Jeugdkerken

Jelle

Bericht door Jelle »

Ik zie helemaal niets in jeugdkerken. We spreken hier over jeugd die zelfs blijkbaar al vakantie liefdes heeft. Een volwassen jeugd die best gewoon naar de kerk kunnen gaan en heel goed begrijpen waarover het gaat in de kerk.
Jeugddiensten zijn alleen maar om de jeugd uit de gewone kerkdiensten te houden, het moet dan een beetje popie jopie toegaan, een leuk muziekje en we zijn ineens beland op het evangelische erf.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Zoals ik zei, wil ik de schrijver van dit artikel een mail sturen. Zijn manier van schrijven komt op mij erg eenzijdig over.
Zijn antwoord zal ik hier plaatsen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
LOTR

Bericht door LOTR »

Matthijs, het wakker schudden waarover jij het hebt, daar ben ik het helemaal mee eens! Ik denk dat de essentie van het 'wakker schudden' is, dat mensen zien wie ze tegenover God zijn. Je kunt dit op twee manieren aanpakken, namelijk door te vertellen over hoe lecht de mens is, maar je kunt ook de insteek hebben van het vertellen hoe goed, groot en heilig God is. In beide gevallen wordt de verhouding tussen God en mensen aangegeven. Ik denk dat in jeugdkerken met name de laatste insteek wordt gekozen.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door LOTR
Matthijs, het wakker schudden waarover jij het hebt, daar ben ik het helemaal mee eens! Ik denk dat de essentie van het 'wakker schudden' is, dat mensen zien wie ze tegenover God zijn. Je kunt dit op twee manieren aanpakken, namelijk door te vertellen over hoe lecht de mens is, maar je kunt ook de insteek hebben van het vertellen hoe goed, groot en heilig God is. In beide gevallen wordt de verhouding tussen God en mensen aangegeven. Ik denk dat in jeugdkerken met name de laatste insteek wordt gekozen.
Ja, dat zal best, maar ze kunnen wel vertellen hoe groot en heilig God is, maar weten met het verstand alleen is heel wat anders dan het weten met het hart en het verstand. Want ik geloof als God je laat zien wie Hij is Zijn heiligheid en wie jij bent in jouw verdorven staat, dat dan je harde hart dan wel in stukken geslagen is. En dan ben je zeker niet blij. Vast niet. Dan wordt je het in alle dingen met God eens. Dus dan denk ik ook dat je het er mee eens wordt dat als God recht zou doen, dat als Hij jou in de hel zou werpen. Niet dat je dat graag wilt, maar wel dat je het waard bent. Goed dit is dan mening, maar het zou misschien ook anders kunnen. Maar je wordt wel in alle dingen met God eens. En met één ding wordt je het niet eens. En dat is, dat als Paulus zegt dat Hij de voornaamste der zondaren is.

Groeten,

Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
.........Tuurlijk we moeten God dienen, maar dat WILLEN we niet.
OF heb ik dit verkeerd breekijzertje?
Huh?
Vanwaar deze eer?
Maaruh......ik wil God wel dienen, alleen kom ik elke dag weer tot de conclusie dat ik er een potje van heb gemaakt.
Toch kan ik zeggen dat Hij mijn Vader is!


Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 15/10/03 door Breekijzertje]
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

je nieuwe wil niet anders God dienen. En die kan ook niet anders dan God dienen. Als er zonde is, dan doet die oude mens dat. Maar van (oude) nature wil er niemand zalig worden en God dienen.
Liever Turks dan Paaps
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Dit was mijn schrijven aan de schrijver van het stukje 'jeugdkerken':

Beste heer Presto,

Door iemand werd ik gewezen op uw artikel 'Jeugdkerken'. Hoewel de intentie van het artikel best goed kan zijn, slaat u aan de andere kant door in het plaatsen van de wettische prediking.

Enerzijds schrijft u deze wettische prediking toe aan 'de traditionele kerken, zoals de reformatorische kerken, dus hervormde en gereformeerde kerken en in het bijzonder de gereformeerde gemeenten en de "bonds"kerken' Daar staat volgens u 'de wet centraal'.

Later minimaliseert u deze opmerking enigszins door te schrijven dat 'veel kerken (dus lang niet alle) liggen onder een wettische bedekking. Denk aan de leer van de uitverkiezing: ‘Men moet maar afwachten of men misschien uitverkoren is’. '

Over de exegese van Bijbelteksten als Joh. 19,30 ea. wil ik het nu niet hebben, wel over uw toonzetting. U stigmatiseert hier! Zelf kerk ik al jaren in een Oud Gereformeerde Gemeente. Dat deze gemeenten zich aan aan de rechterzijde van bv. de Gereformeerde Gemeenten bevinden zal u, wat leer betreft, wel doen huiveren. Zeker heer Presto, heeft de prediking in dit, maar ook andere, kerkverband zijn beperkingen. Enerzijds door een geringe theologische kennis, anderzijds door een erfenis uit het verleden, die veelal stamt uit het gezelschapsleven uit de 19e eeuw.

Toch is uw conclusie te kort door de bocht. Hoe vaak hebben we, persoonlijk, niet een gekruisigde Christus horen prediken in de reformatorische kerken. Juist in de 'bondsgemeenten' is het veel geweest dat ons hart zich mocht verblijden omdat Hij centraal stond waar de Spreukendichter van sprak 'Zijn ziel ging uit vanwege Zijn gezegend spreken'. Ja, juist in de reformatorische kerken hebben we een christocentrische prediking gevonden. Daar stond een Jezus centraal die zeker de scheiding had weggenomen, maar deze Jezus werd en wordt alleen gevonden door het zaligmakende geloof.

Mijn hoop, tenslotte, is dat u in een volgend artikel niet te snel concludeert. Zeker zeggen we dat de zeeën uit water bestaan, maar daarom zijn niet alle wateren zeeën.

Met hartelijke groet en Gods zegen toegewenst,

N. Donselaar


Hieronder zijn antwoord:

Hallo heer N. Donselaar,
Allereerst dank ik u voor uw reactie, vooral ook omdat u als ik het goed begrijp)het kerkblad normaliter niet ontvangt.
Ik zal om te beginnen even reageren op een paar vooronderstellingen van u.Persoonlijk ben ik namelijk één van de laasten die zal huiveren bij de leer die aan de rechterzijde van de Gereformeerde Gemeenten beleden en gepredikt wordt.
Ik vind het een fijne gedachte dat een ieder over dezelfde geweldige God zijn eigen bijbelgetrouwe kerkbeleving kan en mag hebben.
Maar zoals u zelf al zegt zal het voor wat betreft het bereiken van de buitenkerkelijken bijvoorbeeld een beperking zijn in een gemeente zoals die u noemt. En ik deel dan ook u mening dat het ontbreken van de theologische kennis vandaag de dag bij velen hieraan ten grondslag ligt. Ik heb dit artikel dan ook bedoeld om de jeugdkerken positief in het licht te zetten en tevens aan te geven dat de jeugdkerk op zich geen nieuwe gemeenschap wordt of is maar een handreiking naar vele jongeren (en ouderen!). En dat we ook van deze 'nieuwe' opzet veel kunnen
leren.Dat hierin een doorstart moet zitten naar een eigen kerkgemeente, vandaar ook mijn slot in het artikel.En het is inderdaad de bedoeling van iedere kerk dat Jezus centraal mag staan in prediking, gebed, leven en evangelisatie . Ik heb dan ook niet bedoeld om te zeggen dat dit niet het geval zou zijn in de reformatorische kerken. Ik hoop dat u nog vaker het kerkblad zult lezen en, als u zich daartoe geroepen voelt, een reactie deze kant op doet komen.
Met een broederlijke groet en Shaloom gewenst,
Frits van der Heide
(eindredacteur Presto)

In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Als aanvulling op de twee kerkdiensten, zondag, hebben wij wel eens een zang-avond. Voor de hele gemeente. Praktijk is, dat er mensen komen van 5 - 35 jaar. Dus geen ouderen. Ik vind het helemaal niet verkeerd dat ze daar op inspelen. Niet dat we niet moeten denken aan de ouderen. Maar deze generatie moet wel verder met de kerk.

Op deze manier denken ze bij ons ook aan jeugddiensten. Ik zie het als een goede aanvulling op de zondagse erediensten. En wat heb je er aan, als je áltijd preken hebt van hoog nivieau? Ik vrees alleen dat er in de middagdienst wel mensen ontbreken. Maar da's een ander verhaal.


[Aangepast op 28/1/04 door marsm104]
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Elsien

Bericht door Elsien »

Ik kan het als christelijk gereformeerde helemaal vinden in dit artikel!
Ik ga soms naar de jeugdkerk en ik vind dat daar meer van een levend geloof te merken is dan in de kerk. Dat wil niet zeggen dat het er in onze kerk niet is, maar ze sluiten niet altijd aan bij onze tijd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Mee eens. Zolang we maar realizeren dat een jeugdkerk nooit de kerk kan vervangen. 1x in de maand bij elkaar komen is niet voldoende voor je... je hebt een gemeente om je heen nodig waar je samen elkaar kan aanvullen, elkaar kan helpen, waar je ook samen mag luisteren naar Gods boodschap, en daar over nadenken en het in praktijk brengen.

Wat dat betreft is de term "jeugdkerk" ongelukkig gekozen. Het kan zijn dat dit een idee bij mensen opwekt dat een jeugdkerk een alternatief voor een kerk is.... En dat is niet zo.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:Wat dat betreft is de term "jeugdkerk" ongelukkig gekozen. Het kan zijn dat dit een idee bij mensen opwekt dat een jeugdkerk een alternatief voor een kerk is.... En dat is niet zo.
Het is een opstapje naar de kerk?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Voor sommigen wel... voor anderen is het een aanvulling op de kerk...

Wist je bijvoorbeeld dat het voor veel jongeren onbegrijpelijk is dat men lofpsalmen zo ingetogen en koeltjes kan zingen? Of dat ze nazorg missen in de gemeente? Of een stukje praktijk in de preken missen? Of zich soms in de kerk als een vreemdeling in Jeruzalem voelen? Het zijn maar een paar voorbeelden.

Jeugdkerken zijn niet ontstaan omdat men wel eens wat meer spektakel wou willen, of omdat groepsvorming gewoon lekker in is. Ze zijn uit pure noodzaak geboren, omdat jongeren vaak tussen wal en schip dreigen te vallen. In geen enkele leeftijdsgroep zitten zoveel kerkverlaters en mensen die puur voor de vorm komen, dan bij jongeren.

Jeugdkerken willen daarin een brug zijn naar kerken, en gelukkig zijn er ook veel mensen die op die manier weer terugkomen bij de kerk, of voor wie het geloof weer betekenis krijgt waardoor ze ook weer met plezier in eigen kerk komen en daar actief meedoen.... en dat kan ik uit de ervaringen van anderen, maar ook uit eigen ervaring bevestigen.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Miscanthus schreef:
Marnix schreef:Wat dat betreft is de term "jeugdkerk" ongelukkig gekozen. Het kan zijn dat dit een idee bij mensen opwekt dat een jeugdkerk een alternatief voor een kerk is.... En dat is niet zo.
Het is een opstapje naar de kerk?
En bovendien worden jeugdkerken vaak 's middags of later op de avond gehouden, in elk geval vrijwel nooit op gebruikelijke kerkdiensttijden. Dus kun je én naar de gewone kerk en naar de jeugd'kerk'!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Behalve als je medewerker bent :D Ik mis soms wel een middagdienst... maar als ik zie hoe God mensen ook bij jeugdkerken weet te bereiken met het evangelie, hoe God er mensen aanspreekt, verandert en ze ook weer actief maakt in eigen kerk, ben ik toch blij dat ik daar een klein beetje aan mag bijdragen.
Plaats reactie