Binding met je kerkverband

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik wil er geen HHK-topic van maken.
Maar de mensen die het allemaal niet zo uitmaken die zal je niet zo gauw in de HHK treffen omdat je ook in die tijd naar dezelfde kerk zou gaan als anders als het je niet zo uitmaakt, of het betreft een gemeente die in zijn geheel naar de HHK overging.
bij de generatie die niet heeft 'hoeven' kiezen zal je meer onverschilligheid zien.
Zit wat in je conclusie maar wat bedoel je precies met het niet hoeven kiezen voordat ik daar verder op inga?
Degene die in de HHK gedoopt zijn of te jong waren voor een keuze
Even voor het gemak, alle mensen die in 2004 18- waren zeg maar.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Panny »

Ik ben lid van een Gereformeerde Gemeente.
Aan de ene kant ervaar veel binding met het kerkverband. Ik zou het kerkverband niet zomaar verlaten omdat ik hier 'geplaatst' ben.
Ik voel me ook betrokken bij het werk van de ZGG waar ik ook vrijwilligerswerk voor doe. Maar ook met bijvoorbeeld de EVGG.
Maar ik heb echt niks met het bijhouden van gemeentes, dominees, beroepingswerk, etc. wat in de GG veel voorkomt.
Voor mij houd het niet op bij de GG en ik beluister net zo graag Bijbelgetrouwe predikanten uit de HHK, CGK, PKN, etc.
Ik denk ook dat het niet persé slecht is dat de jonge generatie een minder sterke binding voelt met het kerkverband. kerkmuren vallen dan een beetje weg en er ontstaat meer eenheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door -DIA- »

Ik ben geboren uit van huis uit 'licht' hervormde ouders, die door Gods voorzienigheid toch onder de prediking van ds. Lamain kwamen. Hoewel vooral mijn moeder in feite niets van de prediking in bij 'de fienen' wist, dan alleen wat er zoal in het dorp waar we zijn geboren, werd verteld: Pas op vuur die fienen!
Het pakte anders uit dan we konden denken. Mijn moeder was geraakt door de prediking van ds. Lamain, al kon ze dat zelf geen naam geven en wist ze verder nog niets, één ding wist ze van meet aan: Dat is de waarheid.
En zo zijn we als buitenstaanders in de Gereformeerde Gemeenten terechtgekomen. Dat was al voor mijn geboorte. Ik ben nog gedoopt door ds. P. Honkoop sr.
Ik heb de gemeente als een lief plekje leren kennen. Een plekje waar ik veel heb gehoord en geleerd, en daarom ook, mag ik het zo zeggen, een dierbaar plekje? En niet zozeer alleen het uiterlijke gebouw alleen. Ook na de opening van de Zuiderkerk heb ik daar veel gehoord, evenals in de weekdiensten in Enter, Wierden en soms in Almelo.
In die zin voel ik een binding met de gemeenten, meervoud. Maar nog verder: ook kerken buiten de Geref. Gem. zijn me lief. Kortom overal waar de waarheid onverkort wordt verkondigd. Maar ondanks dat, blijft de eigen gemeente toch een bijzonder plekje in mijn hart houden. Om zo te zeggen: Het blijft voor mij de 'moederkerk'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Henk J »

Voel me zeker verbonden met de HHK, trouwens ook met de plaatselijke gemeente. Maar als ik zou verhuizen naar een plaats zonder HHK, kan ik me ook aansluiten bij een GG of een CGK. Hangt een beetje af van de afstanden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik zie dat onder mensen die geen binding hebben met het eigen kerkverband, in mijn omgeving is dat dan de GG, dat zij niet breed wíllen luisteren naar de predikanten binnen hun eigen kerkverband.

Sommige predikanten hebben afgedaan, en men wil die dan nóóit en te nimmer meer horen, ook niet als je een preek aandraagt, waarvan je het vermoeden hebt dat men die preek zeker wel zal waarderen, maar men die wil niet meer wil horen, omdat er de naam aan verbonden is van een bepaalde predikant. En dat doet mij ontzettend veel verdriet.

Het gaat niet om de prediker, maar om Gods Woord, wat door middel van Zijn knechten tot ons komt. En dan doet de naam van een mens er niet toe.

Dat geschreven hebbende: ik ervaar zeer zeker veel verbinding met het kerkverband waarin de Heere mij door geboorte een plaats gaf. Ik kerk in een vacante gemeente en hoor predikanten uit het geheel van de GG. Dat geeft geen belemmeringen. Ik voel me ook verbonden met de plaatselijke gemeente, waarin ik mij een plaats mag weten.

Ik hoop dat we leren zien dat het Woord van God het belangrijkste is, en de naam van een predikant er niet toe doet. Als we dat leren, maakt het niet uit wie er op de preekstoel staat. Daarom dienen we ons te vernederen voor Gods aangezicht en onze zonden en schuld, ook daarin, voor Hem te belijden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door merel »

Ik heb geen binding met mijn huidige kerkverband ( PKN) en ook weinig met mijn plaatselijke gemeente. Wij waren nog maar kort lid in de huidige gemeente toen corona uitbrak.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:Ik zie dat onder mensen die geen binding hebben met het eigen kerkverband, in mijn omgeving is dat dan de GG, dat zij niet breed wíllen luisteren naar de predikanten binnen hun eigen kerkverband.

Sommige predikanten hebben afgedaan, en men wil die dan nóóit en te nimmer meer horen, ook niet als je een preek aandraagt, waarvan je het vermoeden hebt dat men die preek zeker wel zal waarderen, maar men die wil niet meer wil horen, omdat er de naam aan verbonden is van een bepaalde predikant. En dat doet mij ontzettend veel verdriet.

Het gaat niet om de prediker, maar om Gods Woord, wat door middel van Zijn knechten tot ons komt. En dan doet de naam van een mens er niet toe. .
Een beetje uitleg is hier wel nodig.
1. Het gaat niet om niet willen, ook om een niet kunnen. Ook om verwarring in de gemeenten te voorkomen. Verschillende stromingen kunnen gemakkelijk tot partijschappen aanleiding geven.
2. Dat een predikant afgedaan heeft mogen we nooit zeggen, want wie dat zegt weet in feite niet wat hij zegt. Wie is een mens om een ander af te schrijven? Wel heeft de kerkenraad een grote verantwoordelijkheid naar de gemeente toe, en voor zichzelf, voor wat er vanaf de kansel wordt gezegd.
Als dat kan dat leiden tot verwarring of partijschappen dan is het beter om dat te voorkomen. Er is nu al zoveel verdeeldheid en onrust, dat moeten we echt niet aanwakkeren. Laten we blijven bij de leer die ons is overgeleverd en niet om zo te zeggen de wijngaard van Naboth te verkopen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb de laatste dagen nagedacht over een bijdrage van @Job. Een mooie bijdrage. Die in alle eerlijkheid en oprechtheid is geschreven en wil ik graag ook zo waarderen. Dit omdat het ook herkenning oproept.

Toch wil ik er in dit topic graag eens over doordenken. Niet om Job de maat te nemen, maar om na te denken over het instituut ‘kerk’ en hoe daar mee om te gaan. Het gaat om de volgende bijdrage:
Job schreef:
Dat is allervriendelijkst, dank je! In jou ontmoet ik wederzijds iemand die zijn Moeder liefheeft.
Dat is lastig. Want onze (ik houd het even bij "mijn") Moeder is erg oud geworden. Ze loopt krom, is stijf, heeft andere gebreken. Er wordt hier veel, heel veel gemopperd op mijn Moeder. Dat laat mijn bloed soms koken. Want het is niet toevallig wél mijn Moeder. Mijn gebrekkige, maar zo innig geliefde Moeder. Die liefde zou me vooral moeten voeden met positiviteit, maar desondanks kookt en bruist mijn bloed soms onheilig en vol van verwijt. Misschien word ik nog wel het allerkwaadst wanneer mensen met vennijnige woorden afstand van haar nemen, terwijl eigenlijk blijkt dat het ook hún Moeder betreft. Ik zoek hoe ik van die ergernis af kan komen.

Worden er alleen maar oneerlijke dingen over mijn Moeder gezegd? Nee, zoals ik @Bezorgd* weleens schoorvoetend toegaf, ben ik het best weleens met de kritiek eens. Dat blijft een lastige want dat wil ik niet openbaar toegeven, eigenlijk. Ook daar zoek ik een goede oplossing voor. Het is voor mij in elk geval goed dat het topic waarin mijn Moeder besproken wordt, nu dicht zit.
Deze benadering kunnen we ook terug vinden in de Roomse Kerk. Wie Googelt op ‘moederkerk’ komt als snel naar verwijzingen naar Rome. Vanuit de apostolische kerk is er een kerk gegroeid, een moederkerk die de plaats in nam van de Heere God zelf. Met regels, met leeruitspraken, met zaligverklaringen, met een hiërarchie enz. De Ortodoxe Kerk en de Anglicaanse kerk kennen dat ook in meer of mindere mate. In Engeland is dan ook een beweging van congregationalisme terug te vinden, de autonomie van de plaatselijke gemeente.

Na de reformatie is in meer of mindere mate de plaatselijke gemeente centraal komen staan. Waar (in de Nederlandse situatie) de Nederlands Hervormde kerk in de loop van de tijd een zekere (grote) mate van vrijheid liet aan de plaatselijke gemeente. In de afscheiding zie je een wat tegenovergestelde richting: leeruitspraken en eenheid was belangrijk.

Nu de kern van mijn vraag: Is denken en liefde voor een ‘moeder’kerk wel Bijbels? Heeft deze gedachte niet de plaats ingenomen van de bijbelse Bruid? Die zwart is, die hoereert, maar Lieflijk in Gods oog, omdat het de Bruid van Christus is? Herkennen we door de moedergedachte geen leden meer van de Bruid in andere kerken, met andere gedachten, andere leerstellingen? Hoe moeten we de grote plaats die de kerk inneemt (als Moeder!) plaatsen in wat ons het Nieuwe Testament aanreikt over kerkvorming als instituut?

Zelf ben ik een hervormde. Heb wat minder met ons kerkgenootschap als instituut. Vandaar dat ik ook dit misschien wat minder begrijp, maar leer graag bij.

Zomaar wat inhoudelijke gedachte om het nieuwe jaar mee te beginnen, waarvoor dank aan @Job voor de aanzet ;).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Ararat »

Ik ben blij met de aanzet van Maanenschijn. Ik heb in het oorspronkelijke topic in reactie op Job mijn vragen zitten typen en vegen, waardoor ik uiteindelijk niet tot een reactie kwam. Ik wilde de oprechte, liefdevolle hartenkreet van Job ook niet verstoren met een discussie.

Mijn vragen sluiten aan bij de kern die Maanenschijn verwoordt. Ik kijk uit naar een gedachtenwisseling.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Piet Puk »

Maanenschijn schreef: 02 jan 2024, 09:14 Ik heb de laatste dagen nagedacht over een bijdrage van @Job. Een mooie bijdrage. Die in alle eerlijkheid en oprechtheid is geschreven en wil ik graag ook zo waarderen. Dit omdat het ook herkenning oproept.

Toch wil ik er in dit topic graag eens over doordenken. Niet om Job de maat te nemen, maar om na te denken over het instituut ‘kerk’ en hoe daar mee om te gaan. Het gaat om de volgende bijdrage:
Job schreef:
Dat is allervriendelijkst, dank je! In jou ontmoet ik wederzijds iemand die zijn Moeder liefheeft.
Dat is lastig. Want onze (ik houd het even bij "mijn") Moeder is erg oud geworden. Ze loopt krom, is stijf, heeft andere gebreken. Er wordt hier veel, heel veel gemopperd op mijn Moeder. Dat laat mijn bloed soms koken. Want het is niet toevallig wél mijn Moeder. Mijn gebrekkige, maar zo innig geliefde Moeder. Die liefde zou me vooral moeten voeden met positiviteit, maar desondanks kookt en bruist mijn bloed soms onheilig en vol van verwijt. Misschien word ik nog wel het allerkwaadst wanneer mensen met vennijnige woorden afstand van haar nemen, terwijl eigenlijk blijkt dat het ook hún Moeder betreft. Ik zoek hoe ik van die ergernis af kan komen.

Worden er alleen maar oneerlijke dingen over mijn Moeder gezegd? Nee, zoals ik @Bezorgd* weleens schoorvoetend toegaf, ben ik het best weleens met de kritiek eens. Dat blijft een lastige want dat wil ik niet openbaar toegeven, eigenlijk. Ook daar zoek ik een goede oplossing voor. Het is voor mij in elk geval goed dat het topic waarin mijn Moeder besproken wordt, nu dicht zit.
Deze benadering kunnen we ook terug vinden in de Roomse Kerk. Wie Googelt op ‘moederkerk’ komt als snel naar verwijzingen naar Rome. Vanuit de apostolische kerk is er een kerk gegroeid, een moederkerk die de plaats in nam van de Heere God zelf. Met regels, met leeruitspraken, met zaligverklaringen, met een hiërarchie enz. De Ortodoxe Kerk en de Anglicaanse kerk kennen dat ook in meer of mindere mate. In Engeland is dan ook een beweging van congregationalisme terug te vinden, de autonomie van de plaatselijke gemeente.

Na de reformatie is in meer of mindere mate de plaatselijke gemeente centraal komen staan. Waar (in de Nederlandse situatie) de Nederlands Hervormde kerk in de loop van de tijd een zekere (grote) mate van vrijheid liet aan de plaatselijke gemeente. In de afscheiding zie je een wat tegenovergestelde richting: leeruitspraken en eenheid was belangrijk.

Nu de kern van mijn vraag: Is denken en liefde voor een ‘moeder’kerk wel Bijbels? Heeft deze gedachte niet de plaats ingenomen van de bijbelse Bruid? Die zwart is, die hoereert, maar Lieflijk in Gods oog, omdat het de Bruid van Christus is? Herkennen we door de moedergedachte geen leden meer van de Bruid in andere kerken, met andere gedachten, andere leerstellingen? Hoe moeten we de grote plaats die de kerk inneemt (als Moeder!) plaatsen in wat ons het Nieuwe Testament aanreikt over kerkvorming als instituut?

Zelf ben ik een hervormde. Heb wat minder met ons kerkgenootschap als instituut. Vandaar dat ik ook dit misschien wat minder begrijp, maar leer graag bij.

Zomaar wat inhoudelijke gedachte om het nieuwe jaar mee te beginnen, waarvoor dank aan @Job voor de aanzet ;).
Even een informatieve vraag: Met Moeder, word hiermee een kerkverband/kerkgenootschap bedoeld of Christus? Vanwege het cryptische kwam ik daar niet helemaal over uit, met name omdat Moeder met een hoofdletter is geschreven
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Maanenschijn »

Piet Puk schreef:
Maanenschijn schreef: 02 jan 2024, 09:14 Ik heb de laatste dagen nagedacht over een bijdrage van @Job. Een mooie bijdrage. Die in alle eerlijkheid en oprechtheid is geschreven en wil ik graag ook zo waarderen. Dit omdat het ook herkenning oproept.

Toch wil ik er in dit topic graag eens over doordenken. Niet om Job de maat te nemen, maar om na te denken over het instituut ‘kerk’ en hoe daar mee om te gaan. Het gaat om de volgende bijdrage:
Job schreef:
Dat is allervriendelijkst, dank je! In jou ontmoet ik wederzijds iemand die zijn Moeder liefheeft.
Dat is lastig. Want onze (ik houd het even bij "mijn") Moeder is erg oud geworden. Ze loopt krom, is stijf, heeft andere gebreken. Er wordt hier veel, heel veel gemopperd op mijn Moeder. Dat laat mijn bloed soms koken. Want het is niet toevallig wél mijn Moeder. Mijn gebrekkige, maar zo innig geliefde Moeder. Die liefde zou me vooral moeten voeden met positiviteit, maar desondanks kookt en bruist mijn bloed soms onheilig en vol van verwijt. Misschien word ik nog wel het allerkwaadst wanneer mensen met vennijnige woorden afstand van haar nemen, terwijl eigenlijk blijkt dat het ook hún Moeder betreft. Ik zoek hoe ik van die ergernis af kan komen.

Worden er alleen maar oneerlijke dingen over mijn Moeder gezegd? Nee, zoals ik @Bezorgd* weleens schoorvoetend toegaf, ben ik het best weleens met de kritiek eens. Dat blijft een lastige want dat wil ik niet openbaar toegeven, eigenlijk. Ook daar zoek ik een goede oplossing voor. Het is voor mij in elk geval goed dat het topic waarin mijn Moeder besproken wordt, nu dicht zit.
Deze benadering kunnen we ook terug vinden in de Roomse Kerk. Wie Googelt op ‘moederkerk’ komt als snel naar verwijzingen naar Rome. Vanuit de apostolische kerk is er een kerk gegroeid, een moederkerk die de plaats in nam van de Heere God zelf. Met regels, met leeruitspraken, met zaligverklaringen, met een hiërarchie enz. De Ortodoxe Kerk en de Anglicaanse kerk kennen dat ook in meer of mindere mate. In Engeland is dan ook een beweging van congregationalisme terug te vinden, de autonomie van de plaatselijke gemeente.

Na de reformatie is in meer of mindere mate de plaatselijke gemeente centraal komen staan. Waar (in de Nederlandse situatie) de Nederlands Hervormde kerk in de loop van de tijd een zekere (grote) mate van vrijheid liet aan de plaatselijke gemeente. In de afscheiding zie je een wat tegenovergestelde richting: leeruitspraken en eenheid was belangrijk.

Nu de kern van mijn vraag: Is denken en liefde voor een ‘moeder’kerk wel Bijbels? Heeft deze gedachte niet de plaats ingenomen van de bijbelse Bruid? Die zwart is, die hoereert, maar Lieflijk in Gods oog, omdat het de Bruid van Christus is? Herkennen we door de moedergedachte geen leden meer van de Bruid in andere kerken, met andere gedachten, andere leerstellingen? Hoe moeten we de grote plaats die de kerk inneemt (als Moeder!) plaatsen in wat ons het Nieuwe Testament aanreikt over kerkvorming als instituut?

Zelf ben ik een hervormde. Heb wat minder met ons kerkgenootschap als instituut. Vandaar dat ik ook dit misschien wat minder begrijp, maar leer graag bij.

Zomaar wat inhoudelijke gedachte om het nieuwe jaar mee te beginnen, waarvoor dank aan @Job voor de aanzet ;).
Even een informatieve vraag: Met Moeder, word hiermee een kerkverband/kerkgenootschap bedoeld of Christus? Vanwege het cryptische kwam ik daar niet helemaal over uit, met name omdat Moeder met een hoofdletter is geschreven
In de bijdrage van Job lees ik Moeder als duiding van het kerkverband.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door helma »

Ararat schreef:Ik ben blij met de aanzet van Maanenschijn. Ik heb in het oorspronkelijke topic in reactie op Job mijn vragen zitten typen en vegen, waardoor ik uiteindelijk niet tot een reactie kwam. Ik wilde de oprechte, liefdevolle hartenkreet van Job ook niet verstoren met een discussie.

Mijn vragen sluiten aan bij de kern die Maanenschijn verwoordt. Ik kijk uit naar een gedachtenwisseling.
Dit had ik ook kunnen typen.
Heb hetzelfde gedacht en gedaan.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Terri »

Ararat schreef: 02 jan 2024, 09:36 Ik ben blij met de aanzet van Maanenschijn. Ik heb in het oorspronkelijke topic in reactie op Job mijn vragen zitten typen en vegen, waardoor ik uiteindelijk niet tot een reactie kwam. Ik wilde de oprechte, liefdevolle hartenkreet van Job ook niet verstoren met een discussie.

Mijn vragen sluiten aan bij de kern die Maanenschijn verwoordt. Ik kijk uit naar een gedachtenwisseling.
Hier ook. Wilde het ook liever niet verstoren. Maar kerk komt sowieso niet voor in de Bijbel, er staat gemeente. Maar de gemeente wordt ook regelmatig aangeduid met het lichaam van Christus. Dit door elkaar heen gebruiken geeft ook nog al eens verwarring. Dus inderdaad, een mooi gesprek zou fijn zijn.
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Posthoorn »

Hebr. 12:22: Maar gij zijt gekomen tot den *berg Sion en de stad des levenden Gods, tot het hemelse Jeruzalem en de vele duizenden der engelen .

* kantt. SV Dat is, tot de algemene kerk en de ware gemeente van Jezus Christus, waarvan de berg Sion een voorbeeld was; zie Ps. 2:6. Jes. 2:3; 49:14, enz.; die terstond ook de stad Gods en het hemelse Jeruzalem genaamd wordt, omdat zij van God uit den hemel wordt opgericht, bijzonderlijk geregeerd en verheerlijkt. Zie Openb. 3:12; 21:2, 10. Zie ook Zach. 2:4, enz.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 02 jan 2024, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door helma »

Ik begrijp en herken de binding aan een kerkverband wel. Zoals ik me ooit hartelijk verbonden wist (en nog steeds houd van) de Gereformeerde Gemeenten heb ik dat gevoel van 'oerliefde' nooit gekregen voor het nieuwe kerkverband.
Plaatselijk voel ik me erg verbonden met onze gemeente, maar landelijk ervaar ik dat niet.
Plaats reactie