Binding met je kerkverband

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Binding met je kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Hoeveel binding heb jij met je kerkverband?
Ben je meer interkerkelijk of meer van je eigen verband?

Je mag zeggen wat je wilt en als je vragen hebt, respecteer de ander hierin.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Bertiel »

hoe wil je binding definieren?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:hoe wil je binding definieren?
Je mag zelf weten wat je wilt delen.
Ga je naar activiteiten van je kerkverband ? Luister je naar de breedte van je kerkverband of alleen naar een bepaald deel?
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door JvW »

Ik heb weinig binding met mijn kerkverband. Ik heb meer binding met mijn plaatselijke gemeente.

Ik ga praktisch niet naar activiteiten van het kerkverband.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Orchidee »

Ik sluit me aan bij @JvW.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Ik ervaar veel binding met mijn kerkverband.
Ik luister breed.
Ik ben al naar conferenties en zendingsdagen geweest van de HHK.
Duidelijke theologie, maar ook ruim waar het kan en scherp wat niet kan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:Hoeveel binding heb jij met je kerkverband?
Heel erg en daarom doet het pijn dat er zoveel onrust en verdeeldheid is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Bertiel »

Ik heb veel binding met de locale gemeente, volg echter wel het nieuws binnen het hele kerkverband, net als het nieuws van andere kerkverbanden waar ik mij (al dan niet enkel vleugels) mee verbonden voel.
Lees wel het landelijke kerkblad
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Mistig »

Ik herken me in wat @JvW zegt. Ik heb vooral binding met de plaatselijke gemeente.
Tegelijkertijd is mijn plaatselijke GG een typische afspiegeling van het hele kerkverband. Ik zou het een echte midden-gemeente kunnen noemen.

Problemen die in onze gemeente spelen, spelen ook in het landelijk verband. De 'soorten GG' die je in de GG hebt, die hebben wij ook in onze gemeente. Dat is soms lastig, zoals dat landelijk ook lastig is.
Onze kerkenraad volgt eigenlijk altijd de landelijke lijn. HSV wordt afgekeurd, dus bij ons ook (persoonlijk gebruik is prima). Vervolgens komt de BMU, dit wordt gepromoot omdat de landelijke kerk dat ook doet. Maatregelen omtrent corona; onze kerkenraad volgt de landelijke lijn. Rechts krijgt altijd iets voorrang op links, zoals landelijk ook gebeurt.
Dus in die zin is de binding groot met het kerkverband.

Maar ik ervaar dat vaak niet zo. Ik luister zelf ook breder dan enkel GG.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Ph W H Eskes »

Veel binding met eigen kerkverband (HHK), Zowel plaatselijk als landelijk.
In beide gevallen is het zeer zeker niet volmaakt.

Plaatselijk en landelijk zou ik echter nergens anders heen willen en kunnen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door FlyingEagle »

Mistig schreef:Ik herken me in wat @JvW zegt. Ik heb vooral binding met de plaatselijke gemeente.
Tegelijkertijd is mijn plaatselijke GG een typische afspiegeling van het hele kerkverband. Ik zou het een echte midden-gemeente kunnen noemen.

Problemen die in onze gemeente spelen, spelen ook in het landelijk verband. De 'soorten GG' die je in de GG hebt, die hebben wij ook in onze gemeente. Dat is soms lastig, zoals dat landelijk ook lastig is.
Onze kerkenraad volgt eigenlijk altijd de landelijke lijn. HSV wordt afgekeurd, dus bij ons ook (persoonlijk gebruik is prima). Vervolgens komt de BMU, dit wordt gepromoot omdat de landelijke kerk dat ook doet. Maatregelen omtrent corona; onze kerkenraad volgt de landelijke lijn. Rechts krijgt altijd iets voorrang op links, zoals landelijk ook gebeurt.
Dus in die zin is de binding groot met het kerkverband.

Maar ik ervaar dat vaak niet zo. Ik luister zelf ook breder dan enkel GG.
Dit zou maar zo een posting van mij geweest kunnen zijn. Afbeelding
Ik ervaar het precies zo.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Job »

Orchidee, JvW, Mistig en FlyingEagle, is dit in jullie gevallen altijd zo geweest, de geringe binding aan het landelijke kerkverband? Of later ontstaan? Kun je aangeven hoe? Het grote verschil met wat anderen hier beschrijven valt me op, eigenlijk kun je het een kloof noemen. Wat maakt voor die anderen dat ze zich wel met het landelijke kerkverband verbonden voelen? Zou een onderzoekje waard zijn, als dat al niet eens is uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Anselmus »

Ik heb meer binding met een theologie dan met een kerkverband. Toch blijkt uit een belijdenis en kerkvisie vaak de theologie, dus misschien ben ik toch meer verbonden aan een verband. Ik draag bij aan activiteiten in de gemeente, maar ben ook regelmatig betrokken geweest bij projecten van de landelijke kerk. Ik houd van mijn kerkverband, maar zie wel dingen waar ik niet bij mee ben, maar die dingen zijn er in elk kerkverband. Op gemeentelijk niveau kan ik me hartelijk verbonden weten met mensen uit andere kerkgenootschappen en dat geldt ook voor het buitenland. We kiezen vrijwel nooit voor meeluisteren in Nederland. Als het even kan zoeken we een internationale kerk op of kijken we wat er in de buurt is. Daarbij verkennen we de website om te oriënteren op theologie. We proberen altijd mensen en als het even kan de predikant uit die gemeente te spreken en dat heeft prachtige gesprekken opgeleverd. Het leert mij om te zien dat wereldwijd Gods Kerk aanwezig is en dat Hij in Nederland soms ook rare kostgangers heeft, mijzelf incluis. Het leven bij 'Uw Koninkrijk kome' wordt voor mij concreter als ik over de grens een dienst meemaak en de Nederlandse kerk in perspectief kan plaatsen.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 15 nov 2021, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Orchidee »

Job schreef:Orchidee, JvW, Mistig en FlyingEagle, is dit in jullie gevallen altijd zo geweest, de geringe binding aan het landelijke kerkverband? Of later ontstaan? Kun je aangeven hoe? Het grote verschil met wat anderen hier beschrijven valt me op, eigenlijk kun je het een kloof noemen. Wat maakt voor die anderen dat ze zich wel met het landelijke kerkverband verbonden voelen? Zou een onderzoekje waard zijn, als dat al niet eens is uitgevoerd.
Voor mij is dat altijd zo geweest, heb me nooit verbonden gevoeld met enig kerkverband.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door JvW »

Job schreef:Orchidee, JvW, Mistig en FlyingEagle, is dit in jullie gevallen altijd zo geweest, de geringe binding aan het landelijke kerkverband? Of later ontstaan? Kun je aangeven hoe? Het grote verschil met wat anderen hier beschrijven valt me op, eigenlijk kun je het een kloof noemen. Wat maakt voor die anderen dat ze zich wel met het landelijke kerkverband verbonden voelen? Zou een onderzoekje waard zijn, als dat al niet eens is uitgevoerd.
Bij mij is dat al heel lang zo, maar wellicht is het de laatste jaren wel meer geworden door dingen die je meemaakt/ziet gebeuren of meer gaat missen.
Ik vraag me wel af in hoeverre je het als een probleem moet zien dat er geen/weinig binding is met het kerkverband. Ik denk dat het belangrijker is dat je je plaatselijk thuisvoelt dan landelijk. Alhoewel je het ook niet helemaal los kunt zien, zeker niet als je in een vacante gemeente zit.
Breder luisteren doe ik ook al heel wat langer en dan is er gelukkig veel herkenning.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie