Hertrouwen na echtscheiding?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Bij ons in de gemeente ook niet zoveel. Maar om ons heen, ook op het werk, behoorlijk regelmatig wel. En dan herken ik wel wat Merel en Orchidee zeggen. 'Ik voelde het niet meer', 'Hij is een narcist', 'Ze is veranderd', 'Hij is saai' etc. Zelden zulke zware zaken dat je direct veel begrip hebt.
Naar aanleiding hiervan, dus niet specifiek aan jou, Zeeuw. Maar je bent de eerste die wat waarnemingen concretiseert.

Kunnen wij aan zulke indrukken dan een juist bijbels oordeel ophangen over of deze scheiding wel of niet geoorloofd is? Ik vraag het me af of hier door mijn medeforumleden wel de juiste vragen worden gesteld om een goed beeld te krijgen bij het al dan niet geoorloofd zijn van een scheiding. De reactie op mijn vraag van @orchidee doet vermoeden van niet. Generaliseren doen we al genoeg.
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:
merel schreef:Het frappante is dat in mijn seculiere omgeving ( werk en vrienden) men weinig gaat scheiden. Soms zijn er behoorlijke dalen, maar men probeert elkaar te vinden. Ik beschouw dan de langdurig samenwonenden met kinderen ook als getrouwd. Ik zie juist in kerkelijke kringen de een na de ander de brui eraan geven. Zij zijn allen jong getrouwd, jong kinderen gekregen en medio 40 'voelen ze het niet meer'. Scheiden, tinder en hup naar de volgende.
Mischien toch een andere kerkelijke omgeving zoeken dan.
Gedaan; in kerk 1 ging de pastoraal werker vreemd en in kerk 2 werd een diaken betrapt. Iets met regen en drup.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Bij ons in de gemeente ook niet zoveel. Maar om ons heen, ook op het werk, behoorlijk regelmatig wel. En dan herken ik wel wat Merel en Orchidee zeggen. 'Ik voelde het niet meer', 'Hij is een narcist', 'Ze is veranderd', 'Hij is saai' etc. Zelden zulke zware zaken dat je direct veel begrip hebt.
Naar aanleiding hiervan, dus niet specifiek aan jou, Zeeuw. Maar je bent de eerste die wat waarnemingen concretiseert.

Kunnen wij aan zulke indrukken dan een juist bijbels oordeel ophangen over of deze scheiding wel of niet geoorloofd is? Ik vraag het me af of hier door mijn medeforumleden wel de juiste vragen worden gesteld om een goed beeld te krijgen bij het al dan niet geoorloofd zijn van een scheiding. De reactie op mijn vraag van @orchidee doet vermoeden van niet. Generaliseren doen we al genoeg.
Wel of niet geoorloofd? Tsja, als de man volgens de vrouw niet goed genoeg is, die vrouw daarom vreemdgaat. Is dat geoorloofd? Het begint m.i. al lang daarvoor bij het niet kunnen accepteren dat een huwelijk echt trouw betekent, al is de ander niet ‘goed genoeg’. Over het algemeen zijn we dat allemaal vast niet.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Mister »

merel schreef:Het frappante is dat in mijn seculiere omgeving ( werk en vrienden) men weinig gaat scheiden. Soms zijn er behoorlijke dalen, maar men probeert elkaar te vinden. Ik beschouw dan de langdurig samenwonenden met kinderen ook als getrouwd. Ik zie juist in kerkelijke kringen de een na de ander de brui eraan geven. Zij zijn allen jong getrouwd, jong kinderen gekregen en medio 40 'voelen ze het niet meer'. Scheiden, tinder en hup naar de volgende.
Ik beschouw overigens langdurig samenwonenden met kinderen beslist niet als zijnde getrouwd. Vind ik ook nog wel een wezenlijk punt.
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door merel »

Voor mijzelf zou ik dat ook niet vinden. Elkaar trouw beloven heeft voor mij echt meerwaarde. Seculiere familieleden en vrienden die al 25 jaar of langer samen zijn, beschouw ik daarentegen wel als getrouwd. Als zij uit elkaar zouden gaan, zou voor mij ( en voor hen)als een scheiding voelen. Ook hun leven is volkomen verweven met elkaar.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Dodo »

Hoe kijken jullie dan naar een geregistreerd partnerschap? Ik ken een paar stellen die langdurig samen zijn, met kinderen en een koophuis, en dat hebben maar niet trouwen. Geen idee waarom niet trouwens.
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door merel »

Dodo schreef:Hoe kijken jullie dan naar een geregistreerd partnerschap? Ik ken een paar stellen die langdurig samen zijn, met kinderen en een koophuis, en dat hebben maar niet trouwen. Geen idee waarom niet trouwens.
Ik vind dat ook altijd ingewikkeld. Als verder een huwelijk voor degene niet de betekenis heeft dat het een levenslange verbintenis is, waarom zou je dan trouwen?

Een vriendin van mij is gescheiden en heeft met haar nieuwe partner een geregistreerd partnerschap, omdat zij het wel financieel geregeld wilde hebben, ook met kinderen enzo, maar niet opnieuw wilde trouwen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Adagio »

merel schreef:Ik vind dat ook altijd ingewikkeld. Als verder een huwelijk voor degene niet de betekenis heeft dat het een levenslange verbintenis is, waarom zou je dan trouwen?
Dat gedoe ook met een topic over 'echtscheiding' - gewoon niet aan de orde. En meteen discussie gesloten over iets als 'hertrouwen'.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Hoe kijken jullie dan naar een geregistreerd partnerschap? Ik ken een paar stellen die langdurig samen zijn, met kinderen en een koophuis, en dat hebben maar niet trouwen. Geen idee waarom niet trouwens.
Beetje vaag. Het voelt voor mij altijd een beetje gek als iemand van 50, met een relatie van 25 jaar, het heeft over 'mijn vriend/vriendin'. Of 'mijn partner'. Gelukkig dan niet 'geregistreerd partner'. Man of vrouw klinkt voor mij veel meer verbonden.
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Hendrien »

Ik zie in mijn omgeving verschillende gevallen van echtscheiding na ingewikkelde psychische problemen van 1 of beide partners. Bijv. autisme, hechtingsproblematiek e.d. Vaak krijgen deze stellen ook moeilijke kinderen, wat het allemaal nog ingewikkelder maakt. Dit is echt schrijnend; je ziet het lijden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Herman »

merel schreef:
Dodo schreef:Hoe kijken jullie dan naar een geregistreerd partnerschap? Ik ken een paar stellen die langdurig samen zijn, met kinderen en een koophuis, en dat hebben maar niet trouwen. Geen idee waarom niet trouwens.
Ik vind dat ook altijd ingewikkeld. Als verder een huwelijk voor degene niet de betekenis heeft dat het een levenslange verbintenis is, waarom zou je dan trouwen?

Een vriendin van mij is gescheiden en heeft met haar nieuwe partner een geregistreerd partnerschap, omdat zij het wel financieel geregeld wilde hebben, ook met kinderen enzo, maar niet opnieuw wilde trouwen.
Trouwen is vooral iets met een duur feest en een geregistreerd partnerschap niet? Is mijn indruk juist dat ze dit zegt?
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door merel »

Waarschijnlijk speelt dat ook mee. Bruiloft 1 was over de top qua kosten. Na drie jaar gescheiden en jaar later zwanger van huidige partner.
Een huwelijk heeft voor haar weinig meerwaarde. Ik moet er wel bij vertellen dat haar huwelijk voor de vorm nog bevestigd is in een oecumenische dienst, maar zij daar nooit kwam of komt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Orchidee »

Een zwager van me is ook eerst bijna 25 jaar getrouwd geweest, gescheiden en toen 12 jaar een vriendin waarmee hij na 12 jaar een geregistreerd partnerschap is aangegaan.
Waarom niet getrouwd zal altijd onze vraag blijven eerlijk gezegd.
Het was net een bruiloft (waar wij ook zeer verbaasd over waren) met ringen, fotoreportage, feest,trouwjurk en pak (zwagerlief draagt nooit een pak).
Receptie, etentje enz...
Mijn man en ik voelden ons er best ongemakkelijk bij en onder.
Waarom ben je niet gewoon getrouwd vroeg mijn man later;
Daar zagen ze de meerwaarde niet meer van in en als het ooit wéér uit elkaar zou gaan kost het minder rompslomp.
(Beiden waren gescheiden na vele jaren, mèt beiden kinderen)
Je komt daar toch nooit over uit met elkaar is onze ervaring.
Wij zijn ouderwets en coservatief...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie