Gebruiken en rituelen in andere kerken

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Tegelijk wil ik zeggen dat een preek geen bijbelstudie is. Het is proclamatie van God Woord, en verkondiging van het evangelie van vrije genade door de Heere Jezus Christus. En dat onder afsmeking in inwachting (zowel op als onder de kansel) van de Heilige Geest. Want het is de Geest die levend maakt (Johannes 6:63); Christus zegt: Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen (Johannes 16:14).
Juist en goed verwoord.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Maar het is geen verplichting wat mij betreft.
Ik zie het eigenlijk zelfs niet als optie. Wat dat betreft ben ik het helemaal met broeder Maanenschijn eens.

Ik zie de voorkeur voor zo weinig mogelijk voorbereiding, zo weinig mogelijk opleiding en zo veel mogelijke directe inspiratie door de Heilige Geest als dopers.

We belijden dat de Heilige Geest de schrift heeft geinspireerd. Als we vervolgens die schrift links laten liggen, niet grondig onderzoeken en daaruit voorbereiden, en uit ons hoofd wat mediteren over een tekst, is dat geen teken dat een predikant direct word geinspireerd door de Heilige Geest. Nee, dit bedroeft de Heilige Geest, want Hij is degene die het Woord heeft geinspireerd en werkt door dat Woord. Niet automatisch en er staat geen is-gelijk-teken tussen het Woord en de Heilige Geest. Maar De Geest wil wel gebruik van maken Zijn eigen Woord. In de praktijk zie je dan ook dat predikanten die zich beroepen op directe inspiratie in plaats van op grondige studie, bij elke tekst bijna dezelfde preek houden.

Tegelijk wil ik zeggen dat een preek geen bijbelstudie is. Het is proclamatie van God Woord, en verkondiging van het evangelie van vrije genade door de Heere Jezus Christus. En dat onder afsmeking in inwachting (zowel op als onder de kansel) van de Heilige Geest. Want het is de Geest die levend maakt (Johannes 6:63); Christus zegt: Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen (Johannes 16:14).
Nou, dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde met uit het hoofd uiteraard het uitspreken van hetgeen tijdens de studie tot stand is gekomen. Sommigen zullen dat goed kunnen, anderen zullen geheugensteuntjes op papier/iPad whatever, nodig hebben om goed de lijn van de studie uit te kunnen spreken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.rd.nl/artikel/946253-toogda ... wapenkamer

Maar even in dit draadje: wat een wonderlijke kledingstijl zie ik op de foto's...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/946253-toogda ... wapenkamer

Maar even in dit draadje: wat een wonderlijke kledingstijl zie ik op de foto's...
Drie meisjes met hetzelfde jurkje aan?
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Bertiel »

Staphorste klederdracht? dat is toch heel normaal?
En ik zie niet echt een verschil met andere GBS toogdagen of dagen voor b.v. de Mbuma zending
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Orchidee »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/946253-toogda ... wapenkamer

Maar even in dit draadje: wat een wonderlijke kledingstijl zie ik op de foto's...
Eens! Zéér bijzonder!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door merel »

Orchidee schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/946253-toogda ... wapenkamer

Maar even in dit draadje: wat een wonderlijke kledingstijl zie ik op de foto's...
Eens! Zéér bijzonder!
Wat is hier bijzonder aan? Dit is toch in refo kringen normale kleding?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Tiberius »

Precies; niks mis mee volgens mij.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door refo »

Als het niet waait kun je je best zo vertonen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/946253-toogda ... wapenkamer

Maar even in dit draadje: wat een wonderlijke kledingstijl zie ik op de foto's...
Ik snap je wel, hoor. Maar dat is Staphorster klederdracht.
Zo, ook weer uit de wereld.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/946253-toogda ... wapenkamer

Maar even in dit draadje: wat een wonderlijke kledingstijl zie ik op de foto's...
Ik snap je wel, hoor. Maar dat is Staphorster klederdracht.
Zo, ook weer uit de wereld.
Ik heb het over kindertjes van nauwelijks 10 jaar die in een donkerblauw colbertje lopen, inclusief stropdas of in een zwart jasje en dito rokje.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Wat is hier bijzonder aan? Dit is toch in refo kringen normale kleding?
Dit is gelukkig niet standaard voor de gemiddelde refo hoor.
Heeft vanuit mijzelf niets te maken met het zich afzetten tegen refo's maar ik ben nooit in zulke kringen opgegroeid en er is mij ook nooit opgelegd om zo'n kledingstijl te dragen.
Meestal zijn het toch door elkaar opgelegde kledingcodes en stijlen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Herman »

Zo liep ik er vroeger ook bij.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Zo liep ik er vroeger ook bij.
Waar is het mis gegaan?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/946253-toogda ... wapenkamer

Maar even in dit draadje: wat een wonderlijke kledingstijl zie ik op de foto's...
Ik snap je wel, hoor. Maar dat is Staphorster klederdracht.
Zo, ook weer uit de wereld.
Ik heb het over kindertjes van nauwelijks 10 jaar die in een donkerblauw colbertje lopen, inclusief stropdas of in een zwart jasje en dito rokje.
Huh, ik zie alleen drie blonde meisjes met dezelfde jurk aan en een moeder met hoed.
Plaats reactie