Ja, beetje gemakzuchtig was ik, ik maak mijn nederig excuus. Maar het was wel een vraag naar aanleiding van al de gequote opmerkingen. Misschien weet je ook een antwoord, ik weet niet goed hoe in de OGGiN dit is geregeld.Simon0612 schreef:Het bericht in de Maanenschijn getypt? Je maakt een potje van de quotes..Maanenschijn schreef: Is dit bij de OGG niet wat ‘vrijer’ geregeld en zonder kerkelijke structuren mogelijk?
Kerkelijke eenheid / Kanselruil
- Maanenschijn
- Berichten: 4113
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Rechts heeft altijd voorrangSimon0612 schreef:Een rotonde draait iedergeval altijd naar rechtsTiberius schreef:
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Of andersom: wat naar rechts draait, wordt vanzelf een rotonde.Simon0612 schreef:Een rotonde draait iedergeval altijd naar rechtsTiberius schreef:
-
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
- Locatie: brunarefoforum@gmail.com
Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Heb ik daar eens iets van gelezen op een youtubekanaal met preken waar vanuit refoforum naar werd verwezen?GerefGemeente-lid schreef:Klopt. Hij was voorheen ouderling in de GG van Middelburg-Zuid.J.C. Philpot schreef:Het lijkt dan meer een streekgemeente te worden. In ieder geval komt de scriba 30 km van Kruiningen vandaan (Arnemuiden).Nasrani schreef:Voor zover ik weet dwarrelt er nog steeds stof rond....
Er gaan mensen terug naar de GG Kruiningen en vanuit GG's in de omgeving gaan er naar de VGG.
Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Klopt.Bruna schreef:
Heb ik daar eens iets van gelezen op een youtubekanaal met preken waar vanuit refoforum naar werd verwezen?
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Volgens mij draait een rotonde in de rechts rijdende landen juist naar links.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ik ben het helemaal met je eens. Je draait wel naar rechts de rotonde op, maar de rotonde zelf is linksdraaiend.DDD schreef:Volgens mij draait een rotonde in de rechts rijdende landen juist naar links.
Dat is toch wat. Denk je naar rechts te gaan, ben je een linksdraaier.
-
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Daar kun je natuurlijk wat aan doen: de rotonde verlaten door weer naar rechts te sturen.Mannetje schreef:Ik ben het helemaal met je eens. Je draait wel naar rechts de rotonde op, maar de rotonde zelf is linksdraaiend.DDD schreef:Volgens mij draait een rotonde in de rechts rijdende landen juist naar links.
Dat is toch wat. Denk je naar rechts te gaan, ben je een linksdraaier.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
En dan er achter komen dat je aan de linkerkant van de rotonde bent uitgekomen. Rechts erop, rechts gedraaid en rechts eraf en links geëindigdKlavart schreef:Daar kun je natuurlijk wat aan doen: de rotonde verlaten door weer naar rechts te sturen.Mannetje schreef:Ik ben het helemaal met je eens. Je draait wel naar rechts de rotonde op, maar de rotonde zelf is linksdraaiend.DDD schreef:Volgens mij draait een rotonde in de rechts rijdende landen juist naar links.
Dat is toch wat. Denk je naar rechts te gaan, ben je een linksdraaier.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Nee ik zou niet durven zeggen hoe dit in elkaar steekt. In artikelen over gemeenten uit het verleden die zijn toegetreden zie ik dat de classes daarover beslist. Dat de dichtstbijzijnde gemeente daar een stempel op kan drukken zou ik raar vinden.Maanenschijn schreef:Ja, beetje gemakzuchtig was ik, ik maak mijn nederig excuus. Maar het was wel een vraag naar aanleiding van al de gequote opmerkingen. Misschien weet je ook een antwoord, ik weet niet goed hoe in de OGGiN dit is geregeld.Simon0612 schreef:Het bericht in de Maanenschijn getypt? Je maakt een potje van de quotes..Maanenschijn schreef: Is dit bij de OGG niet wat ‘vrijer’ geregeld en zonder kerkelijke structuren mogelijk?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Zou kunnen, heb geen idee.Maanenschijn schreef:-quotes geknipt-
Is dit bij de OGG niet wat ‘vrijer’ geregeld en zonder kerkelijke structuren mogelijk?
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Heeft iemand het mooie interview gelezen met ds. G. Hoogerland, in de GezinsGids? Daar komt weer de droefheid en de schuld van de kerkelijke gescheidenheid naar voren. Ik kan niet anders dan dit interview van harte aanbevelen. Helaas is de Gezinsgids (waarom niet?) via digibron in te zien. Maar het gaat dus nu over het nieuwe nummer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Dank ga ik zeker lezen. Begrijp ik nu goed dat je het jammer vindt dat de gezinsgids via digibron te lezen is? Typo denk ik-DIA- schreef:Heeft iemand het mooie interview gelezen met ds. G. Hoogerland, in de GezinsGids? Daar komt weer de droefheid en de schuld van de kerkelijke gescheidenheid naar voren. Ik kan niet anders dan dit interview van harte aanbevelen. Helaas is de Gezinsgids (waarom niet?) via digibron in te zien. Maar het gaat dus nu over het nieuwe nummer.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Soms ben in gedachten met typen wat sneller en valt er een woordje weg...Simon0612 schreef:Dank ga ik zeker lezen. Begrijp ik nu goed dat je het jammer vindt dat de gezinsgids via digibron te lezen is? Typo denk ik-DIA- schreef:Heeft iemand het mooie interview gelezen met ds. G. Hoogerland, in de GezinsGids? Daar komt weer de droefheid en de schuld van de kerkelijke gescheidenheid naar voren. Ik kan niet anders dan dit interview van harte aanbevelen. Helaas is de Gezinsgids (waarom niet?) via digibron in te zien. Maar het gaat dus nu over het nieuwe nummer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Er staat een artikel in het RD over het artikel in de Gezinsgids. Ds. Hoogerland zegt het volgende:
„Hoe nu verder?” Ds. Hoogerland: „Op die vraag zegt iedereen: Ik weet het niet. Ik weet het ook niet. Maar daarmee is de zaak niet af. Er worden allerlei suggesties gedaan, maar daar verwacht ik niet veel van, omdat veelal de notie van schuldbelijdenis ontbreekt. We moeten niet zelf beginnen en daarna vragen of de Heere erin meegaat. Nee, we moeten beginnen met het oprecht belijden van onze schuld voor God en voor elkaar. Anders is alles wat we doen tot mislukken gedoemd.”
Een gezamenlijk gebed is nodig, aldus de predikant. „Waarom zou dat niet tijdens een gezamenlijke bidstond kunnen? Zo ver is het nog niet gekomen. Want sommige mensen –voor wie ik overigens veel achting heb– zeggen: „Ja, maar dan moet er wel schuld gevóéld worden, anders is het alleen maar vorm.” Dat is waar, maar redeneren we dan niet verkeerd? Zouden we niet ook kunnen zeggen: „Al weten we dat we niet anders dan de vorm kunnen brengen, toch doen we het omdat de Heere het kan gebruiken om het beleven van die schuld te verwekken? Ik denk aan de geschiedenis in 1 Samuël 7. Toen de Filistijnen kwamen, riep Samuël het volk bij elkaar en hield een biddag, waarin het volk schuld beleed. De Heere heeft er kennelijk Zijn zegen over willen geven. Inderdaad, we kunnen geen schuldbesef wekken. Bij onszelf niet en bij anderen niet. Maar de Heere werkt middellijk. Als we met elkaar begeren zo’n bidstond te houden en we nemen het initiatief, zou de Heere daarop Zijn zegen niet kunnen geven? Als je wacht tot je voldoende schuldbesef hebt, ben ik bang dat het er nooit van komt.”
Paulus waarschuwt tegen verdeeldheid, zegt de predikant. „En als hij daartegen waarschuwt, is het dus zonde. En het allerergste is, dat Gods Naam er door onteerd wordt. We dragen een uiteengereten kerk over aan ons nageslacht. Verdeeldheid is een oorzaak dat de Heere zich moet terugtrekken met Zijn Geest. Als we die verdeeldheid in stand houden, is het ónze schuld als de Heere Zich terug moet trekken. Maar we hebben wel kleinkinderen en achterkleinkinderen die óók bekeerd moeten worden.”
https://www.rd.nl/artikel/976628-ds-hoo ... d-is-nodig
Wat mij betreft de spijker op z'n kop.
„Hoe nu verder?” Ds. Hoogerland: „Op die vraag zegt iedereen: Ik weet het niet. Ik weet het ook niet. Maar daarmee is de zaak niet af. Er worden allerlei suggesties gedaan, maar daar verwacht ik niet veel van, omdat veelal de notie van schuldbelijdenis ontbreekt. We moeten niet zelf beginnen en daarna vragen of de Heere erin meegaat. Nee, we moeten beginnen met het oprecht belijden van onze schuld voor God en voor elkaar. Anders is alles wat we doen tot mislukken gedoemd.”
Een gezamenlijk gebed is nodig, aldus de predikant. „Waarom zou dat niet tijdens een gezamenlijke bidstond kunnen? Zo ver is het nog niet gekomen. Want sommige mensen –voor wie ik overigens veel achting heb– zeggen: „Ja, maar dan moet er wel schuld gevóéld worden, anders is het alleen maar vorm.” Dat is waar, maar redeneren we dan niet verkeerd? Zouden we niet ook kunnen zeggen: „Al weten we dat we niet anders dan de vorm kunnen brengen, toch doen we het omdat de Heere het kan gebruiken om het beleven van die schuld te verwekken? Ik denk aan de geschiedenis in 1 Samuël 7. Toen de Filistijnen kwamen, riep Samuël het volk bij elkaar en hield een biddag, waarin het volk schuld beleed. De Heere heeft er kennelijk Zijn zegen over willen geven. Inderdaad, we kunnen geen schuldbesef wekken. Bij onszelf niet en bij anderen niet. Maar de Heere werkt middellijk. Als we met elkaar begeren zo’n bidstond te houden en we nemen het initiatief, zou de Heere daarop Zijn zegen niet kunnen geven? Als je wacht tot je voldoende schuldbesef hebt, ben ik bang dat het er nooit van komt.”
Paulus waarschuwt tegen verdeeldheid, zegt de predikant. „En als hij daartegen waarschuwt, is het dus zonde. En het allerergste is, dat Gods Naam er door onteerd wordt. We dragen een uiteengereten kerk over aan ons nageslacht. Verdeeldheid is een oorzaak dat de Heere zich moet terugtrekken met Zijn Geest. Als we die verdeeldheid in stand houden, is het ónze schuld als de Heere Zich terug moet trekken. Maar we hebben wel kleinkinderen en achterkleinkinderen die óók bekeerd moeten worden.”
https://www.rd.nl/artikel/976628-ds-hoo ... d-is-nodig
Wat mij betreft de spijker op z'n kop.