Ziekte en gezondheid

Plaats reactie
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Ziekte en gezondheid

Bericht door Wim Anker »

Mede door de vaccinatiediscussie rondom corona lees ik af en toe wat over ziekte en gezondheid. Enige - prikkelende - stellingen wil ik dit forum niet onthouden.
Het boek wat ik nu hierover onderhanden heb is van Willem J. Ouweneel, Geneest de zieken! Over de bijbelse leer van ziekte, genezing en bevrijding. In een bijzin merkt hij op:
() Een zware overspannenheid - burn-out - vooral door ingespannen werk dat de Heer de betrokkene niet opgedragen heeft... ()
Hoe waar is m.i. deze zin.
Maar hoeveel vragen roept dit op als tegelijk wordt beleden dat gezondheid en ziekten van Zijn vaderlijke hand komen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ziekte en gezondheid

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:Mede door de vaccinatiediscussie rondom corona lees ik af en toe wat over ziekte en gezondheid. Enige - prikkelende - stellingen wil ik dit forum niet onthouden.
Het boek wat ik nu hierover onderhanden heb is van Willem J. Ouweneel, Geneest de zieken! Over de bijbelse leer van ziekte, genezing en bevrijding. In een bijzin merkt hij op:
() Een zware overspannenheid - burn-out - vooral door ingespannen werk dat de Heer de betrokkene niet opgedragen heeft... ()
Hoe waar is m.i. deze zin.
Maar hoeveel vragen roept dit op als tegelijk wordt beleden dat gezondheid en ziekten van Zijn vaderlijke hand komen.
Ik zie ook ziekten ontstaan, en dan noem ik verslaving, spanningen van zulk een omvang dat men het niet langer kan dragen. Het zijn ook zaken of misschien tekenen van de tijd waarin wij samen leven. Een confronterende vraag is misschien: Wat zouden we doen als er geen internet zou zijn? In elk geval zouden dit mijn schrijven een gedachte blijven die niet verder kwam dan in mijn gedachten. Mijns inziens spelen mede de moderne media mee in 'nieuwe ziekten'. Ook de globalisering lijkt daarin een rol te spelen, als we zien hoe snel een virus de gehele wereld overgaat. Burn-outs, en verwante ziekten treffen juist in deze tijd meer mensen dan ooit. Ook schrijver dezes heeft verschijnselen die lijken op een burn-out, zoals de huisarts het ook noemde, maar zag niet dat het al zover was. Ziekte en gezondheid: we weten wat onze Catechismus daarover zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ziekte en gezondheid

Bericht door Susanna »

Wim Anker schreef:Mede door de vaccinatiediscussie rondom corona lees ik af en toe wat over ziekte en gezondheid. Enige - prikkelende - stellingen wil ik dit forum niet onthouden.
Het boek wat ik nu hierover onderhanden heb is van Willem J. Ouweneel, Geneest de zieken! Over de bijbelse leer van ziekte, genezing en bevrijding. In een bijzin merkt hij op:
() Een zware overspannenheid - burn-out - vooral door ingespannen werk dat de Heer de betrokkene niet opgedragen heeft... ()
Hoe waar is m.i. deze zin.
Maar hoeveel vragen roept dit op als tegelijk wordt beleden dat gezondheid en ziekten van Zijn vaderlijke hand komen.
Hoe houd je dan toch hoog (tegenover anderen), dat iets je uit Gods hand overkomt. Terwijl je zelf misschien worstelt met de waaroms.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Ziekte en gezondheid

Bericht door Marco »

Wim Anker schreef:Mede door de vaccinatiediscussie rondom corona lees ik af en toe wat over ziekte en gezondheid. Enige - prikkelende - stellingen wil ik dit forum niet onthouden.
Het boek wat ik nu hierover onderhanden heb is van Willem J. Ouweneel, Geneest de zieken! Over de bijbelse leer van ziekte, genezing en bevrijding. In een bijzin merkt hij op:
() Een zware overspannenheid - burn-out - vooral door ingespannen werk dat de Heer de betrokkene niet opgedragen heeft... ()
Hoe waar is m.i. deze zin.
Maar hoeveel vragen roept dit op als tegelijk wordt beleden dat gezondheid en ziekten van Zijn vaderlijke hand komen.
Daar zit zeker iets in. De Heere roept niet op tot jezelf in de prak draaien. Wie zo'n zwaar werkpakket heeft dat hij een burnout op zich af ziet komen moet zeker eens overwegen of hij (of zij!) echt goed bezig is met de zaken waar de Heere toe roept.

Tegelijk komen gezondheid en ziekten inderdaad uit Zijn hand. Ook als je iets aan jezelf te wijten (denkt te) heb(ben)/(t). Dat geldt voor ziekten, maar ook voor ongelukken - en voor kansen die je benut. Niet alleen in het negatieve, óók in het positieve. Er is géén tegenstelling tussen Gods Voorzienigheid en onze verantwoordelijkheid.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ziekte en gezondheid

Bericht door DDD »

Je kunt dat soort uitspraken niet verabsoluteren. Gezondheid en ziekte komen voor de gelovigen als uit Gods hand. Maar als je een pistool door je hart schiet, dan ben je wel dood.

Dat is niet Gods hand, maar je eigen hand, onder Gods toelating.

De geloofsbelijdenis dat Gods voorzienigheid over alles gaat, impliceert niet dat God ook dader is van de zonden. Te hard werken is ongezond, en daar ben je zelf bij. Hoewel ik mij bij overspannenheid juist wel weer kan voorstellen dat iemand ervaart dat hem dit uit Gods vaderlijke hand wordt gegeven, als waarschuwing ten leven.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ziekte en gezondheid

Bericht door Wim Anker »

In aanvulling op @DDD en @Marco, hoe verhoudt Deut. 28 zich met zondag 10?

Op het eerste gezicht zij deze onverenigbaar en schikt God geen kwaad toe aan degenen die.hem dienen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ziekte en gezondheid

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:In aanvulling op @DDD en @Marco, hoe verhoudt Deut. 28 zich met zondag 10?

Op het eerste gezicht zijn deze onverenigbaar en schikt God geen kwaad toe aan degenen die Hem dienen.
Deut. 28 gaat over de zegen en vloek over de Israëlieten wanneer zij Hem als volk dienen of niet dienen.
Je kunt dit niet zomaar overzetten van volk naar individu. Bovendien was er ook toen ziekte en dood. Nergens zegt God toe dat een mens persoonlijk geen enkel aards kwaad kan overkomen wanneer hij/zij de Heere dient; wel dat dit kwaad hem niet schaden zal.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ziekte en gezondheid

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:
Wim Anker schreef:In aanvulling op @DDD en @Marco, hoe verhoudt Deut. 28 zich met zondag 10?

Op het eerste gezicht zijn deze onverenigbaar en schikt God geen kwaad toe aan degenen die Hem dienen.
Deut. 28 gaat over de zegen en vloek over de Israëlieten wanneer zij Hem als volk dienen of niet dienen.
Je kunt dit niet zomaar overzetten van volk naar individu. Bovendien was er ook toen ziekte en dood. Nergens zegt God toe dat een mens persoonlijk geen enkel aards kwaad kan overkomen wanneer hij/zij de Heere dient; wel dat dit kwaad hem niet schaden zal.
De laatste zin verdient toelichting, wat is schaden?

Overigens is er verschil of de Heere de ziekte uit zijn vaderlijke hand geeft of dat God de duivel toestaat de christen kwaad te doen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ziekte en gezondheid

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:
Valcke schreef:
Wim Anker schreef:In aanvulling op @DDD en @Marco, hoe verhoudt Deut. 28 zich met zondag 10?

Op het eerste gezicht zijn deze onverenigbaar en schikt God geen kwaad toe aan degenen die Hem dienen.
Deut. 28 gaat over de zegen en vloek over de Israëlieten wanneer zij Hem als volk dienen of niet dienen.
Je kunt dit niet zomaar overzetten van volk naar individu. Bovendien was er ook toen ziekte en dood. Nergens zegt God toe dat een mens persoonlijk geen enkel aards kwaad kan overkomen wanneer hij/zij de Heere dient; wel dat dit kwaad hem niet schaden zal.
De laatste zin verdient toelichting, wat is schaden?

Overigens is er verschil of de Heere de ziekte uit zijn vaderlijke hand geeft of dat God de duivel toestaat de christen kwaad te doen.
Op je vraag: voor de gelovigen werken alle dingen mede ten goede. Dus ook het leed of kwaad dat een mens in dit leven heeft.
Voor de gelovige komt naar ik geloof alles uit Gods vaderlijke hand, ook de kastijdingen waarin de satan zijn werk heeft.
Voor de ongelovige ligt dat anders.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ziekte en gezondheid

Bericht door Panny »

Wim Anker schreef: Hoe waar is m.i. deze zin.
Maar hoeveel vragen roept dit op als tegelijk wordt beleden dat gezondheid en ziekten van Zijn vaderlijke hand komen.
Wij mensen hebben een hele grote verantwoordelijkheid wat onze gezondheid betreft. Veel ziektes of ongelukken hebben ook gewoon een duidelijk aanwijsbare orzaak. Wat dat betreft is het meestal niet iets 'bovennatuurlijks'.
Denk aan roken, ongezond eten, overmatig alcohol gebruik, te veel werken, niet bewegen, roekeloos gedrag, whatsappen achter het stuur, etc.
Ik denk dat we daar ook gewoon heel nuchter over mogen zijn. En werkt God ook vooral 'middellijk'.
Het is onze plicht zo goed mogelijk voor ons lichaam te zorgen en ons lichaam geen schade aan te doen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ziekte en gezondheid

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Je kunt dat soort uitspraken niet verabsoluteren. Gezondheid en ziekte komen voor de gelovigen als uit Gods hand.
In de Waarheidsvriend stond een studie aangekondigd van het Cornelis Graafland Centrum. De idee dat lijden als gevolg van ziekten door God gewild is, heeft pas vanaf de Middeleeuwen zich ontwikkeld.

O.a. Dr. M.J. Paul gaat zich de komende tijd met dit onderwerp bezighouden.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 13 sep 2021, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ziekte en gezondheid

Bericht door merel »

Valcke schreef:
Wim Anker schreef:
Valcke schreef:
Wim Anker schreef:In aanvulling op @DDD en @Marco, hoe verhoudt Deut. 28 zich met zondag 10?

Op het eerste gezicht zijn deze onverenigbaar en schikt God geen kwaad toe aan degenen die Hem dienen.
Deut. 28 gaat over de zegen en vloek over de Israëlieten wanneer zij Hem als volk dienen of niet dienen.
Je kunt dit niet zomaar overzetten van volk naar individu. Bovendien was er ook toen ziekte en dood. Nergens zegt God toe dat een mens persoonlijk geen enkel aards kwaad kan overkomen wanneer hij/zij de Heere dient; wel dat dit kwaad hem niet schaden zal.
De laatste zin verdient toelichting, wat is schaden?

Overigens is er verschil of de Heere de ziekte uit zijn vaderlijke hand geeft of dat God de duivel toestaat de christen kwaad te doen.
Op je vraag: voor de gelovigen werken alle dingen mede ten goede. Dus ook het leed of kwaad dat een mens in dit leven heeft.
Voor de gelovige komt naar ik geloof alles uit Gods vaderlijke hand, ook de kastijdingen waarin de satan zijn werk heeft.
Voor de ongelovige ligt dat anders
.
Bedoel je daarmee dat God bepaalde ziekten toegebracht door satan toelaat in het leven? Net zoals God toeliet dat satan Job ziek maakte? Of wat anders?
Plaats reactie