Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef: Wat vinden jullie er precies mooi aan?
Vooral dat hij altijd een willoos 'slachtoffer' is van de fotograaf die hem regelmatig in bijzondere posities manoeuvreert. :haha
Zit hij niet op een balk over de sloot dan wel op een bank met een eeuw aan Saambinders naast zich, of op een werkkamer waar een in het Duits geschreven tekstbordje hangt.

Credits weer voor Cees van der Wal.


Verder vond ik het ook wel een aardig interview. In dit vraaggesprek liet ds v Aalst ieder geval wel blijken een bepaalde bandbreedte voor te staan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Marck schreef:
DDD schreef:Los daarvan: een mooi interview met ds. Van Aalst in het RD.

https://www.rd.nl/artikel/1005322-ds-g- ... n-als-doel
Inderdaad!
Wat vinden jullie er precies mooi aan?
Zijn stukje over (reformatorisch) onderwijs, huisgodsdienst en de taak in de gezinnen vond ik behartigenswaardig.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1479
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

KB_ schreef:
Hhkveluwe1985 schreef:VOOR DE LIEFHEBBER, update GG ledenaantallen bijgewerkte gemeentes.
Eerste rij: leden in 2022
Tweede rij: leden in 2023
Derde rij: verschil 2023 tov 2022
Plaatsnaam
2022 2023 verschil
38 36 -2 Oostvoorne
51 50 -1 Den Helder
67 52 -15 Kortgene
127 121 -6 Haamstede
173 171 -2 Aalst
267 270 3 Gravenzande
286 272 -14 Drachten
282 281 -1 Enkhuizen
362 334 -28 Vlaardingen
378 375 -3 Rotterdam-Zuidwijk
374 378 4 Puttershoek
388 384 -4 Rotterdam-Alexanderpolder
574 563 -11 Emmeloord
623 584 -39 Zeist
614 609 -5 Beekbergen
751 736 -15 Terwolde-De Vecht
957 944 -13 Capelle aan de IJssel Middelwatering
1029 1025 -4 Middelburg-Zuid
1037 1042 5 Elspeet
1099 1084 -15 Rhenen
1269 1218 -51 Lisse
1231 1221 -10 Apeldoorn
1372 1298 -74 Middelburg-Centrum
1553 1486 -67 Gouda
1862 1819 -43 Hendrik Ido Ambacht
2073 2150 77 Barneveld Zuid
2405 2385 -20 Kootwijkerbroek
Waarom daalt het ledental in Zeist toch zo snel? Je zou zeggen fijne plaats bij de Randstad en gemeente met een mooi gevulde en brede preek voorziening.
Misschien ligt het aan het kerkgebouw, wat een afgrijselijk bouwsel.
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij niet. Het is een van de mooiste kerkgebouwen van de GG.

@Tiberius:

Dat schreef ik al. Dat hij zegt dat hij de (verbonds)lijn van ds. Kersten steunt, maar dat hij ook erkent dat er vanaf het begin andere lijnen waren in de GG, en dat dat ook prima is.

Dat vind ik netjes, omdat er nogal wat sprake is van eenzijdige geschiedschrijving.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

KB_ : schreef:Waarom daalt het ledental in Zeist toch zo snel? Je zou zeggen fijne plaats bij de Randstad en gemeente met een mooi gevulde en brede preek voorziening.
Vergrijzing en weinig mogelijkheden voor jonge stellen om een betaalbaar huis te kopen in Zeist of nabije omgeving.

Maar dat zijn waarheden die ik eerder op het forum heb gelezen.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Herman schreef:
Jeremiah schreef:Waarom daalt het ledental in Zeist toch zo snel? Je zou zeggen fijne plaats bij de Randstad en gemeente met een mooi gevulde en brede preek voorziening.
Vergrijzing en weinig mogelijkheden voor jonge stellen om een betaalbaar huis te kopen in Zeist of nabije omgeving.

Maar dat zijn waarheden die ik eerder op het forum heb gelezen.
De CGK in Zeist is toch ook sterk gekrompen, of niet?
Al zijn in de gemeenten om Zeist heen genoeg kerken op Reformatorisch grondslag.
Dat Eindhoven stabiel blijft, vind ik opvallend.
Charles
Berichten: 1556
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Job schreef:Nu is dat zeker nog zo. Ik ben wel benieuwd voor hoelang nog. Een paar stappen langzamer dan de rest sijpelt de tijdgeest uiteindelijk overal binnen, helaas. Op termijn vlakken de geboortecijfers in de GGiN ook af. Dan is het einde van de communicerende vaten wel in zicht. Menselijk beredeneerd dan. Gelukkig maar!
Vraag het iemand die op middelbare school voor de klas staat en beetje de tijd doorheeft. Smartphone werkt desastreus voor de jeugd. Daar waar vroeger rem zat op TV gebruik is dat bij de smartphone niet gelukt. Leerlingen die in de eerste klas geen mobiel hebben zijn een uitzondering. Er zijn op een klas maar weinig ouders die kritisch meekijken. Veel leerlingen kunnen alles met het ding doen wat ze willen. Leerlingen worden massaal meegezogen door werelds denken en zullen bij bossen afvallen.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Charles schreef:
Job schreef:Nu is dat zeker nog zo. Ik ben wel benieuwd voor hoelang nog. Een paar stappen langzamer dan de rest sijpelt de tijdgeest uiteindelijk overal binnen, helaas. Op termijn vlakken de geboortecijfers in de GGiN ook af. Dan is het einde van de communicerende vaten wel in zicht. Menselijk beredeneerd dan. Gelukkig maar!
Vraag het iemand die op middelbare school voor de klas staat en beetje de tijd doorheeft. Smartphone werkt desastreus voor de jeugd. Daar waar vroeger rem zat op TV gebruik is dat bij de smartphone niet gelukt. Leerlingen die in de eerste klas geen mobiel hebben zijn een uitzondering. Er zijn op een klas maar weinig ouders die kritisch meekijken. Veel leerlingen kunnen alles met het ding doen wat ze willen. Leerlingen worden massaal meegezogen door werelds denken en zullen bij bossen afvallen.
Als je jongeren niet goed opvoed in mediagebruik en de zaken die daar getoond worden, wel ja.
Maar het biedt ook zeker kansen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1479
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Herman schreef:
Jeremiah schreef:Waarom daalt het ledental in Zeist toch zo snel? Je zou zeggen fijne plaats bij de Randstad en gemeente met een mooi gevulde en brede preek voorziening.
Vergrijzing en weinig mogelijkheden voor jonge stellen om een betaalbaar huis te kopen in Zeist of nabije omgeving.

Maar dat zijn waarheden die ik eerder op het forum heb gelezen.
Je quote verkeerd..
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:Je quote verkeerd..
Dank, ik heb het aangepast.
merel
Berichten: 10137
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Charles schreef:
Job schreef:Nu is dat zeker nog zo. Ik ben wel benieuwd voor hoelang nog. Een paar stappen langzamer dan de rest sijpelt de tijdgeest uiteindelijk overal binnen, helaas. Op termijn vlakken de geboortecijfers in de GGiN ook af. Dan is het einde van de communicerende vaten wel in zicht. Menselijk beredeneerd dan. Gelukkig maar!
Vraag het iemand die op middelbare school voor de klas staat en beetje de tijd doorheeft. Smartphone werkt desastreus voor de jeugd. Daar waar vroeger rem zat op TV gebruik is dat bij de smartphone niet gelukt. Leerlingen die in de eerste klas geen mobiel hebben zijn een uitzondering. Er zijn op een klas maar weinig ouders die kritisch meekijken. Veel leerlingen kunnen alles met het ding doen wat ze willen. Leerlingen worden massaal meegezogen door werelds denken en zullen bij bossen afvallen.
Deze zin begrijp ik niet zo. Wat is het causale verband tussen een mobiel en vertrekken uit de GGIN ( of bedoel jij de algemene christelijke kerk)?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ds Harinck schreef:Ik hoop dan ook dat de kritiek van ds. Van den Brink tot bezinning op de prediking zal leiden. De prediking van het onvoorwaardelijke aanbod van Gods genade in Christus zou de prediking ten goede komen. Het zou de prediking van velen warmer en wervender maken. Maar Van den Brink zoekt in zijn kritiek wel de uitersten op en Hij vergeet daarmee zaken die in de prediking belangrijk zijn.
Mooie evenwichtige reactie weer van deze oude dienaar:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... an-genade/
GerefGemeente-lid
Berichten: 6944
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
Ds Harinck schreef:Ik hoop dan ook dat de kritiek van ds. Van den Brink tot bezinning op de prediking zal leiden. De prediking van het onvoorwaardelijke aanbod van Gods genade in Christus zou de prediking ten goede komen. Het zou de prediking van velen warmer en wervender maken. Maar Van den Brink zoekt in zijn kritiek wel de uitersten op en Hij vergeet daarmee zaken die in de prediking belangrijk zijn.
Mooie evenwichtige reactie weer van deze oude dienaar:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... an-genade/
We zijn daar in een ander draadje al over bezig.

Maar eens hoor.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Zijn hier meer mensen die soms uit het niets een Saambinder ontvangen? Gebeurd ons nu al een tweede keer in een half jaar. We zijn geen abonnee, en plots zit er een Saambinder (via de post, met onze naam en adres) in de bus.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GerefGemeente-lid
Berichten: 6944
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:Zijn hier meer mensen die soms uit het niets een Saambinder ontvangen? Gebeurd ons nu al een tweede keer in een half jaar. We zijn geen abonnee, en plots zit er een Saambinder (via de post, met onze naam en adres) in de bus.
Ik dacht: laat ik in het kader van kerkelijke eenheid mijn geliefde medeforummer eens een samenbindende Saambinder cadeau doen.

Dus ik heb gebeld en het was geen probleem.

:nananere :yahoo
Plaats reactie