Predikant: mens of heilige?

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Forummer schrijft mijns inziens heel oprecht en helder.

Ik ben het geheel met helma eens.

Dit forum is mijns inziens een uitstekende plek voor dit soort gesprekken. Zelfs voor de -mijns inziens onterechte- kritiek van Ad Anker. Want die kritiek is ook weer typerend voor het probleem.

Dus ik zou zeggen: ga zo door. En wat betreft kritische GG-leden: die zijn er een heleboel. Helaas vertrekken er een hoop, maar er zullen altijd zelfstandig denkende mensen in de kerk blijven, zolang de kerkgemeenschap de naam kerk terecht draagt en geen sekte wordt.
:)
Zo kennen we je weer, @DDD! :super
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:Dat Mara vindt dat er ongelofelijk hard wordt aangepakt vertroebelt en leidt af. Het mag allemaal hoor, maar blijf gewoon inhoudelijk. En mocht iets over de schreef gaan, meld het dan.
Ik reageerde als eerste met deze posting
Mara schreef: Ik weet niet precies wat jij bedoelt met zichzelf bezig zijn, heb je het gevoel dat hij tegen een depressie vecht of zoiets?
Of geestelijk aangevochten wordt?
Daarna zei Thea:
Thea schreef:
Ik vind dat Forummer weer ongenadig wordt neergesabeld. Ik lees in de post van Forummer eerder een noodkreet, hoewel hij dit misschien negatief formuleert.
En daarna viel ik haar bij:
Ik ben blij dat jij het zegt.
Hij stelt zich ook best kwetsbaar op en i.p.v. eens door te vragen, komt er meteen weer een bombardement op hem af. :fi

Dus jouw beschuldiging dat ik de boel vertroebel, is gewoon niet waar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Susanna »

Laag schreef:
Susanna schreef:
Laag schreef:
Waar ik me verschrikkelijk aan stoor, zijn mensen die onder een bepaalde prediking zitten, en er om wat voor redenen ook, ver van afgegroeid zijn, het probleem bij de prediking, predikant, kerkenraad en kerkverband gaan zoeken, zonder zich af te vragen, dwaal ik of de rest?
En ik bedoel hier de topic-opener niet persoonlijk, ik snap best dat hij het moeilijk heeft, maar zoek dan iemand om mee te spreken, en niet een forum.
Maar hoe weet je dat het waar is wat je over een bepaalde persoon denkt? Het lijkt zo suggestief (als je de andere echt niet kent). Je reageert dan op grond van een aanname. Niet dat aannames per definitie slecht zijn.
Door te luisteren en in gesprekken merk je snel genoeg hoe dicht iemand bij een bepaalde prediking staat, of hoe ver weg.
En ik bedoel hier niemand persoonlijk, maar in het algemeen.
Dat snap ik, dat je niemand persoonlijk wilt raken. Dat siert je.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: RE: Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Forummer »

Wim Anker schreef:
In dit geval worden "anonieme" ds'en opgevoerd die iets gezegd zouden hebben wat volgens de "anonieme" @Forummer "overduidelijk iets van hunzelf is maar volgens de ds'en zelf Gods woorden zijn". En dan wordt "gevraagd" hoe toch om te gaan met al de foute christenen (ds'en) in de omgeving van @Forummer. Wij weten niet wie het zijn en de personen zelf kunnen zich niet verweren want ze weten zelf niet dat ze besproken worden. We weten ook niet wat ze gezegd hebben, de verwoordingen van @Forummer zijn ongeloofwaardig. En het eindigt met de verzuchting dat het @Forummer in Gods huis zo moeilijk wordt gemaakt.

Lijkt mij een zeer groot onderscheid.

p.s. En op een vraag die ik @Forummer heb gesteld geeft hij geen antwoord.
Wim, jij vindt mijn bewoordingen ongeloofwaardig. Dan heb ik een tip voor je: je kunt er ook gewoon vanuit gaan dat anderen de waarheid spreken. Waarom zou er over gelogen worden?

De vraag waarop ik geen antwoord geef, is uit een ander topic denk ik? Zo ja, dan is dat een bewuste keuze van mij om die vraag niet te beantwoorden. Indien gewenst leg ik dat in betreffende topic wel uit.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Forummer »

Laag schreef:
CvdW schreef:
Laag schreef:Sommige onderwerpen vragen gewoon om een :lock

Als we weten dat een ds een mens is, en we weten dat we zelf een mens zijn, als we weten dat elk mens wel eens dwaze, of minder doordachte dingen zegt, als we....
Dan zouden we gelijk om een :lock vragen, voordat we een vraag stellen.

Een ds is ook een mens, maar eerbied voor het ambt, en geduld met zijn gebreken, en een hoop zelfkennis, zou menig mens doen zwijgen, ik incluis.
Dit noem ik nu onder het vloerkleed vegen.
Wat bedoel ik: Als ik in mijn kamer minder doordachte dingen zeg dan heb ik te maken met weinig tot geen menselijke luisteraars. Wanneer ik minder doordachte dingen zeg in een vergadering dan heb ik te maken met meerdere luisteraars en dan kan een correctie nodig zijn.
Een dominee die vanaf de preekstoel minderdoordachte dingen zegt heeft te maken met een gehele gemeente. Wanneer de dominee dan op een nette wijze wordt gecorrigeerd per brief/mail/telefoon en hij de dominee die persoon ook nog gelijk geeft dan is juiste weg om dit direct in de volgende dienst terug te laten komen. Dan laat de dominee zien dat hij mens is. Slechts één dominee heb ik dit horen doen, zat zelf onder zijn gehoor. Het gaat dan niet over of hij een veterschoen draagt of een instapschoen, maar over de kern van de zaak.
Ik ben het met u eens, maar zoiets bespreken op een forum is vragen om ellende, dat kan je op je klompen aanvoelen, om in schoeisel termen te blijven.
Ik snap prima dat iemand moeite kan hebben met een dominee, maar zoiets bespreken op een forum is nutteloos.
Bespreek het met de desbetreffende predikant, via mail, tel, app of een bezoekje.

Kritiek hebben is makkelijk, maar als we er zelf zouden staan, zouden we er misschien geen zinnig woord uit krijgen. Als we geloven dat God Zijn knechten zend, dan moesten we wel leren zwijgen, en als we problemen ondervinden met Zijn knecht, dan kunnen we ons het beste tot de Zender wenden, want Hij weet, waarom, waartoe en waarheen.
En ik zeg dit echt niet om iets onder het tapijt te schuiven, als een ds aantoonbaar dwaalt, dan moet daar wat van gezegd worden, ook om de gemeenten te behoeden. Ook als een predikant teveel met zichzelf op de preekstoel staat.

Waar ik me verschrikkelijk aan stoor, zijn mensen die onder een bepaalde prediking zitten, en er om wat voor redenen ook, ver van afgegroeid zijn, het probleem bij de prediking, predikant, kerkenraad en kerkverband gaan zoeken, zonder zich af te vragen, dwaal ik of de rest?
En ik bedoel hier de topic-opener niet persoonlijk, ik snap best dat hij het moeilijk heeft, maar zoek dan iemand om mee te spreken, en niet een forum.
Beste Laag, als je mijn bijdragen goed leest, kun je zien dat het juist mijn intentie is om predikanten als mens én als knecht van God te zien. Door proberen nuchter om te gaan met gebreken. Maar in mijn (let wel, mijn, dus dit zal niet landelijk gelden) kerkelijke omgeving wordt dit niet gewaardeerd en bijna gezien als heiligschennis. Omdat dit mij bevreemd, heb ik daar hier wat vragen over gesteld.

Verder, jezelf dingen afvragen is heel goed. Dat doe ik ook, dat maakt ook onderdeel uit van de worsteling die ik eerder al verwoord heb. Ik denk ook dat iedere gelovige dat in meer of mindere mate heeft.

Ik zal daar eerlijk in zijn: dat heeft inderdaad 2 kanten. Zelf ben ik ook veranderd. Ik heb Gods genade en liefde mogen leren kennen, en daarom laat het me niet meer onverschillig als ik in de prediking regelmatig (dus echt niet altijd!) hoor hoe karig daar mee omgegaan wordt. Er zit een kerk vol zielen voor de eeuwigheid!
De andere kant is, en daar mogen we onze ogen niet voor sluiten, dat de GG op bepaalde plaatsen aan het verrechtsen is. Dit hangt in mijn ogen samen met een karig aanbod van genade. Oorzaak-gevolg zeg maar. Mogelijk zelfs een vicieuze cirkel: prediking verrechtst-hoorders denken dat zalig worden bijna niet mogelijk is-hoorders verrechtsen-als ze vervolgens elders een ruime prediking horen 'kan dat niet waar zijn...' enz.

Ja, ik ben er van overtuigd dat de prediking hierin de grootste rol speelt.
En voor de hoorders is het lekker veilig en afgebakend allemaal. Alleen zijn we er niet veilig mee voor de eeuwigheid!

Weet je, ik ben er van overtuigd dat zelfs die verrechtsing voortkomt uit goede bedoelingen. Maar waar ik vast van overtuigd ben: niet alles wat goed bedoeld is, is ook daadwerkelijk echt goed.

Ik hoop dat je het nu misschien iets beter begrijpt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ad Anker »

@Forummer, de komende tijd post je regelmatig iets wat je positief trof in de prediking in je gemeente.

De zaken waar je moeite mee hebt breng je in de binnenkamer bij de Heere.

Ik geloof zeker dat dit heilzaam zal zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:de komende tijd post je regelmatig iets wat je positief trof in de prediking in je gemeente.
Als jij daar dan ook positief op reageert. Want ik heb nog steeds een onbevredigend gevoel.

Ik hoop dat je me een beetje kunt begrijpen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk wel dat een werkelijk bijbelse prediking niet louter is bedoeld om ons positief te treffen (als dat wel alleen zo is, klopt er iets niet). Een bijbelse prediking gaat tegen onszelf in (de natuurlijke mens is de prediking van het Kruis een dwaasheid en een ergernis), en doet ook regelmatig pijn in ons vlees. Wel voor de mens, maar niet naar de mens. En als we daaronder door genade mogen buigen, dan is er ook vreugde.

Dat laat onverlet dat de prediking uiteraard wel bijbels moet zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:de komende tijd post je regelmatig iets wat je positief trof in de prediking in je gemeente.
Als jij daar dan ook positief op reageert. Want ik heb nog steeds een onbevredigend gevoel.

Ik hoop dat je me een beetje kunt begrijpen.
Stop hier mee. Dit is via de mail besproken.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:@Forummer, de komende tijd post je regelmatig iets wat je positief trof in de prediking in je gemeente.

De zaken waar je moeite mee hebt breng je in de binnenkamer bij de Heere.

Ik geloof zeker dat dit heilzaam zal zijn.
Ja baas.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door CvdW »

Is Ad Anker over ons gesteld op RF? Waar kan ik dat lezen in de grondslag?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Tiberius »

Je kan ons als moderators het beste omschrijven als: uw dienaar t' aller stond. :garde
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef:Je kan ons als moderators het beste omschrijven als: uw dienaar t' aller stond. :garde
Dat is nu het probleem, over dienaren mag je niets zeggen. :)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Mara »

Een citaat van ds Zondag, uit het interview uit het topic Gereformeerde Gemeenten:
"Ik zag het bijvoorbeeld even niet zitten om op kraambezoek te gaan. Bepaalde ziekenbezoekjes vond ik ook lastig. Ik vond het sowieso heel lastig om op bezoek te gaan. Mijn eerste rouwbezoek herinner ik me nog goed. De grond begon te golven tijdens het gesprek over de begrafenis en ik had echt een beetje een paniekaanval. Dat heb ik nog wel een tijdje gehad! Ik ben wel doorgegaan met preken, omdat ik anders bang was dat de drempel om weer te gaan preken hoger zou worden. Dat is dan een afweging die je maakt. Ik merkte wel dat ik tijd nodig had, dat ik soms ’s ochtends niks deed en alleen maar in een stoel zat. Rouwen is een werkwoord…’

Ik weet niet of hij hiervoor al empatisch was, maar dergelijke ingrijpende gebeurtenissen vormen een predikant wel. Dan kan een rouwbezoek en begrafenis heel bijzonder worden voor de nabestaanden.

Ik mocht de rouwdienst bekijken van een forummer die onlangs haar moeder verloor, herkende de predikant niet, maar was diep onder de indruk van zijn fijngevoeligheid en invoelingsvermogen. Ik vond het heel bijzonder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:de komende tijd post je regelmatig iets wat je positief trof in de prediking in je gemeente.
Als jij daar dan ook positief op reageert. Want ik heb nog steeds een onbevredigend gevoel.

Ik hoop dat je me een beetje kunt begrijpen.
Stop hier mee. Dit is via de mail besproken.
Ja, baas.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie