'Loyaal aan de Statenvertaling'

merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door merel »

DDD schreef:
Rh1990 schreef:
DDD schreef:@Floppy:
Een waardevolle bijdrage. Inderdaad besteden mensen die bewust gelovig zijn en ook vasthouden aan de GBS-Statenvertaling vaak veel tijd aan het aanleren van te taal van de GBS-editie. En voor zover de kinderen tenminste een havo-niveau hebben als het gaat om hun taalvaardigheid, gaat dat ook prima.

@Maanenschijn: volgens mij is de uitdrukking 'een geloofsleer, geen begripsleer' dan wel anders gebruikt dan normaal. Ik zou wel eens willen weten waar die uitdrukking vandaan komt. Ik denk dat zo'n ouderling bij doorvragen toch niet op dit standpunt zou blijven staan, want dat kun je toch nauwelijks nog gereformeerd noemen.
Niet mee eens. Op m'n werk merk ik vaak dat basis/kader leerlingen veel meer weten dan VWO leerlingen. VWO leerlingen lezen bij ons best veel HSV maar je verbaasd je in de onkunde.
Wat voor werk is dat dan? Want daar zal dan vast een andere verklaring voor zijn.
Natuurlijk is daar geen verklaring voor. Het klopt ook niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door eilander »

Werk - basis/kaderleerlingen - VWO-leerlingen.
Wat voor werk zou zo iemand doen?
:bobo
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door DDD »

Ik kan weinig anders bedenken dan predikant of oop. Maar ik ben benieuwd.
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef:
Ambtenaar erkend jouw kennis/autoriteit niet op dit gebied, dit is al vaker gebleken. Ik zou er niet teveel van aantrekken als ik jou was, temeer er een brede groep op en buiten RF is die dat wel doet. Dit even als support Valcke!!
Ambtenaar erkent (met een -t) dat @Valcke meer kennis heeft van de materie dan hijzelf. Maar Ambtenaar hecht meer waarde aan wat bijbelwetenschappers van de materie vinden, dan wat een deskundig amateur vindt. En toevalligerwijs heb voldoende wetenschappelijke werken over dit onderwerp gelezen om te kunnen bepalen dat de opvatting van Valcke over de brontekst een minderheidsstandpunt is.

Je kunt dus je support geven aan Valcke en zijn standpunt, dat is een sympathiek gebaar. Het maakt niet dat Valckes standpunt het juiste standpunt is.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: RE: Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:
Ambtenaar erkend jouw kennis/autoriteit niet op dit gebied, dit is al vaker gebleken. Ik zou er niet teveel van aantrekken als ik jou was, temeer er een brede groep op en buiten RF is die dat wel doet. Dit even als support Valcke!!
Ambtenaar erkent (met een -t) dat @Valcke meer kennis heeft van de materie dan hijzelf. Maar Ambtenaar hecht meer waarde aan wat bijbelwetenschappers van de materie vinden, dan wat een deskundig amateur vindt. En toevalligerwijs heb voldoende wetenschappelijke werken over dit onderwerp gelezen om te kunnen bepalen dat de opvatting van Valcke over de brontekst een minderheidsstandpunt is.

Je kunt dus je support geven aan Valcke en zijn standpunt, dat is een sympathiek gebaar. Het maakt niet dat Valckes standpunt het juiste standpunt is.
Veel Bijbelwetenschappers nemen de Bijbel niet echt serieus of hebben een zeer dunne bijbel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef:
Veel Bijbelwetenschappers nemen de Bijbel niet echt serieus of hebben een zeer dunnen bijbel.
Ik probeer consequent met wetenschap en wetenschappelijke resultaten om te gaan en niet aan cherrypicking te doen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: RE: Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Veel Bijbelwetenschappers nemen de Bijbel niet echt serieus of hebben een zeer dunne bijbel.
Ik probeer consequent met wetenschap en wetenschappelijke resultaten om te gaan en niet aan cherrypicking te doen.
Ben je in het serieus van de nemen van de Bijbel (Gods Woord) ook consequent?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door refo »

eilander schreef:Werk - basis/kaderleerlingen - VWO-leerlingen.
Wat voor werk zou zo iemand doen?
:bobo
Tomatenkas?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:
Ambtenaar erkend jouw kennis/autoriteit niet op dit gebied, dit is al vaker gebleken. Ik zou er niet teveel van aantrekken als ik jou was, temeer er een brede groep op en buiten RF is die dat wel doet. Dit even als support Valcke!!
Ambtenaar erkent (met een -t) dat @Valcke meer kennis heeft van de materie dan hijzelf. Maar Ambtenaar hecht meer waarde aan wat bijbelwetenschappers van de materie vinden, dan wat een deskundig amateur vindt. En toevalligerwijs heb voldoende wetenschappelijke werken over dit onderwerp gelezen om te kunnen bepalen dat de opvatting van Valcke over de brontekst een minderheidsstandpunt is.

Je kunt dus je support geven aan Valcke en zijn standpunt, dat is een sympathiek gebaar. Het maakt niet dat Valckes standpunt het juiste standpunt is.
Inderdaad met een t;). Verder schat ik de kunde van Valcke op dit gebied hoger in dan de kunde van wie dan ook op RF.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Hendrikus »

pierre27 schreef: Inderdaad met een t;). Verder schat ik de kunde van Valcke op dit gebied hoger in dan de kunde van wie dan ook op RF.
Dat mag.

Gelukkig reikt de horizon verder dan RF :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door DDD »

refo schreef:
eilander schreef:Werk - basis/kaderleerlingen - VWO-leerlingen.
Wat voor werk zou zo iemand doen?
:bobo
Tomatenkas?
Met die optie had ik nog helemaal geen rekening gehouden. Kan ook. Ik wacht het met belangstelling af in ieder geval.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Rh1990 »

DDD schreef:Ik kan weinig anders bedenken dan predikant of oop. Maar ik ben benieuwd.

Docent
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef: Inderdaad met een t;). Verder schat ik de kunde van Valcke op dit gebied hoger in dan de kunde van wie dan ook op RF.
Dat mag.

Gelukkig reikt de horizon verder dan RF :huhu
Klopt absoluut.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door DDD »

Rh1990 schreef:
DDD schreef:Ik kan weinig anders bedenken dan predikant of oop. Maar ik ben benieuwd.

Docent
In dat geval mag je wel eens wat aan je taalbeheersing gaan doen. Want dat schokt mij oprecht.

Ik kan mij ook haast niet voorstellen dat je ervaringen representatief zijn.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Rh1990 »

DDD schreef:
Rh1990 schreef:
DDD schreef:Ik kan weinig anders bedenken dan predikant of oop. Maar ik ben benieuwd.

Docent
In dat geval mag je wel eens wat aan je taalbeheersing gaan doen. Want dat schokt mij oprecht.

Ik kan mij ook haast niet voorstellen dat je ervaringen representatief zijn.
Dat is jouw mening.
Plaats reactie