Erdee

GerefGemeente-lid
Berichten: 6726
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het is geen aangenaam woord. Velen zijn het er vast niet mee eens, zowel op dit forum als in mijn omgeving. Dus ik vertel gewoon de waarheid.
Je merkt aan de reacties wel dat het niet ‘de’ waarheid is. Het is vooral jouw waarheid, die je baseert op woorden van een bron die in jouw straat passen. Daar is niets mis mee, behalve wanneer je het als ‘de’ waarheid verkondigt.
Ik bedoelde dat het waarheid is dat het artikel geen aangenaam woord is.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Erdee

Bericht door Bogerman »

DDD schreef:Maar we kunnen toch niet uitsluiten dat er voor de tweede wereldoorlog gereformeerdegemeentengezinnen zijn geweest waar inderdaad geen gezangen werden gezongen thuis, en wel psalmen? Ik verwacht zeker dat dat voorkwam. Geen idee hoeveel, omdat ik zelf van oudsher behoor bij de linkerflank van de GG, in de tijd dat die nog vergelijkbaar was met midden bond.
In ons gezin werd vroeger geen enkel gezang gezongen, en nu doen we dat nog steeds niet.
DDD
Berichten: 28940
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Maar behoor je ook tot de Gereformeerde Gemeenten?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4163
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

In ons GG op Hervormde Grondslag gezin stond de bundel van Johan de Heer, naast Worp prominent op het Mannborg harmonium. Ik kan me geen discussies herinneren over het zingen van de gezangen daaruit. De GG kant zong voornamelijk de psalmen, de Hervormde kant JdH.

Wat mij vooral opvalt is dat er destijds (voor mijn waarneming) weinig discussie over was. Mijn moederskant (thuislezers uit bezwaardheid over de prediking van de NH) deed niet moeilijk over de gezangen, terwijl vaders kant (Nederlands Hervormd, midden Bond) net zo makkelijk de psalmen zong. Ik herinner me meer discussies over het te zingen tempo, dan over de lied/psalmkeuze.

Ik heb het gevoel dat we tegenwoordig in allerlei polemieken ons gelijk willen halen, maar geen oog en tolerantie hebben voor de verscheidenheid binnen onze kringen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1868
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

Wat ik dan weer grappig vind is dat veel mensen op een warme zomeravond in een vakantieland opeens wél een gezang kunnen zingen. Men pinkt nadien een traantje weg en verzucht hoe mooi dat was om dit met de verder onbekende buurman of -vrouw te doen.

Misschien moeten we wat vaker in een figuurlijke luchtballon stappen om ons blikveld te verruimen. De wereldwijde kerk is groter dan onze refo-postzegel waar we met een vergrootglas naar zitten te speuren naar ongerechtigheden bij de ander.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10636
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef:Wat ik dan weer grappig vind is dat veel mensen op een warme zomeravond in een vakantieland opeens wél een gezang kunnen zingen. Men pinkt nadien een traantje weg en verzucht hoe mooi dat was om dit met de verder onbekende buurman of -vrouw te doen.

Misschien moeten we wat vaker in een figuurlijke luchtballon stappen om ons blikveld te verruimen. De wereldwijde kerk is groter dan onze refo-postzegel waar we met een vergrootglas naar zitten te speuren naar ongerechtigheden bij de ander.
Ik lees het zo:

Ik verwonder me over hen die tegen het zingen zijn van een gezang in gezin en kerk maar op een warme zomeravond in den vreemde die moeite niet hebben. Ik spreek mezelf toe dat ik met een vergrootglas speur naar de ongerechtigheid van de ander. Ik moet nodig in een luchtballon om mijn blik te verruimen.

Bedoel je dat ook?
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Erdee

Bericht door Erskinees »

Nou nou. Moet dat nou echt zo?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1868
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef:
Ararat schreef:Wat ik dan weer grappig vind is dat veel mensen op een warme zomeravond in een vakantieland opeens wél een gezang kunnen zingen. Men pinkt nadien een traantje weg en verzucht hoe mooi dat was om dit met de verder onbekende buurman of -vrouw te doen.

Misschien moeten we wat vaker in een figuurlijke luchtballon stappen om ons blikveld te verruimen. De wereldwijde kerk is groter dan onze refo-postzegel waar we met een vergrootglas naar zitten te speuren naar ongerechtigheden bij de ander.
Ik lees het zo:

Ik verwonder me over hen die tegen het zingen zijn van een gezang in gezin en kerk maar op een warme zomeravond in den vreemde die moeite niet hebben. Ik spreek mezelf toe dat ik met een vergrootglas speur naar de ongerechtigheid van de ander. Ik moet nodig in een luchtballon om mijn blik te verruimen.

Bedoel je dat ook?
Nee. Ik begrijp ook niet goed waarom je dit zo moet formuleren. Het is niet helpend om mij ertoe te bewegen dit te verduidelijken.
Wat maakt dat je reageert zoals je deed? Ben ik op een teen gaan staan?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Erdee

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef:
Ad Anker schreef:
Ararat schreef:Wat ik dan weer grappig vind is dat veel mensen op een warme zomeravond in een vakantieland opeens wél een gezang kunnen zingen. Men pinkt nadien een traantje weg en verzucht hoe mooi dat was om dit met de verder onbekende buurman of -vrouw te doen.

Misschien moeten we wat vaker in een figuurlijke luchtballon stappen om ons blikveld te verruimen. De wereldwijde kerk is groter dan onze refo-postzegel waar we met een vergrootglas naar zitten te speuren naar ongerechtigheden bij de ander.
Ik lees het zo:

Ik verwonder me over hen die tegen het zingen zijn van een gezang in gezin en kerk maar op een warme zomeravond in den vreemde die moeite niet hebben. Ik spreek mezelf toe dat ik met een vergrootglas speur naar de ongerechtigheid van de ander. Ik moet nodig in een luchtballon om mijn blik te verruimen.

Bedoel je dat ook?
Nee. Ik begrijp ook niet goed waarom je dit zo moet formuleren. Het is niet helpend om mij ertoe te bewegen dit te verduidelijken.
Wat maakt dat je reageert zoals je deed? Ben ik op een teen gaan staan?
Waarschijnlijk ligt de oorzaak in deze zin: "waar we met een vergrootglas naar zitten te speuren naar ongerechtigheden bij de ander". Die zin is nogal generaliserend, en je doet daarin hetzelfde bij de Reformatorische gezindte als waar je hen van beschuldigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1868
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

J.C. Philpot schreef:Waarschijnlijk ligt de oorzaak in deze zin: "waar we met een vergrootglas naar zitten te speuren naar ongerechtigheden bij de ander". Die zin is nogal generaliserend, en je doet daarin hetzelfde bij de Reformatorische gezindte als waar je hen van beschuldigd.
Ai. Ik zie het. Dat is niet de bedoeling. Deze verlichte refo zag dat even niet :) dank voor de helpende interventie.
Er mag een punt achter refo-postzegel!
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Erdee

Bericht door Bogerman »

DDD schreef:Maar behoor je ook tot de Gereformeerde Gemeenten?
Ja, maar wat maakt dat uit?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12172
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Ik pinkte vroeger ook traantjes weg. Mij zijn hippe liedjes over niet bloeiende wijnstokken veelste hip.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef:Wat ik dan weer grappig vind is dat veel mensen op een warme zomeravond in een vakantieland opeens wél een gezang kunnen zingen. Men pinkt nadien een traantje weg en verzucht hoe mooi dat was om dit met de verder onbekende buurman of -vrouw te doen.
Dat zijn andere mensen. Ze zitten weliswaar in dezelfde kerk en behoren om die reden dan ook bij de achterban van ds. De Heer, maar ze zijn minder rigide in hun standpunt om alleen psalmen te willen zingen. Voor hen is het een opluchting om even bevrijd te zijn en wel gewoon met elkaar gezangen te kunnen zingen.
De preciezen uit zijn achterban gaan namelijk doorgaans niet naar een interkerkelijke camping of park.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10636
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef: Nee. Ik begrijp ook niet goed waarom je dit zo moet formuleren. Het is niet helpend om mij ertoe te bewegen dit te verduidelijken.
Wat maakt dat je reageert zoals je deed? Ben ik op een teen gaan staan?
Philpot verwoordt het al heel goed. En anderen wijzen ook op het generaliserende van je post. Je beweegt je hier nog niet zo lang, maar ik heb persoonlijk wat moeite met de brave hendrikkentoon van hen die diep ingeleid zijn in de zonden van refo's. Vandaar mijn reactie.
Je bent niet op een teen gaan staan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10636
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:Ik pinkte vroeger ook traantjes weg. Mij zijn hippe liedjes over niet bloeiende wijnstokken veelste hip.
We moeten ons ook bewust zijn dat bijvoorbeeld het lied dat jij noemt, heel vrij gebaseerd op Habakuk 3:17 en 18 een heel eenzijdig en willekeurig bijeengebracht fragmentarisch Bijbellied is, waar het gevoel een grote rol speelt. Het gebed, waar deze verzen in staan begint met: 'HEERE, als ik Uw rede gehoord heb, heb ik gevreesd. (...) In de toorn, gedenk des ontfermens.'

Dus ik snap je reactie wel. En alle reacties. Laten we in ieder geval de Psalmen als basis houden. En dat kan trouwens ook hip. 'Wat hou ik van Uw huis' van Sela zing ik bijvoorbeeld erg graag met mijn klas.
Plaats reactie