Maatregelen kerk ivm coronavirus

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind dat ook best lastig eigenlijk. Een wereld die niet buigt onder de gesel Gods, massaal de toevlucht neemt tot menselijke oplossingen en maatregelen, niet verootmoedigd is tegenover God en dan dankbaar zijn omdat Hij verlichting schenkt. We hebben dat allerminst verdiend.
Mag daar ook anders naar gekeken worden?
Als je het maar eens bent met die laatste zin.

Want ik meen dat we het allemaal op zijn minst eens zouden moeten zijn dat we onder de gesel Gods liggen en we van en uit onszelf niets anders hebben verdiend dan enkel en alleen het loon en de straf op de zonde, dat is de dood.
Mag ik ook dankbaar zijn zonder het eens te zijn met die gesel Gods?
Wat is het dan?

Volgens mij is aan alles duidelijk te zien dat de tuchtroede Gods over deze aarde gaat. Dat werd al verkondigd in de brochure die aan het begin van de crisis werd geschreven en in veel reformatorische gemeenten door de kerkenraad werd uitgedeeld. Zie hier: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr15840674
Ik heb het boekje ook gekregen van onze kerkenraad.

Ik herinner me een uitspraak van ds. G. Beens (predikant der Ger. Gem. te Kootwijkerbroek) dat als wij (kerkmens, wereldling, regering, natie, land, wereld) ons niet bekeren, dat die oordelen alleen maar vaker en meer zullen terug komen. En is er niet voorzegd dat dit in het laatste der dagen ook zal gebeuren?
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 14 jan 2022, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Erik1960 schreef:
Forummer schreef:Verder denk ik dat degenen die nu dankbaar zijn, niet dezelfde mensen zijn als degenen die niet buigen onder God en niet verootmoedigd zijn. Je koppelt dingen aan elkaar die dat niet zijn, zo ontstaat een scheef beeld. Althans, zo zie ik het
Sorry.. door die 4 x niet in je reactie raak je me kwijt. Wat wil je zeggen?
Hm, het is inderdaad niet een erg sterke tekst van mij.

Ik zal het proberen uit te leggen:

Ad koppelt het niet buigen en niet verootmoedigen aan toch dankbaar zijn. Dat zijn dus dezelfde mensen.

Ik koppel dat los, je hebt mensen die niet buigen en niet verootmoedigen.
En je hebt mensen die wel buigen en verootmoedigen, en die nu dankbaar zijn voor de verlichting.

Hoop dat het iets duidelijker is. Sorry, weinig slaap gehad deze week en m'n hoofd is niet meer zo helder. Ik ga daarom nu ook maar slapen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Forummer schreef:Hm, het is inderdaad niet een erg sterke tekst van mij.

Ik zal het proberen uit te leggen:

Ad koppelt het niet buigen en niet verootmoedigen aan toch dankbaar zijn. Dat zijn dus dezelfde mensen.

Ik koppel dat los, je hebt mensen die niet buigen en niet verootmoedigen.
En je hebt mensen die wel buigen en verootmoedigen, en die nu dankbaar zijn voor de verlichting.

Hoop dat het iets duidelijker is. Sorry, weinig slaap gehad deze week en m'n hoofd is niet meer zo helder. Ik ga daarom nu ook maar slapen.
Dankjewel, nu kan ik je volgen. En goedenacht natuurlijk!
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:Wat is het dan?

Volgens mij is aan alles duidelijk te zien dat de tuchtroede Gods over deze aarde gaat. Dat werd al verkondigd in de brochure die aan het begin van de crisis werd geschreven en in veel reformatorische gemeenten door de kerkenraad werd uitgedeeld. Zie hier: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr15840674
Ik heb het boekje ook gekregen van onze kerkenraad.

Ik herinner me een uitspraak van ds. G. Beens (predikant der Ger. Gem. te Kootwijkerbroek) dat als wij (kerkmens, wereldling, regering, natie, land, wereld) ons niet bekeren, dat die oordelen alleen maar vaker en meer zullen terug komen. En is er niet voorzegd dat dit in het laatste der dagen ook zal gebeuren?
Ik herinner me de belofte van God aan Noach gedaan toen hij de regenboog plaatste. Daar stel ik toch het meest mijn vertrouwen op.
En over het laatste der dagen wordt al sinds de Hemelvaart van Jezus gesproken en gedacht. Volgens mij leert de Bijbel dat wij stervelingen niet weten wanneer dat zal zijn. Zo lang de aarde draait zijn er verschrikkelijke dingen gebeurd waaraan mensen de gedachte (en soms zelfs de zekerheid) ontleenden dat het einde der tijden aangebroken was. Allemaal drijfzand gebleken. De Eeuwige is groter en grootser dan wij ons kunnen voorstellen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wat is het dan?

Volgens mij is aan alles duidelijk te zien dat de tuchtroede Gods over deze aarde gaat. Dat werd al verkondigd in de brochure die aan het begin van de crisis werd geschreven en in veel reformatorische gemeenten door de kerkenraad werd uitgedeeld. Zie hier: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr15840674
Ik heb het boekje ook gekregen van onze kerkenraad.

Ik herinner me een uitspraak van ds. G. Beens (predikant der Ger. Gem. te Kootwijkerbroek) dat als wij (kerkmens, wereldling, regering, natie, land, wereld) ons niet bekeren, dat die oordelen alleen maar vaker en meer zullen terug komen. En is er niet voorzegd dat dit in het laatste der dagen ook zal gebeuren?
Ik herinner me de belofte van God aan Noach gedaan toen hij de regenboog plaatste. Daar stel ik toch het meest mijn vertrouwen op.
En over het laatste der dagen wordt al sinds de Hemelvaart van Jezus gesproken en gedacht. Volgens mij leert de Bijbel dat wij stervelingen niet weten wanneer dat zal zijn. Zo lang de aarde draait zijn er verschrikkelijke dingen gebeurd waaraan mensen de gedachte (en soms zelfs de zekerheid) ontleenden dat het einde der tijden aangebroken was. Allemaal drijfzand gebleken. De Eeuwige is groter en grootser dan wij ons kunnen voorstellen.
Het ging nu over de gesel Gods. Niet over de belofte aan Noach. Die heeft hier niets mee te maken.

De Heere volvoert Zijn raad. De oordelen zijn er. Daar leven wij middenin. Die voltrekt Hij ook heden ten dage over deze aarde. Ik hoor graag als ik dat mis heb.

En volgens mij is het heel duidelijk dat de Coronacrisis een bewijs is van de eindtijd waarin we leven. De tekenen en oordelen die over deze wereld zullen komen, zullen zich steeds vaker en sneller herhalen. De grote vraag is dan: blijven we staande en houden we vast aan de zuivere en onveranderlijke leer van de Heilige Schrift?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef: Het ging nu over de gesel Gods. Niet over de belofte aan Noach. Die heeft hier niets mee te maken.

De Heere volvoert Zijn raad. De oordelen zijn er. Daar leven wij middenin. Die voltrekt Hij ook heden ten dage over deze aarde. Ik hoor graag als ik dat mis heb.

En volgens mij is het heel duidelijk dat de Coronacrisis een bewijs is van de eindtijd waarin we leven. De tekenen en oordelen die over deze wereld zullen komen, zullen zich steeds vaker en sneller herhalen. De grote vraag is dan: blijven we staande en houden we vast aan de zuivere en onveranderlijke leer van de Heilige Schrift?
Ga je nu proberen mij te vertellen dat ik niet (meer en/of sterker) mag vertrouwen op de belofte aan Noach? Dat laat ik me echt niet afpakken hoor.
Het is me duidelijk dat jij de Coronacrisis aan de eindtijd koppelt. Ik doe dat niet.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

Is Erik1960 een trol? Ik zie alleen maar gejen en geen reformatorische antwoorden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Forummer schreef:
Erik1960 schreef:
Forummer schreef:Verder denk ik dat degenen die nu dankbaar zijn, niet dezelfde mensen zijn als degenen die niet buigen onder God en niet verootmoedigd zijn. Je koppelt dingen aan elkaar die dat niet zijn, zo ontstaat een scheef beeld. Althans, zo zie ik het
Sorry.. door die 4 x niet in je reactie raak je me kwijt. Wat wil je zeggen?
Hm, het is inderdaad niet een erg sterke tekst van mij.

Ik zal het proberen uit te leggen:

Ad koppelt het niet buigen en niet verootmoedigen aan toch dankbaar zijn. Dat zijn dus dezelfde mensen.

Ik koppel dat los, je hebt mensen die niet buigen en niet verootmoedigen.
En je hebt mensen die wel buigen en verootmoedigen, en die nu dankbaar zijn voor de verlichting.

Hoop dat het iets duidelijker is. Sorry, weinig slaap gehad deze week en m'n hoofd is niet meer zo helder. Ik ga daarom nu ook maar slapen.
Duidelijker is altijd goed, maar de zin was mijns inziens perfect helder.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Bogerman schreef:Is Erik1960 een trol? Ik zie alleen maar gejen en geen reformatorische antwoorden.
Ik heb uitdrukkelijk toestemming gevraagd of ik dankbaar mag zijn zonder de gesel. Daar werden mij vragen over gesteld en daar heb ik mijn antwoorden op gegeven. Niet om te trollen (rare verdachtmaking eigenlijk), maar uit fatsoen.
Wanneer het antwoord was geweest dat het binnen de kaders van dit forum niet toegestaan is om dankbaar te zijn zonder de gesel, dan had ik er het zwijgen toe gedaan. En als dat het goede antwoord had moeten zijn, dan haal ik mijn reacties na die initiële vraag weg.
Je beschuldiging dat ik jen vind ik ongepast. Meer wil ik er niet eens over zeggen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Bogerman schreef:Is Erik1960 een trol? Ik zie alleen maar gejen en geen reformatorische antwoorden.
Denk jij alleen maar in complotten, en nare sprookjes waarin getrold word ofzo?
Hoe krijg je het verzonnen Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Framboos »

Bogerman schreef:Is Erik1960 een trol? Ik zie alleen maar gejen en geen reformatorische antwoorden.
Iedereen die het niet met je eens is een trol noemen, dat is wel reformatorisch...
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

Bogerman schreef:Is Erik1960 een trol? Ik zie alleen maar gejen en geen reformatorische antwoorden.
Hoewel ik trol en gejen wat overdreven vind, begrijp ik wel een beetje wat Bogerman bedoeld. Hij is net nieuw, maar vervalt van de ene woordenwisseling in de ander.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:
Bogerman schreef:Is Erik1960 een trol? Ik zie alleen maar gejen en geen reformatorische antwoorden.
Hoewel ik trol en gejen wat overdreven vind, begrijp ik wel een beetje wat Bogerman bedoeld. Hij is net nieuw, maar vervalt van de ene woordenwisseling in de ander.
Ik snap Bogerman ook wel ergens alleen heeft het niks met een trol te maken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Waarom vinden wij bijdragen die wat prikkelen of schuren zo lastig? Het is hier geen bubbel van gelijkgezinden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:
Bogerman schreef:Is Erik1960 een trol? Ik zie alleen maar gejen en geen reformatorische antwoorden.
Hoewel ik trol en gejen wat overdreven vind, begrijp ik wel een beetje wat Bogerman bedoeld. Hij is net nieuw, maar vervalt van de ene woordenwisseling in de ander.
Ik merk dat deze feedback verschillende reactie in me oproept. Dat betekent meestal dat het me iets te zeggen heeft. Voor nu: vanavond is er een Nationaal Gebed waarin ook de polarisatie wordt betrokken die Covid met zich brengt. Ik zal me daar bij aansluiten.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie