De kleine lettertjes van het Evangelie

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

TSD schreef:
Cyrillus schreef:
TSD schreef:
Cyrillus schreef: Nee, TSD. Ik ken te veel mensen die net als Jan de ogen wijd open hebben voor hun nood. Maar het zijn de kapiteins die extra voorwaarden stellen. Dat is het punt.
Maak het eens concreet dan?
haha, zal ik hier namen van predikanten noemen? Laten we zeggen elke predikant die met de uitverkiezing begint en met de roeping eindigt. In de praktijk wordt er vaak een theologie gepredikt, ten diepste geen Evangelie. En daar zit het punt.
Nee, jij hebt het over extra voorwaarden die een predikant zou stellen tegen een mens die de ogen wijd open heeft voor zijn of haar nood.

Maak het maar eens concreet, welke voorwaarden stellen die kapiteins zoals voor aleer zo iemand mag gaan geloven, ik ben erg benieuwd.
Ik denk niet dat @Cyrillus hierop een concreet antwoord heeft. Want het is niet zo.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

BSH schreef:
CvD schreef:
Cyrillus schreef:
TSD schreef: Maak het eens concreet dan?
haha, zal ik hier namen van predikanten noemen? Laten we zeggen elke predikant die met de uitverkiezing begint en met de roeping eindigt. In de praktijk wordt er vaak een theologie gepredikt, ten diepste geen Evangelie. En daar zit het punt.
Dus de uitverkiezing bestaat niet. Ik moet maar naar Jezus gaan en dan zeggen. Ik ben een zondaar maar nu heb ik U gezien en wil U graag volgen.
Je moet inderdaad naar Jezus gaan. Is de Bijbelse eis.

Vertrouw dat wie tot Hem komt, geenszins door Hem uitgeworpen zal worden.

Verwonder je daarna over het feit dat je erachter mocht komen dat Hij je liefgehad heeft van eeuwigheid.

Het zou wel goed zijn om Gods Woord nauwkeurig te citeren.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

De kanttekening zegt bij "Al wat Mij de Vader geeft" het volgende: Dat is, al degenen, die de Vader van eeuwigheid uitverkoren en mij als Middelaar heeft gegeven, om hen zalig te maken

@Cyrillus zegt dat predikanten die met de uitverkiezing beginnen en met de roeping eindigen geen Evangelie preken maar in deze tekst is dat nu precies wat de Heere Jezus doet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
BSH schreef:
CvD schreef:
Cyrillus schreef: haha, zal ik hier namen van predikanten noemen? Laten we zeggen elke predikant die met de uitverkiezing begint en met de roeping eindigt. In de praktijk wordt er vaak een theologie gepredikt, ten diepste geen Evangelie. En daar zit het punt.
Dus de uitverkiezing bestaat niet. Ik moet maar naar Jezus gaan en dan zeggen. Ik ben een zondaar maar nu heb ik U gezien en wil U graag volgen.
Je moet inderdaad naar Jezus gaan. Is de Bijbelse eis.

Vertrouw dat wie tot Hem komt, geenszins door Hem uitgeworpen zal worden.

Verwonder je daarna over het feit dat je erachter mocht komen dat Hij je liefgehad heeft van eeuwigheid.

Het zou wel goed zijn om Gods Woord nauwkeurig te citeren.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

De kanttekening zegt bij "Al wat Mij de Vader geeft" het volgende: Dat is, al degenen, die de Vader van eeuwigheid uitverkoren en mij als Middelaar heeft gegeven, om hen zalig te maken

@Cyrillus zegt dat predikanten die met de uitverkiezing beginnen en met de roeping eindigen geen Evangelie preken maar in deze tekst is dat nu precies wat de Heere Jezus doet.
Hierin geven de artikelen die ik wat aanpas naar de huidige spelling uit het Gereformeerd Weekblad ook heel duidelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

Met deze laatste opmerking van Huisman lijkt het me een goed idee om dit topic af te sluiten. Volgens mij is alles wel gezegd. :lock
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door TSD »

huisman schreef:
BSH schreef:
CvD schreef: Dus de uitverkiezing bestaat niet. Ik moet maar naar Jezus gaan en dan zeggen. Ik ben een zondaar maar nu heb ik U gezien en wil U graag volgen.
Je moet inderdaad naar Jezus gaan. Is de Bijbelse eis.

Vertrouw dat wie tot Hem komt, geenszins door Hem uitgeworpen zal worden.

Verwonder je daarna over het feit dat je erachter mocht komen dat Hij je liefgehad heeft van eeuwigheid.

Het zou wel goed zijn om Gods Woord nauwkeurig te citeren.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

De kanttekening zegt bij "Al wat Mij de Vader geeft" het volgende: Dat is, al degenen, die de Vader van eeuwigheid uitverkoren en mij als Middelaar heeft gegeven, om hen zalig te maken

@Cyrillus zegt dat predikanten die met de uitverkiezing beginnen en met de roeping eindigen geen Evangelie preken maar in deze tekst is dat nu precies wat de Heere Jezus doet.
Als ik BSH zo lees, dan is het dus zo dat je het, naar eigen waarneming, zelf pakt, om je dan achteraf te verwonderen dat God het deed.

Ik denk dat het de ervaring is van Gods kinderen dat ze gegrepen wórden, de banden losgescheurd, je wórdt bevrijd, je wórdt in de ruimte gezet en dan is het onmogelijk om niet te geloven, dan ligt het (in elk geval op dat moment) vast. Het geschenk van het geloof wordt ervaren.

Anders is het geloof als gave zomaar dogmatiek uit een boekje, bedoelt voor theologen misschien, maar volledig los van de werkelijkheid.
CvD
Berichten: 160
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvD »

TSD schreef:
huisman schreef:
BSH schreef:
CvD schreef: Dus de uitverkiezing bestaat niet. Ik moet maar naar Jezus gaan en dan zeggen. Ik ben een zondaar maar nu heb ik U gezien en wil U graag volgen.
Je moet inderdaad naar Jezus gaan. Is de Bijbelse eis.

Vertrouw dat wie tot Hem komt, geenszins door Hem uitgeworpen zal worden.

Verwonder je daarna over het feit dat je erachter mocht komen dat Hij je liefgehad heeft van eeuwigheid.

Het zou wel goed zijn om Gods Woord nauwkeurig te citeren.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

De kanttekening zegt bij "Al wat Mij de Vader geeft" het volgende: Dat is, al degenen, die de Vader van eeuwigheid uitverkoren en mij als Middelaar heeft gegeven, om hen zalig te maken

@Cyrillus zegt dat predikanten die met de uitverkiezing beginnen en met de roeping eindigen geen Evangelie preken maar in deze tekst is dat nu precies wat de Heere Jezus doet.
Als ik BSH zo lees, dan is het dus zo dat je het, naar eigen waarneming, zelf pakt, om je dan achteraf te verwonderen dat God het deed.

Ik denk dat het de ervaring is van Gods kinderen dat ze gegrepen wórden, de banden losgescheurd, je wórdt bevrijd, je wórdt in de ruimte gezet en dan is het onmogelijk om niet te geloven, dan ligt het (in elk geval op dat moment) vast. Het geschenk van het geloof wordt ervaren.

Anders is het geloof als gave zomaar dogmatiek uit een boekje, bedoelt voor theologen misschien, maar volledig los van de werkelijkheid.
Ben het helemaal met je eens.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Zomaar een kort citaat uit wat we lezen in de artikelen over het Pelagianisme en Remonstratisme. De woorden zijn naar mijn inzicht helder en klaar.
Citaat:
Het is in de geschiedenis van de Kerk precies gegaan, zoals men het nog in menige preek beluisteren kan. Over zonde en genade gaat het vaak tamelijk wel, maar als geraakt wordt aan het puntje, waar de dode zondaar levend moet worden gemaakt, dan komt Pelagius binnen met het geloof, met het gebed, met om het in één woord te zeggen, de vrije wilsdaad, waardoor de zondaar tot Christus komt en Zijn weldaden zich toe-eigent. Dat de Heere in het stuk van de zaligmaking de Eerste en de Laatste is, dat Hij volkomen zalig maakt, mag de troost zijn voor elke aan zichzelf ontdekte zondaar, maar het wordt zeer dikwijls niet verstaan. De wezenlijke leer is aan velen vreemd, die de woorden na-spreken, de termen uitroepen en toch juist in het „dodelijkst tijdsgewricht" tot de dode zondaar zeggen: „geloof nu maar, neem het maar aan." En dat geloof en die toe-eigening kan hij juist niet bereiken, want het kan alleen vrucht zijn van de onwederstandelijke werking van de Heilige Geest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Precies. Dát is nu precies het heikele punt!!!
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

@huisman
Jouw tekst bevestigt juist wat ik zeg, want in Joh. 6: 29 staat juist eerst de oproep tot geloof. Hier wordt ook mooi verwoord dat het werk Gods en geloof samen op gaat. Jezus zegt niet, pas op! je moet er eerst achter komen of God wel in jou werkt. Nee, als je gelooft is het reeds een werk van God.
Joh 6:
28 Zij zeiden dan tot Hem: Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?
29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:
Vreemd, jij was degene die begon over een drenkeling
Hoho, wel bij de feiten blijven: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 5#p1052455
Ik vroeg aan jou iets over voorwaarde vooraf, of kenmerk achteraf. Dit topic is inmiddels zo uitgebreid dat ik het niet terug kan vinden. Toen reageerde jij met een wedervraag over een drenkeling, nog best wel aan het begin van dit topic. Ik zoek nog even door.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef:@huisman
Jouw tekst bevestigt juist wat ik zeg, want in Joh. 6: 29 staat juist eerst de oproep tot geloof. Hier wordt ook mooi verwoord dat het werk Gods en geloof samen op gaat. Jezus zegt niet, pas op! je moet er eerst achter komen of God wel in jou werkt. Nee, als je gelooft is het reeds een werk van God.
Joh 6:
28 Zij zeiden dan tot Hem: Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?
29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.
1. Ik citeerde vers 37 van Johannes 6. Misschien kun je die tekst verklaren?
2. Neem je het hele onderwijs uit dit hoofdstuk dan moet je ook de teksten noemen waar Jezus spreekt over waarom en hoe de zondaar komt.
43 Jezus antwoordde dan, en zeide tot hen: Murmureert niet onder elkander.
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Let ook op het einde van dit spreken van de Heere Jezus:
65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.
66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.

Daarna de indringende vraag aan de twaalven en het mooie antwoord van Petrus waaruit blijkt dat hij een gegevene van de Vader is.
67 Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan?
68 Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens.
69 En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

Nog maar eens:

@GerefGemeente-lid, @CvD, @TSD, @DIA heeft a Brakel het dan onjuist?

Is dit het niet wat er bedoeld wordt met een voorwaardelijk evangelie? De vrijmachtige werking van Gods Geest wordt onder een raster en schema gelegd, waarmee we eigenlijk de Heere voorschrijven hoe hij een mens dient te bekeren.

En daarmee doe ik niks af aan de noodzakelijke zondekennis, niets af aan trap en stand in het genadeleven, niets af aan de uurtjes van korte duurtjes, waarin Christus Zich komt te openbaren. Niets. Maar schrijf de Heere alsjeblieft niet voor hoe hij een mens bekeert. Dat is onderscheiden en daarbij wens ik graag te blijven bij de oude en beproefde leer van onze vaderen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

Onbekende schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:
Vreemd, jij was degene die begon over een drenkeling
Hoho, wel bij de feiten blijven: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 5#p1052455
Ik vroeg aan jou iets over voorwaarde vooraf, of kenmerk achteraf. Dit topic is inmiddels zo uitgebreid dat ik het niet terug kan vinden. Toen reageerde jij met een wedervraag over een drenkeling, nog best wel aan het begin van dit topic. Ik zoek nog even door.
Ik heb mij vergist. De vraag was in een ander topic, en je wedervraag ging over een dokter ipv een drenkeling.

Bij dezen neem ik het woord 'vreemd' dan ook terug.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:Nog maar eens:

@GerefGemeente-lid, @CvD, @TSD, @DIA heeft a Brakel het dan onjuist?

Is dit het niet wat er bedoeld wordt met een voorwaardelijk evangelie? De vrijmachtige werking van Gods Geest wordt onder een raster en schema gelegd, waarmee we eigenlijk de Heere voorschrijven hoe hij een mens dient te bekeren.

En daarmee doe ik niks af aan de noodzakelijke zondekennis, niets af aan trap en stand in het genadeleven, niets af aan de uurtjes van korte duurtjes, waarin Christus Zich komt te openbaren. Niets. Maar schrijf de Heere alsjeblieft niet voor hoe hij een mens bekeert. Dat is onderscheiden en daarbij wens ik graag te blijven bij de oude en beproefde leer van onze vaderen.
Zie de bovenstaande woorden van @huisman.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef:
Onbekende schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:
Vreemd, jij was degene die begon over een drenkeling
Hoho, wel bij de feiten blijven: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 5#p1052455
Ik vroeg aan jou iets over voorwaarde vooraf, of kenmerk achteraf. Dit topic is inmiddels zo uitgebreid dat ik het niet terug kan vinden. Toen reageerde jij met een wedervraag over een drenkeling, nog best wel aan het begin van dit topic. Ik zoek nog even door.
Ik heb mij vergist. De vraag was in een ander topic, en je wedervraag ging over een dokter ipv een drenkeling.

Bij dezen neem ik het woord 'vreemd' dan ook terug.
:super
Gesloten