Hoe zie jij hoor en wederhoor voor je, in deze casus? En bij wie zou je dan de feiten willen checken?DDD schreef:Ik vind daarnaast het artikel niet voldoen aan de journalistieke maatstaven. Er lijkt geen hoor en wederhoor te zijn gepleegd.
Wat mij betreft, hoeft heus niet zachtzinnig om te worden gegaan met predikanten waaraan een steekje los zit. Maar zorgvuldigheid mag toch in de kerk wel worden gevraagd. Het zijn nogal beschuldigingen.
Gelezen, gedacht, gehoord...
- Maanenschijn
- Berichten: 4237
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
- Berichten: 6948
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Omdat er maar één aan de beschrijving voldoet... De andere leeft nog, zoals @DDD terecht opmerkt.Jo-Ann schreef:Hoe weet je wie ik bedoel?GerefGemeente-lid schreef:Nee hoor. Dat klopt niet met die betreffende predikant waar @Bezorgd en @Nasrani ook op doelen.Jo-Ann schreef:Als we van Noord-Beveland Zuid-Beveland maken dan komen we inderdaad bij een dominee uit die later afgezet is, inclusief de berichten in de rouwadvertentie die kloppen.
Dat maakt dat anonieme zo kwalijk.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Dan lees jij wat anders dan ik, blijkbaar…
- Maanenschijn
- Berichten: 4237
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Gelezen, gedacht, gehoord...
Even los van de betreffende predikant (dat vind ik eigenlijk helemaal niet interessant, maar ben dan ook geen GG-er) heb ik in een dergelijke casus altijd de meeste vragen bij de omgeving die weet van misbruik, maar ‘wegkijkt’. Hoe kan dat toch? Hoe kan een moeder, familie etc wegkijken en het niet opnemen voor het zwakkere kind.
Is dat angst voor openbare schande, dat de vuile was buiten komt? Hoe kunnen mensen toch hun geweten daarmee overstemmen?
Is dat angst voor openbare schande, dat de vuile was buiten komt? Hoe kunnen mensen toch hun geweten daarmee overstemmen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Dat is toch heel eenvoudig? Je stelt vragen aan de kerkenraad, aan de betreffende predikant, aan de ouders, aan anderen in de omgeving. Niet anders dan bij welk ander feitenonderzoek dan ook.Maanenschijn schreef:Hoe zie jij hoor en wederhoor voor je, in deze casus? En bij wie zou je dan de feiten willen checken?DDD schreef:Ik vind daarnaast het artikel niet voldoen aan de journalistieke maatstaven. Er lijkt geen hoor en wederhoor te zijn gepleegd.
Wat mij betreft, hoeft heus niet zachtzinnig om te worden gegaan met predikanten waaraan een steekje los zit. Maar zorgvuldigheid mag toch in de kerk wel worden gevraagd. Het zijn nogal beschuldigingen.
Het is verstandig als je dan eerst een opleiding hebt gevolgd om met slachtoffers van misbruik om te gaan.
Maar zonder meer aannemen wat iemand zegt, is niet terecht. Ik heb in mijn nabije omgeving meegemaakt dat een vader van een vriend beschuldigd werd van misbruik, terwijl dat niet terecht bleek, maar een onderdeel was van de stoornis van dochter.
Ik ben daar dus met reden kritisch op. Maar ik vind dat áls er dan beschuldigingen zijn, dat deze met naam en toenaam gedaan moeten worden. Recht in het aangezicht, zou Paulus zeggen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Goede vraag, ik vraag me dat ook af..Maanenschijn schreef:Even los van de betreffende predikant (dat vind ik eigenlijk helemaal niet interessant, maar ben dan ook geen GG-er) heb ik in een dergelijke casus altijd de meeste vragen bij de omgeving die weet van misbruik, maar ‘wegkijkt’. Hoe kan dat toch? Hoe kan een moeder, familie etc wegkijken en het niet opnemen voor het zwakkere kind.
Is dat angst voor openbare schande, dat de vuile was buiten komt? Hoe kunnen mensen toch hun geweten daarmee overstemmen?
-
- Berichten: 6948
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Er wordt in het artikel gezegd dat de betreffende predikant (ervan uitgaande dat jij daarop doelt) de gemeenten trouw heeft gediend, maar dat kan ik me niet herinneren gelezen te hebben.Jo-Ann schreef:Dan lees jij wat anders dan ik, blijkbaar…
Uit het artikel meen ik verder ook op te maken dat betreffende predikant ook nooit is afgezet. Dat maakt het voor mij zo dubbel. Ik ben het dus ook helemaal met @Maanenschijn eens. Er is
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 05 sep 2022, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Niets blijkbaar. Misschien schijnbaar.
-
- Berichten: 6948
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Inderdaad. Ik pas het direct aan.DDD schreef:Niets blijkbaar. Misschien schijnbaar.
Gelezen, gedacht, gehoord...
GerefGemeente-lid schreef:Er wordt in het artikel gezegd dat de betreffende predikant (ervan uitgaande dat jij daarop doelt) de gemeenten trouw heeft gediend, maar dat kan ik me niet herinneren gelezen te hebben.
Daarom is het goed om feiten te checken, in plaats van vooraf te roepen dat het onwaar is omdat je je het niet kunt herinneren.
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 06 sep 2022, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maanenschijn
- Berichten: 4237
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Zeker onderken ik de mogelijkheid van een verzonnen verhaal. Maar in een dergelijke casus die niet voor de rechter is geweest of waar ik lees van aangifte en een strafrechtelijke procedure, lijkt het me niet erg vruchtbaar om als journalist zelf voor rechercheur te spelen, zonder daarna de (ik verwacht ontkenningen of zwijgzaamheid van de vermeende dader(s) ) verkregen informatie op waarde te kunnen schatten.DDD schreef:Dat is toch heel eenvoudig? Je stelt vragen aan de kerkenraad, aan de betreffende predikant, aan de ouders, aan anderen in de omgeving. Niet anders dan bij welk ander feitenonderzoek dan ook.Maanenschijn schreef:Hoe zie jij hoor en wederhoor voor je, in deze casus? En bij wie zou je dan de feiten willen checken?DDD schreef:Ik vind daarnaast het artikel niet voldoen aan de journalistieke maatstaven. Er lijkt geen hoor en wederhoor te zijn gepleegd.
Wat mij betreft, hoeft heus niet zachtzinnig om te worden gegaan met predikanten waaraan een steekje los zit. Maar zorgvuldigheid mag toch in de kerk wel worden gevraagd. Het zijn nogal beschuldigingen.
Het is verstandig als je dan eerst een opleiding hebt gevolgd om met slachtoffers van misbruik om te gaan.
Maar zonder meer aannemen wat iemand zegt, is niet terecht. Ik heb in mijn nabije omgeving meegemaakt dat een vader van een vriend beschuldigd werd van misbruik, terwijl dat niet terecht bleek, maar een onderdeel was van de stoornis van dochter.
Ik ben daar dus met reden kritisch op. Maar ik vind dat áls er dan beschuldigingen zijn, dat deze met naam en toenaam gedaan moeten worden. Recht in het aangezicht, zou Paulus zeggen.
In een dergelijk geval had ik als journalist kennelijke verwijzingen achterwege gelaten, maar verder het verhaal laten staan. Wederhoor bij een partij die (zo blijkt uit het verhaal) niet erg schuldbewust is, is vaak erg onvruchtbaar.
Een enkele opmerking dat de andere partij zich niet in de beschuldigingen herkent kan er voor zorgen dat er al een vorm van nuancering ontstaat die mogelijk zeer onterecht is.
Ik vind het typerend dat inhoudelijk het verhaal minder interessant lijkt dan het willen weten wie de bewuste predikant is. Daar laat de journalist een steek vallen, hij maakt het verhaal suggestief. Dat had hij/zij beter niet kunnen doen, op een wijze waarop de vrouw in haar verhaal wel recht gedaan wordt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik vind dat je zulke beschuldigingen dan niet moet publiceren. En ik sluit helemaal niet uit dat een GG-dominee mensen zou misbruiken. Ik heb zelf voorbeelden van manipulatie gezien, weliswaar geestelijk, maar dan nog. Maar je kunt niet zomaar alles roepen zonder enige onderbouwing. En zeker niet in een kerkblad.
Los daarvan ben ik benieuwd naar de levensbeschrijving van de predikant waarvan zijn vrouw ouders waarschuwt geen kinderen bij hem op schoot te zetten. Goed dat ze dat doet, maar de vraag is of ze dat ook bij de kerkenraad heeft gemeld.
Los daarvan ben ik benieuwd naar de levensbeschrijving van de predikant waarvan zijn vrouw ouders waarschuwt geen kinderen bij hem op schoot te zetten. Goed dat ze dat doet, maar de vraag is of ze dat ook bij de kerkenraad heeft gemeld.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Het gelijkheidsdenken, het eenheidsdenken: Ik heb dat ook hier meermalen naar voren gehaald, het liberalisme, libertijnse denken (al zegt het vrijheid voor te staan!) zou zeker niet minder gevaarlijk zijn voor de vrijheid dan het socialisme en wellicht verder doorgevoerd het communisme.
https://www.rd.nl/artikel/988190-spruyt ... kenden-uit
https://www.rd.nl/artikel/988190-spruyt ... kenden-uit
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Zorgelijk ja. Maar een dominee die na zijn emeriaat nog wordt afgezet vanwege zonde tegen het 7e gebod, kan in jongere jaren ook wel bepaalde neigingen hebben gehad...DDD schreef: Los daarvan ben ik benieuwd naar de levensbeschrijving van de predikant waarvan zijn vrouw ouders waarschuwt geen kinderen bij hem op schoot te zetten. Goed dat ze dat doet, maar de vraag is of ze dat ook bij de kerkenraad heeft gemeld.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Beste broeders, jullie hebben blijkbaar geen idee van hoe ontzettend veel meisjes/vrouwen misbruik hebben meegemaaktDDD schreef:Ik vind dat je zulke beschuldigingen dan niet moet publiceren. En ik sluit helemaal niet uit dat een GG-dominee mensen zou misbruiken. Ik heb zelf voorbeelden van manipulatie gezien, weliswaar geestelijk, maar dan nog. Maar je kunt niet zomaar alles roepen zonder enige onderbouwing. En zeker niet in een kerkblad.
Los daarvan ben ik benieuwd naar de levensbeschrijving van de predikant waarvan zijn vrouw ouders waarschuwt geen kinderen bij hem op schoot te zetten. Goed dat ze dat doet, maar de vraag is of ze dat ook bij de kerkenraad heeft gemeld.
Bij defensie had ik als leidinggevende een vertrouwensfunctie…….onvoorstelbaar veel pijn en verdriet bij mijn vrouwelijke collega’s . Misbruik vaak binnen gezin/familie of partner. Altijd in seculiere omgeving daarom vind ik het zo erg om het ook in de kerk tegen te komen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.