Gelezen, gedacht, gehoord...

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Charles »

Maanenschijn schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.trouw.nl/cs-b23f1758

Veel erger nog dan Hitler, vond SGP-er Kersten, waren de Roomsen.
Hier en daar is een kop wat scheeuwerig, maar verder een vrij feitelijk verhaal.
Kersten was alles behalve uniek in het niet doorzien van het nazi gevaar. Wilhelmina was een gunstige uitzondering:

Ontzet en verontwaardigd was zij toen bleek dat haar minister van buitenlandse zaken, mr. J.A.N. Patijn, Hitlers 'Mein Kampf' niet kende; haastig ging hij het lezen''.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Wim Anker »

HugoChenko :haha
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door TSD »

https://www.rd.nl/artikel/952063-ds-c-w ... -verbinden

Mooi interview vond ik. Ik had wel het gevoel dat het niet “af” was. De neiging om op de volgende bladzij verder te lezen, waar dan niets meer staat ;) .
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/952531-kerken ... -en-berouw

Een oproep tot bezinning. Ik weet niet in wat voor reformatorische kerk deze mensen zitten, maar het taalgebruik is nogal wonderlijk. Het lijkt het deputaatschap van de Gereformeerde Gemeenten wel.

Een oproep om de kerken vol te laten stromen is mijns inziens al helemaal ongepast, maar daar is dan weer een ander draadje voor.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Framboos »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/952531-kerken ... -en-berouw

Een oproep tot bezinning. Ik weet niet in wat voor reformatorische kerk deze mensen zitten, maar het taalgebruik is nogal wonderlijk. Het lijkt het deputaatschap van de Gereformeerde Gemeenten wel.

Een oproep om de kerken vol te laten stromen is mijns inziens al helemaal ongepast, maar daar is dan weer een ander draadje voor.
Een van de auteurs is lid van de ggin. En ik vind het inderdaad ook ongepast om iedereen op te roepen weer massaal in de kerk te gaan zitten. Overbezorgdheid is het ene uiterste, roekeloosheid (verzoeken van de Heere) het andere.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Kerken laten volstromen? Staat dat er echt in?
Ze zeggen wel dit: Jesaja roept: „Ga heen, Mijn volk, ga in uw binnenste kamer en sluit uw deuren na u toe.”
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Thuisvrouw »

Het is anders een legitieme oproep in het licht van 1 Koningen 8 vers 37. (gebed van Salamo).

Als het op Bijbels verdedigen van mondkapjes, maatregelen enz aankomt, hoor je teksten zat.

Maar een oproep tot verootmoediging tot God wat mij een belangwekkende maatregel lijkt, en ook geadviseerd wordt in de Bijbel, wordt weggedeugd.

De crisis gaat nog lang duren, vrees ik.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Thuisvrouw schreef:Het is anders een legitieme oproep in het licht van 1 Koningen 8 vers 37. (gebed van Salamo).

Als het op Bijbels verdedigen van mondkapjes, maatregelen enz aankomt, hoor je teksten zat.

Maar een oproep tot verootmoediging tot God wat mij een belangwekkende maatregel lijkt, en ook geadviseerd wordt in de Bijbel, wordt weggedeugd.

De crisis gaat nog lang duren, vrees ik.
Oproep tot verootmoediging kan ook in je slaapkamer bijvoorbeeld.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Thuisvrouw »

Geytenbeekje schreef:
Thuisvrouw schreef:Het is anders een legitieme oproep in het licht van 1 Koningen 8 vers 37. (gebed van Salamo).

Als het op Bijbels verdedigen van mondkapjes, maatregelen enz aankomt, hoor je teksten zat.

Maar een oproep tot verootmoediging tot God wat mij een belangwekkende maatregel lijkt, en ook geadviseerd wordt in de Bijbel, wordt weggedeugd.

De crisis gaat nog lang duren, vrees ik.
Oproep tot verootmoediging kan ook in je slaapkamer bijvoorbeeld.
Ja, alles kan. Maar dat staat er niet in het gebed van Salomo. Lees het maar eens. Zelfs als er pest was, werd de gemeente opgeroepen. Die wijze Salomo toch...
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik zeg niets over de oproep tot verootmoediging, afgezien van het taalgebruik. Maar ik zeg wel iets over de oproep om de kerken vol te laten zitten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Vol zitten? Waar lees je dat?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Herman schreef:Vol zitten? Waar lees je dat?
Je opent de internetverwijzing. Dan toets je ctrl+F in. Je voert 'vol' in in de zoekopdracht. En dan is het het tweede resultaat van drie.

Dat is toch verder niet ingewikkeld?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Tekenend voor hoe wij als christelijk volksdeel tegenwoordig zijn: er komt een oproep tot verootmoediging.
Maar wij gaan niet op de hoofdlijnen van deze oproep in, maar gaan met een detail aan de haal.
Aan de haal, zeg ik, want er staat geen oproep in om de kerken vol te laten zitten. Er staat: '... dan hadden de kerken weer vol moeten zitten...' Als we ons geestelijk welzijn vér boven ons lichamelijk welzijn stellen, dan zou het er anders uit zien, zo parafraseer ik deze zinsnede maar even. Dus geen oproep: mensen, kom allemaal weer 'gewoon' naar de kerk. Dat zou onverantwoord zijn.

Verder laat ik het erbij.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Goede bijdrage, eilander. Dank.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Framboos »

eilander schreef:Tekenend voor hoe wij als christelijk volksdeel tegenwoordig zijn: er komt een oproep tot verootmoediging.
Maar wij gaan niet op de hoofdlijnen van deze oproep in, maar gaan met een detail aan de haal.
Aan de haal, zeg ik, want er staat geen oproep in om de kerken vol te laten zitten. Er staat: '... dan hadden de kerken weer vol moeten zitten...' Als we ons geestelijk welzijn vér boven ons lichamelijk welzijn stellen, dan zou het er anders uit zien, zo parafraseer ik deze zinsnede maar even. Dus geen oproep: mensen, kom allemaal weer 'gewoon' naar de kerk. Dat zou onverantwoord zijn.

Verder laat ik het erbij.
Jij weet denk ik net zo goed als ik dat er wel degelijk een heel aantal predikanten en ouderlingen zijn die met soortgelijke bewoordingen wel degelijk oproepen om de kerk gewoon vol te laten zijn en gemeenteleden die aarzelen in een volle kerk plaats te nemen vermanend toespreken..
Plaats reactie