Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... an-genade/

Tja, zou dr. Van den Brink dan na het lezen van dit antwoord toch nog eens een nuancering kunnen geven op zijn lezing? Of schaart hij ds. Harinck nu ook onder degenen die een voorwaardelijk Evangelie verkondigen?
Dit is het eerste zinnige antwoord wat ik heb gelezen vanuit de GG op de lezing van dr. Van den Brink.
Terechte oproep om lessen te trekken uit de scherpe woorden van Van den Brink in plaats van deze direct neer te sabelen (zoals tot nu toe gebeurde).
Ds. Harinck is voor mij een soort Johannes.
Maar wel met een uiterst belangrijke kanttekening. Die heb ik (op dit forum) bij alle voorstanders (meestal ex-GerGemmers) van dr. Van den Brink niet gehoord! Dus laten we het antwoord van ds. Harinck wel volledig nemen en niet uit elkaar trekken!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... an-genade/

Tja, zou dr. Van den Brink dan na het lezen van dit antwoord toch nog eens een nuancering kunnen geven op zijn lezing? Of schaart hij ds. Harinck nu ook onder degenen die een voorwaardelijk Evangelie verkondigen?
Mooie reactie van ds Harinck. Oog voor de kritiek maar tegelijkertijd ook oog voor de punten waar ds van den Brink wel heel makkelijk en verstandelijk redeneert. M.i. een kant die ook zeker gevaren heeft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door huisman »

Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... an-genade/

Tja, zou dr. Van den Brink dan na het lezen van dit antwoord toch nog eens een nuancering kunnen geven op zijn lezing? Of schaart hij ds. Harinck nu ook onder degenen die een voorwaardelijk Evangelie verkondigen?
Mooie reactie van ds Harinck. Oog voor de kritiek maar tegelijkertijd ook oog voor de punten waar ds van den Brink wel heel makkelijk en verstandelijk redeneert. M.i. een kant die ook zeker gevaren heeft.
Een prachtige zeer goed onderbouwde reactie en vol van liefde. Dat vind ik nog het meest opvallende omdat kerkelijke polemieken meestal gevoerd worden op de wijze van dr van de Brink. Scherp, aanvallend en beschuldigend.
Het antwoord van ds. C. Harinck is een oase van eerlijkheid, rust, zorg en liefde voor zielen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... an-genade/

Tja, zou dr. Van den Brink dan na het lezen van dit antwoord toch nog eens een nuancering kunnen geven op zijn lezing? Of schaart hij ds. Harinck nu ook onder degenen die een voorwaardelijk Evangelie verkondigen?
Dit is het eerste zinnige antwoord wat ik heb gelezen vanuit de GG op de lezing van dr. Van den Brink.
Terechte oproep om lessen te trekken uit de scherpe woorden van Van den Brink in plaats van deze direct neer te sabelen (zoals tot nu toe gebeurde).
Ds. Harinck is voor mij een soort Johannes.
Maar wel met een uiterst belangrijke kanttekening. Die heb ik (op dit forum) bij alle voorstanders (meestal ex-GerGemmers) van dr. Van den Brink niet gehoord! Dus laten we het antwoord van ds. Harinck wel volledig nemen en niet uit elkaar trekken!
Dat zal. Maar gereformeerd zijn zit ook in onze houding. Hoe gaan we met elkaar om? En dan ben je eerst kritisch naar jezelf (en dus je eigen kerkverband) voordat je naar een ander kijkt (in dit geval de scherpe tong van dr. Van den Brink). En dan valt het op dat er vanuit de GG eerst heftig/emotioneel/geraakt wordt gereageerd, waarbij de inhoud even wat minder belangrijk is. Dit stuk van ds. Harinck vind ik een mooi tegenovergestelde. Ik kan dit wel waarderen. Want inderdaad, ook in de visie van Van den Brink zitten gevaren.
Dat is juist het mooie aan ds. (onbegrijpelijk dat hij geen verdere titel heeft) Harinck. Enkel op de inhoud en graag lessen willen trekken, in plaats van dat hij zich aangevallen voelt. Bovendien is deze predikant vanuit zijn eigen kerkverband helaas vaak zat (onterecht) aangevallen.

Toevoeging:
Je spreekt hier over voorstanders. Ik begrijp dat wel. Maar dat doet Ds. Harinck ook helemaal niet. Hij haalt er uit wat hij waardevol vindt. Veel andere dingen laat hij rusten. Niet gelijk spreken over voor en tegen.
Laatst gewijzigd door Mistig op 19 jan 2023, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door Mistig »

huisman schreef:
Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... an-genade/

Tja, zou dr. Van den Brink dan na het lezen van dit antwoord toch nog eens een nuancering kunnen geven op zijn lezing? Of schaart hij ds. Harinck nu ook onder degenen die een voorwaardelijk Evangelie verkondigen?
Mooie reactie van ds Harinck. Oog voor de kritiek maar tegelijkertijd ook oog voor de punten waar ds van den Brink wel heel makkelijk en verstandelijk redeneert. M.i. een kant die ook zeker gevaren heeft.
Een prachtige zeer goed onderbouwde reactie en vol van liefde. Dat vind ik nog het meest opvallende omdat kerkelijke polemieken meestal gevoerd worden op de wijze van dr van de Brink. Scherp, aanvallend en beschuldigend.
Het antwoord van ds. C. Harinck is een oase van eerlijkheid, rust, zorg en liefde voor zielen.
Nou, dat dus. Daarom een soort Johannes.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door refo »

Prof. J.J. v.d. Schuit schreef:Ongefundeerd is voor mij alles, wat ik niet met de Geref. belijdenis kan staven. Natuurlijk leert de belijdenis het, dat Christus Hoofd is, maar nergens, dat Hij het Hoofd is van het genadeverbond. Zoo ook leert de belijdenis de uitverkiezing, maar nergens, dat God alleen met de uitverkorenen het genadeverbond heeft opgericht. Ook leert de belijdenis, dat God krachtens schepping recht op den mensch heeft, maar nergens vindt ge in de Geref. confessie de slappe uitdrukking, dat de verantwoordelijkheid te grooter wordt door de bemoeienissen Gods. Die uitdrukking, de bemoeienissen Gods, is wel heel lief, maar is bij de leer van het verbond der genade niet positief genoeg. De Geref. confessie laat een ander geluid hooren.
Ik wil hier een stuk afschrijven uit het boekje van mijn geachten Collega Prof. Wisse, „Doe dat, totdat Hij komt”. Daar hoort ge de zuivere, Gereformeerde, practische verbondsleer.
Hij schrijft op bladz. 88—89:

„En dat laat God u nu vooral hooren in de eisch: Bekeer u! Gij zijt wel veranderd, maar God daarom niet. Gods recht eischt, dat niet één zondaar vrijheid gegeven wordt, om de zonde te dienen. Nooit komt God in verdrag met uw val, nooit komt Hij in eenige conditie of accoord met de zonde. Gevallen, dan heet het: Keer weder, bekeer u! Daar heeft God recht op. En dat nu juist moet de klem worden in onze consciëntie, dat, dàt moet worden het motief van het zoeken naar God. De overtuiging, God behield Zijn recht op mij!
Dat deed den profeet dan ook niet slechts anwoorden: „Och, Heere, ik kan mij niet bekeeren”, neen, hij besefte en aanvaardde dien eisch volkomen, zoo volkomen, dat Hij God er in te hulp riep en antwoordde: „Bekeer Gij mij, dan zal ik bekeerd zijn”.
Daar komt nu, levende onder de bedeeling van het genadeverbond nog iets bij. Reeds ais kind in onze prille jeugd heeft God in den Heiligen Doop Zijn verbond ons bezegeld. In dubbele mate, èn uit kracht van schepping, èn uit kracht van dat genadeverbond (cursiveering van mij. S.) heeft God nu recht tot eischen. Wij zijn in dat opzicht onszelf niet meer. Krachtens onzen doop zijn we daarom te meer verplicht en geroepen, ons hart te geven aan den Drieënigen God. Levende onder de bedeeling van het genadeverbond moeten wij, met andere woorden, niet de bediening van dat verbond met zijn Evangelie en ordinantiën omzetten naar ons zijn, naar onzen staat, maar wij moeten ons schikken naar dat Verbond.”
Dit woord van Prof. Wisse vertolkt de aloude Geref. verbondsleer in positieve taal en houdt den heiligen verbondseisch, steeds door de Geref. Kerk voorgestaan, tegenover het zaad des verbonds hoog.
Van dezen verbondseisch komt bij een verbondsleer, als door de Geref. Gemeenten in genoemde Particuliere Synode is gesteld, niets terecht! Immers, de uitverkorenen komen in het verbond in de ure der minne, en die andere groep, dat zijn de verworpenen, die komen dus nooit in het verbond. Op deze manier bestaat er geen eisch des verbonds! Geen wonder, dat de Geref. lijn zoek is in punt 6, toen het den practischen kant raakte, d.i. Gods recht op den bondeling krachtens het verbond der genade. En was alleen in punt 6 de Geref. lijn maar zoek!
Maar hoe dan met Rom. 5? Ge hebt het daar druk over de Geref. belijdenis gehad, maar Gods Woord wint het toch van de confessie? De vraag, wat zegt de belijdenis, van hoe groote waarde ook, is toch niet zoo principiëel, zoo alles beslissend als de andere vraag: Wat zegt de Heilige Schrift? En het is zoo duidelijk als de dag, dat naar Rom. 5 Christus het Hoofd van het genadeverbond is!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leeruitspraken Generale Synode GG 1931

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:
Prof. v.d. Schuit schreef:Maar hoe dan met Rom. 5? Ge hebt het daar druk over de Geref. belijdenis gehad, maar Gods Woord wint het toch van de confessie? De vraag, wat zegt de belijdenis, van hoe groote waarde ook, is toch niet zoo principiëel, zoo alles beslissend als de andere vraag: Wat zegt de Heilige Schrift? En het is zoo duidelijk als de dag, dat naar Rom. 5 Christus het Hoofd van het genadeverbond is!
Dit laatste is denk ik het begin van een weerlegging van ds. Kersten. Nu lijkt het net of prof. Van der Schuit dit zegt, maar hij gaat dit juist bestrijden. Dit is een beetje verwarrend. :)
Plaats reactie