Welke muziek luister je?

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:Recent sprak iemand (hier op het forum volgens mij) waardering uit voor dit werk omdat het uit alleen maar Bijbelteksten bestaat. Had ik me nog nooit gerealiseerd..... Hier de tekst + vertaling: https://www.vocoza.nl/concert/0102/0102tekst.html
Ik denk dat ik dat heb gezegt. Ik heb de Messiah gisteren ook nog een stuk beluisterd.

Ik heb hem al zo vaak beluisterd, dat op het moment dat een gedeelte ophoud, ik het volgende gedeelte al in mijn hoofd hoor.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4197
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Ik heb hem al zo vaak beluisterd, dat op het moment dat een gedeelte ophoud, ik het volgende gedeelte al in mijn hoofd hoor.
Heel herkenbaar, ik zing vaak in gedachten woord voor woord mee.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:
Charles schreef:Op kantoor (als één van de weinige) en met een koptelefoon deze aan het beluisteren.
Recent sprak iemand (hier op het forum volgens mij) waardering uit voor dit werk omdat het uit alleen maar Bijbelteksten bestaat. Had ik me nog nooit gerealiseerd..... Hier de tekst + vertaling: https://www.vocoza.nl/concert/0102/0102tekst.html

[img]https://media.s-bol.com/XrGBY7mKkY88/1200x1047.jpg[/img]
Zeker, de teksten komen rechtstreeks uit de King James. Voor mij geeft dat een meerwaarde.

De teksten zijn gerangschikt door de predikant of dichter Charles Jennens (uit mijn hoofd, ik heb het niet gecontroleerd nu). Weet iemand meer over deze Jennens?
https://www.classicstogo.nl/features/messiah/
Veel ‘vrienden’ laten Händel in de steek, maar één man komt hem in de maanden van eenzaamheid opzoeken: Charles Jennens. Deze telg uit een rijk geslacht schrijft enkele jaren eerder het libretto van het oratorium Saul. Hij is een excentrieke figuur, die door de Londense straten rijdt in een schitterende koets, voortgetrokken door paarden met pluimen. Achterop zit een lakei die, als zijn meester uitstapt, de stoep moet schoonvegen. Een tijdgenoot beschrijft Jennens als ‘een ijdele dwaas, tot waanzin gedreven door zijn rijkdom, die nog kritiek zou hebben op de almachtige God, als die hem zou toelaten in de hemel’. Hoe verschillend ook, Jennens en Händel delen een paar karaktertrekken: ze zijn vrijgevig, ontvlambaar en eigenzinnig.
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2662
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

Vind de Messiah zeker mooi, maar heb bij Händel altijd een net niet gevoel. Het is gewoon net geen Bach, als je dan de Hohe Messe hoort dan is dat toch van een ander niveau. Daar zit gewoon meer diepgang in. Geldt bijvoorbeeld ook voor de orgelconcerten van Händel, heel mooi, maar ook net geen Bach.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef:Vind de Messiah zeker mooi, maar heb bij Händel altijd een net niet gevoel. Het is gewoon net geen Bach, als je dan de Hohe Messe hoort dan is dat toch van een ander niveau. Daar zit gewoon meer diepgang in. Geldt bijvoorbeeld ook voor de orgelconcerten van Händel, heel mooi, maar ook net geen Bach.
Händel is meer de man van het theater, van het klatergoud, en Bach meer de man van de kerk en de diepgang, inderdaad.
Händel word ik na verloop van tijd wel een keer zat, bij Bach gebeurt dat niet gauw.

Die orgelconcertjes van Händel waren bedoeld als pauzemuziekjes bij z'n oratoria, logisch dat je daar dezelfde luchtigheid hoort als in het oratorium zelf. Wel grappig om je te realiseren dat het pauzemuziek was: daar werd dus volop doorheen gekletst, en dat vond men toen heel normaal, 't is tenslotte pauze. En wij zitten daar nu met een serieus gezicht naar te luisteren ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Charles
Berichten: 1556
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Charles »

‘Handel is the greatest, the ablest composer that ever lived’. Ludwig van Beethoven
Over Bach zei hij: "Nicht Bach, sondern Meer" (geen beek maar een zee).

Nu voor het eerst Messiah beluisterd met teksten er bij. Idd een schitterend werk. Deze opname gekocht op aanraden. Dat zal in 2007 geweest zijn. En inderdaad: wat een schitterende uitvoering/opname. De bas in de opname heb ik ooit nog eens live gehoord.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Charles schreef:‘Handel is the greatest, the ablest composer that ever lived’. Ludwig van Beethoven
Ja, maar die was doof :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Charles schreef:‘Handel is the greatest, the ablest composer that ever lived’. Ludwig van Beethoven
Ja, maar die was doof :huhu
:yahoo
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

VOCES8: Nach dir, Herr, verlanget mich, BWV 150 - JS Bach

https://youtu.be/wPdh0loM2yM
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Johannes S »

Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:VOCES8: Nach dir, Herr, verlanget mich, BWV 150 - JS Bach

https://youtu.be/wPdh0loM2yM
Geweldig hè, die gasten kunnen alles. Dat staat me daar een stukkie Bach te zingen met de hand'n in de zak'n, net of 't allemaal vanzelf gaat. Zeldzaam! En morgen staan ze weer Messiaen te zingen of pop of jazz, maakt niet uit: ze kunnen het allemaal.
~~Soli Deo Gloria~~
JvW
Berichten: 775
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door JvW »

Kerst met Sela
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
newton
Berichten: 721
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door newton »

Hendrikus schreef:
J.C. Philpot schreef:VOCES8: Nach dir, Herr, verlanget mich, BWV 150 - JS Bach

https://youtu.be/wPdh0loM2yM
Geweldig hè, die gasten kunnen alles. Dat staat me daar een stukkie Bach te zingen met de hand'n in de zak'n, net of 't allemaal vanzelf gaat. Zeldzaam! En morgen staan ze weer Messiaen te zingen of pop of jazz, maakt niet uit: ze kunnen het allemaal.
Dat het lang niet altijd zo vanzelf gaat als bij voces8 is ook wel fijn. Intensief studeren op de motetten van Bach kan ook erg tot zegen zijn voor je geestelijk leven.

Maar bedankt Philpot, de playlist is weer eens gevuld met voces8. Wat denk je van "the bleak midwinter" https://www.youtube.com/watch?v=2EIKhE7ePLA
Tijd om Lancelot Andrewes weer uit de kast te halen
Lancelot Andrewes schreef:Last we consider the time of their coming, the season of the year. It was no summer progress. A cold
coming they had of it at this time of the year, just the worst time of the year to take a journey, and
specially a long journey. The ways deep, the weather sharp, the days short, the sun farthest off, in
solsitio brumali, ‘the very dead of winter.’ Venimus, ‘we are come,’ if that be one, venimus, ‘we are
now come,’ come at this time, that sure is another.
And these difficulties they overcame, of a wearisome, irksome, troublesome, dangerous,
unseasonable journey; and for all this they came. And came it cheerfully and quickly, as appeareth
by the speed they made. It was but vidimus, venimus, with them; ‘they saw,’ and ‘they came;’ no
sooner saw, but they set out presently. So as upon the first appearing of the star, as it might be last
night, they knew it was Balaam’s star; it called them away, they made ready straight to begin their
journey this morning. A sign they were highly conceited of His birth, believed some great matter of
it, that they took all these pains, made all this haste that they might be there to worship Him with
all the possible speed they could. Sorry for nothing so much as that they could not be there soon
enough, with the very first, to do it even this day, the day of His birth. All considered, there is more
in venimus than shews at the first sight. It was not for nothing it was said in the first verse, ecce
venerunt; their coming hath an ecce on it, it well deserves it.
And we, what should we have done? Sure these men of the East will rise in judgment against
the men of the West, that is with us, and their faith against ours in this point. With them it was but
vidimus, venimus; with us it would have been but veniemus at most. Our fashion is to see and see
again before we stir a foot, specially if it be to the worship of Christ. Come such a journey at such a
time? No; but fairly have put it off to the spring of the year, till the days longer, and the ways fairer,
and the weather warmer, till better travelling to Christ. Our Epiphany would sure have fallen in
Easter week at the soonest.
But then for the distance, desolateness, tediousness, and the rest, any of them were enough to
mar our venimus quite. It must be no great way, first we must come; we love not that. Well fare the
shepherds, yet they came but hard by; rather like them than the Magi. Nay, not like them neither.
For with us the nearer, lightly the farther off; our proverb is you know, ‘the nearer the Church, the
farther from God.’
Geytenbeekje
Berichten: 8322
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.youtube.com/watch?v=gTFG_nv ... 8&index=12
Al tig keer geluisterd. O Holy Night | Carols from King's 2017
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10518
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Zita »

Henk J schreef:Kerstvesper door het Geistliches Consort vanuit Hattem. Allerlei muziek uit de Renaissance, dat hoor je niet veel, maar is bijzonder mooi. https://m.youtube.com/watch?v=9FGx6CUz5XA&t=2951s. Met meditatie door ds G. van den Brink.
Edit: ik zie dat die offline is gehaald, vanavond komt die opnieuw beschikbaar onder deze link:https://www.youtube.com/watch?v=JOby-ZSmQuQ.
Dat was genieten! Dank voor de tip!
Plaats reactie