De kleine lettertjes van het Evangelie

-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 11 mei 2023, 11:36 Ik word altijd wat zenuwachtig als men begint over gebrek aan 'diepte'. Die 'diepte' wordt niet nader gespecificeerd en krijgt een mystieke lading. Er worden ook geen woorden aan gegeven. De Bijbel is heel duidelijk over welke diepgang gewenst is: De dood in Adam, het leven in Christus. De diepgang van DIA gaat natuurlijk over het (subjectieve) bevindelijke leven. Het kan ook tot een valstrik worden: die 'diepte' krijgt een verplichte maat. Ik zou van DIA of Posthoorn ook wel eens een voorbeeld zien welke 'diepte' er ontbreekt in artikelen van ds. Labee.

We hebben heel dr. v.d. Brink niet nodig. We zijn intern erg goed om elkaar de 'dieptemaat' te nemen en elkaar daarmee in de houdgreep te houden.
Nee, elkaar de maat nemen doen we niet, althans ik heb genoeg aan mezelf. Dat neemt niet weg dat je wel verklaard moet worden.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10671
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: 11 mei 2023, 12:51
Ad Anker schreef: 11 mei 2023, 11:36 Ik word altijd wat zenuwachtig als men begint over gebrek aan 'diepte'. Die 'diepte' wordt niet nader gespecificeerd en krijgt een mystieke lading. Er worden ook geen woorden aan gegeven. De Bijbel is heel duidelijk over welke diepgang gewenst is: De dood in Adam, het leven in Christus. De diepgang van DIA gaat natuurlijk over het (subjectieve) bevindelijke leven. Het kan ook tot een valstrik worden: die 'diepte' krijgt een verplichte maat. Ik zou van DIA of Posthoorn ook wel eens een voorbeeld zien welke 'diepte' er ontbreekt in artikelen van ds. Labee.

We hebben heel dr. v.d. Brink niet nodig. We zijn intern erg goed om elkaar de 'dieptemaat' te nemen en elkaar daarmee in de houdgreep te houden.
Nee, elkaar de maat nemen doen we niet, althans ik heb genoeg aan mezelf. Dat neemt niet weg dat je wel verklaard moet worden.
Wat versta je onder 'je moet wel verklaard worden'? De weg der zaligheid in de Heere Jezus, die moet verklaard worden. De rest is de mens in het middelpunt plaatsen. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd?
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 11 mei 2023, 12:53
-DIA- schreef: 11 mei 2023, 12:51
Ad Anker schreef: 11 mei 2023, 11:36 Ik word altijd wat zenuwachtig als men begint over gebrek aan 'diepte'. Die 'diepte' wordt niet nader gespecificeerd en krijgt een mystieke lading. Er worden ook geen woorden aan gegeven. De Bijbel is heel duidelijk over welke diepgang gewenst is: De dood in Adam, het leven in Christus. De diepgang van DIA gaat natuurlijk over het (subjectieve) bevindelijke leven. Het kan ook tot een valstrik worden: die 'diepte' krijgt een verplichte maat. Ik zou van DIA of Posthoorn ook wel eens een voorbeeld zien welke 'diepte' er ontbreekt in artikelen van ds. Labee.

We hebben heel dr. v.d. Brink niet nodig. We zijn intern erg goed om elkaar de 'dieptemaat' te nemen en elkaar daarmee in de houdgreep te houden.
Nee, elkaar de maat nemen doen we niet, althans ik heb genoeg aan mezelf. Dat neemt niet weg dat je wel verklaard moet worden.
Wat versta je onder 'je moet wel verklaard worden'? De weg der zaligheid in de Heere Jezus, die moet verklaard worden. De rest is de mens in het middelpunt plaatsen. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd?
Hoe is mijn zielslegering? Waar wordt het hart verklaard? Nee, dat gaat niet met een aan de buitenkant blijvend praatje. Dit moet je ziel raken, indringen. Wat ken ik daarvan? Waar moet ik blijven staan? Begrijpen we dat nog? Zijn er overigens nog moderators (bv. uit de (O)GG(iN)) die hier iets van begrijpen. Dan bedoel ik ten eerste het verstandelijk verstaan waar het over gaat. We weten dat het hart van de mens, ook mijn hart, een diepte heeft die we niet beseffen. Mijn hart en ons aller hart is zeer arglistig, ja meer dan enig ding. Dat is een grote diepte.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
MGG
Berichten: 3715
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 11 mei 2023, 12:38
Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 12:08
CvdW schreef: 11 mei 2023, 11:12 Ik lees in de Bijbel dat er niets nieuws is onder de zon. Als het goed is leven wij met 'Uw Woord is een lamp voor mijn voet'. Als voorbeeld neem ik de geschiedenis van de Moorman. Heel eenvoudig en bevindelijk. Is dat dezelfde bevinding?
Natuurlijk. Het is één Geest Die werkt.
Als het hetzelfde is, is het dan mogelijk om terug te gaan naar de bevinding van de Moorman? In onze dagen wordt de bevinding van de Moorman te licht bevonden.
Is dat zo? Het staat er niet, maar ik denk dat er heel wat aan vooraf gegaan is. Zeker in die tijd maakte je niet zomaar zo'n grote reis.
Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Hendrien »

MGG schreef: 11 mei 2023, 13:19
CvdW schreef: 11 mei 2023, 12:38
Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 12:08
CvdW schreef: 11 mei 2023, 11:12 Ik lees in de Bijbel dat er niets nieuws is onder de zon. Als het goed is leven wij met 'Uw Woord is een lamp voor mijn voet'. Als voorbeeld neem ik de geschiedenis van de Moorman. Heel eenvoudig en bevindelijk. Is dat dezelfde bevinding?
Natuurlijk. Het is één Geest Die werkt.
Als het hetzelfde is, is het dan mogelijk om terug te gaan naar de bevinding van de Moorman? In onze dagen wordt de bevinding van de Moorman te licht bevonden.
Is dat zo? Het staat er niet, maar ik denk dat er heel wat aan vooraf gegaan is. Zeker in die tijd maakte je niet zomaar zo'n grote reis.
Is het altijd nodig dat er heel wat aan vooraf moet gaan? Waar staat dat in de Bijbel? Ik hoorde pas iemand vertellen dat hij in grote zonde leefde tot de Heere opeens in Zijn hart en leven was. En toen is uiteraard alles anders geworden.
MGG
Berichten: 3715
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Hendrien schreef: 11 mei 2023, 13:29
MGG schreef: 11 mei 2023, 13:19
CvdW schreef: 11 mei 2023, 12:38
Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 12:08 Natuurlijk. Het is één Geest Die werkt.
Als het hetzelfde is, is het dan mogelijk om terug te gaan naar de bevinding van de Moorman? In onze dagen wordt de bevinding van de Moorman te licht bevonden.
Is dat zo? Het staat er niet, maar ik denk dat er heel wat aan vooraf gegaan is. Zeker in die tijd maakte je niet zomaar zo'n grote reis.
Is het altijd nodig dat er heel wat aan vooraf moet gaan? Waar staat dat in de Bijbel? Ik hoorde pas iemand vertellen dat hij in grote zonde leefde tot de Heere opeens in Zijn hart en leven was. En toen is uiteraard alles anders geworden.
Nee dat is niet altijd nodig. God bepaald wat nodig is. Dat is bij iedereen anders.
KDD
Berichten: 1567
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door KDD »

MGG schreef: 11 mei 2023, 13:19
CvdW schreef: 11 mei 2023, 12:38
Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 12:08
CvdW schreef: 11 mei 2023, 11:12 Ik lees in de Bijbel dat er niets nieuws is onder de zon. Als het goed is leven wij met 'Uw Woord is een lamp voor mijn voet'. Als voorbeeld neem ik de geschiedenis van de Moorman. Heel eenvoudig en bevindelijk. Is dat dezelfde bevinding?
Natuurlijk. Het is één Geest Die werkt.
Als het hetzelfde is, is het dan mogelijk om terug te gaan naar de bevinding van de Moorman? In onze dagen wordt de bevinding van de Moorman te licht bevonden.
Is dat zo? Het staat er niet, maar ik denk dat er heel wat aan vooraf gegaan is. Zeker in die tijd maakte je niet zomaar zo'n grote reis.
ds. L. Vroegindeweij schreef:
In Handelingen 8 lezen we van Filippus, dat hij het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de Naam van Jezus Christus verkondigde. Wanneer het ons veroorloofd is om bij het evengelie des Koninkrijks te denken aan de prediking van Jezus: Bekeert u, want het Koninkrijk der Hemelen is nabij gekomen", Matt. 4:17, dan gaat ook in deze woorden de bekering voorop. Meer overweging vraagt echter de geschiedenis van de Moorman. Bij hem lezen we immers niets van bekering en kennis van zonde en van dergelijke eisen? Inderdaad, doch heeft Filippus hem dat niet gepredikt? Wie is deze Moorman. Iemand die met de wet Gods in aanraking gekomen is en toen dit zo langzamerhand heeft geleerd, dat de zaligheid voor hem uitgesloten was. Hij was immers een gesnedene en wat daarvan de Schrift zegt, kan men lezen in Deut. 23 : 1. In de tempel had hij ondervonden, dat hem geen verdere toegang werd verleend, dan tot in de voorhof der heidenen. En toch hoopte hij op hope tegen hope, dat er ook voor hem nog een weg was tot God. In Jesaja 56 : 3 werd ook voor hem een deur der hope geopend in de nieuwe tijd, die God zou brengen. In zijn hart lag een betrekking op die God van Israël en dat dreef hem naar het huis Gods.

Doch hij vond daar niet wat hij zocht. Ware dit zo geweest, zo was hij onvatbaar gebleken voor de prediking van Filippus. Onvoldaan keerde hij huiswaarts. Jeruzalem is hem tegengevallen. Mismoedig zit hij nu nu hardop te lezen uit Jesaja 53, over die straf die ons de vrede aanbrengt en over de Man van smarten. Men kan moeilijk zeggen, dat de Moorman iemand was, zo maar midden uit de wereld, die op een goeden dag in de kerk verdwaalt en dan begint met in Jezus te geloven. Die man had een toeleidende weg, heeft veel en ernstig gezocht en wordt nu door Filippus onderricht. De diaken en evangelist verkondigt hem Jezus. Hand. 8 : 35 begint zo: En Filippus deed zijnen mond open". Dat is ook het begin van Matth. 5 : 2. Het is een plechtige mededeling, omdat er een groot en omstandig verhaal gaat beginnen, waarin Filippus alles heeft kunnen vertellen van de prediking van Jezus over de bekering, van Zijn kruisdood en wat die kruisdood betekende en van het geloof in Christus, waarin de behoudenis van zondaren ligt. Het is ook niet waarschijnlijk, dat de kamerling nooit eens wat er tussen door gevraagd of gezegd heeft. Hier is dus een mens, die een reis maakt om vrede voor zijn ziel te vinden en die niet vindt. Een mens die het O. T. kent en de geboden Gods en de beloften en de bedreigingen, hoewel te voren een heiden. Hij kent ze niet alleen, hij gelooft ze ook. En aan die mens wordt Jezus verkondigd. Zeg nu maar, dat hier geen omkering eerst is en dat die man nergens aan dacht en zomaar ineens, toen hij water zag, begon te geloven. Uit het feit, dat hij de Doop begeert is ook duidelijk, dat de evangelist over de Doop had gesproken, gelijk de leer van de Doop ook in Hebr. 6 : 2 tot de beginselen der prediking behoort.

We zien ook in de geschiedenis van de kamerling bevestigd, dat er aan het geloof in Christus een toeleidende weg voorafgaat: eerst heiden, dan Joodsgezind, dan een Christen, waarin ook deze mens niets overhield, dan dat hij het Woord Gods niet begreep. De toeleidende weg is geen weg van trappen, waarin men van trap tot trap vromer, bekeerder en in de weg der zaligheid geleerder wordt. Integendeel, als er trappen in zijn, dan zijn het trappen naar beneden. Al wat wij proberen mislukt. Wij kunnen niet willen, niet geloven, ons niet bekeren, niet het goede werken, niets. En tenslotte verstaan we er niets meer van ook, omdat we Jezus niet kennen. Maar God werkt het willen en het werken in de tijd des welbehagens en in de persoon des welbehagens. Als het met ons niets meer is, brengt Jezus alles. Dst is ook duidelijk in de geschiedenis van de kamerling. Maar wie zegt nu nog, dat er bij hem geen toeleidende weg, geen kennis van zonde, geen weten van de eis der bekering was?
MGG
Berichten: 3715
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

KDD schreef: 11 mei 2023, 14:09
MGG schreef: 11 mei 2023, 13:19
CvdW schreef: 11 mei 2023, 12:38
Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 12:08 Natuurlijk. Het is één Geest Die werkt.
Als het hetzelfde is, is het dan mogelijk om terug te gaan naar de bevinding van de Moorman? In onze dagen wordt de bevinding van de Moorman te licht bevonden.
Is dat zo? Het staat er niet, maar ik denk dat er heel wat aan vooraf gegaan is. Zeker in die tijd maakte je niet zomaar zo'n grote reis.
ds. L. Vroegindeweij schreef:
In Handelingen 8 lezen we van Filippus, dat hij het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de Naam van Jezus Christus verkondigde. Wanneer het ons veroorloofd is om bij het evengelie des Koninkrijks te denken aan de prediking van Jezus: Bekeert u, want het Koninkrijk der Hemelen is nabij gekomen", Matt. 4:17, dan gaat ook in deze woorden de bekering voorop. Meer overweging vraagt echter de geschiedenis van de Moorman. Bij hem lezen we immers niets van bekering en kennis van zonde en van dergelijke eisen? Inderdaad, doch heeft Filippus hem dat niet gepredikt? Wie is deze Moorman. Iemand die met de wet Gods in aanraking gekomen is en toen dit zo langzamerhand heeft geleerd, dat de zaligheid voor hem uitgesloten was. Hij was immers een gesnedene en wat daarvan de Schrift zegt, kan men lezen in Deut. 23 : 1. In de tempel had hij ondervonden, dat hem geen verdere toegang werd verleend, dan tot in de voorhof der heidenen. En toch hoopte hij op hope tegen hope, dat er ook voor hem nog een weg was tot God. In Jesaja 56 : 3 werd ook voor hem een deur der hope geopend in de nieuwe tijd, die God zou brengen. In zijn hart lag een betrekking op die God van Israël en dat dreef hem naar het huis Gods.

Doch hij vond daar niet wat hij zocht. Ware dit zo geweest, zo was hij onvatbaar gebleken voor de prediking van Filippus. Onvoldaan keerde hij huiswaarts. Jeruzalem is hem tegengevallen. Mismoedig zit hij nu nu hardop te lezen uit Jesaja 53, over die straf die ons de vrede aanbrengt en over de Man van smarten. Men kan moeilijk zeggen, dat de Moorman iemand was, zo maar midden uit de wereld, die op een goeden dag in de kerk verdwaalt en dan begint met in Jezus te geloven. Die man had een toeleidende weg, heeft veel en ernstig gezocht en wordt nu door Filippus onderricht. De diaken en evangelist verkondigt hem Jezus. Hand. 8 : 35 begint zo: En Filippus deed zijnen mond open". Dat is ook het begin van Matth. 5 : 2. Het is een plechtige mededeling, omdat er een groot en omstandig verhaal gaat beginnen, waarin Filippus alles heeft kunnen vertellen van de prediking van Jezus over de bekering, van Zijn kruisdood en wat die kruisdood betekende en van het geloof in Christus, waarin de behoudenis van zondaren ligt. Het is ook niet waarschijnlijk, dat de kamerling nooit eens wat er tussen door gevraagd of gezegd heeft. Hier is dus een mens, die een reis maakt om vrede voor zijn ziel te vinden en die niet vindt. Een mens die het O. T. kent en de geboden Gods en de beloften en de bedreigingen, hoewel te voren een heiden. Hij kent ze niet alleen, hij gelooft ze ook. En aan die mens wordt Jezus verkondigd. Zeg nu maar, dat hier geen omkering eerst is en dat die man nergens aan dacht en zomaar ineens, toen hij water zag, begon te geloven. Uit het feit, dat hij de Doop begeert is ook duidelijk, dat de evangelist over de Doop had gesproken, gelijk de leer van de Doop ook in Hebr. 6 : 2 tot de beginselen der prediking behoort.

We zien ook in de geschiedenis van de kamerling bevestigd, dat er aan het geloof in Christus een toeleidende weg voorafgaat: eerst heiden, dan Joodsgezind, dan een Christen, waarin ook deze mens niets overhield, dan dat hij het Woord Gods niet begreep. De toeleidende weg is geen weg van trappen, waarin men van trap tot trap vromer, bekeerder en in de weg der zaligheid geleerder wordt. Integendeel, als er trappen in zijn, dan zijn het trappen naar beneden. Al wat wij proberen mislukt. Wij kunnen niet willen, niet geloven, ons niet bekeren, niet het goede werken, niets. En tenslotte verstaan we er niets meer van ook, omdat we Jezus niet kennen. Maar God werkt het willen en het werken in de tijd des welbehagens en in de persoon des welbehagens. Als het met ons niets meer is, brengt Jezus alles. Dst is ook duidelijk in de geschiedenis van de kamerling. Maar wie zegt nu nog, dat er bij hem geen toeleidende weg, geen kennis van zonde, geen weten van de eis der bekering was?
Duidelijk stukje.
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door JCM »

Ad Anker schreef: 11 mei 2023, 12:53
-DIA- schreef: 11 mei 2023, 12:51
Ad Anker schreef: 11 mei 2023, 11:36 Ik word altijd wat zenuwachtig als men begint over gebrek aan 'diepte'. Die 'diepte' wordt niet nader gespecificeerd en krijgt een mystieke lading. Er worden ook geen woorden aan gegeven. De Bijbel is heel duidelijk over welke diepgang gewenst is: De dood in Adam, het leven in Christus. De diepgang van DIA gaat natuurlijk over het (subjectieve) bevindelijke leven. Het kan ook tot een valstrik worden: die 'diepte' krijgt een verplichte maat. Ik zou van DIA of Posthoorn ook wel eens een voorbeeld zien welke 'diepte' er ontbreekt in artikelen van ds. Labee.

We hebben heel dr. v.d. Brink niet nodig. We zijn intern erg goed om elkaar de 'dieptemaat' te nemen en elkaar daarmee in de houdgreep te houden.
Nee, elkaar de maat nemen doen we niet, althans ik heb genoeg aan mezelf. Dat neemt niet weg dat je wel verklaard moet worden.
Wat versta je onder 'je moet wel verklaard worden'? De weg der zaligheid in de Heere Jezus, die moet verklaard worden. De rest is de mens in het middelpunt plaatsen. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd?
Wellicht bedoelt DIA dat niet alleen de 1) Wet en 2) het Evangelie gepreekt moeten worden, maar ook een uitleg welke uitwerking dat heeft in het hart en leven: 3) de toepassing van de Wet door de Geest, en 4) de toepassing van het Evangelie door de Geest. Deze 4 zaken zijn mijns inziens zeker nodig om onderscheiden gepreekt te worden. Maar in een groot deel van de preken die ik hoor worden deze 4 zaken zeer verwarrend en door elkaar gebracht, of ontbreekt er iets.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bezorgd »

JCM schreef: 11 mei 2023, 14:43
Ad Anker schreef: 11 mei 2023, 12:53
-DIA- schreef: 11 mei 2023, 12:51
Ad Anker schreef: 11 mei 2023, 11:36 Ik word altijd wat zenuwachtig als men begint over gebrek aan 'diepte'. Die 'diepte' wordt niet nader gespecificeerd en krijgt een mystieke lading. Er worden ook geen woorden aan gegeven. De Bijbel is heel duidelijk over welke diepgang gewenst is: De dood in Adam, het leven in Christus. De diepgang van DIA gaat natuurlijk over het (subjectieve) bevindelijke leven. Het kan ook tot een valstrik worden: die 'diepte' krijgt een verplichte maat. Ik zou van DIA of Posthoorn ook wel eens een voorbeeld zien welke 'diepte' er ontbreekt in artikelen van ds. Labee.

We hebben heel dr. v.d. Brink niet nodig. We zijn intern erg goed om elkaar de 'dieptemaat' te nemen en elkaar daarmee in de houdgreep te houden.
Nee, elkaar de maat nemen doen we niet, althans ik heb genoeg aan mezelf. Dat neemt niet weg dat je wel verklaard moet worden.
Wat versta je onder 'je moet wel verklaard worden'? De weg der zaligheid in de Heere Jezus, die moet verklaard worden. De rest is de mens in het middelpunt plaatsen. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd?
Wellicht bedoelt DIA dat niet alleen de 1) Wet en 2) het Evangelie gepreekt moeten worden, maar ook een uitleg welke uitwerking dat heeft in het hart en leven: 3) de toepassing van de Wet door de Geest, en 4) de toepassing van het Evangelie door de Geest. Deze 4 zaken zijn mijns inziens zeker nodig om onderscheiden gepreekt te worden. Maar in een groot deel van de preken die ik hoor worden deze 4 zaken zeer verwarrend en door elkaar gebracht, of ontbreekt er iets.
Kun je aangeven waar je punt 3 en 4 heel concreet in de bijbel kunt vinden?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 12:10
Cyrillus schreef: 11 mei 2023, 11:20 In elk geval?? Waar doet hij dat dan? Voorbeeld graag.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... -wan-hoop/
Hij ontmaskert valse bevinding inderdaad. Is dat zich afzetten? Van den Brink zet zich niet af tegen echte bevinding hoor. Maar ik denk dat veel mensen die leunen op hun bevindingen en ze stiekem als goede werken willen inbrengen, zich erg ongemakkelijk voelen bij de opmerkingen van dr. Van den Brink.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Cyrillus schreef: 11 mei 2023, 15:37
Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 12:10
Cyrillus schreef: 11 mei 2023, 11:20 In elk geval?? Waar doet hij dat dan? Voorbeeld graag.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... -wan-hoop/
Hij ontmaskert valse bevinding inderdaad. Is dat zich afzetten? Van den Brink zet zich niet af tegen echte bevinding hoor. Maar ik denk dat veel mensen die leunen op hun bevindingen en ze stiekem als goede werken willen inbrengen, zich erg ongemakkelijk voelen bij de opmerkingen van dr. Van den Brink.
Waarom denk je dat?
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door JCM »

Bezorgd schreef: 11 mei 2023, 14:52
JCM schreef: 11 mei 2023, 14:43
Ad Anker schreef: 11 mei 2023, 12:53
-DIA- schreef: 11 mei 2023, 12:51
Nee, elkaar de maat nemen doen we niet, althans ik heb genoeg aan mezelf. Dat neemt niet weg dat je wel verklaard moet worden.
Wat versta je onder 'je moet wel verklaard worden'? De weg der zaligheid in de Heere Jezus, die moet verklaard worden. De rest is de mens in het middelpunt plaatsen. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd?
Wellicht bedoelt DIA dat niet alleen de 1) Wet en 2) het Evangelie gepreekt moeten worden, maar ook een uitleg welke uitwerking dat heeft in het hart en leven: 3) de toepassing van de Wet door de Geest, en 4) de toepassing van het Evangelie door de Geest. Deze 4 zaken zijn mijns inziens zeker nodig om onderscheiden gepreekt te worden. Maar in een groot deel van de preken die ik hoor worden deze 4 zaken zeer verwarrend en door elkaar gebracht, of ontbreekt er iets.
Kun je aangeven waar je punt 3 en 4 heel concreet in de bijbel kunt vinden?
Eigenlijk staat de Bijbel er vol mee. Een aantal zo concreet mogelijke voorbeelden.

3) de uitwerking van de toepassing van de Wet door de Geest: De mens kan niet bestaan voor God, en de mens ervaart dit als God zich als heilige God openbaart.
- Ex. 20:18, 19: En al het volk zag de donderen, en de bliksemen, en het geluid der bazuin en den rokenden berg; toen het volk zulks zag, weken zij af en stonden van verre. En zij zeiden tot Mozes: Spreek gij met ons, en wij zullen horen; en dat God met ons niet spreke, opdat wij niet sterven.
(het erkennen van God majesteit en de menselijke nietigheid en sterfelijkheid)
-Jes 6:5 Toen zeide ik: Wee mij, want ik verga! dewijl ik een man van onreine lippen ben, en ik woon in het midden eens volks, dat onrein van lippen is; want mijn ogen hebben den Koning, den HEERE der heirscharen gezien.
(het erkennen van de menselijke onreinheid en nietigheid)
-Ps 143:2 En ga niet in het gericht met Uw knecht; want niemand die leeft, zal voor Uw aangezicht rechtvaardig zijn.
(het erkennen van de menselijke zondigheid en onrechtvaardigheid)
-2 Samuel 12:7: Gij zijt die man!; vs. 13: Toen zeide David tot Nathan: Ik heb gezondigd tegen den Heere!
(het erkennen van de zonde)

4) de uitwerking van de toepassing van het Evangelie door de Geest: het krijgen van een nieuw hart: vergeving van zonden en heiligmaking
-Rom 8:1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
(vrijspraak van de straf en vrede met God)
- Psalm 116:4-8 Maar ik riep den Naam des HEEREN aan, zeggende: Och HEERE! bevrijd mijn ziel. 5 De HEERE is genadig en rechtvaardig, en onze God is ontfermende. 6 De HEERE bewaart de eenvoudigen; ik was uitgeteerd, doch Hij heeft mij verlost. 7 Mijn ziel! keer weder tot uw rust, want de HEERE heeft aan u welgedaan. 8 Want Gij, HEERE! hebt mijn ziel gered van den dood, mijn ogen van tranen, mijn voet van aanstoot.
(belijdenis dat God mij persoonlijk genadig is)
- Kol 3:12: Zo doet dan aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden, de innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid;
(opdracht tot goede werken)
- 2 Tim. 2:22: Maar vlied de begeerlijkheden der jonkheid; en jaag naar rechtvaardigheid, geloof, liefde, vrede, met degenen, die den Heere aanroepen uit een rein hart.
(opdracht tot verlaten van de zonde en doen van goede werken)
- Rom 8:37-39; Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft. 38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
(liefde van en tot God en de overwinning met Christus over alles)
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

KDD schreef: 11 mei 2023, 14:09
MGG schreef: 11 mei 2023, 13:19
CvdW schreef: 11 mei 2023, 12:38
Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 12:08 Natuurlijk. Het is één Geest Die werkt.
Als het hetzelfde is, is het dan mogelijk om terug te gaan naar de bevinding van de Moorman? In onze dagen wordt de bevinding van de Moorman te licht bevonden.
Is dat zo? Het staat er niet, maar ik denk dat er heel wat aan vooraf gegaan is. Zeker in die tijd maakte je niet zomaar zo'n grote reis.
ds. L. Vroegindeweij schreef:
In Handelingen 8 lezen we van Filippus, dat hij het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de Naam van Jezus Christus verkondigde. Wanneer het ons veroorloofd is om bij het evengelie des Koninkrijks te denken aan de prediking van Jezus: Bekeert u, want het Koninkrijk der Hemelen is nabij gekomen", Matt. 4:17, dan gaat ook in deze woorden de bekering voorop. Meer overweging vraagt echter de geschiedenis van de Moorman. Bij hem lezen we immers niets van bekering en kennis van zonde en van dergelijke eisen? Inderdaad, doch heeft Filippus hem dat niet gepredikt? Wie is deze Moorman. Iemand die met de wet Gods in aanraking gekomen is en toen dit zo langzamerhand heeft geleerd, dat de zaligheid voor hem uitgesloten was. Hij was immers een gesnedene en wat daarvan de Schrift zegt, kan men lezen in Deut. 23 : 1. In de tempel had hij ondervonden, dat hem geen verdere toegang werd verleend, dan tot in de voorhof der heidenen. En toch hoopte hij op hope tegen hope, dat er ook voor hem nog een weg was tot God. In Jesaja 56 : 3 werd ook voor hem een deur der hope geopend in de nieuwe tijd, die God zou brengen. In zijn hart lag een betrekking op die God van Israël en dat dreef hem naar het huis Gods.

Doch hij vond daar niet wat hij zocht. Ware dit zo geweest, zo was hij onvatbaar gebleken voor de prediking van Filippus. Onvoldaan keerde hij huiswaarts. Jeruzalem is hem tegengevallen. Mismoedig zit hij nu nu hardop te lezen uit Jesaja 53, over die straf die ons de vrede aanbrengt en over de Man van smarten. Men kan moeilijk zeggen, dat de Moorman iemand was, zo maar midden uit de wereld, die op een goeden dag in de kerk verdwaalt en dan begint met in Jezus te geloven. Die man had een toeleidende weg, heeft veel en ernstig gezocht en wordt nu door Filippus onderricht. De diaken en evangelist verkondigt hem Jezus. Hand. 8 : 35 begint zo: En Filippus deed zijnen mond open". Dat is ook het begin van Matth. 5 : 2. Het is een plechtige mededeling, omdat er een groot en omstandig verhaal gaat beginnen, waarin Filippus alles heeft kunnen vertellen van de prediking van Jezus over de bekering, van Zijn kruisdood en wat die kruisdood betekende en van het geloof in Christus, waarin de behoudenis van zondaren ligt. Het is ook niet waarschijnlijk, dat de kamerling nooit eens wat er tussen door gevraagd of gezegd heeft. Hier is dus een mens, die een reis maakt om vrede voor zijn ziel te vinden en die niet vindt. Een mens die het O. T. kent en de geboden Gods en de beloften en de bedreigingen, hoewel te voren een heiden. Hij kent ze niet alleen, hij gelooft ze ook. En aan die mens wordt Jezus verkondigd. Zeg nu maar, dat hier geen omkering eerst is en dat die man nergens aan dacht en zomaar ineens, toen hij water zag, begon te geloven. Uit het feit, dat hij de Doop begeert is ook duidelijk, dat de evangelist over de Doop had gesproken, gelijk de leer van de Doop ook in Hebr. 6 : 2 tot de beginselen der prediking behoort.

We zien ook in de geschiedenis van de kamerling bevestigd, dat er aan het geloof in Christus een toeleidende weg voorafgaat: eerst heiden, dan Joodsgezind, dan een Christen, waarin ook deze mens niets overhield, dan dat hij het Woord Gods niet begreep. De toeleidende weg is geen weg van trappen, waarin men van trap tot trap vromer, bekeerder en in de weg der zaligheid geleerder wordt. Integendeel, als er trappen in zijn, dan zijn het trappen naar beneden. Al wat wij proberen mislukt. Wij kunnen niet willen, niet geloven, ons niet bekeren, niet het goede werken, niets. En tenslotte verstaan we er niets meer van ook, omdat we Jezus niet kennen. Maar God werkt het willen en het werken in de tijd des welbehagens en in de persoon des welbehagens. Als het met ons niets meer is, brengt Jezus alles. Dst is ook duidelijk in de geschiedenis van de kamerling. Maar wie zegt nu nog, dat er bij hem geen toeleidende weg, geen kennis van zonde, geen weten van de eis der bekering was?
Het is een hoop inlegkunde gebaseerd op een hoop veronderstellingen en zelfs aantoonbaar niet juist. Als de moorman overtuigd was dat hij er toch niet bij zou kunnen horen, waarom zou hij dan nog een duur bijbelboek aanschaffen? De boekdrukkunst was immers nog niet uitgevonden. Hij was nota bene naar Jeruzalem gekomen om te aanbidden! Hij was overtuigd dat hij er bij zou kunnen horen. Ik lees niets van teleurstelling in Jeruzalem en mismoedigheid, alleen van niet begrijpen. De dominee spant de moorman voor zijn karretje. Laat ik maar zeggen wat veel mensen denken.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 15:39
Cyrillus schreef: 11 mei 2023, 15:37
Posthoorn schreef: 11 mei 2023, 12:10
Cyrillus schreef: 11 mei 2023, 11:20 In elk geval?? Waar doet hij dat dan? Voorbeeld graag.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... -wan-hoop/
Hij ontmaskert valse bevinding inderdaad. Is dat zich afzetten? Van den Brink zet zich niet af tegen echte bevinding hoor. Maar ik denk dat veel mensen die leunen op hun bevindingen en ze stiekem als goede werken willen inbrengen, zich erg ongemakkelijk voelen bij de opmerkingen van dr. Van den Brink.
Waarom denk je dat?
Dat is toch niet zo moeilijk? Omdat mensen niet graag de waarheid horen en zeker niet als ze zich wellicht jaren gekoesterd hebben met het idee dat hun geestelijke leven toch aardig in orde was.
Gesloten