Predikant: mens of heilige?

Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Zo is het ook bij een predikant. Daarom zegt het bevestigingsformulier zeer terecht:
"En gijlieden ook, geliefde christenen, ontvangt deze uw dienaar in de Heere met alle blijdschap, en houdt de zodanigen in grote waarde. Gedenkt dat God Zelf u door hem aanspreekt en bidt. Neemt dan het woord aan, hetwelk hij u volgens de Heilige Schrift zal verkondigen, niet als er mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) als Gods Woord. Laat u lieflijk een aangenaam zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, die het goede verkondigen. Zijt uw voorgangers gehoorzaam; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende, want dat is u niet nuttig."
Geldt dat ook als vrijwel het gehele predikantencorps op basis van singuliere gaven is toegelaten?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Zo is het ook bij een predikant. Daarom zegt het bevestigingsformulier zeer terecht:
"En gijlieden ook, geliefde christenen, ontvangt deze uw dienaar in de Heere met alle blijdschap, en houdt de zodanigen in grote waarde. Gedenkt dat God Zelf u door hem aanspreekt en bidt. Neemt dan het woord aan, hetwelk hij u volgens de Heilige Schrift zal verkondigen, niet als er mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) als Gods Woord. Laat u lieflijk een aangenaam zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, die het goede verkondigen. Zijt uw voorgangers gehoorzaam; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende, want dat is u niet nuttig."
Geldt dat ook als vrijwel het gehele predikantencorps op basis van singuliere gaven is toegelaten?
Uiteraard. In de bijbel had alleen Paulus een echte theologische opleiding. De rest was op basis van singuliere gaven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Ik denk dat we deze noties kwijt zijn, zeer tot ons nadeel! Zo zien we een predikant als iemand die een lezing houdt over een bijbels onderwerp. Dan is er niets minder dan bekering nodig!
Dat vraag ik me af Eilander, ik zie niemand hier die die kant op gaat.

Een preek is iets radicaal anders dan een lezing/inleiding over een bijbels onderwerp; ook iets heel anders dan een catechisatieles. Maar volgens mij is iedereen het daarover wel eens.
Bij een preek gaat het niet er niet om om mensen te informeren (zoals bij een lezing), maar om mensen te transformeren, zoals mijn leermeester het altijd uitdrukte.
Vandaar dat de vraag zo belangrijk is of de prediker 'de woorden Gods' spreekt (zoals Petrus zegt en ik volgens mij al eerder aanhaalde); of niet. Als dat namelijk niet zo is, bevind je je elke zondag in een levensgevaarlijke situatie; of dat nu aan de linkerkant of aan de rechterkant van onze gezindte is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Ik denk dat we deze noties kwijt zijn, zeer tot ons nadeel! Zo zien we een predikant als iemand die een lezing houdt over een bijbels onderwerp. Dan is er niets minder dan bekering nodig!
Dat vraag ik me af Eilander, ik zie niemand hier die die kant op gaat.

Een preek is iets radicaal anders dan een lezing/inleiding over een bijbels onderwerp; ook iets heel anders dan een catechisatieles. Maar volgens mij is iedereen het daarover wel eens.
Bij een preek gaat het niet er niet om om mensen te informeren (zoals bij een lezing), maar om mensen te transformeren, zoals mijn leermeester het altijd uitdrukte.
Vandaar dat de vraag zo belangrijk is of de prediker 'de woorden Gods' spreekt (zoals Petrus zegt en ik volgens mij al eerder aanhaalde); of niet. Als dat namelijk niet zo is, bevind je je elke zondag in een levensgevaarlijke situatie; of dat nu aan de linkerkant of aan de rechterkant van onze gezindte is.
Dan is jouw waarneming een heel andere dan de mijne. Ik denk dat we heel wat minder hier te discussiëren was als onze grondhouding dezelfde als uit het bevestigingsformulier zou zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
eilander schreef:Ik denk dat we deze noties kwijt zijn, zeer tot ons nadeel! Zo zien we een predikant als iemand die een lezing houdt over een bijbels onderwerp. Dan is er niets minder dan bekering nodig!
Dat vraag ik me af Eilander, ik zie niemand hier die die kant op gaat.

Een preek is iets radicaal anders dan een lezing/inleiding over een bijbels onderwerp; ook iets heel anders dan een catechisatieles. Maar volgens mij is iedereen het daarover wel eens.
Bij een preek gaat het niet er niet om om mensen te informeren (zoals bij een lezing), maar om mensen te transformeren, zoals mijn leermeester het altijd uitdrukte.
Vandaar dat de vraag zo belangrijk is of de prediker 'de woorden Gods' spreekt (zoals Petrus zegt en ik volgens mij al eerder aanhaalde); of niet. Als dat namelijk niet zo is, bevind je je elke zondag in een levensgevaarlijke situatie; of dat nu aan de linkerkant of aan de rechterkant van onze gezindte is.
Dan is jouw waarneming een heel andere dan de mijne. Ik denk dat we heel wat minder hier te discussiëren was als onze grondhouding dezelfde als uit het bevestigingsformulier zou zijn.
Juist. Dank. Ik vind dat we best inhoudelijk over een theologisch onderwerp mogen discussiëren. Bij Forummer is het nu een aantal keren dat het gaat over een predikant die hij niet pruimt. En dan kan dat neersabelen genoemd worden wat ik o.a. doe, ik deel dat niet. Ik heb het over zijn inbreng hier. Die vind ik fundamenteel verkeerd.

Voor de twee predikanten die het niet goed doen in de ogen van Forummer geldt:"En gijlieden ook, geliefde christenen, ontvangt deze uw dienaar in de Heere met alle blijdschap, en houdt de zodanigen in grote waarde. Gedenkt dat God Zelf u door hem aanspreekt en bidt." Niets meer en niets minder. Laten we dat voor ogen houden. Dan mag je best met een vriend of vriendin je vragen bespreken en er met elkaar om bidden. Dat begrijp ik ook en maak ik ook mee. Maar niet hier. Alsjesblieft niet. Het is laster en zonde tegen het negende gebod.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door CvdW »

Denk dat ik @Forummer wel begrijp, maar er is geen pb mogelijkheid.
Bevestigingsformulier is prima, liever houd ik het bij Gods Woord. Inwoners van Berea geloofden Paulus en ze onderzochten zelf of het ook zo is.
Moeten wij dus ook doen. Ds. C. Harinck heeft al geconstateerd dat we afgeweken zijn van de Reformatie.
Laatst gewijzigd door CvdW op 26 aug 2021, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door CvdW »

Hoe is het dan met ds. N.W. Schreuder gegaan?
Ik merk dat ik me ga irriteren aan bepaalde mensen hier op RF.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Erskinees »

Waarom begin je daar steeds over? Die man is natuurlijk terecht afgezet. Een predikant is geen heilige. Bepaalde zonden, zeker wanneer het gaat om zulke grote bedragen, kunnen alleen leiden tot afzetting. Andere kleinere zonden kunnen vaak vergeven worden zonder afzetting. Maar bepaalde gevallen en omstandigheden kunnen tot hevige gevolgen leiden.

Volgens mij doelde Forummer niet op zulke problemen, maar ging het om de algemene vraag: in hoeverre maakt een predikant fouten en mag je hem hierop aanspreken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:Denk dat ik @Forummer wel begrijp, maar er is geen pb mogelijkheid.
Bevestigingsformulier is prima, liever houd ik het bij Gods Woord. Inwoners van Berea geloofden Paulus en ze onderzochten zelf of het ook zo is.
Moeten wij dus ook doen. Ds. C. Harinck heeft al geconstateerd dat we afgeweken zijn van de Reformatie.
Er is zo'n verhaal van een predikant die niet gewaardeerd werd door de kerkgangers. Er was een groepje in de kerk dat met elkaar bad voor die predikant. Die predikant kwam daar achter en de Heere zegende dat.

Ik pleit niet voor kritiekloosheid. Ik pleit wel voor het achten van de ambten. Dat het weleens mis gaat is heel helder, en vooral in de recente kleine kerkgeschiedenis. Maar dat is nog geen reden om hier op het forum lelijk te gaan doen over predikanten?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door CvdW »

Reactie op @Erskinees
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik bevestigingsformulier staat niet als de zonde een bepaalde grootte hebben dat hij afgezet dient te worden.
Laatst gewijzigd door CvdW op 26 aug 2021, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:
eilander schreef:Ik denk dat we deze noties kwijt zijn, zeer tot ons nadeel! Zo zien we een predikant als iemand die een lezing houdt over een bijbels onderwerp. Dan is er niets minder dan bekering nodig!
Dat vraag ik me af Eilander, ik zie niemand hier die die kant op gaat.

Een preek is iets radicaal anders dan een lezing/inleiding over een bijbels onderwerp; ook iets heel anders dan een catechisatieles. Maar volgens mij is iedereen het daarover wel eens.
Bij een preek gaat het niet er niet om om mensen te informeren (zoals bij een lezing), maar om mensen te transformeren, zoals mijn leermeester het altijd uitdrukte.
Vandaar dat de vraag zo belangrijk is of de prediker 'de woorden Gods' spreekt (zoals Petrus zegt en ik volgens mij al eerder aanhaalde); of niet. Als dat namelijk niet zo is, bevind je je elke zondag in een levensgevaarlijke situatie; of dat nu aan de linkerkant of aan de rechterkant van onze gezindte is.
Dan is jouw waarneming een heel andere dan de mijne. Ik denk dat we heel wat minder hier te discussiëren was als onze grondhouding dezelfde als uit het bevestigingsformulier zou zijn.
Juist. Dank. Ik vind dat we best inhoudelijk over een theologisch onderwerp mogen discussiëren. Bij Forummer is het nu een aantal keren dat het gaat over een predikant die hij niet pruimt. En dan kan dat neersabelen genoemd worden wat ik o.a. doe, ik deel dat niet. Ik heb het over zijn inbreng hier. Die vind ik fundamenteel verkeerd.

Voor de twee predikanten die het niet goed doen in de ogen van Forummer geldt:"En gijlieden ook, geliefde christenen, ontvangt deze uw dienaar in de Heere met alle blijdschap, en houdt de zodanigen in grote waarde. Gedenkt dat God Zelf u door hem aanspreekt en bidt." Niets meer en niets minder. Laten we dat voor ogen houden. Dan mag je best met een vriend of vriendin je vragen bespreken en er met elkaar om bidden. Dat begrijp ik ook en maak ik ook mee. Maar niet hier. Alsjesblieft niet. Het is laster en zonde tegen het negende gebod.
Er staat nog wat achter (onderstreping uiteraard van mij): Neemt dan het woord aan, hetwelk hij u volgens de Heilige Schrift zal verkondigen, niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) als Gods Woord.

Ik denk dat het daar nogal eens mis gaat, zoals ds. Harinck kennelijk ook signaleert. Als een prediker zich aan Gods Woord houdt, niets meer en niets minder, klopt het allemaal. Maar als hij daarvan af gaat wijken, MOET je daar ook op reageren.

Stel je voor dat er een predikant komt die vrouwen in het ambt propageert, homoseksuele relaties goedkeurt, enz. Dan kan je moeilijk zeggen, dat God Zelf ons door hem aanspreekt. Dat is ter linkerzijde, maar ter rechterzijde zijn die afwijkingen er ook. Dan geldt het zelfde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door eilander »

Ik zeg niet dat er geen kritiek geuit mag worden, als de prediking niet naar Gods Woord is. Dan mag en tot op zekere hoogte moet dat besproken worden. Wel op de juiste manier en op de juiste plaats. Ik kan niet goed inzien dat Refoforum een goede plaats zou kunnen zijn.

Maar het gaat om onze grondhouding. Luisteren we naar Gods stem, of horen we een prediker die goede of minder goede dingen zegt?
'Alsof God door ons bade...' zegt Paulus.

In de prediking worden we voor Gods rechterstoel gedaagd. Ik meen oprecht dat in de gereformeerde gezindte ook op dit punt bekering nodig is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Ik zeg niet dat er geen kritiek geuit mag worden, als de prediking niet naar Gods Woord is. Dan mag en tot op zekere hoogte moet dat besproken worden. Wel op de juiste manier en op de juiste plaats. Ik kan niet goed inzien dat Refoforum een goede plaats zou kunnen zijn.

Maar het gaat om onze grondhouding. Luisteren we naar Gods stem, of horen we een prediker die goede of minder goede dingen zegt?
'Alsof God door ons bade...' zegt Paulus.
Jawel dat is de Bijbelse houding. Maar als een prediker buiten Gods Woord om dingen verkondigt, is de claim 'alsof God door ons bade' niet meer van toepassing, maar wordt die misbruikt. En dat lijkt het geval in de omgeving van de topicstarter.
Dan is bekering nodig, maar in de eerste plaats van de prediking.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Ik zeg niet dat er geen kritiek geuit mag worden, als de prediking niet naar Gods Woord is. Dan mag en tot op zekere hoogte moet dat besproken worden. Wel op de juiste manier en op de juiste plaats. Ik kan niet goed inzien dat Refoforum een goede plaats zou kunnen zijn.

Maar het gaat om onze grondhouding. Luisteren we naar Gods stem, of horen we een prediker die goede of minder goede dingen zegt?
'Alsof God door ons bade...' zegt Paulus.
Jawel dat is de Bijbelse houding. Maar als een prediker buiten Gods Woord om dingen verkondigt, is de claim 'alsof God door ons bade' niet meer van toepassing, maar wordt die misbruikt. En dat lijkt het geval in de omgeving van de topicstarter.
Dan is bekering nodig, maar in de eerste plaats van de prediking.
Lijkt......, afgaande op het betoog van de topicstarter. Het is hoor en wederhoor. Dat moeten we toch helder hebben?

Als topicstarter dus naam, datum vermeld en aangeeft waar preek na te luisteren valt dan kunnen we op dit forum meedenken. Prima idee.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Ik zeg niet dat er geen kritiek geuit mag worden, als de prediking niet naar Gods Woord is. Dan mag en tot op zekere hoogte moet dat besproken worden. Wel op de juiste manier en op de juiste plaats. Ik kan niet goed inzien dat Refoforum een goede plaats zou kunnen zijn.
Eilander is veel beter dan ik in staat om aardiger te zeggen dan dat ik doe hoe ik er in sta.

Er is bekering nodig in onze gezindte omdat de seculiere gedachte 'geloof niet alles wat je verteld wordt maar blijf dicht bij jezelf' ook hier geldt.

Ik heb op onderdelen ook wel vragen. Echt waar. Maar zolang in de prediking doorklinkt dat we verloren zondaren zijn, we de breuk met de Heere dagelijks groter maken en alleen door wederbarende genade in Christus een weg ter behoud is, kun je bij heel veel uitwerkingen vragen hebben. Maar die boodschap is de kern.

De meeste moppers krijg je over bekommering/verzekering, wel of geen aanbod van genade, de reikwijdte van het verbond/de doop. Ik vrees wel eens dat die moppers een mensmiddelpuntige oorzaak hebben. Dat maakt me bang.
Plaats reactie