Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door huisman »

Susanna schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef:Dus Jozua was een ketter?
Nee, want Jozua dacht er ook zo over. Kijk maar naar zijn reactie op wat het volk zei.
Dan lees jij slecht. Na vers 19 gaat het verder lees Jozua 24 :21-28.
Jozua 24 benadrukt de zwakte van deze verbondsvernieuwing. Het was goed, maar niet goed genoeg - het was een schaduw van de substantie die in Christus tot volle openbaring kwam. In plaats van hun "keuze" te bevestigen, zegt Jozua tegen het volk: "Jullie zijn niet in staat om de HEERE te dienen." Dat zouden wij ook tegen onze niet gelovige kinderen moeten zeggen. Christelijk gedrag verwachten van een persoon die niet wedergeboren, is, is pure ketterij ( D. Martyn Lloyd-Jones). We moeten God in waarheid dienen op een manier die in overeenstemming is met Zijn Woord. Dat kan niet buiten Christus om. Dat kan niet door de werken.

Ik denk dat wij als christelijke (groot)ouders er goed aan doen om te onthouden dat we hoogstens de externe handelingen en activiteiten kunnen beheersen. We lijken op Jozua omdat we niet bij machte zijn om te bepalen wat onze (klein)kinderen voelen, geloven en verlangen. Jozua 24:15-24 gaat feitelijk over het falen van onze wil om het goede te kiezen als we worden overgelaten aan onszelf. Het antwoord op de voortdurende opstand van het volk was de belofte van het komende Nieuwe Verbond, wanneer God het hart zou besnijden (Deut. 30:6). De mens zal altijd verkeerd kiezen door zijn gevallen natuur, tenzij de Heere een bovennatuurlijk werk in zijn hart doet!

Jozua was een schaduw, een type van de komende Christus. De Heere Jezus zegt: "Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve." Zonder geloof is het onmogelijk om geloofsbelijdenis te doen. Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen. Het Nieuwe Verbond leert ons dat gunst bij God nooit verdiend kan worden door onze eigen inspanningen, maar het moet ons als een geschenk worden gegeven. het wordt ons als vrij genadegift aangeboden in Hem, door de verkondiging van het Evangelie. Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.
Je haalt veel aan wat waar is maar dat was niet mijn punt. Het gaat ook bij het doen van belijdenis over de plichten en voorrechten van het verbond zoals verwoord bij de doop. Jozua sprak het verbondsvolk aan op haar plicht de HEERE alleen te dienen en de afgoden weg te doen. Daar mogen en moeten wij ook onze gedoopte jongeren op wijzen.

Als je jouw redenatie doortrekt krijg je de ongezonde praktijk die hier op de Veluwe helaas soms aanwezig is. Namelijk dat de onbekeerde jongere zich nog wel mag uitleven want waarom zou hij/zij gebonden zijn aan Gods wet. Zonder een waar geloof heeft het toch geen zin dus leef er maar op los. Dat is on-Bijbels en dat kun je o.a. lezen in Jozua 24.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Isala »

Susanna schreef:Christelijk gedrag verwachten van een persoon die niet wedergeboren is, is pure ketterij.
Als iemand uiterlijk wil leven naar Gods geboden dan zit daar toch nog iets goeds in.
Maar de wet vervolgens volhouden zonder dat deze in het hart is geschreven, wordt uiteindelijk een zware last, en het is niet zaligmakend.
Als iemand niet is wedergeboren, leeft men in een ander koninkrijk, dan degene die is overgezet in het koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde. ((kolossenzen 1 vers 13)
Bij verschillende koninkrijken horen verschillende regels. Als je in het ene rijk leeft, kan je niet de regels houden die bij het andere horen.
huisman schreef:Namelijk dat de onbekeerde jongere zich nog wel mag uitleven want waarom zou hij/zij gebonden zijn aan Gods wet. Zonder een waar geloof heeft het toch geen zin dus leef er maar op los.
Er zit een groot verschil in het toestaan dat iemand er op los leeft, of dat je iemand dwingt zich aan regels te houden die bij het Koninkrijk van God horen. Dit is belangrijk om je te blijven realiseren als je jongeren wilt vermanen. Uiteraard is het altijd belangrijk er op de wijzen dat Gods geboden heilzaam zijn, en ook dat keuzes gemaakt zonder de Heere Jezus, altijd schadelijke gevolgen zullen hebben.
huisman schreef:Je haalt veel aan wat waar is maar dat was niet mijn punt. Het gaat ook bij het doen van belijdenis over de plichten en voorrechten van het verbond zoals verwoord bij de doop. Jozua sprak het verbondsvolk aan op haar plicht de HEERE alleen te dienen en de afgoden weg te doen. Daar mogen en moeten wij ook onze gedoopte jongeren op wijzen.
Het verbond met Abraham is een eenzijdig verbond! En dat geldt ook voor hen die begrepen zijn in zijn geestelijk Nageslacht. (Galaten 3)
Hora est!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door refo »

Volgens Mozes was het volk toch wel in staat:
11 Want dit gebod, dat ik u heden gebied, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg.
12 Het is niet in de hemel, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons naar de hemel opstijgen om het voor ons te halen en ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
13 Het is ook niet aan de overzijde van de zee, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons oversteken naar de overzijde van de zee om het voor ons te halen en het ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
14 Want dit woord is heel dicht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te doen.

In Romeinen 10 wordt dit aangehaald.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Adagio »

refo schreef:Volgens Mozes was het volk toch wel in staat.
Je moet een betere vertaling gebruiken misschien. Mozes bleef bij de plicht van het volk, en liet zich niet van de wijs brengen door hun schuldige onmacht. Mozes had van God geleerd: "Voorts sprak de HEERE tot mij, zeggende: Ik heb dit volk aangemerkt, en zie, het is een hardnekkig volk", daarom vermaant Mozes hen: "Alleenlijk heeft de HEERE lust gehad aan uw vaderen om die lief te hebben, en heeft hun zaad na hen, ulieden, uit al de volken verkoren, gelijk het te dezen dage is. Besnijdt dan de voorhuid uws harten, en verhardt uw nek niet meer."

Het Woord was genoegzaam aan het volk bekend, zij verstonden genoeg wat de HEERE eiste.
De Heere zei tot Mozes: "En nu, schrijft ulieden dit lied en leer het den kinderen Israëls, leg het in hun mond, opdat dit lied Mij ten getuige zij tegen de kinderen Israëls." Kanttek: "Tot een gedachtenis van al Mijn getrouwe waarschuwingen en tot hunner overtuiging van de rechtvaardigheid van Mijn straf, als zij wederspannig zullen zijn."

Ja, schrijft Paulus, Mozes beschrijft de rechtvaardigheid die uit de wet is, zeggende: De mens die deze dingen doet, zal door dezelve leven. En dan legt hij uit: "Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven."
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door DDD »

Ik denk dat jij zelf een betere vertaling moet gebruiken, want refo heeft toch beter begrepen wat er staat.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dus nu konden of kunnen mensen opeens Gods wetten houden?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door DDD »

Mensen kunnen net zo goed zich aan Gods wetten houden als fietsen. Beide kan niet zonder de werking van de heilige Geest, en alle bezigheden van de mens zijn met zonden bezoedeld. Dat moet je allemaal niet tegen elkaar uitspelen.

Het ging nu om de toepassing van het geciteerde bijbeldeel, en daar gaat het niet over schuldige onmacht.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Adagio »

DDD schreef:Mensen kunnen net zo goed zich aan Gods wetten houden als fietsen. Beide kan niet zonder de werking van de heilige Geest, en alle bezigheden van de mens zijn met zonden bezoedeld. Dat moet je allemaal niet tegen elkaar uitspelen.

Het ging nu om de toepassing van het geciteerde bijbeldeel, en daar gaat het niet over schuldige onmacht.
Misschien is er ook nog een tip voor Tib en mij,
Tiberius schreef:Wat bedoelen jullie precies met 'de nieuwe hermeneutiek'?
Kan ik daar een boek of website over lezen? Ik vind nergens nog een goede definitie.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Thea »

Eens wat @ huisman zegt over het verbondsdenken ( en dat voor een gg'er). Als je bent gedoopt ben je in het verbond op genomen. Als je volwassen bent ben je zelf verantwoordelijk in de verbondsrelatie. Dus daarop moet je ja- zeggen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Ditbenik »

Thea schreef:Eens wat @ huisman zegt over het verbondsdenken ( en dat voor een gg'er). Als je bent gedoopt ben je in het verbond op genomen. Als je volwassen bent ben je zelf verantwoordelijk in de verbondsrelatie. Dus daarop moet je ja- zeggen.
Nee, omdat je in het verbond begrepen bent, word je gedoopt.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Isala »

refo schreef:Volgens Mozes was het volk toch wel in staat:
11 Want dit gebod, dat ik u heden gebied, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg.
12 Het is niet in de hemel, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons naar de hemel opstijgen om het voor ons te halen en ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
13 Het is ook niet aan de overzijde van de zee, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons oversteken naar de overzijde van de zee om het voor ons te halen en het ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
14 Want dit woord is heel dicht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te doen.

In Romeinen 10 wordt dit aangehaald.
Alle andere Bijbelse verbonden zijn tweezijdig (belofte en eis) dus ook het Sinaïtisch verbond, waar Mozes hier op doelt.
Maar het Abrahamitisch verbond is eenzijdig. Dat is het verbond wat Huisman bedoelt neem ik aan.
Hora est!
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Thea »

Prima, @ Ditbenik.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Orgelius »

Toch zegt ds. A. Schot laatst in een video dat de koppeling belijdenis-avondmaal niet vanzelfsprekend is in de Gereformeerde Gemeenten. Als ik in mijn woonplaats kijk, zie ik dan ook wel verschil met bijvoorbeeld de HHK. Die sturen daar wel duidelijker op aan en hanteren die lijn structureel. Desalniettemin gaat ook in deze gemeente niet iedereen aan het avondmaal.

In dat opzicht wijkt men wel af met de lijn bij Calvijn, die structureel een avondmaalsplicht hanteerde (van welke generatie je ook was). Hij maakt wel de kanttekening dat hij niet van iedereen gelooft dat hij wedergeboren is. Het heiligen van de tafel kan ook doorschieten, wat in het verleden bij de RK gebeurde, de priester nam namens iedereen het avondmaal. Wat dat betreft zitten sommige kerken niet ver van die lijn af. Wat dat betreft moeten we ook vandaag de dag nog veel reformeren.

In sommige kerken ben je rechtzinnig als je eerlijk onbekeerd bent en dan maar blijft zitten als er avondmaal gevierd (!) wordt. In die kerken kan de tucht ook niet naar behoren uitgevoerd worden, want de tuchtmaatregel komt dan nooit openbaar (ze gaan toch niet aan het avondmaal). Zondag 31 stuurt daar wel op aan, al valt over deze interpretatie te twisten.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Susanna »

huisman schreef:
Susanna schreef:
Jozua 24 benadrukt de zwakte van deze verbondsvernieuwing. Het was goed, maar niet goed genoeg - het was een schaduw van de substantie die in Christus tot volle openbaring kwam. In plaats van hun "keuze" te bevestigen, zegt Jozua tegen het volk: "Jullie zijn niet in staat om de HEERE te dienen." Dat zouden wij ook tegen onze niet gelovige kinderen moeten zeggen. Christelijk gedrag verwachten van een persoon die niet wedergeboren, is, is pure ketterij ( D. Martyn Lloyd-Jones). We moeten God in waarheid dienen op een manier die in overeenstemming is met Zijn Woord. Dat kan niet buiten Christus om. Dat kan niet door de werken.

Ik denk dat wij als christelijke (groot)ouders er goed aan doen om te onthouden dat we hoogstens de externe handelingen en activiteiten kunnen beheersen. We lijken op Jozua omdat we niet bij machte zijn om te bepalen wat onze (klein)kinderen voelen, geloven en verlangen. Jozua 24:15-24 gaat feitelijk over het falen van onze wil om het goede te kiezen als we worden overgelaten aan onszelf. Het antwoord op de voortdurende opstand van het volk was de belofte van het komende Nieuwe Verbond, wanneer God het hart zou besnijden (Deut. 30:6). De mens zal altijd verkeerd kiezen door zijn gevallen natuur, tenzij de Heere een bovennatuurlijk werk in zijn hart doet!

Jozua was een schaduw, een type van de komende Christus. De Heere Jezus zegt: "Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve." Zonder geloof is het onmogelijk om geloofsbelijdenis te doen. Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen. Het Nieuwe Verbond leert ons dat gunst bij God nooit verdiend kan worden door onze eigen inspanningen, maar het moet ons als een geschenk worden gegeven. het wordt ons als vrij genadegift aangeboden in Hem, door de verkondiging van het Evangelie. Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.
Je haalt veel aan wat waar is maar dat was niet mijn punt. Het gaat ook bij het doen van belijdenis over de plichten en voorrechten van het verbond zoals verwoord bij de doop. Jozua sprak het verbondsvolk aan op haar plicht de HEERE alleen te dienen en de afgoden weg te doen. Daar mogen en moeten wij ook onze gedoopte jongeren op wijzen.

Als je jouw redenatie doortrekt krijg je de ongezonde praktijk die hier op de Veluwe helaas soms aanwezig is. Namelijk dat de onbekeerde jongere zich nog wel mag uitleven want waarom zou hij/zij gebonden zijn aan Gods wet. Zonder een waar geloof heeft het toch geen zin dus leef er maar op los. Dat is on-Bijbels en dat kun je o.a. lezen in Jozua 24.
[/quote]

1. Mijns inziens gaat het bij het doen van belijdenis niet over de plichten en voorrechten van het verbond. Ook iemand die van buitenaf in de kerk komt, kan en mag belijdenis doen als hij tot geloof in de Heere Jezus komt. Het gaat om het belijden van persoonlijk geloof in de Heere Jezus Christus. De nadruk ligt op openlijk ervoor uitkomen dat er iets in je leven gebeurt is. Dat je wedergeboren bent, dat je zonden afgewassen zijn ( en dat je niet meer zonder het Lam kunt leven).
2. Ik zou niet weten waarom er een ongezonde situatie zou ontstaan als je je kinderen voor zou houden dat ze opnieuw geboren moeten worden. Misschien ben ik daarin te puriteins? Maar het is iets dat gezegd moet worden. Net als de andere kant. Dat er hoop is omdat Jezus leeft. Dat Hij nog steeds zondaren zoekt om zalig te maken.
3. Ik was de Veluwe. Ik weet waar ik het over heb.
4. Op geen enkele kansel wordt gezegd dat de jongeren zich nog wel even mogen uitleven. Het is een stukje cultuur dat er al heel lang is. Totdat je belijdenis doet, mag je je uitleven. Daarna niet meer.
5. Het is wèl waar dat vanaf verschillende kansels geen ruim aanbod van genade is. Dat voedt het idee dat de uitverkiezing bepalend is.
6. De rol van de ouders in het voorleven en praten over het geloof blijft een belangrijke factor
7. Jongeren hebben geloofsvoorbeelden nodig.
4. De opvoeding van mijn kinderen ligt ver achter me. Het was een worsteling.
Plaats reactie