Welke kerk?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Dat is nogal typisch inderdaat. Als iemand overgaat naar een andere gemeente, wordt er bij ons gezegt, met attestatie vertrokken of overgekomen. En als het doopleden betreft: met doopbewijs. Verder niets.

Woorden als 'ontrokken en met droefheid' kunnen zeker vanuit een negatief oogmerk uitgesproken worden: als je denkt dat jou gemeente de 'ware kerk' is en toch verlaten mensen deze kerk. Dan is het logische gevolg dat je dat negatief interpreteert.
Maar, alleen 'met droefheid' zou ook gewoon bewogenheid kunnen zijn, zonder er al te veel de motieven erachter te zoeken, die ik tenslotte niet kan weten en wegen.

Ik zou zeggen, mail de vraag even door naar de kerkenraad.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Bij ons in de kerk, als iemand de gemeente verlaat, zegt men:

"de kerkraad deelt u met droefheid mede dat broeder x zich heeft onttrokken, hij heeft zich aangesloten bij gemeenschap x"

Is het terecht dat men zegt "met droefheid?". Of is dat een vorm van "arrogantie?". Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Wat jullie hier van vinden.
Het kan zijn dat men echt bedroefd is, vanwege het afscheid. Maar als dat alleen wordt gezegd als ze naar een ander kerkverband gaan, dan is het een vorm van arrogantie.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ja, wat Lecram zegt,

Het is bijvoorbeeld dat iemand naar een andere kerk gaat, dan ons. Of met trouwen. En man en vrouw hebben samen gekozen voor een "andere" kerk.

En is die 'vorm van arrogantie' dan goed of fout?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Ja, wat Lecram zegt,

Het is bijvoorbeeld dat iemand naar een andere kerk gaat, dan ons. Of met trouwen. En man en vrouw hebben samen gekozen voor een "andere" kerk.

En is die 'vorm van arrogantie' dan goed of fout?
Die is fout. Kerken moeten beseffen dat ze samen deel uit maken van de wereldwijde kerk van Jezus Christus. Dus niet alleen de eigen toko verdedigen, maar samen proberen om met God's hulp aan het koninkrijk van God te bouwen.

Dat is tenminste hoe ik er over denk, maar ik heb nu eenmaal niet zoveel last van die kerkmuurtjes...

Groeten,
Petrum Dathenum

[Aangepast op 31/1/04 door Dathenum]
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Dat ligt er helemaal aan welke andere kerk dat is. Als men van mening is, dat daar een dwaalleer verkondigd wordt, zal er oprechte droefheid zijn. Of wrevel, maar dan is het een leugen als men schrijft dat men met droefheid constateert dat iemand naar een andere kerk overstapt.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Dat ligt er helemaal aan welke andere kerk dat is. Als men van mening is, dat daar een dwaalleer verkondigd wordt, zal er oprechte droefheid zijn. Of wrevel, maar dan is het een leugen als men schrijft dat men met droefheid constateert dat iemand naar een andere kerk overstapt.
Wie bepaalt dan welke kerk 'fout' is?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Als jij vindt dat 'jouw' kerk 'goed' is, is er geen reden om over te stappen.
Als jij vindt dat 'jouw' kerk 'fout' is, is die reden er wel. Hoewel we daarbij een bepaalde mate van tolerantie hebben, omdat we nu eenmaal niet zomaar even van de ene naar de andere kerk overstappen, kan op een gegeven moment de maat dan vol zijn.
Als anderen dat niet met je eens zijn, vinden zij het een 'foute' beslissing. Dat moeten zij dan toch zelf weten? Of moet altijd iedereen alles maar 'goed' vinden? Durf toch eens gewoon een mening te hebben!
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Als jij vindt dat 'jouw' kerk 'goed' is, is er geen reden om over te stappen.
Als jij vindt dat 'jouw' kerk 'fout' is, is die reden er wel. Hoewel we daarbij een bepaalde mate van tolerantie hebben, omdat we nu eenmaal niet zomaar even van de ene naar de andere kerk overstappen, kan op een gegeven moment de maat dan vol zijn.
Als anderen dat niet met je eens zijn, vinden zij het een 'foute' beslissing. Dat moeten zij dan toch zelf weten? Of moet altijd iedereen alles maar 'goed' vinden? Durf toch eens gewoon een mening te hebben!
Persoonlijk heb ik (nog) het idee dat die mening er écht in word gestampt. En het zonde is, als je de kerk verlaat, en kiest voor een andere.

Daarom zat ik er ook van te kijken, dat Lecram (niks persoonlijks hoor) "zomaar" koos voor een andere kerk. Zo van "als jij je er thuis voelt..." kijk, die gedachte word gewoon niet geaccepteerd in onze kerk.

Jammer of niet?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Daarom zat ik er ook van te kijken, dat Lecram (niks persoonlijks hoor) "zomaar" koos voor een andere kerk. Zo van "als jij je er thuis voelt..." kijk, die gedachte word gewoon niet geaccepteerd in onze kerk.
Dat was echt niet 'zomaar' hoor. Sterker nog: het was makkelijker geweest (korte termijn denken) om in hetzelfde kerkverband te blijven. Nu is het even tegen de stroom inzwemmen. Maar over een half jaar hoor je er niemand meer over.
Wij hebben overigens het kerkverband niet verlaten vanwege bezwaren tegen die gemeente of leer, maar omdat we gingen verhuizen naar een andere plaats. Anders waren we gewoon lid gebleven waar we waren.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door marsm104
Daarom zat ik er ook van te kijken, dat Lecram (niks persoonlijks hoor) "zomaar" koos voor een andere kerk. Zo van "als jij je er thuis voelt..." kijk, die gedachte word gewoon niet geaccepteerd in onze kerk.
Dat was echt niet 'zomaar' hoor. Sterker nog: het was makkelijker geweest (korte termijn denken) om in hetzelfde kerkverband te blijven. Nu is het even tegen de stroom inzwemmen. Maar over een half jaar hoor je er niemand meer over.
Wij hebben overigens het kerkverband niet verlaten vanwege bezwaren tegen die gemeente of leer, maar omdat we gingen verhuizen naar een andere plaats. Anders waren we gewoon lid gebleven waar we waren.
Ik hoop ook niet dat je het persoonlijk opvat, dat is niet de bedoeling.
Maar ik heb gelezen in je topic, dat je op zoek was naar een andere kerk.
Vanuit "onze GKV traditie" dus compleet ongewoon.

"met droefheid word medegedeeld dat.... " zie bovenstaande posts van mij.

Daarom nam ik jou als voorbeeld.
Maar het lijkt mij juist goed, als je altijd op zoek gaat, naar de kerk, waar jij je het best voelt, en waar de ware leer verkondigd word.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Ik hoop ook niet dat je het persoonlijk opvat, dat is niet de bedoeling.
Nee hoor, zeker niet ;)
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

1. Welke kerk ben jij lid?
Ger. Gem. Apeldoorn

2. Waarom lid van díe kerk?
Omdat ik in dit kerkverband ben opgegroeid en, hoewel ik verontrust lid ben, er nog geen reden is om deze kerk te verlaten. De plaatselijke situatie is bij ons ook iets anders dan het landelijke plaatje.

3. Hoe kijk jij aan tegen de gereformeerd-vrijgemaakte kerk? Modern? oud? slecht? goed?
Ik ontmoet binnen de ChristenUnie veel GKV-broeders en zusters, hoor nogal eens een vrijgemaakte preek, lees het ND, ik heb veel respect voor dit kerkverband. Ik zie echter wel het gevaar van het verbondsautomatisme. Zijn alle kerkleden wedergeboren? Ze gaan wel praktisch allemaal aan het avondmaal. De theorie is wel goed, maar ik denk dat veel vrijgemaakten het in de praktijk iets te makkelijk opvatten. Ik mis in de prediking vaak de oproep tot bekering. Bij predikanten als Ds. Jos Douma zou ik best kunnen kerken 's zondags.

4. Waarom zou ik moeten kiezen voor jou gemeente? (waar jij lid van bent)
Dat hoeft niet. Blijf waar je bent, maar doe als de mensen uit Berea. Maar dat zou je bij ons ook moeten.

5. Spreekt het vanzelf dat je dezelfde kerk kiest, als je ouders?
In eerste instantie wel, de Heere plaatst je in een gemeente, dat doet Hij niet voor niets. Maar er kunnen redenen zijn om te veranderen.

6. Om welke (kleine?) puntjes is jullie kerk anders, dan GKV?
-liturgie
-verbondsopvatting
-preken vaak meer theoretisch en niet zo praktisch

7. Heeft God dit gewild? Allemaal verschillende kerken? Is het geen zonde?
Christus wil dat wij allen één zijn. Zie mijn postings over de Acte van Afscheiding en wederkeer, elders op dit forum.

8. Zal er ooit nog één kerk komen?
Ja, maar niet in dee bedeling.

9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit?
De ware kerk is de Kerk waar de belijdenis over spreekt, de Ene Heilige Katholieke Kerk van Jezus Christus, waarvan ik door genade een levend lidmaat mag zijn.
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door marsm104

1. Welke kerk ben jij lid?
Orthodoxe Kerk (aangesloten bij het Oecumenisch Patriarchaat van Konstaniopel, het nieuwe Rome
2. Waarom lid van díe kerk?
Ik heb zo'n 5 jaar geleden de overstap gemaakt en ben 2 jaar geleden aangenomen door het ontvangen van het Heilig Chrisma.
a. Ik was al vele jaren gefascineerd door de rijkdom van de Liturgie, en door het lezen van boeken over de Orthodoxie ben ik tot de overtuiging gekomen dat de 'roots' van de christenheid in deze kerk ligt.
b. De Orthodoxe Kerk is onveranderlijk. Immers, waarom zouden hedendaagse theologen maar steeds weer andere dingen moeten bedenken, een andere uitleg van de Heilige Schrift moeten geven, een andere draai aan het geloof, terwijl God zelf onveranderlijk is? In feite is de leer van de Orthodoxe Kerk niet meer veranderd sinds het 4de concilie (5de eeuw). De basis ligt in de vierde eeuw, toen de Kerk het canon van het NT heeft vastgesteld.
c. Ik kom uit de gereformeerde kerk, en kreeg steeds meer moeite met de draaikonterij ten aanzien van mensen als Kuitert, Den Heijer en het SOW-proces.

3. Hoe kijk jij aan tegen de gereformeerd-vrijgemaakte kerk? Modern? oud? slecht? goed?
Iedereen zoekt de kerk waar hij/zij bij past. Vrienden van ons zijn ook vrijgemaakt, een lidmaatschap van een kerkgenootschap maakt mensen niet minder of beter. Weet echter dat de protestanten niet meer zijn dan een afsplitsing van de kerk van Rome, die op zijn beurt door de andere Patriarchaten geëxcommuniceerd is. Ofwel, in de ogen van de Orthodoxe kerk ben jij gewoon Rooms-katholiek.
4. Waarom zou ik moeten kiezen voor jou gemeente? (waar jij lid van bent)
Dat kan alleen als jij je geraakt voelt door de Orthodoxe Kerk. Ik zal jou niet overtuigen. Als God het wil, doet hij dat zelf.
5. Spreekt het vanzelf dat je dezelfde kerk kiest, als je ouders?
Ik was al lang volwassen toen ik deze keuze maakte. Zolang je onder de vleugels van je ouders bent, heb je je aan hun regels te houden (strak of los, maakt niet uit). Zodra je tot volwassenheid komt, en de keuzes in jouw leven gaat maken, komt dit vanzelf aan de orde
6. Om welke (kleine?) puntjes is jullie kerk anders, dan GKV?
Punten! Dat is zoveel, dat is hier niet zo even uit te leggen. Hier een paar:
1. Voor ons is een kerkgebouw een heilig gebouw, een gewijde plaats, dus niet zomaar een stapel stenen.
2. Een kerk moet mooi zijn. Alles in een kerk is op de ontmoeting tussen God en de mensen gericht.
3. Wij kennen Theotokos een belangrijke plek toe, de eerste na de Drie-eenheid. Wij vereren haar, de Moeder van onze God.
4. Wij vereren de Heiligen, Kerkvaders en Martelaren van de Kerk.
5. In onze kerken hangen tientallen ikonen, een -indien mogelijk- zijn er wandschilderingen met bijbelse taferelen.
6. Qua indeling zijn orthodoxe kerken gelijk aan de Tempel van de Joden.
7. Wij vieren iedere zondag de Goddelijke Liturgie, meestal die van Johannes Chrystostomos. Deze is iedere zondag bijna gelijk, en wordt in de hele wereld op dezelfde manier gevierd, waarbij ook de Bijbellezingen overal gelijk zijn. Alleen de homilie, ofwel de uitleg van het Evangelie van de Zondag, ofwel de preek, verschilt.
8. Wij bereiden ons voor op Pasen, in deze tijd, onder meer door vasten (zie topic elders). Pasen is -uiteraard-het grootste feest in de Kerk.

7. Heeft God dit gewild? Allemaal verschillende kerken? Is het geen zonde?
God heeft ons eigen verantwoordelijkheid gegeven, en dus een eigen keuzevrijheid. En omdat wij maar mensen zijn, en niet volmaakt, worden ook foute keuzes gemaakt. Tot nu toe heeft er op deze aarde maar één volmaakt Mens rondgelopen, nietwaar?
8. Zal er ooit nog één kerk komen?
De Kerk is het Lichaam van Christus! Er is dus in feite nog steeds één kerk. Pas als onze Heer Jezus Christus terugkomt, zal er weer één fysieke Kerk zijn. Zijn Kerk!
9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit?
JA!

[Aangepast op 6/3/04 door strik]
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

1. Welke kerk ben jij lid?
Rooms Katholieke kerk

2. Waarom lid van díe kerk?
Omdat ik geloof dat deze kerk de ware is met Petrus als eerste Paus en ik geloof in de apostolische opvolging (et in unam sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam) Ook een reden is maar absoluut niet de belangrijkste reden is het feit dat ik uit een RK familie kom dus ik weet haast niet beter

3. Hoe kijk jij aan tegen de gereformeerd-vrijgemaakte kerk? Modern? oud? slecht? goed?
Van deze kerk heb ik zeker op dit forum veel geleerd ik bedoel dan de niet RK kerk en niet zo zeer specifiek de gvk

4. Waarom zou ik moeten kiezen voor jou gemeente? (waar jij lid van bent)
Dat is moeilijk te zeggen ik denk dat het belangrijkste is dat je daar naar toe gaat waar Gods woord verkondigd wordt en dat je je op je gemak voelt in die gemeenschap
5. Spreekt het vanzelf dat je dezelfde kerk kiest, als je ouders?
Toch wel ja maar mijn ouders zijn niet (helaas) belijdend meer Echter heb ik zelf bewust voor de RK gekozen want je afkomst mag niet de belangrijkste reden zijn
6. Om welke (kleine?) puntjes is jullie kerk anders, dan GKV?
Pfoe...dat is een hele hoop maar om dit in een zin te zegggen zou ik willen zeggen de tradities , de rituelen, de communie , de gemeenschap van de Heiligen, de Paus etc etc
7. Heeft God dit gewild? Allemaal verschillende kerken? Is het geen zonde?
Nee het zal geen zonde zijn denk ik maar ik denk dat God niet zoveel schisma´s gehad zou willen hebben
8. Zal er ooit nog één kerk komen?
Feitelijk is er maar één kerk en dat is Jezus Christus Maar ik hoop dat er ooit één kerk komt en tja de voorkeur is jewel bekend denk ik dan zomaar
9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit?
Volmondig..JA

groetjes
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Bart-rk


9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit?
Volmondig..JA

groetjes

De Roomse kerk is een valse kerk, en de Paapse mis een vervloekte afgoderij.
Lieve Roomsen, met Maria ga je voor eeuwig verloren. En met je goede werken ook.
Buig voor Christus en geloof in Hem alleen met verlies van al je eigengerechtigheid.
Kust den Zoon opdat Zijn toorn niet ontbrandde en gij op den weg vergaat. (Ps. 2)
Plaats reactie