Peiling gebruik HSV in eredienst

Plaats reactie

Peiling gebruik HSV in eredienst

Gebruik van de HSV dient te worden toegestaan in erediensten en andere kerkelijke activiteiten.
42
58%
Gebruik van de HSV dient niet te worden toegestaan in erediensten, maar voor andere kerkelijke activiteiten is dit wel toegestaan.
6
8%
Gebruik van de HSV dient niet te worden toegestaan in erediensten en andere kerkelijke activiteiten, maar een revisie van de SV (al dan niet in combinatie met de HSV) is noodzakelijk.
12
17%
Gebruik van de HSV dient niet te worden toegestaan in erediensten en andere kerkelijke activiteiten, de huidige SV is voldoende.
12
17%
 
Totaal aantal stemmen: 72

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Peiling gebruik HSV in eredienst

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Als je in een kerkverband zit, waar de HSV wel is toegestaan in erediensten, vul dan in wat voor jou wensend zou zijn.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Peiling gebruik HSV in eredienst

Bericht door Floppy »

Ik kan met de opties niet zo goed uit de voeten, vooral het woordje 'dient' is voor mij wat te sterk. Ik onthoud me dus van stemming.

De HSV mag van mij kerkbreed worden ingevoerd (of als optie toegestaan), maar het hoeft niet persé van mij - vooral niet als dit wrijving in de kerk zou betekenen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Peiling gebruik HSV in eredienst

Bericht door Ambtenaar »

Ik herhaal wat ik in een ander topic stelde. Het is niet aan bestuurlijke kerkelijke organen om te bepalen welke vertaling mensen moeten gebruiken tijdens welke bijeenkomst dan ook.

Ga zelf eerst maar eens de brontalen beheersen, zou ik de kerkelijke bestuurders en alle predikanten voorhouden.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Peiling gebruik HSV in eredienst

Bericht door Susanna »

Bij ons mag je allerlei vertalingen gebruiken. Zelfs de SV :love
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Peiling gebruik HSV in eredienst

Bericht door Ad Anker »

Ik ga die natuurlijk niet invullen. Het is inderdaad nogal wat dat de kerkleiding bepaalt uit welke Bijbel ik lees. Wat een rariteit.
Al heb ik niets anders dan een aantal SV in huis, evenals mijn kinderen. Dus het is ook in het geheel geen vraagstuk. Temeer daar onze dominee ook uit de SV preekt en er ook uit gelezen wordt. Wel zo handig.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Peiling gebruik HSV in eredienst

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Ik ga die natuurlijk niet invullen. Het is inderdaad nogal wat dat de kerkleiding bepaalt uit welke Bijbel ik lees. Wat een rariteit.
Al heb ik niets anders dan een aantal SV in huis, evenals mijn kinderen. Dus het is ook in het geheel geen vraagstuk. Temeer daar onze dominee ook uit de SV preekt en er ook uit gelezen wordt. Wel zo handig.
Helemaal eens Ad, prima en helemaal juist dat de kerkleiding bepaalt wat de te gebruiken vertaling tijdens de dienst en andere bijeenkomsten is. Maar natuurlijk kan het niet zo zijn dat zij bepaalt wat ik thuis voor Bijbel gebruik al is mijn keuze gelijk aan de jouwe. Al heb ik voor mijn studies ook andere gebruikt maar daar kan ik minder goed mee uit de voeten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Peiling gebruik HSV in eredienst

Bericht door HersteldHervormd »

Ik zit een beetje tussen de laatste en de een na laatste.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Peiling gebruik HSV in eredienst

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Als je in een kerkverband zit, waar de HSV wel is toegestaan in erediensten, vul dan in wat voor jou wensend zou zijn.
Ik zit in een kerkgenootschap waar de HSV in een aantal gemeenten gebruikt wordt, maar niemand is verplicht die te gebruiken.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Peiling gebruik HSV in eredienst

Bericht door Valcke »

HSV niet gebruiken in eredienst - wel revisie SV. ‘Samen met HSV’ zie ik dan weer niet gebeuren, dan moet de HSV behoorlijk terug naar de vertaalprincipes van de SV; dat zal niet lukken of er moet echt iets bijzonders gebeuren.
Laatst gewijzigd door Valcke op 29 nov 2021, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Peiling gebruik HSV in eredienst

Bericht door CvdW »

Worden er alleen mensen zalig met SV of alleen met HSV.
Kunnen er ook mensen zalig worden met KJV of met een Chinese vertaling of 'vul zelf maar in'.

Ik ben opgegroeid met de berijming van Datheen. Jammer dat dit losgelaten is in mijn toenmalige gemeente.
Uiteraard geef ik nog steeds de voorkeur aan Datheen, nu zing ik berijming van 1773 ook.

Waar zijn we mee bezig?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Peiling gebruik HSV in eredienst

Bericht door Mistig »

Ik heb voor optie 1 gekozen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie