Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Panny »

Charles schreef:Baudet november vorig jaar.

https://mobile.twitter.com/irEnriqueCor ... et%3DTweet
Baudet zegt best ook zinnige dingen.
Jammer dat hij daarnaast ook zoveel rare dingen verkondigt (scroll eens door z'n twitter account) waardoor niemand hem serieus neemt en er ook geen discussie op gang komt.
De SGP en JA21 zijn ook nog wel kritisch op het beleid van het kabinet maar verder is er weinig echte discussie.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10619
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: Ik word een beetje moe van al die vermeende beste stuurlui aan de kant van de wal.
Wil je eens uitleggen wat jouw Bijbelse visie is op gehoorzamen en eren van de overheid?
Een paar vragen heb ik daar wel bij:
-Wat moet je doen als je merkt dat er onbijbelse elementen zijn in de besluitvorming?
-Wat moet je doen als je het gevoel hebt dat er onrecht wordt gedaan?
-Hoe zie je bijv. de Stille Mars van afgelopen zaterdag? Ook gericht tegen beleid van onze overheid. Is dat volgens jou toegestaan?

Betrek de antwoorden op deze vragen gerust op het vaccinatie- en Covidbeleid van onze regering, dan blijven we nog on topic ook.
Valcke
Berichten: 7633
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

GerefGemeente-lid schreef:
Valcke schreef:
GerefGemeente-lid schreef:En vergeet dan ook Romeinen 13: 1-7 niet!
Zeker. Maar de overheid mag natuurlijk nooit heersen over het geweten. Vergeet dat niet.

Ook moet en mag er gewaarschuwd worden tegen de geest die de overheid momenteel doortrekt, de geest van controle en uitsluiting van burgers. Daaraan mogen we zelfs niet meewerken.
Laten we eerst het debat van deze dag maar eens afwachten. Ik zie nog niet zo gauw een meerderheid voor 2G.
Ja, ik hoop ook van harte dat het vandaag en komende weken nog niet zo ver komt. Dat verandert echter niets aan de geest van controle en uitsluiting van burgers zoals ik die benoemde. Het is een trend die we nu in vele landen zien. België ontslaat ongevaccineerde verpleegkundigen en de roep klinkt om dat veel verder door te trekken. In Letland mogen ongevaccineerde parlementariërs niet meer meedoen aan stemmingen. En de EU zwijgt. Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland. Het zou wel een wonder zijn wanneer Nederland niet volgt, ook al duurt het hier misschien iets langer.

Hoe dan ook: ook 2G zal niet helpen. Dat kun je modelmatig al zien, maar belangrijker is nog dat 2G in het leven geroepen wordt om pleziertjes (evenementen, dansfeesten) ongebreideld voort te kunnen zetten. De uitsluiting van groepen burgers is daaraan ondergeschikt. Daar zal nooit zegen op rusten, dat weten we op voorhand. (En daar mogen we ook niet aan meewerken.)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik word een beetje moe van al die vermeende beste stuurlui aan de kant van de wal.
Wil je eens uitleggen wat jouw Bijbelse visie is op gehoorzamen en eren van de overheid?
Een paar vragen heb ik daar wel bij:
- 1. Wat moet je doen als je merkt dat er onbijbelse elementen zijn in de besluitvorming?
- 2. Wat moet je doen als je het gevoel hebt dat er onrecht wordt gedaan?
- 3. Hoe zie je bijv. de Stille Mars van afgelopen zaterdag? Ook gericht tegen beleid van onze overheid. Is dat volgens jou toegestaan?

Betrek de antwoorden op deze vragen gerust op het vaccinatie- en Covidbeleid van onze regering, dan blijven we nog on topic ook.
Prima:
1. Als er on-Bijbelse elementen zijn in de besluitvorming, hoef je je daar niet aan te houden. Ik ben dus tegen de anderhalvemeterregel tijdens erediensten en andere activiteiten die in het kerkgebouw plaatsvinden, als daar zijn: kooruitvoeringen, vrouwenverenigingen die samenkomen, jv's die samenkomen, koor- en/of samenzangavonden, en noem het allemaal maar op. Ook vind ik dat bij koor- en/of samenzangavonden er nooit een 2G-regel mag gaan gelden; een 3G- of 1G-regel vind ik dan geen bezwaar. Dat een 2G-regel misschien zal gaan gelden voor een theater of festival, vind ik niet erg, daar kom ik zelf toch nooit. En misschien werkt het nog wel mee dat de jeugd uit onze gezindte, waar toch aanzienlijk wat mensen ook niet zijn gevaccineerd, daar dan ook niet meer terecht kan. Dat kan nog een voordeel wezen. Een 2G-regel verplichten op de werkvloer met gevolgen die kunnen leiden tot ontslag, is niet geoorloofd mijns inziens. Ik geloof dat dit bij de rechter ook geen standhoudt. Ik ben dus ook niet zo bang dat die regel er daadwerkelijk gaat komen. Daar is de verdeeldheid onder de bevolking veel te groot voor. Volgens de huidige voorstellen van het kabinet mag de horeca kiezen voor 2G of 3G. Ik denk dat de meesten 3G zullen blijven houden, omdat de kans groot is dat er bij 2G een aanzienlijk verlies van inkomsten en omzet zal zijn.
De vraag is echter wat we onder on-Bijbelse elementen verstaan. De bevolking oproepen tot verantwoordelijkheid en het dringend adviseren tot een vaccin vind ik niet perse on-Bijbels. Het is wat anders als men dingen gaat verplichten. Maar ook dan geldt: wat zegt Gods Woord daarover?
2. De eerste plaats is het gebed in de binnenkamer, ook voor een terugkeer tot Gods Woord. Daarnaast mogen we daar wel onze zorgen over uiten, maar altijd in afhankelijkheid van de Heere en nooit op een verwijtende toon, alsof wij het allemaal zo goed weten. We dienen dat met een nederige gestalte en met ootmoed te doen. Ik verwijs daarin graag naar het interview met de SGP-man uit Staphorst, in Op1, enkele weken terug.
3. Ja, ik meen dat dit is toegestaan, omdat Gods Woord daar heel helder over is. Abortus is ten allen tijde moord, en daar mogen we tegen protesteren. De toon vind ik goed, het hoeft niet opzichtig, en met allerlei schreeuwen gepaard te gaan. Echter, abortus is heel wat anders als de overheid betichten van misleidende informatie aangaande cijfers omtrent het Coronavirus en dergelijke. Bovendien wordt er door vaccinatietegenstanders heel vaak misleidende informatie gedeeld en verspreid, denk aan de heer Baudet en co. Als je cijfers aandraagt, dien je dat op een nette en heldere wijze te doen, en niet zomaar allerlei linkjes en bronnen te plaatsen, waarvan de helft vaak ook nog eens in het Engels is. Er wordt zoveel desinformatie verspreid, dat ik daar erg huiverig van ben.
Ik lees nergens in Gods Woord dat we de overheid ongehoorzaam mogen zijn als het gaat om maatregelen omtrent dit virus. Ook in het Oude Testament werden er maatregelen genomen bij ernstige ziektes. Mevr. Hoek-van Kooten schreef daar één dezer dagen in het RD een interessant artikel over. Mijns inziens valt het testen daar ook onder, zeker als je niet bent gevaccineerd. Ik zie dan ook geen enkele grond voor mensen die menen dat zij gezond zijn en het daarom onnodig vinden om zich uit voorzorg te laten testen voor een bezoek aan plaatsen waar dit verplicht is. Voor het geestelijke leven dienen we ook onszelf zeer nauw te onderzoeken en onszelf te beproeven voor de Heere, zeker in weken van voorbereiding op het Avondmaal. Waarom zouden we dat dan niet doen voor ons lichaam, en daarin ook indirect voor onze naaste?

NB: lees ook het artikel van dr. A. Versluis uit Ede, in de krant van hedenavond.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 16 nov 2021, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Habitat »

Door de 2G-discussie komt 3G ineens heel lief over.

En misschien is dat ook wat de beleidsmakers willen bereiken met dit debat, dat we 3G als een aardige optie gaan beschouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Habitat schreef:Door de 2G-discussie komt 3G ineens heel lief over.

En misschien is dat ook wat de beleidsmakers willen bereiken met dit debat, dat we 3G als een aardige optie gaan beschouwen.
Ik begrijp de bezwaren tegen 3G niet. Kun je me dat uitleggen?

2G ben ik tegen, maar voor theater, festival en dergelijke sta ik dat wel toe.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Habitat »

GerefGemeente-lid schreef:
Habitat schreef:Door de 2G-discussie komt 3G ineens heel lief over.

En misschien is dat ook wat de beleidsmakers willen bereiken met dit debat, dat we 3G als een aardige optie gaan beschouwen.
Ik begrijp de bezwaren tegen 3G niet. Kun je me dat uitleggen?

2G ben ik tegen, maar voor theater, festival en dergelijke sta ik dat wel toe.
Ik heb vooral moeite met het feit dat Mark Rutte en Hugo de Jonge een vals alternatief aanbieden met 3G. Zo van: "u kunt zich gewoon laten testen". Alsof mensen zich speciaal gaan laten testen om een paar baantjes te trekken in het zwembad ...

Daarom vind ik 3G een vals alternatief bieden voor zwembad, sportschool, appeltaart eten en een aantal andere zaken.

Dan is 2G een stuk duidelijker: wij sluiten een paar groepen uit en wel voor deze dingen. Het valse alternatief is dan in ieder geval achterwege.
TSD
Berichten: 2137
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

GerefGemeente-lid schreef:
Habitat schreef:Door de 2G-discussie komt 3G ineens heel lief over.

En misschien is dat ook wat de beleidsmakers willen bereiken met dit debat, dat we 3G als een aardige optie gaan beschouwen.
Ik begrijp de bezwaren tegen 3G niet. Kun je me dat uitleggen?

2G ben ik tegen, maar voor theater, festival en dergelijke sta ik dat wel toe.
Het grootste bezwaar tegen 3G is in mijn beleving dat het niet genoeg werkt in risicovolle settings, het voorkomt te weinig besmettingen en opnames. En draagvlak voor testen kalft af, omdat je als ongevaccineerde negatief getest naar binnen gaat, maar besmet naar buiten komt, en dan vervolgens alsnog de schuld krijgt.

Dus het is wel logisch dat de overheid nadenkt over een alternatief voor die settings, los van vaccinatiedwang. Dan heb je er 3: 2G, 1G, beperking opleggen via anderhalve meter (en dus cancellen van bepaalde evenementen waar dat niet kan).

En dan vind ik dat aan 1G de minste bezwaren kleven: minste beperkingen voor ondernemers (bezwaar aan laatste optie), geen uitsluiting (bezwaar 1e optie).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23893
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

Het is de vraag of er een meerderheid voor 2g is te vinden in de 2e kamer. Maar ook voor 1g zal het moeilijk worden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10619
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: Prima
Echt veel dank. Wel een paar opmerkingen.
1. 2G vind jij prima als het jou uitkomt. Het doel van 2G is volgens mij onbeschermden beschermen. Dan moet het toch juist in een kerkgebouw plaatsvinden? Waarom hoeft het dan weer niet? Wil je daar nog op ingaan?
2. Hoe uit je je zorg in afhankelijkheid voor de Heere? Hoe ziet dat eruit? Dhr. den Ouden uit Staphorst uitte volgens mij geen zorg over het beleid van de overheid, hij legde alleen zijn eigen standpunt uit, toch?
3. Hoe maak jij onderscheid tussen wat je juiste gegevens vindt en wat je misleidend vindt? Is de informatie van Hugo de Jonge per definitie juist en van Baudet per definitie misleidend?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17489
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Prima
Echt veel dank. Wel een paar opmerkingen.
1. 2G vind jij prima als het jou uitkomt. Het doel van 2G is volgens mij onbeschermden beschermen. Dan moet het toch juist in een kerkgebouw plaatsvinden? Waarom hoeft het dan weer niet? Wil je daar nog op ingaan?
2. Hoe uit je je zorg in afhankelijkheid voor de Heere? Hoe ziet dat eruit? Dhr. den Ouden uit Staphorst uitte volgens mij geen zorg over het beleid van de overheid, hij legde alleen zijn eigen standpunt uit, toch?
3. Hoe maak jij onderscheid tussen wat je juiste gegevens vindt en wat je misleidend vindt? Is de informatie van Hugo de Jonge per definitie juist en van Baudet per definitie misleidend?
Mooi geluid van dhr. Gommers. Benieuwd wat @ambtenaar, @DDD enz. hier van vinden.

https://nos.nl/l/2405813#UPDATE-container-57329040
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:1. 2G vind jij prima als het jou uitkomt. Het doel van 2G is volgens mij onbeschermden beschermen. Dan moet het toch juist in een kerkgebouw plaatsvinden? Waarom hoeft het dan weer niet? Wil je daar nog op ingaan?
Omdat dat de vrijheid van godsdienst aantast is dat, mijns inziens, absoluut niet mogelijk.
Kijk, het is voor mij wel lastiger geworden. Ik weet van een grote GG ergens in het land, waar het Coronavirus flink rondgaat, maar waar zondags er nog veel mensen in de eredienst samenkomen. Het dilemma tussen wel of geen volle kerk, wel of geen afstand is dan erg moeilijk, ook omdat er in die gemeente weinig mensen zijn gevaccineerd. Hoe moet je daar dan mee omgaan? Verantwoordelijkheid is dan erg belangrijk, maar ook de oproep om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten, kun je niet makkelijk naast je neerleggen. Ik weet van een gemeente hier een dorpje verderop, waar nu 4 diensten op zondag zijn. Iedereen kan 2 keer naar de kerk en de afstand van anderhalve meter kan intact worden gehouden. Dat is mijns inziens een goede oplossing.
Ad Anker schreef:2. Hoe uit je je zorg in afhankelijkheid voor de Heere? Hoe ziet dat eruit? Dhr. den Ouden uit Staphorst uitte volgens mij geen zorg over het beleid van de overheid, hij legde alleen zijn eigen standpunt uit, toch?
In ieder geval niet de verwijtende toon die ik de laatste weken hier lees in dit draadje. Ik heb grote moeite met het wantrouwen richting de overheid. Beter is waakzaamheid te hebben, zoals dr. Versluis vandaag schrijft in het RD.
Ad Anker schreef:3. Hoe maak jij onderscheid tussen wat je juiste gegevens vindt en wat je misleidend vindt? Is de informatie van Hugo de Jonge per definitie juist en van Baudet per definitie misleidend?
Ik controleer de meeste beweringen met wat ik lees op http://www.rd.nl. Vaak klopt het niet wat Baudet zegt, maar ook De Jonge is niet altijd even helder. Ik lees net op de NOS dat hij vraagtekens heeft bij de juridische huidbaarheid van een 1G-systeem, zoals CU wil. Maar over de juridische houdbaarheid van een 2G-systeem hoor je hem niet. Dat is natuurlijk de grootst mogelijke tegenstrijdigheid die je je maar kunt bedenken. Laat dat duidelijk zijn. En zo zijn er tal van andere voorbeelden. De Jonge is dus niet een onschendbaar persoon, en ik zou ook zeker liever zien dat hij eerder vandaag nog aftrad dan morgen.
HersteldHervormd
Berichten: 6217
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:Laten we eerst het debat van deze dag maar eens afwachten. Ik zie nog niet zo gauw een meerderheid voor 2G.
Ik hoop dat je gelijk hebt maar ik vind het wat naïef, PVDA gaat erin mee namelijk. CDA doet eventjes interessant met wat terughoudendheid maar die gaat gewoon mee hoor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6217
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef:Het is de vraag of er een meerderheid voor 2g is te vinden in de 2e kamer. Maar ook voor 1g zal het moeilijk worden.
Meer draagvlak voor 1G als voor 2G. Ook wat mij betreft. Wat denk jij wat er gebeurd als 2G echt doorgevoerd worden. Een hoop mensen laten zich misschien wel bewust besmetten zodat ze toch weer hun kindje naar de zwemles mogen brengen, wat eigenlijk neerkomt op een dystopie voor mensen die de ziekte nog niet doorgemaakt hebben.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Panny »

huisman schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Prima
Echt veel dank. Wel een paar opmerkingen.
1. 2G vind jij prima als het jou uitkomt. Het doel van 2G is volgens mij onbeschermden beschermen. Dan moet het toch juist in een kerkgebouw plaatsvinden? Waarom hoeft het dan weer niet? Wil je daar nog op ingaan?
2. Hoe uit je je zorg in afhankelijkheid voor de Heere? Hoe ziet dat eruit? Dhr. den Ouden uit Staphorst uitte volgens mij geen zorg over het beleid van de overheid, hij legde alleen zijn eigen standpunt uit, toch?
3. Hoe maak jij onderscheid tussen wat je juiste gegevens vindt en wat je misleidend vindt? Is de informatie van Hugo de Jonge per definitie juist en van Baudet per definitie misleidend?
Mooi geluid van dhr. Gommers. Benieuwd wat @ambtenaar, @DDD enz. hier van vinden.

https://nos.nl/l/2405813#UPDATE-container-57329040
Opvallend citaat:
"Gommers benadrukt wel dat dit een persoonlijke mening is. "Wij hebben die discussie nog niet gevoerd binnen het OMT. Die voeren wij vrijdag. Vanuit OMT kan ik hier dus nog niets zeggen.""

Ik hoorde en las vorige week overal dat het OMT het kabinet 2g adviseerde.
https://nos.nl/artikel/2405168-omt-advi ... -beslissen
https://www.nu.nl/coronavirus/6167142/o ... t-nog.html
Plaats reactie