Preken, meer neutrale toonzetting

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Ik kan dat voor mezelf ook niet verklaren, maar ik voel het wel. Dit is ook met ons aardse verstand nooit te vatten. Hoe denken we dan over de gemeenschap der heiligen? Bedoelen we dat nu alleen maar voor de dingen van de tijd?
Ik geef het op om hier langer op in te gaan. Zijn we nu van reformatorische afkomst en weten wij deze dingen niet meer?
Wie de Bijbel kent en de kerkhistorie, weet dat dit ook vaak genoeg mis gaat. Dus ik zou maar niet te hoog opgeven van het menselijke aanvoelen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:Gelukkig kan ik niet horen of hij de d's en de t's goed hanteert :D
De meeste predikers spreken de d's en t's goed uit. Slechts een enkeling maakt van de d een j of een w.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Ik kan dat voor mezelf ook niet verklaren, maar ik voel het wel. Dit is ook met ons aardse verstand nooit te vatten. Hoe denken we dan over de gemeenschap der heiligen? Bedoelen we dat nu alleen maar voor de dingen van de tijd?
Ik geef het op om hier langer op in te gaan. Zijn we nu van reformatorische afkomst en weten wij deze dingen niet meer?
Wie de Bijbel kent en de kerkhistorie, weet dat dit ook vaak genoeg mis gaat. Dus ik zou maar niet te hoog opgeven van het menselijke aanvoelen.
Dat weet ik ook wel, en daarom kan ik daar ook geen grond van maken. Ik hoop dat ik daar voor bewaard wordt, want gevoel is een gevaarlijke zaak. Ik weet niet of je dat begrijpt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef: Ik zal proberen om het met een voorbeeld duidelijk te maken. Een vrouw die in verwachting is voelt het leven, en zo is het ook met het leven uit God. Dat leven voelt het leven en trekt op dat leven aan. Dat zoekt gemeenschap. Maar het is onvruchtbaar, daar waar het leven gemist wordt. En nu is het weer niet denkbeeldig, de tijd waarin we leven overziende, dat dit weer misverstaan wordt. Dat zal ik maar vooraf zeggen. Als men daarover vallen wil doet dan dan maar, maar laat mij u dan maar naar de ouden in de poort verwijzen, want ik kan niet constant gespannen zijn om allerlei insinuaties te weerleggen.
En de vraag die u stelt is heel eenvoudig: Het is een vraag van ongeloof, want dat wil bewijzen en verwerpt wat men niet kan bewijzen buiten Gods werk om. Dit is een heilgeheim dat aan Zijn vrinden wordt getoond.
Bij het tweede doelde ik op de consternatie na het verschijnen van het boek van ds. Kort.
Je bent een rijk bevoorrecht man dat jij het leven kunt voelen. De Heere Jezus vertelde de gelijkenis van het onkruid tussen het tarwe. Verder kent men de boom aan de vruchten. Niet op het gevoel. Ik vind het gevoel erg gevaarlijk en daarom ga ik uit van wat iemand zegt. Mooi dat jij het kunt voelen.
Ik kan dat voor mezelf ook niet verklaren, maar ik voel het wel. Dit is ook met ons aardse verstand nooit te vatten. Hoe denken we dan over de gemeenschap der heiligen? Bedoelen we dat nu alleen maar voor de dingen van de tijd?
Ik geef het op om hier langer op in te gaan. Zijn we nu van reformatorische afkomst en weten wij deze dingen niet meer?
Natuurlijk voel je dat foutloos aan. Je kunt immers zelf uitmaken wie wel en niet meetelt, dus er is geen enkel controlemechanisme. Maar het is niet bijbels en ook niet gereformeerd.
Als u dat denkt dan wil ik dat niet, want dat is beslist niet zo. U verzint dingen dingen die er niet zijn en dat is niet serieus te nemen. Ik weet niet of ik hierop in moest gaan. Maar u vat het niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door DDD »

Ik vat het uitstekend. Daar ligt helemaal het probleem niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik vat het uitstekend. Daar ligt helemaal het probleem niet.
Verklaar het me dan maar eens, zou ik zeggen. Het probleem ligt in het anders verstaan van het Woord. En daardoor praten langs elkaar heen, ook al meent u het te vatten. Ik ga er beter niet verder op in.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door DDD »

Dat klopt. Mensen die hun gevoel van herkenning laten spreken boven het geopenbaarde woord kunnen tot dit soort conclusies komen. Zij menen dat het leven het leven aanvoelt en dergelijke dingen meer.

Maar het is grotendeels suggestie en andere psychologische mechanismen. Natuurlijk zijn er wel mensen die bovennatuurlijke gaven hebben in het doorzien van andere mensen, en inderdaad zullen die relatief veel invloed hebben kunnen hebben op gezelschappen.

Maar ik heb uit mijn familiegeschiedenis nog kennis over gezelschappen uit de Alblasserwaard en daar gingen veel zaken mis, juist op dit gebied. Jan Siebelink heeft daar nog over geschreven, en het was maar weinig overdreven.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef: Ik zal proberen om het met een voorbeeld duidelijk te maken. Een vrouw die in verwachting is voelt het leven, en zo is het ook met het leven uit God. Dat leven voelt het leven en trekt op dat leven aan. Dat zoekt gemeenschap. Maar het is onvruchtbaar, daar waar het leven gemist wordt. En nu is het weer niet denkbeeldig, de tijd waarin we leven overziende, dat dit weer misverstaan wordt. Dat zal ik maar vooraf zeggen. Als men daarover vallen wil doet dan dan maar, maar laat mij u dan maar naar de ouden in de poort verwijzen, want ik kan niet constant gespannen zijn om allerlei insinuaties te weerleggen.
En de vraag die u stelt is heel eenvoudig: Het is een vraag van ongeloof, want dat wil bewijzen en verwerpt wat men niet kan bewijzen buiten Gods werk om. Dit is een heilgeheim dat aan Zijn vrinden wordt getoond.
Bij het tweede doelde ik op de consternatie na het verschijnen van het boek van ds. Kort.
Je bent een rijk bevoorrecht man dat jij het leven kunt voelen. De Heere Jezus vertelde de gelijkenis van het onkruid tussen het tarwe. Verder kent men de boom aan de vruchten. Niet op het gevoel. Ik vind het gevoel erg gevaarlijk en daarom ga ik uit van wat iemand zegt. Mooi dat jij het kunt voelen.
Ik kan dat voor mezelf ook niet verklaren, maar ik voel het wel. Dit is ook met ons aardse verstand nooit te vatten. Hoe denken we dan over de gemeenschap der heiligen? Bedoelen we dat nu alleen maar voor de dingen van de tijd?
Ik geef het op om hier langer op in te gaan. Zijn we nu van reformatorische afkomst en weten wij deze dingen niet meer?
De gemeenschap der heiligen is heel iets anders dan kunnen bepalen of iemand een kind van God is of niet. Niet ik waarschuw daartegen maar de Heere Jezus waarschuwt daartegen. Die laat zien dat wij daartoe niet in staat zijn. Wij kunnen dat niet voelen. Wij moeten het doen met wat iemand zegt en zo iemand dan ook als dusdanig behandelen, behalve wanneer uit de vruchten blijkt dat iemand in zonden leeft.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Simon0612 »

Ik geloof dat voor dit hele topic ook het volgende geldt (wat de reden dan ook mag zijn);

“zullen zij zichzelf leraars vergaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;”
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door ejvl »

Erskinees schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat mijn stem ook een heel klein beetje buldert en vibreert bij het bijbellezen en het bidden. Mijn vader deed dat ook en dat heb ik zo overgenomen. Ik heb het nu wel enigszins afgeleerd maar ben het nog niet geheel verleerd.
Het is waar dat het geen enkel doel treft en ik snap wel dat Ambtenaar het theater noemt. Het is een traditie met een kleine t binnen de rechterzijde van onze gezindte, al is dat wel minder. Voor de jeugd is het killing.

Vanaf de kansel zou het niet meer moeten voorkomen. De Zaligmaker zocht zondaren op in de heggen en de steggen. Hij gebruikte hedendaagse voorbeelden in de gelijkenissen en we lezen niets over bijzonder stemgebruik of intonaties. Een van de redenen dat onze kerken vaak geen enkele buitenstaander binnenhalen zou best te maken kunnen hebben met tradities als stemgebruik en verouderd woordgebruik. Als kenmerk van het ware.
Maar dan kun je het toch beter helemaal niet meer doen?
Elke keer concentratie door op normale toon te lezen en bidden?

Los daarvan, ik irriteer mij niet eens heel veel aan een bepaalde manier maar wel aan het veelvuldig gebruik van ouderwetse woorden. Woorden als "medicijnmeester" in plaats van dokter bijvoorbeeld.
Dat komt vast omdat ik voor m'n werk regelmatig met mensen in aanraking kom van de rand van de maatschappij die sowieso al een zeer beperkte woordenschat hebben, waarom dan niet gewoon hedendaagse woorden gebruiken die iedereen snapt en niet alleen de ingewijdenen.

Maar irritatie is nooit goed natuurlijk. Het is makkelijker te horen wat de predikant verkeerd zegt dan wat hij goed zegt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Los daarvan, ik irriteer mij niet eens heel veel aan een bepaalde manier maar wel aan het veelvuldig gebruik van ouderwetse woorden. Woorden als "medicijnmeester" in plaats van dokter bijvoorbeeld.
Je ergert je niet eens heel veel. Het is dus een kleine irritatie. ;)
Als een oudere predikant deze woorden gebruikt, erger ik me er niet aan, het past dan bij iemand.
Maar als een dertiger dit doet, vraag ik me wel af of hij thuis ook zo praat.
Er zijn veel predikanten die nog uit de SV preken, die een moeilijk woord meteen er achteraan vertalen in hedendaags Nederlands.
Predikanten die uit de HSV preken, hoeven minder woorden uit te leggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Dodo »

Predikanten moeten goed beseffen dat de jeugd een kleinere woordenschat heeft dan ouderen. Als ze ouderwetse woorden gebruiken, kan dat kinderen hinderen bij het begrijpen van de preek.
Jaren geleden was er een predikant die het voorbeeld van de cheque gebruikte in de preek. "De kinderen weten natuurlijk wel wat een cheque is. Iemand die een cheque krijgt etc etc". Achter ons een kind: "mama, wat is een cheque?"

Sowieso moeten predikanten voorzichtig zijn met voorbeelden. Soms kloppen ze niet en wordt het onbedoeld komisch. Er zou een predikant geweest zijn die uitlegde dat de schapen in de wei soms een verfafdruk op de rug hadden, want zo kon de eigenaar zien welke schapen van wie waren.
Na afloop van de dienst heeft een van de kerkenraadsleden uitgelegd waar die verf vandaan kwam (van de fokram, die heeft een soort stempelkussen op de borst als hij naar de ooien mag).
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door GGotK »

Paulus schreef:Ik ben op zoek naar gereformeerde preken waarbij er neutraal gesproken word
Wat bedoel ik met neutraal?
Vrijwel alle preken die ik beluister daarin wordt er, en vergeef me als ik de verkeerde uitdrukkingen hiervoor kies want het is niet respectloos bedoeld, maar de boodschap gaat verloren in de manier van spreken.
Ik persoonlijk kan de toonzetting niet lang verdragen, namelijk
Het jammerende, klagende, de persoonlijke toonzetting van een spreker klinkt en kleurt de preek zodanig dat de aandacht meer uitgaat aar de preker zelf dan de inhoud van de preek.
Het kan zijn dat ik er 'doof' voor geworden ben, maar in de GG/GGiN spreekt iedere predikant, op een paar uitzonderingen na, min of meer neutraal. Ik vind het trouwens persoonlijk weer fijn als een dominee authentiek is o.a. qua persoonlijke toonzetting. Maar ik kan het me goed indenken, dat een bepaalde preekstem/toon je kan tegenstaan.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door DDD »

Dat vind ik niet hoor. Ik ben ook wel eens in de lach geschoten bij een votum.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Ik ben ook wel eens in de lach geschoten bij een votum.
Het votum kan soms wel eens afwijken ja, maar dat is dan ook een plechtig iets dus daar valt wel iets voor te zeggen. Afijn, gezien je fysieke reactie heb je je er in ieder geval niet aan geïrriteerd.
Maar je zult toch het wel met me eens zijn dat de meeste predikanten in de GG tijdens de preek geen zangerige, jammerende etc preektoon hebben?
Plaats reactie