Muzieksmaak van Refoforum

Van welke muziek hou je het meeste?

Klassieke muziek
36
33%
Koormuziek
8
7%
Orgelmuziek (Klassiek)
20
19%
Orgelmuziek (Populair)
5
5%
Jazz
2
2%
Gospel
10
9%
Praise
7
6%
Popmuziek
5
5%
Anders, namelijk..............
15
14%
 
Totaal aantal stemmen: 108

Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Bericht door judith »

uitgeworpen schreef:Henk Hopman, gitaar.
jaah das mooi he :D
adri
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 nov 2007, 16:32

Bericht door adri »

Populair, harp, piano, ritmisch, barok....

Mijn muziektrefwoorden :lol:
Natuur. Alles geschapen om God te loven.
Ik. Geschapen om God te loven. Ik?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

adri schreef:Populair, harp, piano, ritmisch, barok....

Mijn muziektrefwoorden :lol:
lastig te combineren...

barok gaat niet samen met piano
populair gaat niet zo goed samen met barok
harp gaat niet samen met piano

dat wordt zappen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:barok gaat niet samen met piano
Ben jij purist, Hendrikus? :wink:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
adri
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 nov 2007, 16:32

Bericht door adri »

Hendrikus schreef:
adri schreef:Populair, harp, piano, ritmisch, barok....

Mijn muziektrefwoorden :lol:
lastig te combineren...

barok gaat niet samen met piano
populair gaat niet zo goed samen met barok
harp gaat niet samen met piano

dat wordt zappen :mrgreen:
:shock:

Tsja, een mix is natuurlijk wat anders dan het afzonderlijk beluisteren van...

:wink:
Natuur. Alles geschapen om God te loven.
Ik. Geschapen om God te loven. Ik?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
Hendrikus schreef:barok gaat niet samen met piano
Ben jij purist, Hendrikus? :wink:
ikke? 8) :roll:

hoe kom je dáár nou bij? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:
Hendrikus schreef:barok gaat niet samen met piano
Ben jij purist, Hendrikus? :wink:
ikke? 8) :roll:

hoe kom je dáár nou bij? :mrgreen:
Geen idee... :wink:

Maarre.. muziekhistorisch heb je natuurlijk gelijk. Dat wil niet zeggen dat ik moeite heb met Bach op de piano. Wel met de voorkant van een cd-boekje die heel droog vermeldt: "Bach - piano concertos" (deel 2 van de Klavierconcerten door Perahia en de ASMF). :|
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door HersteldHervormd »

Ik houd erg van lichte klassieke muziek.
Steeds vaker beginnen ook de ‘echte’ klassieke muzikanten daar bij te staan. Chopin is nu vaste prik.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Hendrikus »

HersteldHervormd schreef:Ik houd erg van lichte klassieke muziek.
Steeds vaker beginnen ook de ‘echte’ klassieke muzikanten daar bij te staan. Chopin is nu vaste prik.
Tjonge, da's een heel oude koe: zat die nog steeds in de sloot?

Overigens heb ik niet alleen op kerkelijk gebied een hekel aan hokjes en vakjes, blokjes en plakjes. Ook in de muziek zijn de dingen niet zo makkelijk te scheiden. Wanneer is muziek nou licht en wanneer "echt" klassiek? Veel barokmuziek waar wij nu met een serieus gezicht naar zitten te luisteren, werd gecomponeerd als achtergrondmuziek bij een vorstelijk diner of ander feestje van de adel bij wie meneer Bach of Telemann in dienst was als hofmuzikant. Daar werd gewoon doorheen gepraat, gegeten of gedanst.
Veel plezier met Chopin, HH :super
~~Soli Deo Gloria~~
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Susan »

Ik heb gospel ingevuld. Daarmee bedoel ik liederen die een Bijbelse boodschap brengen en waar Christus centraal staan. Achtergrond muziek: zoals in de videos. Allebei mooi.

Duits: https://www.youtube.com/watch?v=dY8DRjOef2Q
Nederlands: https://www.youtube.com/watch?v=0Lz-0qvfMxs
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Terri »

Susan schreef:Ik heb gospel ingevuld. Daarmee bedoel ik liederen die een Bijbelse boodschap brengen en waar Christus centraal staan. Achtergrond muziek: zoals in de videos. Allebei mooi.

Duits: https://www.youtube.com/watch?v=dY8DRjOef2Q
Nederlands: https://www.youtube.com/watch?v=0Lz-0qvfMxs
Mooie muziek en teksten : Miroslav Chrobak
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrikus schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik houd erg van lichte klassieke muziek.
Steeds vaker beginnen ook de ‘echte’ klassieke muzikanten daar bij te staan. Chopin is nu vaste prik.
Tjonge, da's een heel oude koe: zat die nog steeds in de sloot?

Overigens heb ik niet alleen op kerkelijk gebied een hekel aan hokjes en vakjes, blokjes en plakjes. Ook in de muziek zijn de dingen niet zo makkelijk te scheiden. Wanneer is muziek nou licht en wanneer "echt" klassiek? Veel barokmuziek waar wij nu met een serieus gezicht naar zitten te luisteren, werd gecomponeerd als achtergrondmuziek bij een vorstelijk diner of ander feestje van de adel bij wie meneer Bach of Telemann in dienst was als hofmuzikant. Daar werd gewoon doorheen gepraat, gegeten of gedanst.
Veel plezier met Chopin, HH :super
Aangezien de boeren moeten verdwijnen komen er af en toe wat koeien boven, wellicht is dat het!

Goede vraag over wanneer iets licht klassiek is of 'zwaar'. Vuurwerk kan je gewoon categoriseren. Net als een BMI. Bij muziek is dat anders, doordat de parameters subjectief benaderd worden.
Persoonlijk vind ik hoe minder instrumenten hoe beter. Zware klassieke muziek neigt in mijn beleving meer naar orkestachtig of opera, dat vind ik persoonlijk een stuk minder. Uiteindelijk gaat het er denk om hoe makkelijk je er naar luistert. Dit is alleen een subjectief gegeven, de een zal de zware kost makkelijker kunnen waarderen dan de ander. Ik vind vooral van Chopin de pianosolo's prachtig. Of alleen een cello/viool erbij.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door DDD »

Maar dat is dan wel een opmerkelijke categorisering. Want Andre Rieu is toch wel echt licht klassieke muziek. Maar wel met een enorm orkest.

Het onderscheid tussen licht en zwaar zit hem vooral in de toegankelijkheid voor het ongeoefende oor.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Maar dat is dan wel een opmerkelijke categorisering. Want Andre Rieu is toch wel echt licht klassieke muziek. Maar wel met een enorm orkest.

Het onderscheid tussen licht en zwaar zit hem vooral in de toegankelijkheid voor het ongeoefende oor.
Precies, dat klopt ook inderdaad.
Jan Mulders muziek is ook licht klassiek met een overdreven romantische style, het luistert prettig weg.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Charles »

Ik ben een zodanige melomaan dat ik jullie er hier maar niet mee lastig val, maar actief ben over een Engelstalig forum over klassieke muziek. Ergens rond m'n 15/16 ontdekte ik klassieke muziek via de radio op m'n Walkman. Dat was een wereld die ik niet kende. Daarop kreeg ik op m'n kamer van de rommelzolder een lp-speler, met losse grote speakers en met klassieke platen. De eerste plaat die ik opzette was Beethovens 3e pianoconcert (omdat ik die naam van de radio kende en het mooi vond). Volle oceanen van klank stroomden voor het eerst door m'n kamertje, ik stond perplex. Ik betrad een nieuwe wereld. Alsof ik van zwart-wit opeens in kleur zag.
Plaats reactie