Is het gebruik van oude SV's bezwaarlijk?

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Is het gebruik van oude SV's bezwaarlijk?

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Ditbenik schreef:
Posthoorn schreef:Daar zullen ongetwijfeld een hoop kleine foutjes in zitten. Die zijn er door de GBS later uitgehaald. Dus je hebt kwalitatief wel een minder goede SV-bijbel.
"ongetwijfeld een hoop kleine foutjes". "Een minder goede Bijbel". Ik heb medelijden met mijn voorgeslacht. Die hebben dus nooit een goede Bijbel gehad.
Ja hoor eens, ik kan het ook niet helpen. :)
Daarom werden in de 17e en de 18e eeuw alle Bijbeluitgaven bladzijde voor bladzijde gecontroleerd met toezicht vanuit het stadsbestuur. In de 19e en 20e eeuw hield dit op. Toen kregen de uitgevers volledige vrijheid en dat zorgde helaas niet voor nauwkeurige uitgaven. Niet voor niets gingen o.a. de Afgescheidenen ook zelf Statenbijbels uitgeven, die weer nauwkeurig gecontroleerd werden. En thans vervult de GBS die rol.

Sommige voorouders hebben erom getreurd dat de Bijbeluitgaven die beschikbaar waren (destijds Jongbloed en de driedelige), zoveel fouten bevatten. Hele lijsten met honderden drukfouten zijn in die periode opgesteld en naar de uitgevers verstuurd, zonder enig resultaat. Sommige mensen kochten om die reden dan toch maar een antieke nauwkeurige uitgave van Keur (en niet naar Keur, wat nietszeggend is). Gelukkig is dat nu niet meer nodig. Daar mogen we dankbaar voor zijn.
Philpot schreef:Een uitgave met kleine foutjes die er in de loop van de eeuwen ingeslopen zijn, en de inhoud van de tekst niet raken, is wat mij betreft nog steeds een goede Bijbel.
Mee eens. Helaas waren er ook heel wat foutjes die wél de inhoud van de tekst raakten. Een bekend voorbeeld is Psalm 89: 'de getuige in den hemel is getrouw.' Jongbloed drukte een eeuw lang of langer 'Getuige' met hoofdletter, alsof het over de Heere ging. In werkelijkheid gaat deze tekst over de maan. In de driedelige Bijbel van uitgever J.H. Kok ontbraken op enkele plaatsen een complete regel in de Bijbeltekst. In Jesaja 53 stond in veel uitgaven dat Christus 'met de overtreders gesteld is geweest', terwijl dit 'geteld' moet zijn. En zo zijn er honderden andere voorbeelden te noemen. Natuurlijk, de wezenlijke inhoud van de Bijbels werd er niet door geraakt. Maar er mankeerde toch wel heel wat aan deze uitgaven.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Is het gebruik van oude SV's bezwaarlijk?

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef:
Arja schreef:Om op te letten: deze Bijbel is geschreven in de tijd van de vervangingstheologie (kerk in de plaats van Israël). Dat zie je soms in kopjes boven de hoofdstukken terug. Als je dat weet, kan je de kopjes gewoon negeren (hetzelfde met verschillende kanttekeningen).
Hou op zeg, "de tijd van de vervangingstheologie". Alsof het over de slavernij gaat!
Er zijn 'hardere' en 'zachtere' versies van vervangingstheologie. Ik was er blind voor en deed er aan mee. Voor mij werd het zonde en ik geloof dat ik er vergeving voor ontvangen heb.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Is het gebruik van oude SV's bezwaarlijk?

Bericht door Posthoorn »

Dit is niet de plek om het over de 'vervangingstheologie' te gaan hebben, maar m.i. mankeert er niets aan de opschriften in de SV-uitgaven.
Plaats reactie