De SGP - een open partij

Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Refiosi »

Zeeuw schreef:
Refiosi schreef:Iedereen mag doen waar hij zelf zin in heeft. En zeker als dat gaat over je politieke keuzes. Al moet je die keuzes wel maken voor Gods aangezicht en moet je die ook kunnen verantwoorden.

Ik ben de laatste om iemand daarbij een strobreed in de weg te leggen. Maar een bijzondere move is het wel; doorgaans sluit de SGP het meest aan bij de Bijbelse normen en waarden zoals die o.a. ook in de GG worden voorgestaan. Ik heb weleens wat meegekregen van een partijdag of congres van de ChristenUnie, maar daarbij kon ik me niet echt thuisvoelen.

Zonder overigens het goede werk van de ChristenUnie tekort te willen doen. Er gaat van hen in de landsregering een weerhoudende kracht uit, die niet licht te onderschatten is en waarvoor gebed ook nodig en geboden is.
Er zijn best wat mensen die landelijk anders stemmen dan lokaal. Ik ken zelf zo al 10 mensen die landelijk CU stemmen omdat ze denken dat 'die meer kans maken om mee te regeren en dus een dempend effect op liberaal beleid kunnen hebben'.
Hoewel een nobel streven kan ik het daar niet mee eens zijn. Maar dat zijn van die afwegingen die ieder persoonlijk moet maken en verantwoorden.
Plaatselijk kunnen sommige SGP-afdelingen heel steil opereren, waardoor mensen daar CU stemmen.
Wat bedoel je daar precies mee? Ik merk dat er erg weinig belangstelling is voor wat er gebeurt in lokale politiek, laat staan in de kiesvereniging.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Zeeuw »

Refiosi schreef:
Zeeuw schreef:
Refiosi schreef:Iedereen mag doen waar hij zelf zin in heeft. En zeker als dat gaat over je politieke keuzes. Al moet je die keuzes wel maken voor Gods aangezicht en moet je die ook kunnen verantwoorden.

Ik ben de laatste om iemand daarbij een strobreed in de weg te leggen. Maar een bijzondere move is het wel; doorgaans sluit de SGP het meest aan bij de Bijbelse normen en waarden zoals die o.a. ook in de GG worden voorgestaan. Ik heb weleens wat meegekregen van een partijdag of congres van de ChristenUnie, maar daarbij kon ik me niet echt thuisvoelen.

Zonder overigens het goede werk van de ChristenUnie tekort te willen doen. Er gaat van hen in de landsregering een weerhoudende kracht uit, die niet licht te onderschatten is en waarvoor gebed ook nodig en geboden is.
Er zijn best wat mensen die landelijk anders stemmen dan lokaal. Ik ken zelf zo al 10 mensen die landelijk CU stemmen omdat ze denken dat 'die meer kans maken om mee te regeren en dus een dempend effect op liberaal beleid kunnen hebben'.
Hoewel een nobel streven kan ik het daar niet mee eens zijn. Maar dat zijn van die afwegingen die ieder persoonlijk moet maken en verantwoorden.
Plaatselijk kunnen sommige SGP-afdelingen heel steil opereren, waardoor mensen daar CU stemmen.
Wat bedoel je daar precies mee? Ik merk dat er erg weinig belangstelling is voor wat er gebeurt in lokale politiek, laat staan in de kiesvereniging.
Ik begrijp bij het eerste dat je het er niet mee eens bent. Ik stem landelijk ook gewoon SGP. Wat als SGP-lid ook wel weer heel logisch is.

Vwb het laatste, hier in Zeeland zijn SGP-afdelingen die dusdanig strikt opereren politiek, zonder (m.i.) oog voor andermans belangen, dat potentiele stemmers, anders stemmen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: De SGP - een open partij

Bericht door Anselmus »

Refiosi schreef:Maar het mag natuurlijk wel, al vind ik het niet fris.
Dat is een argument ad hominem en dus een drogreden. Natuurlijk kan en mag je een mening hebben wanneer je zelf iets anders stemt. Stemvoorkeur zegt niets over kundigheid, oprechtheid of interesse.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De SGP - een open partij

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Refiosi schreef:Dat je als GG-er je stem en krachten geeft aan de CU, wat een bijzondere move is, en dan toch nog allerlei balken en splinters bij de SGP meent te moeten aanstippen.
Ik zie niet echt in waarom je kerkgenootschap bepalend is voor een politieke keuze. Los van het feit dat ik zowel weinig op met de meeste GG-ers als ook de mensen van de SGP en CU.
Je laatste zin is heel cryptisch.
Hij zal wel CDA stemmen. Iets anders valt er niet van te maken.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: RE: Re: De SGP - een open partij

Bericht door Refiosi »

Anselmus schreef:
Refiosi schreef:Maar het mag natuurlijk wel, al vind ik het niet fris.
Dat is een argument ad hominem en dus een drogreden. Natuurlijk kan en mag je een mening hebben wanneer je zelf iets anders stemt. Stemvoorkeur zegt niets over kundigheid, oprechtheid of interesse.
Ik zeg toch ook dat het mag wat hij doet? Ik vind het alleen niet fris. In dezelfde lijn als kritiek van verlaters van een kerkverband, die blijven afgeven op het oude kerkverband.

Ik had het liever ook niet gezegd, want het is natuurlijk altijd beter als iemand zelf de gelijkenis van de balk en de splinter ter harte neemt.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

Nee, want je commentaar slaat naar mijn idee nergens op.

Ik laat mij uit over zaken die de presentie van het christendom in Nederland raken. Ik stel vast dat drie mensen van wie ik nooit eerder hoorde, en waarvan ik geen belangwekkende bijdrage aan de SGP of aan het maatschappelijke debat heb kunnen ontdekken, hebben besloten dat het beter is dat iemand anders, die ontbetwist door de voorzitter van de huidige fractie goed functioneert, die iedere Nederlander met een goede algemene ontwikkeling kent, niet meer in de raad zit. Als daar geen goede redenen voor zijn, en daar lijkt het op, dan is dat een punt van aandacht. Niet meer, maar ook niet minder.
Laatst gewijzigd door DDD op 19 nov 2021, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

Refiosi schreef:
Zeeuw schreef:
Refiosi schreef:Iedereen mag doen waar hij zelf zin in heeft. En zeker als dat gaat over je politieke keuzes. Al moet je die keuzes wel maken voor Gods aangezicht en moet je die ook kunnen verantwoorden.

Ik ben de laatste om iemand daarbij een strobreed in de weg te leggen. Maar een bijzondere move is het wel; doorgaans sluit de SGP het meest aan bij de Bijbelse normen en waarden zoals die o.a. ook in de GG worden voorgestaan. Ik heb weleens wat meegekregen van een partijdag of congres van de ChristenUnie, maar daarbij kon ik me niet echt thuisvoelen.

Zonder overigens het goede werk van de ChristenUnie tekort te willen doen. Er gaat van hen in de landsregering een weerhoudende kracht uit, die niet licht te onderschatten is en waarvoor gebed ook nodig en geboden is.
Er zijn best wat mensen die landelijk anders stemmen dan lokaal. Ik ken zelf zo al 10 mensen die landelijk CU stemmen omdat ze denken dat 'die meer kans maken om mee te regeren en dus een dempend effect op liberaal beleid kunnen hebben'.
Hoewel een nobel streven kan ik het daar niet mee eens zijn. Maar dat zijn van die afwegingen die ieder persoonlijk moet maken en verantwoorden.
Plaatselijk kunnen sommige SGP-afdelingen heel steil opereren, waardoor mensen daar CU stemmen.
Wat bedoel je daar precies mee? Ik merk dat er erg weinig belangstelling is voor wat er gebeurt in lokale politiek, laat staan in de kiesvereniging.
Nou, als je de discussie over het theater in Reimerswaal een beetje gevolgd hebt, dan weet je wel dat er redenen zijn om plaatselijk niet op zo'n partij te stemmen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Mara »

Herdenking oud-partijleider Bas van der Vlies, vanmiddag in de Tweede Kamer.
Sprekend nadat hij gestorven is.

https://www.youtube.com/watch?v=rW6TeEvmqCg
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De SGP - een open partij

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mara schreef:Herdenking oud-partijleider Bas van der Vlies, vanmiddag in de Tweede Kamer.
Sprekend nadat hij gestorven is.

https://www.youtube.com/watch?v=rW6TeEvmqCg
Heel erg bijzonder en waardevol.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Mistig »

Mooi bericht zeg...
https://www.rd.nl/artikel/952973-zeven- ... -rotterdam

En dus ook weer een vrouwelijke SGP-er op een lijst.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De SGP - een open partij

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nieuwe ontwikkelingen in Oldebroek: https://www.rd.nl/artikel/954199-lijstt ... zich-terug
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De SGP - een open partij

Bericht door CvdW »

GerefGemeente-lid schreef:Nieuwe ontwikkelingen in Oldebroek: https://www.rd.nl/artikel/954199-lijstt ... zich-terug
Een verstandig besluit.
In het artikel staat dat de leden hem gekozen hadden als lijststrekker. Hebben ze ook gevraagd aan de leden of De Nooijer op een verkiesbare plaats moet staan op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen? Of is dat proces even anders gelopen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: De SGP - een open partij

Bericht door Herman »

CvdW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Nieuwe ontwikkelingen in Oldebroek: https://www.rd.nl/artikel/954199-lijstt ... zich-terug
Een verstandig besluit.
In het artikel staat dat de leden hem gekozen hadden als lijststrekker. Hebben ze ook gevraagd aan de leden of De Nooijer op een verkiesbare plaats moet staan op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen? Of is dat proces even anders gelopen?
Ik vind het merkwaardig om dit verstandig te noemen. Als je onder druk van publieke opinie miet terugtreden dan is slechts de kwalificatie betreurenswaardig juist.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De SGP - een open partij

Bericht door CvdW »

@ Herman, ik begrijp je reactie. Een diepgaander onderzoek zou wenselijk zijn.
Hoe is de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen tot stand gekomen?
Hoe is de naam van de voormalige lijststrekker 'boven' komen drijven?
Is er procesmatig juist gehandeld?
De antwoorden op deze vragen zijn niet terug te lezen in de verschillende artikelen die hierover gaan.

Als er procesmatig niet juist is gehandeld dan is het inderdaad betreurenswaardig.
Vertel klip en klaar waarom De Nooijer niet op de lijst komt.
Modern gezegd: laten we open en transparant zijn.
Laatst gewijzigd door CvdW op 09 dec 2021, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Maanenschijn »

CvdW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Nieuwe ontwikkelingen in Oldebroek: https://www.rd.nl/artikel/954199-lijstt ... zich-terug
Een verstandig besluit.
In het artikel staat dat de leden hem gekozen hadden als lijststrekker. Hebben ze ook gevraagd aan de leden of De Nooijer op een verkiesbare plaats moet staan op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen? Of is dat proces even anders gelopen?
De SGP kent geen lijsttrekkersverkiezing. De lijst wordt door de leden vastgesteld, inclusief de lijsttrekker als nummer 1 op de lijst. Tijdens die vergadering zijn er wijziging mogelijk. Dus ja, de leden hebben invloed kunnen hebben op een verkiesbare plaats voor De Nooijer.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie