Vieren jullie Advent?

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Bertiel »

Advent vieren we niet, wel iets om mee bezig te zijn. Ik volg de Bach cantates aan de hand van het kerkelijk jaar iedere zondag, dan kom je vanzelf bij advent uit.
December is voor mij zakelijk een bijzonder drukke maand. Ben blij als ik doordeweeks de kranten bij hou, laat staan dat ik wat extra lees.
Deze zondag en deze week staat meer in het teken van de voorbereiding op het heilig avondmaal van komende zondag dan van advent.
Ik snap menigeens gedachten mbt kerst. Ik ben blij dat ik nog niet alle kerstvieringen af hoef met de kleine.
Het zien van de familie vind ik dan wel weer aangenaam, zeker omdat we wat verder van elkaar af wonen.
Daarnaast kijk ik bijzonder uit naar het kerstconcert van Fiori Musicali
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Mannetje »

Advent is vooral een goede reden om de lofzang van Zacharias weer eens te zingen. Met alles wat moet heb ik dan wat minder, hoewel ik ook echt kan genieten van kinderen die vol overgave Gods lof zingen. Niet dat ze dat anders niet doen, maar dat hoor je rond kerst gewoon vaker.
Kerst is een goede reden om nog eens een keer extra naar de kerk te gaan en om wellicht wat familie te bezoeken.

Maar ik hecht er niet niet in het bijzonder waarde aan, aan deze dagen. We hebben ze in ons kerkelijk jaar, en dat is prima. Ze zijn beslist niet onopgeefbaar, in de Catechismusprediking komt de menswording van Christus ook aan de orde, dus dat zal niet vergeten worden.

Waar ik wel tegenop zie is oud- en nieuw. 30 november is de dag na 29 november, 1 mei de dag na 30 april, 1 januari de dag na 31 december. Om daar nu wat speciaals van te maken... Al dat sentiment, ik heb er niets mee.
-
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Adagio »

Roos2018 schreef:Nee, wij vieren geen advent en ook geen kerst.
https://www.youtube.com/watch?v=8r8WAiT08ek
Ik vind ergens op internet ook joodse feesten, houden jullie die, en/of weet je er meer van? Ook voor deze feesten zal wel gelden dat ze orthodox of liberaal ingevuld worden.

- Rosj Chodesh
- Rosj Hasjanah (Hoofd van het jaar). Twee dagen van inkeer en gebed, in de Synagoge wordt op de Sjofar geblazen.
- Aseret Jemei Tesjoeva – de Tien Dagen van Inkeer. Tien dagen van extra gebeden, tasjliech, verzoening met familie en vrienden en uiteindelijk met God, die aanvangen met Rosj Hasjana en eindigen met Jom Kippoer.
- Jom Kippoer – Grote Verzoendag. Vastendag om tot inkeer te komen. In de synagoge wordt op de sjofar (ramshoorn) geblazen.
- Soekot – Loofhuttenfeest . Herinnering aan de tijd dat de Israëlieten in de woestijn in hutten leefden. Dit feest duurt zeven dagen. In de eigen tuin wordt een soeka (loofhut) gebouwd, waarin wordt gegeten en soms ook geslapen.
- Sjemini Atseret – Slotfeest. Afsluiting van Soekot.
- Simchat Thora – Vreugde van de Wet. Feest van de Thora, begin van een nieuwe cyclus Thoralezen.
- Chanoeka (feest van het licht) – Feest van de herinwijding van de Tempel.
- Toe Bisjwat – het nieuwe jaar van de bomen, ook vaak een boomplantdag.
- Taanit Ester – Vastendag die aan Poerim vooraf gaat.
- Poeriem (lotenfeest) – Feest over de slimme koningin Esther. Kinderen verkleden zich en er worden hamansoren gegeten.
- Pesach – Herinnering aan de uittocht uit Egypte en de bevrijding van de slavernij. Als symbool voor de haastige uittocht worden matzes (ongerezen brood) gegeten.
- Lag BaOmer
- Sjawoe’ot (Wekenfeest) – Herinnert aan de Thora die aan Mozes werd gegeven op de berg Sinaï.
- Tammoez: vastendag, begin van de drie weken van rouw die eindigen met Tisja Beav.
- Tisja Beav (de 9e van de maand Av) – Herdenking van de verwoesting van de 1e en de 2e Tempel.
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door KB_ »

huisman schreef: Maar het grote voordeel van deze traditie is dat al de Heilsfeiten elk jaar de aandacht krijgen. Zonder deze traditie is het gevaar dat er Heilsfeiten zullen zijn die jarenlang op de achtergrond blijven.
heb dit argument ook zelf wel eens gebruikt in een discussie met iemand met een Schotse presbyterian achtergrond maar lid van de NRC. (is de gergem in canada). volgens hem is dit niet waar. juist door de heilsfeiten op vaste data af te schaffen kan er gedurende het jaar meer aandacht besteed worden aan de heilsfeiten. hij had zelf meer aan de willekeurige aandacht! op de heilsfeiten in de Schotse kerk dan in onze gereformeerde kerk. Hij vind dat door de vaste vierdagen juist het gevaar dat de echte inhoud op de achtergrond raakt. Ik denk dat ik wel snap wat hij bedoelde
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Geytenbeekje »

Adagio schreef:
Roos2018 schreef:Nee, wij vieren geen advent en ook geen kerst.
https://www.youtube.com/watch?v=8r8WAiT08ek
Ik vind ergens op internet ook joodse feesten, houden jullie die, en/of weet je er meer van? Ook voor deze feesten zal wel gelden dat ze orthodox of liberaal ingevuld worden.

- Rosj Chodesh
- Rosj Hasjanah (Hoofd van het jaar). Twee dagen van inkeer en gebed, in de Synagoge wordt op de Sjofar geblazen.
- Aseret Jemei Tesjoeva – de Tien Dagen van Inkeer. Tien dagen van extra gebeden, tasjliech, verzoening met familie en vrienden en uiteindelijk met God, die aanvangen met Rosj Hasjana en eindigen met Jom Kippoer.
- Jom Kippoer – Grote Verzoendag. Vastendag om tot inkeer te komen. In de synagoge wordt op de sjofar (ramshoorn) geblazen.
- Soekot – Loofhuttenfeest . Herinnering aan de tijd dat de Israëlieten in de woestijn in hutten leefden. Dit feest duurt zeven dagen. In de eigen tuin wordt een soeka (loofhut) gebouwd, waarin wordt gegeten en soms ook geslapen.
- Sjemini Atseret – Slotfeest. Afsluiting van Soekot.
- Simchat Thora – Vreugde van de Wet. Feest van de Thora, begin van een nieuwe cyclus Thoralezen.
- Chanoeka (feest van het licht) – Feest van de herinwijding van de Tempel.
- Toe Bisjwat – het nieuwe jaar van de bomen, ook vaak een boomplantdag.
- Taanit Ester – Vastendag die aan Poerim vooraf gaat.
- Poeriem (lotenfeest) – Feest over de slimme koningin Esther. Kinderen verkleden zich en er worden hamansoren gegeten.
- Pesach – Herinnering aan de uittocht uit Egypte en de bevrijding van de slavernij. Als symbool voor de haastige uittocht worden matzes (ongerezen brood) gegeten.
- Lag BaOmer
- Sjawoe’ot (Wekenfeest) – Herinnert aan de Thora die aan Mozes werd gegeven op de berg Sinaï.
- Tammoez: vastendag, begin van de drie weken van rouw die eindigen met Tisja Beav.
- Tisja Beav (de 9e van de maand Av) – Herdenking van de verwoesting van de 1e en de 2e Tempel.
Waarom zouden we die moeten houden?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Adagio »

Geytenbeekje schreef:
Adagio schreef:
Roos2018 schreef:Nee, wij vieren geen advent en ook geen kerst.
https://www.youtube.com/watch?v=8r8WAiT08ek
Ik vind ergens op internet ook joodse feesten, houden jullie die, en/of weet je er meer van? Ook voor deze feesten zal wel gelden dat ze orthodox of liberaal ingevuld worden.

- Rosj Chodesh
- Rosj Hasjanah (Hoofd van het jaar). Twee dagen van inkeer en gebed, in de Synagoge wordt op de Sjofar geblazen.
- Aseret Jemei Tesjoeva – de Tien Dagen van Inkeer. Tien dagen van extra gebeden, tasjliech, verzoening met familie en vrienden en uiteindelijk met God, die aanvangen met Rosj Hasjana en eindigen met Jom Kippoer.
- Jom Kippoer – Grote Verzoendag. Vastendag om tot inkeer te komen. In de synagoge wordt op de sjofar (ramshoorn) geblazen.
- Soekot – Loofhuttenfeest . Herinnering aan de tijd dat de Israëlieten in de woestijn in hutten leefden. Dit feest duurt zeven dagen. In de eigen tuin wordt een soeka (loofhut) gebouwd, waarin wordt gegeten en soms ook geslapen.
- Sjemini Atseret – Slotfeest. Afsluiting van Soekot.
- Simchat Thora – Vreugde van de Wet. Feest van de Thora, begin van een nieuwe cyclus Thoralezen.
- Chanoeka (feest van het licht) – Feest van de herinwijding van de Tempel.
- Toe Bisjwat – het nieuwe jaar van de bomen, ook vaak een boomplantdag.
- Taanit Ester – Vastendag die aan Poerim vooraf gaat.
- Poeriem (lotenfeest) – Feest over de slimme koningin Esther. Kinderen verkleden zich en er worden hamansoren gegeten.
- Pesach – Herinnering aan de uittocht uit Egypte en de bevrijding van de slavernij. Als symbool voor de haastige uittocht worden matzes (ongerezen brood) gegeten.
- Lag BaOmer
- Sjawoe’ot (Wekenfeest) – Herinnert aan de Thora die aan Mozes werd gegeven op de berg Sinaï.
- Tammoez: vastendag, begin van de drie weken van rouw die eindigen met Tisja Beav.
- Tisja Beav (de 9e van de maand Av) – Herdenking van de verwoesting van de 1e en de 2e Tempel.
Waarom zouden we die moeten houden?
Ik houd ze niet. Maar Roos2018 weet er misschien wel meer van, of al deze gedenkdagen nog daadwerkelijk gevierd worden; en of de internettekst wel klopt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef:Advent is vooral een goede reden om de lofzang van Zacharias weer eens te zingen. Met alles wat moet heb ik dan wat minder, hoewel ik ook echt kan genieten van kinderen die vol overgave Gods lof zingen. Niet dat ze dat anders niet doen, maar dat hoor je rond kerst gewoon vaker.
Kerst is een goede reden om nog eens een keer extra naar de kerk te gaan en om wellicht wat familie te bezoeken.

Maar ik hecht er niet niet in het bijzonder waarde aan, aan deze dagen. We hebben ze in ons kerkelijk jaar, en dat is prima. Ze zijn beslist niet onopgeefbaar, in de Catechismusprediking komt de menswording van Christus ook aan de orde, dus dat zal niet vergeten worden.

Waar ik wel tegenop zie is oud- en nieuw. 30 november is de dag na 29 november, 1 mei de dag na 30 april, 1 januari de dag na 31 december. Om daar nu wat speciaals van te maken... Al dat sentiment, ik heb er niets mee.
Wel eens. Toch is advent het begin van het kerkelijk jaar en geeft wat structuur in het behandelen van de Evangelieboodschap: verwachting, vervulling, lijden, sterven, opstaan, hemelvaart en pinksteren. Ik vind dat prima.
Op school deze weken nadenken over advent vind ik wel weer mooi. Een boodschap van hoop in een donkere wereld. Bij ons op school inclusief de adventskaars. De eerste kaars brandt deze week, volgende week de tweede erbij. Ik geniet er ook wel weer van.

Oud en Nieuw mag per direct afgeschaft worden, inclusief nieuwjaarswensen/borrels en toespraken (ook in de kerk)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Posthoorn »

Adagio schreef:Ik houd ze niet. Maar Roos2018 weet er misschien wel meer van, of al deze gedenkdagen nog daadwerkelijk gevierd worden; en of de internettekst wel klopt.
Roos2018 is geen jodin, maar een koptische christen (als ik het wel heb).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
Adagio schreef:Ik houd ze niet. Maar Roos2018 weet er misschien wel meer van, of al deze gedenkdagen nog daadwerkelijk gevierd worden; en of de internettekst wel klopt.
Roos2018 is geen jodin, maar een koptische christen (als ik het wel heb).
Maar doorgaans wel goed op de hoogte...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:Advent is vooral een goede reden om de lofzang van Zacharias weer eens te zingen. Met alles wat moet heb ik dan wat minder, hoewel ik ook echt kan genieten van kinderen die vol overgave Gods lof zingen. Niet dat ze dat anders niet doen, maar dat hoor je rond kerst gewoon vaker.
Kerst is een goede reden om nog eens een keer extra naar de kerk te gaan en om wellicht wat familie te bezoeken.

Maar ik hecht er niet niet in het bijzonder waarde aan, aan deze dagen. We hebben ze in ons kerkelijk jaar, en dat is prima. Ze zijn beslist niet onopgeefbaar, in de Catechismusprediking komt de menswording van Christus ook aan de orde, dus dat zal niet vergeten worden.

Waar ik wel tegenop zie is oud- en nieuw. 30 november is de dag na 29 november, 1 mei de dag na 30 april, 1 januari de dag na 31 december. Om daar nu wat speciaals van te maken... Al dat sentiment, ik heb er niets mee.
Wel eens. Toch is advent het begin van het kerkelijk jaar en geeft wat structuur in het behandelen van de Evangelieboodschap: verwachting, vervulling, lijden, sterven, opstaan, hemelvaart en pinksteren. Ik vind dat prima.
Op school deze weken nadenken over advent vind ik wel weer mooi. Een boodschap van hoop in een donkere wereld. Bij ons op school inclusief de adventskaars. De eerste kaars brandt deze week, volgende week de tweede erbij. Ik geniet er ook wel weer van.

Oud en Nieuw mag per direct afgeschaft worden, inclusief nieuwjaarswensen/borrels en toespraken (ook in de kerk)
Dat laatste zeker, wat een gestolde flauwekul komt daar vaak langs; ergerlijk gewoon.
Evangelist
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:Advent is vooral een goede reden om de lofzang van Zacharias weer eens te zingen. Met alles wat moet heb ik dan wat minder, hoewel ik ook echt kan genieten van kinderen die vol overgave Gods lof zingen. Niet dat ze dat anders niet doen, maar dat hoor je rond kerst gewoon vaker.
Kerst is een goede reden om nog eens een keer extra naar de kerk te gaan en om wellicht wat familie te bezoeken.

Maar ik hecht er niet niet in het bijzonder waarde aan, aan deze dagen. We hebben ze in ons kerkelijk jaar, en dat is prima. Ze zijn beslist niet onopgeefbaar, in de Catechismusprediking komt de menswording van Christus ook aan de orde, dus dat zal niet vergeten worden.

Waar ik wel tegenop zie is oud- en nieuw. 30 november is de dag na 29 november, 1 mei de dag na 30 april, 1 januari de dag na 31 december. Om daar nu wat speciaals van te maken... Al dat sentiment, ik heb er niets mee.
Wel eens. Toch is advent het begin van het kerkelijk jaar en geeft wat structuur in het behandelen van de Evangelieboodschap: verwachting, vervulling, lijden, sterven, opstaan, hemelvaart en pinksteren. Ik vind dat prima.
Op school deze weken nadenken over advent vind ik wel weer mooi. Een boodschap van hoop in een donkere wereld. Bij ons op school inclusief de adventskaars. De eerste kaars brandt deze week, volgende week de tweede erbij. Ik geniet er ook wel weer van.

Oud en Nieuw mag per direct afgeschaft worden, inclusief nieuwjaarswensen/borrels en toespraken (ook in de kerk)
Dat laatste zeker, wat een gestolde flauwekul komt daar vaak langs; ergerlijk gewoon.
Op zichzelf vind ik het een goede gewoonte om het jaar af te sluiten in de kerk, en hetdaar ook te beginnen. Uiteraard is het de overgang tussen twee dagen, maar dat geldt ook van een verjaardag. Het is bovendien zeer gepast om aan het einde van het jaar in de samenkomst van de gemeente diefenen te gedenken die in het achterliggende jaar gestorven zijn.

Waar ik het wel mee eens ben: stoppen met al die handenschudderij, recepties en toespraken. Overigens zijn er in onze gemeente geen toespraken met Nieuwjaar. Ik heb het idee dat het ook in steeds meer gemeenten niet meer gebeurd.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door DDD »

Ik ben er niet voor om de overledenen op oudejaarsdag te herdenken, maar verder zie ik niet in wat er mis is met goede wensen op de eerste dag van het jaar. Ik vind het prima om elkaar het goede te wensen. Ik kan daar geen enkel bijbels bezwaar tegen bedenken.

Ik herinner mij een preek over zo een wens uit het Nieuwe Testament: "Geliefden, vóór alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk ook uw ziel wel vaart."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Hendrikus »

Advent en lijdenstijd lijken in reformatorische kring geen grote rol te spelen. Het valt me op dat liederen als "O hoofd bedekt met wonden" of "'t Is middernacht" vaak worden betiteld als paasliederen, en dat er drie weken vóór Kerst al "'t Is geboren het godd'lijk Kind" en "Komt allen tezamen" gezongen wordt. Tegenover het feestgedruis van Kerst en Pasen zijn Advent en lijdenstijd juist de periodes van inkeer en verwachting, waarin de toon meer ingetogen en sober is. Het begin van Advent gebeurt in Engeland bijvoorbeeld vaak met een carol service die qua opbouw (afwisseling van schriftlezingen en liederen) te vergelijken is met de 9 Lessons and Carols die iedereen wel kent van de uitzendingen en cd's uit King's College Cambridge, maar dan in een veel soberder toonzetting. Een mooier begin van de adventsperiode kan ik me niet voorstellen. Op dezelfde wijze ben ik ook blij met de ingetogen avonden die wij in de Stille week houden, en waar honderden mensen uit alle plaatselijke kerken op af komen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Advent en lijdenstijd lijken in reformatorische kring geen grote rol te spelen. Het valt me op dat liederen als "O hoofd bedekt met wonden" of "'t Is middernacht" vaak worden betiteld als paasliederen, en dat er drie weken vóór Kerst al "'t Is geboren het godd'lijk Kind" en "Komt allen tezamen" gezongen wordt. Tegenover het feestgedruis van Kerst en Pasen zijn Advent en lijdenstijd juist de periodes van inkeer en verwachting, waarin de toon meer ingetogen en sober is. Het begin van Advent gebeurt in Engeland bijvoorbeeld vaak met een carol service die qua opbouw (afwisseling van schriftlezingen en liederen) te vergelijken is met de 9 Lessons and Carols die iedereen wel kent van de uitzendingen en cd's uit King's College Cambridge, maar dan in een veel soberder toonzetting. Een mooier begin van de adventsperiode kan ik me niet voorstellen. Op dezelfde wijze ben ik ook blij met de ingetogen avonden die wij in de Stille week houden, en waar honderden mensen uit alle plaatselijke kerken op af komen.
Sorry. :nonnon
Evangelist
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Evangelist »

DDD schreef:Ik ben er niet voor om de overledenen op oudejaarsdag te herdenken, maar verder zie ik niet in wat er mis is met goede wensen op de eerste dag van het jaar. Ik vind het prima om elkaar het goede te wensen. Ik kan daar geen enkel bijbels bezwaar tegen bedenken.

Ik herinner mij een preek over zo een wens uit het Nieuwe Testament: "Geliefden, vóór alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk ook uw ziel wel vaart."
Waarom niet?
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie