Erdee

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:Ik merk dat je een totaal ander perspectief op de situatie hebt. Een van de lessen die we kunnen trekken uit de crisis is dat het dient te leiden tot boete en berouw. Heeft dat dan plaatsgevonden? Vreugde vindt zijn schittering tegen de achtergrond van een verlossing uit een grote benauwdheid. Bijbelse vreugde vindt wat mij betreft zijn oorsprong niet in een losse levensstijl, waarin het opheffen van de beperkingen zowel leidt tot ongebreidelde botvieren van lust als een onnadenkende sleur in kerkgang.
Waarom moet uitgerekend deze crisis leiden tot boete en berouw? En waarom niet de crisis rond overgewicht en honger? Ja, we zijn de afgelopen 2 jaar wereldwijd flink door elkaar geschud, maar obesitas en honger is een crisis die al tientallen jaren slachtoffers eist. En blijft eisen. En daarbij vallen de slachtoffers van Covid-19 in het niet. De afgelopen twee jaar was heftig, maar op langere termijn is het niet meer dan een rimpeling in het water.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12160
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:Waarom moet uitgerekend deze crisis leiden tot boete en berouw? En waarom niet de crisis rond overgewicht en honger? Ja, we zijn de afgelopen 2 jaar wereldwijd flink door elkaar geschud, maar obesitas en honger is een crisis die al tientallen jaren slachtoffers eist. En blijft eisen. En daarbij vallen de slachtoffers van Covid-19 in het niet. De afgelopen twee jaar was heftig, maar op langere termijn is het niet meer dan een rimpeling in het water.
Je moet het ijzer smeden als het heet is. De coronacrisis wordt door iedereen gevoelt, obesitas speelt zich maar bij een gedeelte van de bevolking af en wordt ook niet altijd als een probleem ervaren. Vandaar.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Job »

Herman schreef:
Job schreef:
Herman schreef:
Job schreef:Laat ons verheugd, en ook eventjes van zorg ontslagen, Hem roemen Die ons blijdschap geeft.
Welke 'ons' zijn er nog overgebleven, dat is de vraag.
Alsjeblieft zeg hé. We zijn met een klein getal op basis van heel NL maar nog wel met duizenden. Ja, er is werk aan de winkel. Maar ons eerst maar eens verblijden en verootmoedigen. Hoelang en hoevaak hebben we hier nu wel niet om gevraagd? Is het dan niet best ondankbaar om het gelijk vooral te hebben over wat er niet goed gaat?
Ik merk dat je een totaal ander perspectief op de situatie hebt. Een van de lessen die we kunnen trekken uit de crisis is dat het dient te leiden tot boete en berouw. Heeft dat dan plaatsgevonden? Vreugde vindt zijn schittering tegen de achtergrond van een verlossing uit een grote benauwdheid. Bijbelse vreugde vindt wat mij betreft zijn oorsprong niet in een losse levensstijl, waarin het opheffen van de beperkingen zowel leidt tot ongebreidelde botvieren van lust als een onnadenkende sleur in kerkgang.

Het moet wel een spade dieper steken, wat mij betreft.

Overigens vind ik hierin de berichtgeving in het RD gewoon feitelijk, heb ik zojuist bij het lezen van het artikel geconstateerd.
Eens, de spade moet zeker dieper dan wat je beschrijft. Maar ik denk in je woorden te lezen dat je niet gelooft of hebt gemerkt of gezien dat er ware boetvaardigheid is geweest, nergens. Klopt dat?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12160
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Herman »

Job schreef:Eens, de spade moet zeker dieper dan wat je beschrijft. Maar ik denk in je woorden te lezen dat je niet gelooft of hebt gemerkt of gezien dat er ware boetvaardigheid is geweest, nergens. Klopt dat?
Ik heb het slechts sporadisch gemerkt. Het is ook niet zo dat de kerken nu ineens vol zitten. Kerkgang is nationaal gezien, geen belangrijke levensinvulling meer. En daar ligt toch wel een doel. Ietsje verder weg dan alleen de eigen kring, zeg maar.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Job »

Herman schreef:
Job schreef:Eens, de spade moet zeker dieper dan wat je beschrijft. Maar ik denk in je woorden te lezen dat je niet gelooft of hebt gemerkt of gezien dat er ware boetvaardigheid is geweest, nergens. Klopt dat?
Ik heb het slechts sporadisch gemerkt. Het is ook niet zo dat de kerken nu ineens vol zitten. Kerkgang is nationaal gezien, geen belangrijke levensinvulling meer. En daar ligt toch wel een doel. Ietsje verder weg dan alleen de eigen kring, zeg maar.
Oke. Nou, daar lees ik nog steeds geen reden in om miesmuizerig naar de verruimingen voor de kerken te kijken en direct alle mitsen en maren van stal te halen. Als God nu iéts toekomt is het, naast ootmoed en schuldbelijdenis, lof en dank!
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 28908
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/965149-wakker ... -verandert

Volgens Enny de Bruijn zijn er verschillende hoogopgeleide refo's die geen idee hebben wat woke betekent. Dat kan ik mij haast niet voorstellen.
Hoopvol
Berichten: 1316
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Erdee

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/965149-wakker ... -verandert

Volgens Enny de Bruijn zijn er verschillende hoogopgeleide refo's die geen idee hebben wat woke betekent. Dat kan ik mij haast niet voorstellen.
Ik ben dan niet hoog opgeleid maar ik wist tot een paar minuten geleden ook niet van het woord woke..
DDD
Berichten: 28908
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Dat vind ik wel echt verbazend. Maar dat betekent dat je niet erg op de hoogte bent van culturele ontwikkelingen in ieder geval.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Dat vind ik wel echt verbazend. Maar dat betekent dat je niet erg op de hoogte bent van culturele ontwikkelingen in ieder geval.
Ik had er ook nog nooit van gehoord.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10619
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Ik kende het ook niet. :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33370
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/965149-wakker ... -verandert

Volgens Enny de Bruijn zijn er verschillende hoogopgeleide refo's die geen idee hebben wat woke betekent. Dat kan ik mij haast niet voorstellen.
Ik vind dat ook vreemd, maar kennelijk zijn er meer die daar geen idee van hebben.
DDD
Berichten: 28908
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik vind het echt onvoorstelbaar. Maar het laat zien dat er mensen zijn die volstrekt in een eigen wereld leven. Niet gewoon maar een bubbel waar je door het zeepsop naar buiten kunt kijken, maar in een soort klooster zonder vensters naar de buitenwereld.

Het sterkt mij in de gedachte dat predikanten, willen zij enigszins geestelijk leiding kunnen geven, kennis moeten nemen van de cultuur.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Erdee

Bericht door Bogerman »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/965149-wakker ... -verandert

Volgens Enny de Bruijn zijn er verschillende hoogopgeleide refo's die geen idee hebben wat woke betekent. Dat kan ik mij haast niet voorstellen.
Ik weet het ook niet, maar mijn opleiding zal wel niet hoog genoeg zijn.
Henk J
Berichten: 2634
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Ik vind het echt onvoorstelbaar. Maar het laat zien dat er mensen zijn die volstrekt in een eigen wereld leven. Niet gewoon maar een bubbel waar je door het zeepsop naar buiten kunt kijken, maar in een soort klooster zonder vensters naar de buitenwereld.

Het sterkt mij in de gedachte dat predikanten, willen zij enigszins geestelijk leiding kunnen geven, kennis moeten nemen van de cultuur.
Waarom moet een predikant verstand hebben van woke? Als het niet speelt in de gemeente is dat niet nodig toch? Een brede interesse is altijd goed, maar dat geldt voor iedereen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4154
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

Het gebrek aan kennis van en over woke heeft meer te maken met de bubbel waar je in zit dan met opleidingsniveau, mijns inziens. Hoeft niet erg te zijn, geeft wel aan dat je niet vaak deel neemt aan het maatschappelijk debat buiten de eigen kring.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie