal.

Gelukkig gebruik je in de eerste helft van je vraag het woord visie. Een visie is een zienswijze, een mening, en niet meer dan dat. Die visie stoelt in dit geval meer op een gevoel en op traditie dan op feiten. Zolang iemand dat als zijn of haar persoonlijke visie huldigt: prima. Maar maak er geen kenmerk van het ware van, en laat anderen die misschien meer waarde hechten aan een correcte weergave van de melodie en aan een het natuurlijke ritme van de spraak in hun waarde, schilder ze niet af als afvalligen die van het heilspoor zijn afgegaan. Dat doe jij ook niet, maar het gebeurt helaas wel.

Langzaam alle woorden even lang uitrekken geeft je niet méér tijd om over de inhoud na te denken, zoals wel eens wordt beweerd. Het is een bepaald gevoel, een traditie, 't is altijd zo geweest en zo willen we het graag houden. Het is nooit de bedoeling van Calvijn geweest om het zo te doen, 't is een vervorming van de oorspronkelijke melodieën die op een heel klein stukje van de wereldbol wordt gekoesterd.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Zita »

Ietwat offtopic, maar hier lijken zich alle kerkmuziek-in-welke-vorm-dan-ook-liefhebbers zich te verzamelen. Het slotakkoord van een naspel is vaak 12 of zelfs 16 tellen. Dat is best wel heel erg lang. In mijn gemeente is een organist die dat keurig aanhoudt. Ik weet dat dat bij sommige gemeenteleden wat ergernis of hilariteit oplevert. 'Komt hij weer met zijn pèèèèèèèèèèèèèp'. Wat is de beste route: akkoord zo lang aanhouden als genoteerd staat, of gewoon zo lang als prettig voelt voor organist zelf?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door eilander »

Zita schreef:Ietwat offtopic, maar hier lijken zich alle kerkmuziek-in-welke-vorm-dan-ook-liefhebbers zich te verzamelen. Het slotakkoord van een naspel is vaak 12 of zelfs 16 tellen. Dat is best wel heel erg lang. In mijn gemeente is een organist die dat keurig aanhoudt. Ik weet dat dat bij sommige gemeenteleden wat ergernis of hilariteit oplevert. 'Komt hij weer met zijn pèèèèèèèèèèèèèp'. Wat is de beste route: akkoord zo lang aanhouden als genoteerd staat, of gewoon zo lang als prettig voelt voor organist zelf?
Tja, als er een fermate bij staat, mag hij zelf bepalen hoe lang dat is. Zelf zou ik proberen niet zo lang aan te houden dat het ergernis opwekt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:Ietwat offtopic, maar hier lijken zich alle kerkmuziek-in-welke-vorm-dan-ook-liefhebbers zich te verzamelen. Het slotakkoord van een naspel is vaak 12 of zelfs 16 tellen. Dat is best wel heel erg lang. In mijn gemeente is een organist die dat keurig aanhoudt. Ik weet dat dat bij sommige gemeenteleden wat ergernis of hilariteit oplevert. 'Komt hij weer met zijn pèèèèèèèèèèèèèp'. Wat is de beste route: akkoord zo lang aanhouden als genoteerd staat, of gewoon zo lang als prettig voelt voor organist zelf?
Nou, 12 of 16 tellen staat er nooit. De organist die dat doet, geeft er dan wel z'n eigen draai aan, een lange draai dus. :huhu
In een kerk met weinig akoestiek (zoals helaas geldt voor veel kerkgebouwen van de afscheiding) zul je een slotakkoord iets langer laten liggen dan in een kerk met een prettige nagalm (dan verlengt de galm het slotakkoord nog wel een beetje). Maar ellenlang aangehouden slotakkoorden, da's gewoon een raar aanwensel. Nergens voor nodig.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Dodo »

Het voordeel van thuis luisteren is dat je dan even de natoon van de organist kunt tellen of klokken ;-) Morgen eens doen, als ik er om denk.
Plaats reactie