COVID-19

merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

refo schreef:
merel schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Ik stel dan ook voor om een opnamestop te doen van door roken veroorzaakte longkankerpatiënten. 2 vliegen in 1 klap. 3 vliegen als we ook de gevaccineerde obese-patienten bij wie duidelijk is vastgesteld dat levensstijl dit heeft veroorzaakt, weigeren.
Dat leidt niet tot oplossing van dit acute probleem.

Wel ben ik voorstander van levensstijl afhankelijke ziekenkostenpremie. Is je BMI tot 5 punten te hoog, betaal je 10 euro extra per maand, etc. Rook je, kost je 50 euro per maand aan extra premie.
Dat vind ik nog weinig. Een BMI van 30 ( 5 punten te hoog) is morbide obees.
Nee, 40. Of 35 met een bijkomende kwaal.
Excuus, dat had ik verkeerd op mijn netvlies staan.
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

@ ambtenaar heeft wel een punt. Op dit moment worden chemo's ed uitgesteld vanwege de overbelasting van de covid zorg. Deze overbelasting vindt nog grotendeels plaats door ongevaccineerde mensen. Dan is het toch bizar dat iemand die bewust zich niet wil laten vaccineren voorgaat op iemand die ook ziek is, maar hierin geen keuze kan maken?

https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuis ... gle.com%2F
Laatst gewijzigd door merel op 25 nov 2021, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:@ ambtenaar heeft wel een punt. Op dit moment worden chemo's ed uitgesteld vanwege de overbelasting van de covid zorg. Deze overbelasting vindt nog grotendeels plaats door ongevaccineerde mensen. Dan is het toch bizar dat iemand die bewust zich niet wil laten vaccineren voorgaat op iemand die ook ziek is, maar hierin geen keuze kan maken?
Dat laatste is inderdaad erg bijzonder. Momenteel lijkt het of er maar 1 ziekte bestaat.
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:@ ambtenaar heeft wel een punt. Op dit moment worden chemo's ed uitgesteld vanwege de overbelasting van de covid zorg. Deze overbelasting vindt nog grotendeels plaats door ongevaccineerde mensen. Dan is het toch bizar dat iemand die bewust zich niet wil laten vaccineren voorgaat op iemand die ook ziek is, maar hierin geen keuze kan maken?
Dat laatste is inderdaad erg bijzonder. Momenteel lijkt het of er maar 1 ziekte bestaat.
Klopt, helemaal mee eens. Daarom vind ik ook dat de discussie ook scherp gevoerd mag worden. Waarom gaat iemand met covid voor op een andere zieke? Als de ziekenhuisopnames gehalveerd zouden worden, zouden alleen de kwetsbare gevaccineerde mensen nog opgenomen zijn en zou er geen enkele sprake zijn van een mogelijke lock down of het afschalen van zorg. Het feit blijft immers dat de gemiddelde IC bezetting voornamelijk ongevaccineerden betreft en ook de leeftijd van de ongevaccineerden 20 jaar lager ligt dan van de opgenomen gevaccineerden. Hoeveel moeite kost het om een vaccinatie te halen? Dat kost minder moeite dan het leed dat veroorzaakt wordt door een lock down.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Je mag best scherp zijn, maar het verraad doorgaans een gebrek aan overzicht over het geheel en ervaring met de besluitvorming. Dat is overigens geen constatering, die je persoonlijk moet nemen, maar een logisch gevolg bij het te strikt afwegen van argumenten.

Volgens mij moet wat beter geluisterd worden naar dit soort mensen, met verstand van crisismanagement:

https://www.linkedin.com/pulse/code-wat ... DFkw%3D%3D
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Ditbenik schreef:
huisman schreef:
Echt een onzinnige bangmakerij. Code zwart was er tijdens de eerste golf niet eens terwijl er toen 1400 mensen op IC lagen. Natuurlijk met fors afgeschaalde zorg maar nu liggen er 500 op IC met een verwachting van 650 hoogste piek.
Ik zal het ze in de Limburgse ziekenhuizen gaan vertellen. Kunnen ze zich ook bij jou melden voor de oplossing mocht het onverhoopt, maar dus zeer onwaarschijnlijk, toch zo zijn dat de noodkreten uit de ziekenhuizen in Limburg wel de huidige situatie weergeven en geen onzinnige bangmakerij zijn?
De LCPS heeft de oplossing en zij zeggen precies hetzelfde als ik.

@mara dat individuele instellingen iets roepen is wel een signaal maar geen werkelijkheid voor de zorgdruk in het land. Dhr Kuipers zegt dat we ver van code zwart afzitten en hij heeft het totaal overzicht.

Is het dan niet ernstig? Zeker wel maar dan helpt het niet om irreële doemscenario's de wereld in te slingeren. Helaas doen diverse ziekenhuizen dat wel. De druk op de zorg zal met of zonder aanvullende maatregelen nog maanden erg hoog blijven. Daarom is het ook een crisis.
Irreële doemscenario's. Gommers meldde dinsdag in een ronde tafelgesprek in de Tweede Kamer dat hij code zwart verwacht 'binnen nu en tien dagen'. Volgens is hem daarom een harde lockdown nodig. Maar ja dat is Gommers en geen huisman die beweert dezelfde oplossing te hebben als de LCPS. Maar ook dat is niet waar. De LCPS heeft nog nooit gepleit voor het maar rond laten gaan van het virus. Inmiddels zijn ze wel begonnen met het verplaatsen van patiënten naar Duitsland. En dat gebeurt niet omdat ze denken dat we hier nog ruimte genoeg hebben.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Henk J »

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ce=twitter
Gesprek met Maarten Keulemans, wetenschapsjournalist van de Volkskrant. Volgens mij zegt hij hier wel zinnige dingen. Ik denk dat we over moeten gaan tot stevige maatregelen om het virus eronder te krijgen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Dan ben ik het er niet mee eens, omdat het niet uitvoerbaar is. Maar ook omdat de samenleving weer collectief moet worden. Niet individueel.
Dat eerste is een makkelijk ontwijken van de vraag. Dat tweede kan juist door keuzes te maken die het collectief vooruit helpen en goede leefstijlkeuzes komen het collectief ten goede.
Er liggen heel veel diepere problemen m.i. ten grondslag aan de vele problemen in deze maatschappij. Ik zou hier best wat over kunnen schrijven, maar het is een lang verhaal.

Uiteindelijk komt het er op neer dat Nederland langzaamaan de Heere gedag zegt. Ten eerste betekent dat dat Nederland zich zorgen moet maken om de slaande hand van God, maar dat doen ze niet. Ten tweede betekent dit dat de 10 geboden (de perfecte samenleving) ingeruild word voor een individualistisch geluid. Daar rust geen zegen op. Natuurlijk was niet iedereen gelovig, maar bijvoorbeeld scheidingen zag je veel minder. En dat is natuurlijk in het algemeen mooi dat mensen, gelovig of niet, heel hun leven trouw blijven aan elkaar. Dan heb je in ieder geval niet miljoenen huizen extra nodig omdat een gescheiden man/vrouw natuurlijk eerst samen in een huis zaten, maar nu moet je twee huizen hebben. En zo kan je nog heel veel meer voorbeelden aanhalen.

Er is maar één antwoord, en dat is de Bijbel. En niet hogere zorgpremies voor de mindere dan blijkbaar...
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Ditbenik schreef:
huisman schreef:
Ditbenik schreef:
Maar wil je patiënten voor wie in het ziekenhuis geen plaats meer is op de stoep leggen dan? Dat is het probleem waar het om draait.
Echt een onzinnige bangmakerij. Code zwart was er tijdens de eerste golf niet eens terwijl er toen 1400 mensen op IC lagen. Natuurlijk met fors afgeschaalde zorg maar nu liggen er 500 op IC met een verwachting van 650 hoogste piek.
Ik zal het ze in de Limburgse ziekenhuizen gaan vertellen. Kunnen ze zich ook bij jou melden voor de oplossing mocht het onverhoopt, maar dus zeer onwaarschijnlijk, toch zo zijn dat de noodkreten uit de ziekenhuizen in Limburg wel de huidige situatie weergeven en geen onzinnige bangmakerij zijn?
De LCPS heeft de oplossing en zij zeggen precies hetzelfde als ik.

@mara dat individuele instellingen iets roepen is wel een signaal maar geen werkelijkheid voor de zorgdruk in het land. Dhr Kuipers zegt dat we ver van code zwart afzitten en hij heeft het totaal overzicht.

Is het dan niet ernstig? Zeker wel maar dan helpt het niet om irreële doemscenario's de wereld in te slingeren. Helaas doen diverse ziekenhuizen dat wel. De druk op de zorg zal met of zonder aanvullende maatregelen nog maanden erg hoog blijven. Daarom is het ook een crisis.
De covid-gerelateerde IC bezetting stijgt nog met 30% per week. Als dat doorzet zit je over een week of twee toch met bijna 400 extra bezette bedden. Dat is echt niet makkelijk op te vangen.

Dit is de eerste keer in de pandemie dat ik echt bang ben dat het in Nederland goed mis gaat. Deels door complete besluiteloosheid van de overheid en de drang om een schuldige groep aan te wijzen, maar ook de niet-gevaccineerden als groep dragen bij aan het probleem.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ce=twitter
Gesprek met Maarten Keulemans, wetenschapsjournalist van de Volkskrant. Volgens mij zegt hij hier wel zinnige dingen. Ik denk dat we over moeten gaan tot stevige maatregelen om het virus eronder te krijgen.
Ja, het wordt tijd dat er heftig wordt ingegrepen. In Limburg testte in de afgelopen weken 1 op de 50 mensen positief. Nu vliegt weer een helikopter met een ic-patiënt naar Münster. Dat is per auto meer dan twee uur rijden. Haar man ligt op de verpleegafdeling en blijft in Heerlen. Hier lees ik nog van mensen die spreken over irreële doemscenario's maar ik kan je verzekeren dat dit voor de mensen die het betreft echt een ramp is.
We willen niet vaccineren, we willen geen lockdown, we willen niet 'buiten gesloten' worden maar ondertussen ontstaat er in de gezondheidszorg een gigantisch probleem. Het is logisch dat patiënten met acute nood worden opgenomen, maar mensen die daardoor hun 'planbare zorg' weer uitgesteld zien worden, of hun chemo niet meer kunnen krijgen is het net zo erg. Daarom zal er nu echt hard ingegrepen moeten worden en zijn we daar met elkaar verantwoordelijk voor.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Henk J »

Ditbenik schreef:
Henk J schreef:https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ce=twitter
Gesprek met Maarten Keulemans, wetenschapsjournalist van de Volkskrant. Volgens mij zegt hij hier wel zinnige dingen. Ik denk dat we over moeten gaan tot stevige maatregelen om het virus eronder te krijgen.
Ja, het wordt tijd dat er heftig wordt ingegrepen. In Limburg testte in de afgelopen weken 1 op de 50 mensen positief. Nu vliegt weer een helikopter met een ic-patiënt naar Münster. Dat is per auto meer dan twee uur rijden. Haar man ligt op de verpleegafdeling en blijft in Heerlen. Hier lees ik nog van mensen die spreken over irreële doemscenario's maar ik kan je verzekeren dat dit voor de mensen die het betreft echt een ramp is.
We willen niet vaccineren, we willen geen lockdown, we willen niet 'buiten gesloten' worden maar ondertussen ontstaat er in de gezondheidszorg een gigantisch probleem. Het is logisch dat patiënten met acute nood worden opgenomen, maar mensen die daardoor hun 'planbare zorg' weer uitgesteld zien worden, of hun chemo niet meer kunnen krijgen is het net zo erg. Daarom zal er nu echt hard ingegrepen moeten worden en zijn we daar met elkaar verantwoordelijk voor.
Eens, ik ben ook bang dat we er niet aan ontkomen. Trouwens, leuk dat je weer actief bent op het forum.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Ditbenik schreef:
Henk J schreef:https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ce=twitter
Gesprek met Maarten Keulemans, wetenschapsjournalist van de Volkskrant. Volgens mij zegt hij hier wel zinnige dingen. Ik denk dat we over moeten gaan tot stevige maatregelen om het virus eronder te krijgen.
Ja, het wordt tijd dat er heftig wordt ingegrepen. In Limburg testte in de afgelopen weken 1 op de 50 mensen positief. Nu vliegt weer een helikopter met een ic-patiënt naar Münster. Dat is per auto meer dan twee uur rijden. Haar man ligt op de verpleegafdeling en blijft in Heerlen. Hier lees ik nog van mensen die spreken over irreële doemscenario's maar ik kan je verzekeren dat dit voor de mensen die het betreft echt een ramp is.
We willen niet vaccineren, we willen geen lockdown, we willen niet 'buiten gesloten' worden maar ondertussen ontstaat er in de gezondheidszorg een gigantisch probleem. Het is logisch dat patiënten met acute nood worden opgenomen, maar mensen die daardoor hun 'planbare zorg' weer uitgesteld zien worden, of hun chemo niet meer kunnen krijgen is het net zo erg. Daarom zal er nu echt hard ingegrepen moeten worden en zijn we daar met elkaar verantwoordelijk voor.
Persoonlijke drama's in deze crisis heb ik ook meegemaakt maar mijn opmerking ging over code zwart. Dat is nog lang niet aan de orde en daarmee dreigen leidt alleen maar af .
Crisisbeheersing is o.a. je niet mee laten slepen met de optiek van de werkvloer maar de hele situatie rustig beoordelen.
Het OMT doet dat over het algemeen best goed.

Ben benieuwd wat jij hard ingrijpen vindt. NOS heeft het over Horeca en winkels om 1700 dicht. Dus geen totale lockdown en de scholen blijven open. Vind ik niet echt harde maatregelen maar van mij hoeft het ook niet strenger.
Laat iedereen zich nu eens houden aan de basismaatregelen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

De grootste risicofactor is leeftijd. Met een tijdelijke volledige lockdown voor 60-plussers zou ik echt geen moeite hebben (ik behoor overigens zelf tot die groep), zolang er geen isolatie is in de privésituatie. Voor de andere groepen blijft het overigens nodig om basisregels na te leven, enerzijds omdat jong en oud niet volledig gescheiden kunnen (en mogen) worden, anderzijds omdat ook jongeren in het ziekenhuis terecht kunnen komen, hoewel veel minder vaak.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Ditbenik schreef:
Henk J schreef:https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ce=twitter
Gesprek met Maarten Keulemans, wetenschapsjournalist van de Volkskrant. Volgens mij zegt hij hier wel zinnige dingen. Ik denk dat we over moeten gaan tot stevige maatregelen om het virus eronder te krijgen.
Ja, het wordt tijd dat er heftig wordt ingegrepen. In Limburg testte in de afgelopen weken 1 op de 50 mensen positief. Nu vliegt weer een helikopter met een ic-patiënt naar Münster. Dat is per auto meer dan twee uur rijden. Haar man ligt op de verpleegafdeling en blijft in Heerlen. Hier lees ik nog van mensen die spreken over irreële doemscenario's maar ik kan je verzekeren dat dit voor de mensen die het betreft echt een ramp is.
We willen niet vaccineren, we willen geen lockdown, we willen niet 'buiten gesloten' worden maar ondertussen ontstaat er in de gezondheidszorg een gigantisch probleem. Het is logisch dat patiënten met acute nood worden opgenomen, maar mensen die daardoor hun 'planbare zorg' weer uitgesteld zien worden, of hun chemo niet meer kunnen krijgen is het net zo erg. Daarom zal er nu echt hard ingegrepen moeten worden en zijn we daar met elkaar verantwoordelijk voor.
Persoonlijke drama's in deze crisis heb ik ook meegemaakt maar mijn opmerking ging over code zwart. Dat is nog lang niet aan de orde en daarmee dreigen leidt alleen maar af .
Crisisbeheersing is o.a. je niet mee laten slepen met de optiek van de werkvloer maar de hele situatie rustig beoordelen.
Het OMT doet dat over het algemeen best goed.

Ben benieuwd wat jij hard ingrijpen vindt. NOS heeft het over Horeca en winkels om 1700 dicht. Dus geen totale lockdown en de scholen blijven open. Vind ik niet echt harde maatregelen maar van mij hoeft het ook niet strenger.
Laat iedereen zich nu eens houden aan de basismaatregelen!
Hard ingrijpen vind ik een vrijwel gehele lockdown van een paar weken en vandaar uit heropenen met het in stand houden van de basisregels. Ook voor gevaccineerde en geteste mensen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Die uitgestelde zorg snap ik niet zo;
Ik ken 2 mensen met een zelfde hartaandoening.
De één is voor de corona pandemie geopereerd (2019) na vele keren te zijn uitgesteld, dat was toen ook al aan de orde van de dag.
Zelfs een keer al klaar voor de operatie en arts zei: ik zie u vanmiddag weer....
De ander krijgt binnenkort een nieuwe hartklep en word of net voor of net na het nieuwe jaar geopereerd.
Arts zei (gisteren) of het nu wel of geen " coronagekte" is hier, het gaat gebeuren
Erasmus MC he...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie