Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Marck »

Het goed nadenken over de drie Personen en het juist gebruik ervan in het gebed lijkt me wel belangrijk. Ook in het kader van juist zicht op Gods verlossingswerk.
Maar als we daar een keer in een oprecht gebed een vergissing bij maken lijkt me niet zo problematisch.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 13 apr 2023, 13:12 Leestip: De twee delen Kom en zie van prof.dr. M.J. Kater. Vooral deel twee met als ondertitel: ‘De pre-existentie van de Zoon belicht vanuit de existentie van Jezus, de Christus’ kan helpend zijn
Kan deel II los van het 1e deel gelezen worden? Ik las nl. een paar citaten van jou in een topic van 2011 en het lijkt mij inderdaad wel een belangwekkend boek.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 03 mei 2023, 10:01
huisman schreef: 13 apr 2023, 13:12 Leestip: De twee delen Kom en zie van prof.dr. M.J. Kater. Vooral deel twee met als ondertitel: ‘De pre-existentie van de Zoon belicht vanuit de existentie van Jezus, de Christus’ kan helpend zijn
Kan deel II los van het 1e deel gelezen worden? Ik las nl. een paar citaten van jou in een topic van 2011 en het lijkt mij inderdaad wel een belangwekkend boek.
Deel II kan inderdaad los van deel I gelezen worden. Ik lees nu ook in de afscheidsbundel aan prof.dr. A. Baars. Triniteit en kerk.
Met bv een paragraaf over de doop en de Drie-eenheid. (Ons favoriete onderwerp :huhu )
Dit allemaal naar aanleiding van dit interessante topic.

Onderstaande link is ook lezenswaardig

https://www.debanier.nl/storage/Inkijke ... ten_H1.pdf

Als wij elkaar tegen zouden komen op een RF meeting dan kon je van mij de dissertatie van Prof.dr. A. Baars lenen maar de eerste 10 meetings ben ik helaas verhinderd :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Oké, bedankt in elk geval! :super
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door refo »

huisman schreef: 03 mei 2023, 10:26
Posthoorn schreef: 03 mei 2023, 10:01
huisman schreef: 13 apr 2023, 13:12 Leestip: De twee delen Kom en zie van prof.dr. M.J. Kater. Vooral deel twee met als ondertitel: ‘De pre-existentie van de Zoon belicht vanuit de existentie van Jezus, de Christus’ kan helpend zijn
Kan deel II los van het 1e deel gelezen worden? Ik las nl. een paar citaten van jou in een topic van 2011 en het lijkt mij inderdaad wel een belangwekkend boek.
Deel II kan inderdaad los van deel I gelezen worden. Ik lees nu ook in de afscheidsbundel aan prof.dr. A. Baars. Triniteit en kerk.
Met bv een paragraaf over de doop en de Drie-eenheid. (Ons favoriete onderwerp :huhu )
Dit allemaal naar aanleiding van dit interessante topic.

Onderstaande link is ook lezenswaardig

https://www.debanier.nl/storage/Inkijke ... ten_H1.pdf

Als wij elkaar tegen zouden komen op een RF meeting dan kon je van mij de dissertatie van Prof.dr. A. Baars lenen maar de eerste 10 meetings ben ik helaas verhinderd :OO3
Je identiteit heb je al bekendgemaakt door het noemen van de tante. Dus kom gerust.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Arja »

huisman schreef: 02 mei 2023, 09:53
Posthoorn schreef: 02 mei 2023, 09:40 Dat is toch duidelijk? Wij moeten tot de Vader bidden in de Naam van Jezus. Dat is wat Christus ons opgedragen heeft. Dat is ook wat je in veel liturgische gebeden achterin je Psalmboek ziet. Wij verwoorden dat meestal door aan het eind van het gebed te zeggen 'om Jezus' wil'. En áls je Jezus Zelf wilt aanspreken in je gebed, dan moet je dat onderscheid duidelijk maken.
Dus je mag wel bidden tot Christus? Jij formuleerde het namelijk zo: Het is spreken tot en over God, zoals Hij Zich in het Woord openbaart. Met God bedoel je dan ook de onderscheiden Personen?
Ik heb hier van de week af en toe over nagedacht. Omdat ik graag John Owen lees, deel ik vanavond iets van wat hij ervan zegt; dat vond ik zelf verhelderend. John Owen was van mening dat christenen moeten bidden tot God de Vader, door de Zoon, in de kracht van de Heilige Geest. Hij benadrukt de unieke rol van elk lid van de Drie-eenheid in ons gebedsleven.

Hij benadrukt erg de noodzaak om te bidden door de Zoon, omdat Jezus Christus onze Middelaar en Voorbidder is bij de Vader en hij benadrukt ook dat de Heilige Geest ons helpt om te bidden, om ons hart te openen voor God en ons te leiden in de waarheid, zodat ons gebed in lijn komt met Gods wil. Ik deel een mooi citaat van hem: "Het is door de Heilige Geest dat we onze harten tot God verheffen, door de Zoon dat we toegang tot Hem hebben, en door de Vader dat we worden ontvangen en gehoord."

Dit citaat benadrukt de betrokkenheid van alle drie personen van de Drie-eenheid in ons gebedsleven.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 03 mei 2023, 10:26 Deel II kan inderdaad los van deel I gelezen worden. Ik lees nu ook in de afscheidsbundel aan prof.dr. A. Baars. Triniteit en kerk.
Met bv een paragraaf over de doop en de Drie-eenheid. (Ons favoriete onderwerp :huhu )
Dit allemaal naar aanleiding van dit interessante topic.

Onderstaande link is ook lezenswaardig

https://www.debanier.nl/storage/Inkijke ... ten_H1.pdf
Het boek van dr. Kater staat online: https://theoluniv.ub.rug.nl/39/1/2011%2 ... rtatie.pdf
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Ik heb inmiddels prof. Kater gevraagd om een lekenversie van dit boek te schrijven. Dus wie weet...
Plaats reactie