COVID-19

windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Mee eens hoor, dat het niet heel representatief is.
Overigens heb ik in mijn omgeving wel het idee dat dat klopt. Ik ken geen gezinnen meer waar nog geen coronabesmettingen zijn geweest.
In het VO dat ik van nabij ken is sinds begin september 2021 al zo'n 20 procent van de leerlingen besmet geweest.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

windorgel schreef:Mee eens hoor, dat het niet heel representatief is.
Overigens heb ik in mijn omgeving wel het idee dat dat klopt. Ik ken geen gezinnen meer waar nog geen coronabesmettingen zijn geweest.
In het VO dat ik van nabij ken is sinds begin september 2021 al zo'n 20 procent van de leerlingen besmet geweest.
Ik ken juist nog heel veel gezinnen waar nog geen besmetting heeft plaatsgevonden. Daarnaast ook een bevriend ( en gevaccineerd) gezin waar het nu voor de 4e keer is met wisselende onderlinge besmettingen.

Op de reformatorische middelbare scholen in de buurt gaat het wel behoorlijk rond, terwijl het op de middelbare school van mijn oudste relatief rustig is met besmettingen. Of dat komt door het hoge percentage vaccinaties weet ik niet.
Laatst gewijzigd door merel op 14 dec 2021, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Merel, ik woon en werk in een iets andere omgeving dan jij denk ik, met vrij veel ongevaccineerden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door huisman »

merel schreef:
windorgel schreef:
merel schreef:Ik geloof er niets van dat 2/3 van de kinderen het heeft gehad. Elke keer als het een beetje rond gaat onder kinderen worden de scholen dichtgegooid. Ik ben heel benieuwd waarop ze dat cijfer baseren.
https://nos.nl/artikel/2409493-onderzoe ... erkoudheid
Dat onderzoek vind ik ook niet zo representatief. Ten eerste zijn slechts 600 kinderen gevolgd en waren na een jaar 20%-40% besmet. En daaruit wordt de conclusie getrokken dat na 20 maanden 40-80% besmet is. Dat is nogal niet een bandbreedte. Dan kan je toch niet daarvan ook het gemiddelde nemen?

Edit: ik lees nu dat Herman hetzelfde vindt ;)
De onderzoekers houden zich aan de feiten.Al maanden zijn de meeste besmettingen tussen 4 en 14 jaar. Lees de RIVM weekrapporten maar. In onze omgeving zit het eerder richting de 80% terwijl bij mijn familie in het hoge noorden ze veel lager zitten. Onze kleindochter van 8 zit in een klas van 24 waar nu 22 de afgelopen maanden een positieve test hebben gehad. Ziekteverschijnselen allemaal niet tot zeer mild.
Twee derde blijft een goede inschatting maar het kan natuurlijk per regio verschillen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

We kunnen ons maar beter aan de officiële berichten houden ipv onze steekproeven waarbij n=1
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9300
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:Ik geloof er niets van dat 2/3 van de kinderen het heeft gehad. Elke keer als het een beetje rond gaat onder kinderen worden de scholen dichtgegooid. Ik ben heel benieuwd waarop ze dat cijfer baseren.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het minder is dan dat. In Zweden was het in de zomer al 30 tot 40 procent onder kinderen die voor andere redenen naar het ziekenhuis kwamen (en voor Stockholm zou het wel boven de 60 gelegen hebben) en onder die kinderen zitten veel kinderen die voorzichtiger zijn omdat ze tot een risicogroep behoren. Met de massale besmettingen nu in Nederland gaat het echt hard, ik denk dat ze nu wel bij Zweden in de buurt komen. Ook onder kinderen zijn er trouwens vast wel herbesmettingen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

parsifal schreef:
merel schreef:Ik geloof er niets van dat 2/3 van de kinderen het heeft gehad. Elke keer als het een beetje rond gaat onder kinderen worden de scholen dichtgegooid. Ik ben heel benieuwd waarop ze dat cijfer baseren.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het minder is dan dat. In Zweden was het in de zomer al 30 tot 40 procent onder kinderen die voor andere redenen naar het ziekenhuis kwamen (en voor Stockholm zou het wel boven de 60 gelegen hebben) en onder die kinderen zitten veel kinderen die voorzichtiger zijn omdat ze tot een risicogroep behoren. Met de massale besmettingen nu in Nederland gaat het echt hard, ik denk dat ze nu wel bij Zweden in de buurt komen. Ook onder kinderen zijn er trouwens vast wel herbesmettingen.
In Zweden heeft het virus meer kunnen woekeren dan in Nederland. Tijdens de 1e lockdown zaten de kinderen de rest van het schooljaar grotendeels thuis en vorige winter ook een lange periode. Onze brugger is van december tot juli niet of nauwelijks naar school geweest.
Ik denk wel dat de huidige woekering voor veel antistoffen zorgt en vind het daarom jammer om ze nu thuis te houden. Ik zou eerder ingezet hebben op meer en sneller boosteren van de kwetsbaren
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9300
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:Ik geloof er niets van dat 2/3 van de kinderen het heeft gehad. Elke keer als het een beetje rond gaat onder kinderen worden de scholen dichtgegooid. Ik ben heel benieuwd waarop ze dat cijfer baseren.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het minder is dan dat. In Zweden was het in de zomer al 30 tot 40 procent onder kinderen die voor andere redenen naar het ziekenhuis kwamen (en voor Stockholm zou het wel boven de 60 gelegen hebben) en onder die kinderen zitten veel kinderen die voorzichtiger zijn omdat ze tot een risicogroep behoren. Met de massale besmettingen nu in Nederland gaat het echt hard, ik denk dat ze nu wel bij Zweden in de buurt komen. Ook onder kinderen zijn er trouwens vast wel herbesmettingen.
In Zweden heeft het virus meer kunnen woekeren dan in Nederland. Tijdens de 1e lockdown zaten de kinderen de rest van het schooljaar grotendeels thuis en vorige winter ook een lange periode. Onze brugger is van december tot juli niet of nauwelijks naar school geweest.
Ik denk wel dat de huidige woekering voor veel antistoffen zorgt en vind het daarom jammer om ze nu thuis te houden. Ik zou eerder ingezet hebben op meer en sneller boosteren van de kwetsbaren
Die boosters sullen nu wel maximale snelheid gaan. Achteraf (en ik denk ook vooraf) was de keuze van Zweden om het naar school gaan (en buiten sporten) niet te beletten, een goede keus geweest. Maar ook in Nederland zal men nu zeker wel op een niveau van Zweden als geheel zitten, zeker door wat de laatste maanden is gebeurd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Vanmorgen is mijn jongste (bijna) stampvoetend naar school gegaan; 'de overheid had toch gezegd dat ik kerstvakantie kreeg!' :haha
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

merel schreef:Tijdens de 1e lockdown zaten de kinderen de rest van het schooljaar grotendeels thuis en vorige winter ook een lange periode. Onze brugger is van december tot juli niet of nauwelijks naar school geweest.
Ik denk wel dat de huidige woekering voor veel antistoffen zorgt en vind het daarom jammer om ze nu thuis te houden. Ik zou eerder ingezet hebben op meer en sneller boosteren van de kwetsbaren
En wat gaat er nu gebeuren? Veel kinderen worden volgende week opgevangen door hun opa en oma.
Dit gebeurt voornamelijk bij de alleenstaande ouders.
Ik denk dat het toch handiger was geweest om de scholen open te houden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Tijdens de 1e lockdown zaten de kinderen de rest van het schooljaar grotendeels thuis en vorige winter ook een lange periode. Onze brugger is van december tot juli niet of nauwelijks naar school geweest.
Ik denk wel dat de huidige woekering voor veel antistoffen zorgt en vind het daarom jammer om ze nu thuis te houden. Ik zou eerder ingezet hebben op meer en sneller boosteren van de kwetsbaren
En wat gaat er nu gebeuren? Veel kinderen worden volgende week opgevangen door hun opa en oma.
Dit gebeurt voornamelijk bij de alleenstaande ouders.
Ik denk dat het toch handiger was geweest om de scholen open te houden.
Ook veel kinderen door hun eigen ouders ;) Wij houden waarschijnlijk een strakke dagplanning aan en werken om de beurt 4-5 uur. Dan is de ander aanspreekpunt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef:Tijdens de 1e lockdown zaten de kinderen de rest van het schooljaar grotendeels thuis en vorige winter ook een lange periode. Onze brugger is van december tot juli niet of nauwelijks naar school geweest.
Ik denk wel dat de huidige woekering voor veel antistoffen zorgt en vind het daarom jammer om ze nu thuis te houden. Ik zou eerder ingezet hebben op meer en sneller boosteren van de kwetsbaren
En wat gaat er nu gebeuren? Veel kinderen worden volgende week opgevangen door hun opa en oma.
Dit gebeurt voornamelijk bij de alleenstaande ouders.
Ik denk dat het toch handiger was geweest om de scholen open te houden.
Ook veel kinderen door hun eigen ouders ;) Wij houden waarschijnlijk een strakke dagplanning aan en werken om de beurt 4-5 uur. Dan is de ander aanspreekpunt.
Jullie zijn met zn tweeën en kunnen thuiswerken.
Lees de diverse nieuwsberichten maar. Er zijn ook scholen die als noodopvang dienen, voor ouders met cruciale beroepen.
De verwachting is dan dat er ong. 100 kinderen op zo'n school zijn, dus wat schiet je er per saldo dan mee op?

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/400 ... opa-en-oma
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Framboos schreef:En waarom vind je het dan onjuist?
Omdat de omicronfase nog helemaal niet op een niveau is dat je zulke drastische maatregelen moet doorvoeren. En onderliggend ben ik van mening dat lockdown's niet meer mogen worden doorgevoerd als niet ook andere beleidsbeslissingen worden genomen. Zoals de loonverhoging voor zorgpersoneel, een quarantaineplicht voor positief besmette mensen met boetebeleid etc.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9300
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
Framboos schreef:En waarom vind je het dan onjuist?
Omdat de omicronfase nog helemaal niet op een niveau is dat je zulke drastische maatregelen moet doorvoeren. En onderliggend ben ik van mening dat lockdown's niet meer mogen worden doorgevoerd als niet ook andere beleidsbeslissingen worden genomen. Zoals de loonverhoging voor zorgpersoneel, een quarantaineplicht voor positief besmette mensen met boetebeleid etc.
Met de groeisnelheid van Omicron is het wel een goed idee om even stevige maatregelen te nemen. Als je wacht tot je ziet dat het nodig is ben je mogelijk te laat. In deze tijd van afwachten tot meer over de variant bekend wordt is een week extra vakantie niet de grootste ramp. (En ja ik ben over het algemeen tegen schoolsluiting).

Ik vind het echt zo jammer dat er geen gevoel meer is van samen dingen oplossen. Het is de regering die met plichten en boetes moet komen om alles in de hand te houden. Het zou zo veel prettiger zijn als we als bevolking ook zouden zeggen dit is onze gezamelijke verantwoordelijkheid, zonder dat er dreigementen bij moeten komen. Dat station is gepasseerd in Nederland helaas (en was het mogelijk al voor de pandemie).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef:Tijdens de 1e lockdown zaten de kinderen de rest van het schooljaar grotendeels thuis en vorige winter ook een lange periode. Onze brugger is van december tot juli niet of nauwelijks naar school geweest.
Ik denk wel dat de huidige woekering voor veel antistoffen zorgt en vind het daarom jammer om ze nu thuis te houden. Ik zou eerder ingezet hebben op meer en sneller boosteren van de kwetsbaren
En wat gaat er nu gebeuren? Veel kinderen worden volgende week opgevangen door hun opa en oma.
Dit gebeurt voornamelijk bij de alleenstaande ouders.
Ik denk dat het toch handiger was geweest om de scholen open te houden.
Ook veel kinderen door hun eigen ouders ;) Wij houden waarschijnlijk een strakke dagplanning aan en werken om de beurt 4-5 uur. Dan is de ander aanspreekpunt.
Jullie zijn met zn tweeën en kunnen thuiswerken.
Lees de diverse nieuwsberichten maar. Er zijn ook scholen die als noodopvang dienen, voor ouders met cruciale beroepen.
De verwachting is dan dat er ong. 100 kinderen op zo'n school zijn, dus wat schiet je er per saldo dan mee op?

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/400 ... opa-en-oma
Heel veel mensen met een cruciaal beroep kunnengewoon thuiswerken. De lijst van cruciale beroepen is namelijk enorm lang. Mijn man werkt ook in een cruciaal beroep, maar kan thuis weken. Wij hebben nooit gebruik gemaakt van deze opvang, omdat wij van mening zijn dat dit vooral geldt voor mensen die daadwerkelijk beiden ergens moeten zijn of sociaal zwakkere gezinnen. Mijn vriendin werkt op HRM van een verpleeghuis en heeft 'geen zin' om haar kinderen thuis te hebben en maakte gebruik van deze opvang. Mijns inziens totaal niet nodig. Mijn zwager is longarts, mijn schoonzus was destijds thuis en ook zij hebben volledig gebruik gemaakt van de opvang. Ik heb vaker hierover gezegd dat niet alles wat mag ook geoorloofd is.
Plaats reactie