Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door verworpen »

Voor de duidelijkheid. Is HIA nu een VOGG of een OGG?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door windorgel »

verworpen schreef:Voor de duidelijkheid. Is HIA nu een VOGG of een OGG?
Een OGG, zonder 'in Nederland'. Is dus niet aangesloten bij het verband van de OGGiN.
HersteldHervormd
Berichten: 6170
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door HersteldHervormd »

Naar mijn weten komen OGGiN dominees in (V)OGG en visa versa.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door -DIA- »

windorgel schreef:
verworpen schreef:Voor de duidelijkheid. Is HIA nu een VOGG of een OGG?
Een OGG, zonder 'in Nederland'. Is dus niet aangesloten bij het verband van de OGGiN.
Nog een vraag, voor wie het weet:
Vormen de (vrije) Oud Gereformeerde gemeenten nog een zekere band onderling?
zoals de gemeenten van
-Rijssen
-Oldebroek
-Hendrik-Ido-Ambacht
-Ede
-Terneuzen...
en misschien nog meer?
Men sprak toen van de 7 gemeenten.
De Oud Gereformeerde Gemeente (Bevervoorde) in Rijssen maakte deel uit van een soort verband samen met bovengenoemde gemeenten. Ik weet niet of dit nog zo is? Overigens, in Rijssen neemt ds Onderdelinden vanavond afscheid van de gemeente i.v.m. emeritering.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef:
windorgel schreef:
verworpen schreef:Voor de duidelijkheid. Is HIA nu een VOGG of een OGG?
Een OGG, zonder 'in Nederland'. Is dus niet aangesloten bij het verband van de OGGiN.
Nog een vraag, voor wie het weet:
Vormen de (vrije) Oud Gereformeerde gemeenten nog een zekere band onderling?
zoals de gemeenten van
-Rijssen
-Oldebroek
-Hendrik-Ido-Ambacht
-Ede
-Terneuzen...
en misschien nog meer?
Men sprak toen van de 7 gemeenten.
De Oud Gereformeerde Gemeente (Bevervoorde) in Rijssen maakte deel uit van een soort verband samen met bovengenoemde gemeenten. Ik weet niet of dit nog zo is? Overigens, in Rijssen neemt ds Onderdelinden vanavond afscheid van de gemeente i.v.m. emeritering.
HIA is een OGG ofwel een VOGG ofwel een zelfstandige OGG. Kies maar. :humhihi
Verder vormen hebben gemeenten inderdaad een nauwere band. Sinds 2014 hebben deze een samenwerkingsverband. Betreft de gemeenten oud gereformeerde gemeenten in Ede (Schaapsweg), Hendrik-Ido-Ambacht (Onderdijkse rijweg), Oldebroek (Mheneweg), Rijssen (Bevervoorde) en Terneuzen (Evertsenlaan).
De vijf gemeenten hebben een convenant opgesteld onder de titel ”Eenparig in vrijheid”, aldus ds. Onderdelinden. Hierin is vastgelegd wat deze gemeenten bindt en zijn er afspraken gemaakt, onder meer over de procedure die wordt gevolg wanneer iemand zich geroepen weet tot het ambt van dienaar des Woords. „Om elkaar tot een hand en een voet te zijn.”

Het moderamen bestaat uit ds. J. Goudriaan (Ede), ds. J. van Prooijen (Hendrik-Ido-Ambacht), ds. D. C. Flapper (Oldebroek) en ds. Onderdelinden, plus uit iedere gemeente een ouderling. Aan de jaarlijkse landelijke vergadering nemen de voltallige kerkenraden deel. Eind deze maand is het weer zover, ditmaal in Rijssen.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/550494-vijf-v ... ngsverband
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
Excuses maken hoeft niet hoor.
Als jij de gemeente kent en vanuit dat oogpunt een advies geeft is dat natuurlijk prima. Als je zomaar wat roept zou ik dat kwalijk vinden. Het is een serieuze vraag die ik wel begrijpen.
Ben jaren lid geweest van een OGGiN en geloof mij in leer en leven is die niet anders dan de OGG HIA. Ik vind dit een beetje zoeken naar ‘kleine lettertjes’.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HersteldHervormd
Berichten: 6170
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door HersteldHervormd »

Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Excuses maken hoeft niet hoor.
Als jij de gemeente kent en vanuit dat oogpunt een advies geeft is dat natuurlijk prima. Als je zomaar wat roept zou ik dat kwalijk vinden. Het is een serieuze vraag die ik wel begrijpen.
Ben jaren lid geweest van een OGGiN en geloof mij in leer en leven is die niet anders dan de OGG HIA. Ik vind dit een beetje zoeken naar ‘kleine lettertjes’.
Je ''blaat'' wel eens vaker wat, dus zo gek is het niet dat ik m.i. netjes even vraag of je een insider bent.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1526
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bourdon16 »

Niet zo mekkeren heren.
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door verworpen »

De aanduiding VOGG deed mij denken aan een tekst uit het boek: De breuk beleefd.
P vd Breevaart schreef:Vooral als een kerkelijke gemeente in het geheel geen naam voerde, was het problematisch om buitenstaanders duidelijk te maken, tot welke kerkelijke gemeente men behoorde.

Deze overweging, onder andere, deed de gemeente van Hendrik-Ido-Ambacht van lieverlee besluiten de naam Oud Gereformeerde Gemeente te voeren. Dat ging van lieverlee, omdat er vooral bij sommige ouderen weerstand was en wellicht nog is, tegen het voeren van een naam, op grond van het kerkelijk besef. De aanduiding Oud Gereformeerde Gemeente werd vooral gestimuleerd door de jeugd. Bij gebrek aan kennis aangaande de wezenlijke kenmerken van onze kerkelijke gemeenten, is het vreselijk moeilijk aan derden, bij voorbeeld vrienden of kennissen, die tot een bepaald kerkverband behoren, duidelijk te maken waarom déze kerkelijke gemeente geen naam heeft.

In de loop van de zestiger jaren verscheen de naam Oud Gereformeerde Gemeente ook op de voorgevel van het kerkgebouw. Ook dit gebeurde niet zonder reden. In de richting van Zwijndrecht staat ongeveer een kilometer voorbij het kerkgebouw van deze gemeente een kerkgebouw van de Hervormde Gemeente, namelijk 'Elim'. Vooral vreemden, die in 'Elim' een kerkdienst wilden bijwonen en aan wie vagelijk was aangeduid, waar dit kerkgebouw zich bevond, maakten veel de vergissing het gebouw van onze gemeente aan te zien voor 'Elim'. Soms bleven ze de kerkdienst 'uit zitten', maar het gebeurde ook wel, dat ze halverwege de dienst opstapten, na geconcludeerd te hebben in een voor hen verkeerde gemeente te zijn terecht gekomen.

Om deze vergissingen te voorkomen, werd besloten een naambord aan de voorgevel van het kerkgebouw te plaatsen. Op zich is deze beslissing heel begrijpelijk. Maar, hoe verklaarbaar ook, hoe begrijpelijk, dat mensen, die tot onze gemeenten behoren, middels een gangbare, korte aanduiding willen kenbaar maken, waartoe zij behoren, feitelijk verliet men het spoor, dat in artikel 8 van de beginselverklaring lag verklaard, namelijk' ( ... ) zonder zichzelf zelfs maar een naam te durven
aanmeten'. Onze gemeenten hebben geen naam. Daaraan lag (en ligt nog) ten diepste het gevoelen ten grondslag, dat men - noodgedwongen - een 'tijdelijk' verblijf heeft moeten zoeken buiten de kerk der Reformatie.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1431
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Marck »

Hoewel persoonlijk enigszins onbekend met deze kerken ben ik door de boeken van Hille en Vermeulen wel nieuwsgierig geworden naar hun gemeenten en geschiedenis. Lees ook wel eens wat preken en levensbeschrijvingen uit die kringen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:Gezegende dienst Mauries.
Ik ben nog nooit naar een VOGG dienst geweest, maar het zal vast goed zijn.
Beste Mauries, niet te moeilijk doen hoor. Een donkere (spijker)broek met een overhemd is echt geen probleem. En je fiets mag je best naast de kerkdeur zetten. Je zal de enigste niet zijn op de fiets vermoed ik. #vooroordelenoverwinnen
Ik denk niet dat je de lokale situatie daar kent en/of de vraag van Maries niet goed peilt.
Ik lees er een vraag in van iemand die zich probeert aan te passen aan wat daar gebruikelijk is, niet om er eenmalig eens te gaan kijken of luisteren naar een dominee. Anders maak je niet speciaal voor die vraag een account aan op Refoforum.
In élke kerk ben je welkom zoals je bent, maar als je deze vragen stelt, wil je m.i. de eerste keer dat je daar komt niet opvallen, en een positieve indruk achterlaten.
En een eerste indruk maak je maar één keer. Daarna blijf je 'die jongen in die spijkerbroek die op de fiets naar de kerk komt'.
M.i. trek je in zo'n situatie kleren aan die passen bij die gemeente en pas je je aan aan de mores van die gemeente.

Maar misschien lees ik er teveel in.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Excuses maken hoeft niet hoor.
Als jij de gemeente kent en vanuit dat oogpunt een advies geeft is dat natuurlijk prima. Als je zomaar wat roept zou ik dat kwalijk vinden. Het is een serieuze vraag die ik wel begrijpen.
Ben jaren lid geweest van een OGGiN en geloof mij in leer en leven is die niet anders dan de OGG HIA. Ik vind dit een beetje zoeken naar ‘kleine lettertjes’.
Je ''blaat'' wel eens vaker wat, dus zo gek is het niet dat ik m.i. netjes even vraag of je een insider bent.
??? Wat een hele rare reactie en manier van discussiëren. Dan kun je vast wat voorbeelden geven van blaten?
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 08 sep 2022, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:
Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:Gezegende dienst Mauries.
Ik ben nog nooit naar een VOGG dienst geweest, maar het zal vast goed zijn.
Beste Mauries, niet te moeilijk doen hoor. Een donkere (spijker)broek met een overhemd is echt geen probleem. En je fiets mag je best naast de kerkdeur zetten. Je zal de enigste niet zijn op de fiets vermoed ik. #vooroordelenoverwinnen
Ik denk niet dat je de lokale situatie daar kent en/of de vraag van Maries niet goed peilt.
Ik lees er een vraag in van iemand die zich probeert aan te passen aan wat daar gebruikelijk is, niet om er eenmalig eens te gaan kijken of luisteren naar een dominee. Anders maak je niet speciaal voor die vraag een account aan op Refoforum.
In élke kerk ben je welkom zoals je bent, maar als je deze vragen stelt, wil je m.i. de eerste keer dat je daar komt niet opvallen, en een positieve indruk achterlaten.
En een eerste indruk maak je maar één keer. Daarna blijf je 'die jongen in die spijkerbroek die op de fiets naar de kerk komt'.
M.i. trek je in zo'n situatie kleren aan die passen bij die gemeente en pas je je aan aan de mores van die gemeente.

Maar misschien lees ik er teveel in.
Toevallig ben ik dus OGGiN geweest en ken ik mensen uit OGG HIA. Daarnaast heb ik best wat gemeenten bezocht en in al die (OGG) gemeenten zie je jongeren met (donkere) spijkerbroeken. Dat zal in HIA niet anders zijn!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HersteldHervormd
Berichten: 6170
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door HersteldHervormd »

Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Excuses maken hoeft niet hoor.
Als jij de gemeente kent en vanuit dat oogpunt een advies geeft is dat natuurlijk prima. Als je zomaar wat roept zou ik dat kwalijk vinden. Het is een serieuze vraag die ik wel begrijpen.
Ben jaren lid geweest van een OGGiN en geloof mij in leer en leven is die niet anders dan de OGG HIA. Ik vind dit een beetje zoeken naar ‘kleine lettertjes’.
Je ''blaat'' wel eens vaker wat, dus zo gek is het niet dat ik m.i. netjes even vraag of je een insider bent.
??? Wat een hele rare reactie en manier van discussiëren. Dan kun je vast wat voorbeelden geven van blaten?
Simon, je bent zelf ook vaak direct, dan moet je dit ook kunnen incasseren.

Ik ga niet mijn tijd verdoen met oude berichten opsnorren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4000
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Terri »

HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Excuses maken hoeft niet hoor.
Als jij de gemeente kent en vanuit dat oogpunt een advies geeft is dat natuurlijk prima. Als je zomaar wat roept zou ik dat kwalijk vinden. Het is een serieuze vraag die ik wel begrijpen.
Ben jaren lid geweest van een OGGiN en geloof mij in leer en leven is die niet anders dan de OGG HIA. Ik vind dit een beetje zoeken naar ‘kleine lettertjes’.
Je ''blaat'' wel eens vaker wat, dus zo gek is het niet dat ik m.i. netjes even vraag of je een insider bent.
Je hebt ws niet door hoe ongelooflijk onvriendelijk en vervelend dit overkomt. Het paste ook helemaal niet in deze discussie. Is het 'oud zeer'?
Plaats reactie