Black Lives Matter beweging

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door J.C. Philpot »

In Zuid-Afrika is er echt wel geweld tegen blanken. Blanken leven daar soms in zwaar bewaakte compounds.

Denk bijvoorbeeld aan de farm-murders:
https://en.wikipedia.org/wiki/South_Afr ... rm_attacks

In andere landen in Afrika zal de situatie mogelijk heel anders zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef:In Zuid-Afrika is er echt wel geweld tegen blanken. Blanken leven daar soms in zwaar bewaakte compounds.

Denk bijvoorbeeld aan de farm-murders:
https://en.wikipedia.org/wiki/South_Afr ... rm_attacks

In andere landen in Afrika zal de situatie mogelijk heel anders zijn.
Zuid-Afrika heeft een gewelddadige en racistische geschiedenis. Door apartheid is er grote segregatie afgedwongen. Samen met een vrij corrupte regering op alle niveaus draagt dat niet bij aan een veilige samenleving.
Het is daar trouwens voor alle bevolkingsgroepen onveilig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:In grote delen van Afrika ben je als blanke echt totaal niet veilig, hoe zit het daarmee? Moet daar ook aandacht voor komen?
Daar ben je over het algemeen wel veilig. Behalve Zimbabwe en Zuid-Afrika dus. Maar verder ken ik weinig landen waar je niet gewoon heen kunt gaan, de achterbuurten uitgesloten. En het is goed om samen te reizen met Afrikanen die je kent.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door parsifal »

Ik vind het wel tekenend dat een BLM discussie richting de behandeling van blanken in Afrika gaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Ik vind het wel tekenend dat een BLM discussie richting de behandeling van blanken in Afrika gaat.
Dat heeft te maken met de vraag van HersteldHervormd "In grote delen van Afrika ben je als blanke echt totaal niet veilig, hoe zit het daarmee?".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door Simon0612 »

huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:
huisman schreef: Bron? Ik heb verschillende vrienden die in Afrika wonen en werken. Soms ook met kinderen. In Ethiopië. in Kenia, in Tanzania en in Uganda. Deze 4 families willen niet meer terug naar Nederland en twee van hen wonen er al meer dan 10 jaar.
Natuurlijk zijn daar ook wel eens veiligheidsproblemen maar dat heeft altijd met armoede te maken en niet met racisme.
Dat is precies het hele punt, de veiligheidsproblemen. Natuurlijk zijn die grotendeels te wijten aan armoede, dat klopt, toch zijn er ook een hoop Afrikanen die blanke mensen echt haten, net als dat er witte mensen zijn die zwarten mensen haten. Bronvermelding lijkt me wat overbodig, volgens mij is het gewoon een gegeven. Ik wil best wat linkjes doorsturen van het ministerie hoor, maar volgens mij weet jij het nog beter dan ik.

Leuk dat je 4 families kent die het daar naar hun zin hebben, dat is prima, maar dat is natuurlijk geen geldig argument om daarmee vast te stellen dat Afrika een veilig continent is, dat zou ik behoorlijk naïef vinden.
parsifal schreef: Dat moet zeker ook aangepakt worden. Al is in veel landen niet racisme, maar de verwachte portemonnee de reden (in Zuid Amerika is het weer een ander verhaal).

Nuance is soms goed. Ik zou me er ook aan ergeren als een Ghanees met Ashanti naam tegen een Fin verwijtend gaat doen over slavernijverleden. Dat neemt niet weg dat we de problemen in eigen land of landen die onze cultuur sterk beinvloeden maar moeten negeren.
Ik word liever uitgescholden dan in elkaar gerost (of erger) om het even heel zwart-wit te stellen.
Maar goed, in mijn ogen is ieder individu gelijk, en moet je de ander beoordelen op persoonlijke daden, ongeacht kleur of ras. Racisme is natuurlijk niet goed en onchristelijk.
Ben je wel eens in een Afrikaans land geweest? Mijn ervaring is helaas ook beperkt. Ongeveer 4 weken in twee landen. Nooit iets gemerkt van haat. Wel heel vriendelijke mensen en Kenia vond ik oprecht een christelijk land.

De grote woorden die jij spreekt over een hoop Afrikanen die blanken haten vind ik niet kunnen. Nu ben ik door het werken met veel nationaliteiten best wel kleurenblind.
Ik ben een aantal keer in Zuid-Afrika geweest. Over het algemeen zijn ze daar zeer gastvrij. Wel is het er altijd opletten. Criminaliteit is er zeer groot, en dat ligt ook aan de basis van het geweld in Zuid-Afrika. Er is niet perse haat, wel veel afgunst richting blanken. Vooral richting de blanke boeren. Een bekend fenomeen zijn de zogenaamde ‘plaasmoorden’. (Roof)overvallen op boerderijen waarbij moord aan de orde van de dag is. Deels is dat vanwege de armoede, deels omdat men vindt dat de grond de ‘oorspronkelijke’ bewoners toebehoort. Haat speelt mijn inziens wel een rol, maar lijkt me niet de hoofdoorzaak van al het geweld. Dat zal hoofdzakelijk armoede zijn, al speelt haat bij de plaasmoorden wel degelijk een rol. Ook de regering is daarin niet vrij. Boeren worden er vrijwel niet beschermd, dit was eerder ook het geval in Zimbabwe. Vanuit SA zie je dan ook best een emigratie ontstaan naar Australie, Nieuw Zeeland en Canada. Vooral zijn dat blanken (boeren).

Er zijn plaatsen waar je als blanke beter niet kan komen, zoals bijv. Mthatha. Door Afrikaners werd geadviseerd om maar 50km om te rijden in plaats van door deze stad. Als blanke wordt je daar vrijwel zeker compleet berooft, als het lukt inclusief auto. Ze zeiden dan ook: Mthatha is niet meer van ons (Zuid-Afrikaners). Maar ook dat geweld heeft vooral met armoede te maken.

Aan de andere kant zijn we met begeleiding door de Soweto geweest. Er gebeurd dan helemaal niets, en het is diep triest hoe mensen daar moeten leven. Alleen er doorheen gaan is geen goed idee, als je er dan uitkomt mag je van geluk spreken dat je nog ondergoed draagt. De armoede is er echt groot.

Mijn conclusie: haat speelt wel een rol, vooral richting de boeren (die grond voorouders zouden hebben afgepakt), geweld wordt voor 90% door armoede veroorzaakt. Het is zeer goed opletten wat er gebeurd. Je moet continue op je hoede zijn op grote drukke plaatsen. En een reis alleen of met zijn tweeën zou ik nooit doen. Toch trekt Zuid-Afrika me altijd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:Ik vind het wel tekenend dat een BLM discussie richting de behandeling van blanken in Afrika gaat.
Een beetje een dooddoener, jammer.
Als je mijn eerste post eens terugleest, dan snap je het denk ik wel.

Maargoed, terug naar de kernvraag dan: Wat te denken van BLM als christen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef:Ik vind het wel tekenend dat een BLM discussie richting de behandeling van blanken in Afrika gaat.
Een beetje een dooddoener, jammer.
Als je mijn eerste post eens terugleest, dan snap je het denk ik wel.

Maargoed, terug naar de kernvraag dan: Wat te denken van BLM als christen?
Zeker geen dooddoener. De discussie werd gekaapt door de situatie van blanken te bespreken waardoor het leed dat de BLM beweging onder de aandacht wil brengen ondersneeuwt. Ik denk inderdaad dat dat tekenend is omdat dit in de maatschappij ook vaak gebeurt. Dat blanken nu en in de geschiedenis onderdrukt worden, maakt het niet minder erg dat er discriminatie ervaren wordt door zwarte mensen. Zij mogen dit zeker aan de kaak stellen. Wel ben ik het eens dat de discussie raakt aan omgangsvormen tussen alle mensen en dan zie je inderdaad dat er meer misstanden zijn, maar Parsifal wijst aan dat hier gebeurt wat in de maatschappij gebeurt.

Zoals hier: https://www.rd.nl/artikel/1004131-teleg ... musbrug-op
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees overigens op nu.nl dat "Black Lives Matter" ook een "White Life Matter"-collega heeft. Nu nog wachten op "Yellow Lives Matter" of "Red Lives Matter".

https://www.nu.nl/binnenland/6245487/ex ... sbrug.html

Ik blijf erbij dat het extreem profileren van een bepaalde kleur of groep, juist in de hand werkt dat er meer scheiding komt en contraproductief werkt. Human life matters, inclusief het ongeboren leven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:Ik lees overigens op nu.nl dat "Black Lives Matter" ook een "White Life Matter"-collega heeft. Nu nog wachten op "Yellow Lives Matter" of "Red Lives Matter".

https://www.nu.nl/binnenland/6245487/ex ... sbrug.html

Ik blijf erbij dat het extreem profileren van een bepaalde kleur of groep, juist in de hand werkt dat er meer scheiding komt en contraproductief werkt.
Deels mee eens, maar dat geldt alleen als de extreme scheiding er niet al is. En wat extreem is, is deels een kwestie van gevoel. In de VS is racisme echt wel een punt. Een voormalig (blanke) collega had zo'n 15 jaar geleden nog dat hij in zijn geboorte regio (ik dacht in Alabama) niet hand in hand kon lopen met zijn donkere vriendin zonder uitgescholden of zelfs bekogeld te worden. Hoe lang is het geleden dat zwarte en witte militairen niet in de zelfde bar mochten drinken? Er leven nog mensen die zich dat kunnen herinneren. Als er weer een nieuwsbericht komt dat na DNA hertest blijkt dat iemand decennia onterecht in de gevangenis heeft gezeten, kun je er eigenlijk wel vanuitgaan dat het om een zwarte man gaat. (Nu is dat deels te verklaren door moeilijker herkenning door getuigen). En ja ik kan me voorstellen dat ook in Nederland mensen het frustrerend vinden om vaker gecontroleerd te worden, met lagere verwachting te maken te hebben etc. Al is dat echt wel van een andere orde.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door Profesto »

In dit topic wordt vooral gewezen op de situatie in de VS, maar ik denk dat in Nederland discriminatie en achterstelling ook nog aan de orde van de dag is. Het is wellicht subtieler dan in de VS, maar niet minder kwalijk.
Ik denk alleen al aan de (overigens niet zo subtiele) actie bij de Erasmusbrug bij de jaarwisseling...

En ik denk aan de keren dat ik geconfronteerd werd met mijn eigen (voor)oordelen in relatie met mensen met een andere huidskleur. Dat heeft mij doen beseffen dat ik, terwijl ik echt dit voorbeeld van mijn ouders niet gehad heb, ook last heb van racistische denkbeelden.
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik lees overigens op nu.nl dat "Black Lives Matter" ook een "White Life Matter"-collega heeft. Nu nog wachten op "Yellow Lives Matter" of "Red Lives Matter".

https://www.nu.nl/binnenland/6245487/ex ... sbrug.html

Ik blijf erbij dat het extreem profileren van een bepaalde kleur of groep, juist in de hand werkt dat er meer scheiding komt en contraproductief werkt.
Deels mee eens, maar dat geldt alleen als de extreme scheiding er niet al is. En wat extreem is, is deels een kwestie van gevoel. In de VS is racisme echt wel een punt. Een voormalig (blanke) collega had zo'n 15 jaar geleden nog dat hij in zijn geboorte regio (ik dacht in Alabama) niet hand in hand kon lopen met zijn donkere vriendin zonder uitgescholden of zelfs bekogeld te worden. Hoe lang is het geleden dat zwarte en witte militairen niet in de zelfde bar mochten drinken? Er leven nog mensen die zich dat kunnen herinneren. Als er weer een nieuwsbericht komt dat na DNA hertest blijkt dat iemand decennia onterecht in de gevangenis heeft gezeten, kun je er eigenlijk wel vanuitgaan dat het om een zwarte man gaat. (Nu is dat deels te verklaren door moeilijker herkenning door getuigen). En ja ik kan me voorstellen dat ook in Nederland mensen het frustrerend vinden om vaker gecontroleerd te worden, met lagere verwachting te maken te hebben etc. Al is dat echt wel van een andere orde.
Dat is inderdaad wel zo. In de USA is de haat tegen zwarten mensen wel het grootst. En dan noemen ze zichzelf een christelijke natie. Anderzijds, de blanke Amerikanen zijn vrijwel allemaal Europeanen van oorsprong, dus misschien moeten zelf ook oppassen voor een superieur denkbeeld.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door Wim Anker »

Het idee van de 7 vinkjes is ook niet dat mensen met alle vinkjes iets speciaals hebben, de idee van de vinkjes is dat elk ontbreken van een vinkje beperkt. En dat is niemands schuld maar wel een feit. Niet blank zijn werkt b.v. als een minderwaardigheidscomplex.
Zoals Genesis al zegt.
Plaats reactie