Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Ik vind dit ook wel wat hebben:

https://youtu.be/grHQ7pebi0I
Afschuwelijk. Het lijkt net een draaiorgel.
Maanenschijn

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

:) Zou de organist uit New Orleans komen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Maanenschijn schreef:

Het is in ieder geval een bijzonder stijl. ;) Maar wel knap. Of je het nu mooi vindt of niet.
Mistig

Bericht door Mistig »

:haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:De gemeentezang begeleidt het orgelspel nogal eens. Zal wel komen door het trage tempo. Er is veel te veel tijd om tussendoor wat grappen op het orgel uit te halen.
Goed gezien. Laat men zich eens verdiepen in Calvijn, en dan niet alleen in zijn veelgeprezen Institutie, maar ook in zijn opvattingen over gemeentezang. Dan was het met heel wat van deze ongein gauw afgelopen.
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
refo schreef:De gemeentezang begeleidt het orgelspel nogal eens. Zal wel komen door het trage tempo. Er is veel te veel tijd om tussendoor wat grappen op het orgel uit te halen.
Goed gezien. Laat men zich eens verdiepen in Calvijn, en dan niet alleen in zijn veelgeprezen Institutie, maar ook in zijn opvattingen over gemeentezang. Dan was het met heel wat van deze ongein gauw afgelopen.
In ieder geval is het transponeren binnen de GG breed geaccepteerd: tijdens erediensten in Vlissingen tot en met een Psalmzangavond in Genemuiden.

Zo, dit moest ik toch even kwijt. :)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Mistig schreef:Zat zojuist een dienst terug te luisteren van afgelopen zondagmiddag in GG Vlissingen. Ook daar deed de organist twee keer een verhoging in één vers. Zelfs een keer in het midden van een regel. Die zijn helemaal erg.
:) Dat binnen die regel heb ik ook wel eens gedaan, ik vermoed dat de meesten het niet eens door hadden. Behalve dan ons ouderling-kerkvoogd, die heeft wel verstand van noten lezen. Daar heb ik een vermaning van gehad. :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het vooralsnog wat inconsequent om tegen transponeren te zijn met een beroep op Calvijn. Want zonder begeleiding is dat inderdaad niet mogelijk. Maar dan kun je ook helemaal niet orgel spelen.

Soms is transponeren wel degelijk functioneel. Bijvoorbeeld als je een aantal coupletten zingt en het te vermoeiend zou zijn ze allemaal op de mooiste toonhoogte te zingen bij het begin van de kerkdienst, of als het goed past bij de tekst van het lied.

Over het orgelspel is veel te vinden, ik vind het meer vertragend dan voortstuwend/inspirerend, maar ik vind de manier van transponeren prima. Het is voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren en het stoort de samenzang niet.
Mistig

Bericht door Mistig »

Mistig schreef:Zat zojuist een dienst terug te luisteren van afgelopen zondagmiddag in GG Vlissingen. Ook daar deed de organist twee keer een verhoging in één vers. Zelfs een keer in het midden van een regel. Die zijn helemaal erg.
Overigens is de preek ook het terugluisteren waard.
Denkal

Bericht door Denkal »

Volgens mij is het erg belangrijk dat het woord en de preek ook via het orgel goed wordt vertolkt! Er zijn diverse gemeenten waar er voluit en heerlijk gezongen wordt.
Dat staat of valt met het begeleiden van de zang! Zo kom ik graag in Yerseke niet voor de bovenstem maar wel voor de heerlijke begeleiding!
Marco

Bericht door Marco »

Bezorgd schreef:
Maanenschijn schreef:

Het is in ieder geval een bijzonder stijl. ;) Maar wel knap. Of je het nu mooi vindt of niet.
Dit kan alleen als de gemeente (ik ga er even vanuit dat het om gemeentezang gaat) gewend is om 'strak' te zingen.
CvdW

Bericht door CvdW »

Denkal schreef:Volgens mij is het erg belangrijk dat het woord en de preek ook via het orgel goed wordt vertolkt! Er zijn diverse gemeenten waar er voluit en heerlijk gezongen wordt.
Dat staat of valt met het begeleiden van de zang! Zo kom ik graag in Yerseke niet voor de bovenstem maar wel voor de heerlijke begeleiding!
In Krabbendijke hebben ze ook een goede organiste.
GerGem

Bericht door GerGem »

Denkal schreef:Volgens mij is het erg belangrijk dat het woord en de preek ook via het orgel goed wordt vertolkt! Er zijn diverse gemeenten waar er voluit en heerlijk gezongen wordt.
Daar zijn de meningen over verdeeld.
Op zijn concerten speelt de grote organist behoorlijk bovenstem, maar in Y doet hij dat helaas niet
Mistig

Bericht door Mistig »

Maanenschijn schreef:
:) Dat binnen die regel heb ik ook wel eens gedaan, ik vermoed dat de meesten het niet eens door hadden. Behalve dan ons ouderling-kerkvoogd, die heeft wel verstand van noten lezen. Daar heb ik een vermaning van gehad. :)
Hoezo hebben mensen dat niet door? Dat kan ik me niet voorstellen. Dan ben je wel echt a-muzikaal.
TSD

Bericht door TSD »

Bezorgd schreef:
Maanenschijn schreef:

Knap is het wel ja :humhihi
En een brede glimlach ontlokt het ook wel. Het zou de organist hier, bij dergelijk spel, wel op een stevige vermaning komen te staan, en dat vind ik dan ook weer terecht. ;)
Plaats reactie